اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور لحاظ می‌شود



 اخباردانشگاه  ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تاثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این مصوبه مجلس بند الف از ماده 1 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور به شرح زیر اصلاح شد:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره‌ی متوسطه دوم و پیش دانشگاهی که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

همچنین بند ت ماده 3 این قانون ( وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش ) به شرح زیر اصلاح شد که بر اساس آن اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه‌ی تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرارگرفتن امتحانات سراسری ) نهایی و استاندارد، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در تبصره ذیل این ماده نیز مصوب شد که این قانون از تاریخ تفسیر لازم الاجراست.

احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مخالفت با این طرح طی سخنانی اظهار کرد: متاسفانه آموزش و پرورش نتوانسته طرح‌های لازم برای اجرایی شدن این قانون را فراهم کند. به عنوان مثال نمرات مقطع ابتدایی از پایه یکم تا ششم به صورت توصیفی و خوب و عالی است. و سپس در مقطع متوسطه برای دانش آموزان نمره در نظر گرفته می‌شود. لذا این دو مورد با یکدیگر همخوانی ندارد.

رضا صابری نماینده آزاد شهر و رومیان نیز در موافقت با این طرح اظهارکرد:‌ قانونی که مجلس نهم آن را مصوب کرد ظرفیت ورود به دانشگاهها را از مسیرهای متعددی طراحی کرده است. لذا به جای این که امروز نسبت به آنچه در وزارت آموزش و پرورش به عنوان نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود بی اعتنا باشیم باید به این نکته توجه کنیم که بخشی از صندلی‌های دانشگاه ضرورتی برای انجام کنکور ندارد.

وی افزود: بنابراین اگر کمیسیون در این طرح اصلاحاتی را انجام داده به خاطر پیشنهادی است که دولت انجام داده است.

بنابراین پس از اظهارات موافقان و مخالفان ماده واحده این طرح به رای گذاشته شده که با 143 رای موافق؛ 45 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد نیز در جریان بررسی پیشنهادات الحاقی به این طرح مطرح کرد که نمرات برخی دروس و تاثیر آنها برای سال 95 مثبت در نظر گرفته شده و برای سال‌های بعد بررسی‌های بیشتری انجام شود و بر حسب شرایط تصمیم‌گیری کند. لذا این پیشنهاد با 138 رای موافق، 42 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 234 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 


ویدیو مرتبط :
تاثیر جادویی کلمات مثبت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر مثبت معدل در کنکور


همیشه تا حرف از کنکور می‌آید استرس دانش‌آموزان پشت کنکوری تداعی می‌شود. این نگرانی نشات گرفته از آن است که آزمون چگونه برگزار می‌شود؟ طراحی سوالات به چه شکل است و آیا معدل های سال های گذشته در نتیجه کنکور تاثیرگذار است یا نه و در صورت اعمال این نمرات، چگونه باید معدل‌های کم گذشته را جبران کرد.

روزنامه آرمان - نگین باقری: همیشه تا حرف از کنکور می‌آید استرس دانش‌آموزان پشت کنکوری تداعی می‌شود. این نگرانی نشات گرفته از آن است که آزمون چگونه برگزار می‌شود؟ طراحی سوالات به چه شکل است و آیا معدل های سال های گذشته در نتیجه کنکور تاثیرگذار است یا نه و در صورت اعمال این نمرات، چگونه باید معدل‌های کم گذشته را جبران کرد.

با این وجود، آنچه مهم است، شفاف سازی این امور برای پشت کنکوری هاست تا حداقل با اشراف بر این مساله تا حدودی از اضطرابشان کم شود. بهمن ۹۴ سخنگوی سازمان سنجش از تشکیل جلسه برای بررسی رای دیوان عدالت اداری در لغو تاثیر ۲۵ درصدی معدل در کنکور خبر داد. حسین توکلی در این باره گفت: به هر حال کمیته سنجش و پذیرش که مسئولیت این کار را به عهده دارد، این قانون را دنبال کرده و به سازمان سنجش اعلام کرده که آن را اجرا کند.

 او ادامه داد: ما هم مجری مصوبات قانونی هستیم و هر تصمیمی که گرفته بشود، ناچاریم آن را اجرا کنیم. توکلی از تشکیل جلسه ای برای بررسی این مساله خبر داد و گفت: احتمالا امروز بررسی ها شروع شود و دکتر خدایی به عنوان دبیر و سخنگوی شورا احتمالا مطالبی را مطرح خواهند کرد. به گفته سخنگوی سازمان سنجش این قانون تصویب شده و لغو اجرای آن نیازمند بررسی و راهکارهای قانونی است.

پر شدن ۸۰درصد ظرفیت دانشگاه‌ها


۱۹ اردیبهشت ۹۵ اعلام شد: با روشنگری‌های صورت گرفته، طرح تاثیر معدل در کنکور در جلسه امروز مجلس با اختلاف یک رأی تصویب نشد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع شد. بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون تاثیر کنکور پر می شود و این یعنی خواسته‌ی نمایندگان محترم  برآورده شده است، اما کسی در جلسه مذکور این واقعیت مهم را بیان نکرد. آن ۱۵ یا ۲۰ درصد باقی مانده به دلیل رقابت بسیار فقط به کمک سوابق تحصیلی قابل سنجش و پذیرش نیست که قانون سال ۹۲ هم این واقعیت را پذیرفته است.

موضوع فقط میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری است که راه حل روشنی دارد تا وقتی امتحانات نهایی استاندارد با ضریب امنیت بالا در هر سه سال پایانی دوره متوسطه برگزار نمی‌شود تاثیر نمرات سال سوم دبیرستان بیست و پنج درصد و به شکل مثبت باشد و به محض برگزاری آزمون نهایی در سه سال پایانی تاثیر قطعی شود و میزان اثرگذاری آن هر سال افزایش یابد. این دقیقا چیزی است که از سال ۸۴ در قوانین  اسناد و گزارشهای مجلس بر آن تاکید شده است و منطقی و عادلانه به نظر می‌رسد.

سوابق تحصیلی در کنکور

در ۲۱ اردیبهشت ۹۵ اعلام شد: به احتمال زیاد تأثیر معدل در کنکور برای امسال و شاید چند سال آینده مثبت خواهد بود. نمرات امتحانات سراسری دروس متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی به عنوان سابقه تحصیلی مؤثر در کنکور تعیین شد. طرح دوفوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب جلسه مورخ بیست و ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. تأثیرمعدل برای سال۹۵ مثبت شد و برای سال های آینده در مجلس بررسی خواهد شد.

 لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات و ایرادات مطروحه ۲۱ اردیبهشت ۹۵ بیان کرد: در این رابطه نمی توان تنها تأثیر سوابق تحصیلی را برای یک سال ملاک موضوع پذیرش قرار داد، از این رو باید این ابهامات بار دیگر به کمیسیون آموزش ارجاع داده شده تا مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. نمایندگان مجلس با توجه به وجود برخی ابهامات در طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها، این طرح را برای دومین بار جهت اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع دادند. نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت، در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به علت برخی ابهامات در بندهای ماده واحده، این طرح را با ۱۲۴موافق، ۴۳ مخالف و پنج ممتنع، از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه برای دومین بار جهت اصلاح بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارجاع دادند.

 در نشست علنی مجلس در ۲۱ اردیبهشت امسال و در جریان بررسی بندهای ماده واحده طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، برخی نمایندگان به تبصره ۷ ماده واحده این طرح که در رابطه با تأثیر سوابق تحصیلی تنها برای سال ۱۳۹۵ بود ایراد گرفتند. براساس تبصره ۷ ماده واحده طرح مذکور که از سوی نمایندگان مورد ایراد و ابهام قرار گرفته، تأثیر سوابق تحصیلی قرار بود فعلا برای سال ۱۳۹۵ به صورت مثبت باشد.

برخی رشته‌ها نیازمند برگزاری کنکور نیستند

عبدالوحید فیاضی در تشریح گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، ۲۶ اردیبهشت امسال گفت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شده بود، در روز سه شنبه مورخ ۲۱/۲/۱۳۹۵ با حضور کارشناسان و مسئولان دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاحاتی درمتن به تصویب رسید.

او گفت: نمایندگان مجلس در سال ۸۶ قانون اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کردند و در سال ۹۲ لزوم اجرای آن به تصویب رسید ولی اجرای این مصوبه مورد انتقاد دیوان عدالت اداری قرارگرفته است. فیاضی گفت: با قانون وضع شده و ایرادی که دیوان عدالت اداری بیان کرده است فضای نامناسبی در رابطه با برگزاری کنکور ایجاد شده است؛ ضمن آنکه صاحبنظران معتقدند که کنکور معیار خوبی برای ارزیابی دانش آموزان نیست و لذا این قانون برای آن تصویب شده که کنکور در نهایت حذف شود. قاسم احمدی لاشکی به عنوان مخالف این طرح دو فوریتی گفت: اصلاحاتی در مورد گزینش و پذیرش دانشجو در سال ۸۶ به تصویب نمایندگان رسید اما سوال اینجاست که چرا در سال ۹۲ ناچار به ایجاد تغییراتی در مصوبه خود شدیم.

 براساس برنامه قبلی قرار بود که از سال ۹۳، ۹۴ قانون گزینش و پذیرش دانشجو اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد. او در ادامه بیان کرد: طبق برنامه ریزی باید ۲۵ درصد از این قانون قابلیت اجرایی پیدا می کرد و سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ می شد اما این اتفاق رخ نداده است.  تنها ۱۵ درصد از رشته های مهم در دانشگاه های مهم کشور نیازمند برگزاری کنکور هستند و در مابقی دانشگاه ها با لحاظ کردن سوابق تحصیلی می توان اقدام به پذیرش دانشجو کرد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارای ایراد است و یک ظلم بزرگ در حق داوطلبان کنکور است.

 رضا صابری به عنوان نماینده موافق طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: در مورد قانون مصوب شده، نوع تصمیم گیری ها براساس نظر و دیدگاه کارشناسان وزارت علوم، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بوده و کارشناسان راه‌های متعددی برای پذیرش دانشجو لحاظ کردند. او اظهار کرد: برخی رشته‌ها نیازمند برگزاری کنکور نیستند و قانون مصوب مجلس یکی از بهترین قوانین تصویب شده در مجلس نهم است. اصلاحاتی پذیرفته شده تا این قانون به خوبی اجرایی شود.