اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر حضور جمهوری خواهان در مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای

 

  اخبار سیاست خارجی  - عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران :
تاثیر حضور جمهوری خواهان در مذاکرات هسته ای

اوباما و تیم وی در سیاست های خارجی خود موفق نبوده اند و نیاز دارند برای انتخابات دو سال دیگر، عقب نشینی های سیاست خارجی خود را سامان دهند لذا می بایست با رویكردی مثبت در مذاكرات هسته ای حاضر شوند تا بتوانند توافقی را به وجود آورند.

ورود جمهوری خواهان به سنا و كنگره آمریكا باعث ایجاد تغییرات جدی در سیاست این کشور خواهد شد. طبیعی است این تغییرات، تاثیر مستقیم بر سیاست خارجی آمریکا و به تبع آن در روند مذاکرات هسته ای خواهد گذاشت.

امیر زمانی‌نیا مشاور امور بین‌الملل ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سیاست حزبی در آمریكا جدی است و مخالفتهای جناحی باید جدی تلقی شود. در طول تاریخ نیز این فراز و نشیب ها تكرار شده است و این روند در آینده هم تكرار خواهد شد.

وی ادامه داد: زندگی سیاسی اوباما در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش سخت تر خواهد شد و بالطبع با مشكلات زیادی روبرو خواهد بود به طوری كه با روی كار آمدن جمهوری خواهان مشكلات در سیاست داخلی، بیشتر از سیاست خارجی نمایان می شود چراكه اصولاَ اختلاف در سیاست های داخلی آمریكا از قدیم الایام ریشه داشته است اما این دلیلی نمی شود تا سیاستهای خارجی را تضعیف و بعضاَ مخدوش نكند.

سفیر سابق ایران در مالزی با اشاره به مشكلات داخلی موجود در آمریكا اظهار داشت: مشكلاتی از قبیل بهداشت عمومی، مهاجرت ها، رفت و آمدهای غیر مجاز از مرزهای جنوب شرقی و به خصوص وام های دانشجویی، از جمله مسائلی است كه جمهوری خواهان به آنها اعتراض دارند؛ بطور مثال دموكراتها روابطشان با دانشجویان بهتر و عمیق تر از جمهوری خواهان است و همین مساله در خصوص وام های اختصاص داده شده به دانشجویان یكی از محورهای انتقادات جمهوری خواهان به دموكراتها است كه در آینده نیز این مساله بیش از پیش شدت خواهد گرفت.

وی در خصوص به روی كار آمدن جمهوری خواهان در سنا و كنگره و تاثیرات آن بر مذاكرات هسته ای اظهار داشت: در سیاست خارجی و مذاكرات ما با دولت حاكم بر آمریكا طرف هستیم نه با شخص یا اشخاص خاصی و باید گفت كه قوانین و حقوق بین الملل و روابط بین كشورها بر این مذاكرات حاكم است. دولت اوباما اگر تعهدی بدهد باید آن را انجام دهد لذا باید یك نكته را مدنظر داشته باشیم كه جمهوری خواهان در ژانویه بر سر كار خواهند آمد و تا آن زمان هم شرایط مسكوت نخواهد ماند.

زمانی نیا با اشاره بر شكست دموكراتها در سیاست خارجی بیان داشت: اوباما و تیم اوباما در سیاستهای خارجی خود موفق نبوده اند و نیاز دارند برای انتخابات دو سال دیگر، عقب نشینی های سیاست خارجی خود را سامان دهند لذا می بایست با رویكردی مثبت در مذاكرات هسته ای حاضر شوند تا بتوانند توافقی را به وجود آورند چراكه اگر این توافق رخ دهد نه تنها حزب دموكرات بلكه آمریكا نیز برد خواهد كرد و منافع زیادی از نظر پیروزی های سیاست خارجی برای آنها به ثمر خواهد نشست و باید گفت كه نتیجه این مذاكرات به طور غیر مستقیم می تواند در نتیجه انتخابات سال 2016 تاثیر بگذارد.


 اخبار سیاست خارجی  - ایلنا


ویدیو مرتبط :
انتقاد جمهوری خواهان آمریکا به توافق هسته ای انجام شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشم کنگره از اوباما/جمهوری‌خواهان به دنبال نفوذ بیشتر در مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته ای ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - خشم کنگره از اوباما/جمهوری‌خواهان به دنبال نفوذ بیشتر در مذاکرات هسته ای

پنج تن از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره آن کشور، اول مرداد ماه قانونی را ارائه کردند که می‌تواند رئیس‌جمهوری آن کشور را موظف کند، بیش از دستیابی به هر گونه توافقی با تهران در مذاکرات اتمی، فورا کنگره را مطلع کرده و به اعضای آن اجازه دهد در مورد پذیرش آن تصمیم بگیرند.

به گزارش «تیک»، این لایحه پنج روز پس از آن ارائه می‌شود که تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱ پذیرفتند مذاکرات میان خود را چهار ماه دیگر ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز خبر تمدید مهلت گفت‌وگوها با خشم بسیاری از قانون‌گذاران ایالات متحده، به ویژه نمایندگان جمهوری‌خواه آن که اکثریت مجلس نمایندگان را بر عهده دارند، روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور باب کورکر، از نمایندگان ارشد این مجلس، همراه با چهار نماینده دیگر قانون جدید را پیشنهاد داده‌اند و خواستار ارائه هرگونه توافقی با ایران طی سه روز به کنگره هستند.

چنانچه رئیس‌جمهوری نتواند به توافقی با ایران دست یابد، تحریم‌ها برقرار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکو روبیو، از دیگر نمایندگان ارائه‌کننده این قانون، در مورد آن گفته است «هر توافق نهایی باید توسط نمایندگان بازبینی شده، باید به کنگره ارائه شود، و کنگره باید امکان نظارت بر آن را داشته باشد».

رویترز نیز از قول سناتور کورکر، عضور ارشد کمیته روابط خارجی سنا، از مهم‌ترین نمایندگان حامی تحریم‌ها علیه تهران، آورده است که قانون پیشنهاد شده «در حالی‌که تحریم‌هایی جدید علیه ایران را در بر نمی‌گیرد، به کنگره اجازه می‌دهد چنانچه توافق قابل قبولی حاصل نشود، تحریم‌هایی جدید را وضع کند».

به گزارش آسوشیتدپرس، مشخص نیست پیشنهاد این قانون در سنای آمریکا -جایی که دمکرات‌های هوادار اوباما اکثریت را بر عهده دارند- چه سرنوشتی پیدا کند.

رویترز نیز می‌گوید احتمال آن که این پیشنهاد در سنا تصویب شود کم است. با این همه در ماه نوامبر (چهار ماه دیگر: پایان مهلت مذاکرات) انتخاباتی برگزار می‌شود که ممکن است اکثریت سنا را نیز به جمهوری‌خواهان واگذار کند. در آن صورت چنین پیشنهادی ممکن است سرنوشتی دیگر پیدا کند.

به گزارش این خبرگزاری قانون پیشنهاد شده به رئیس‌جمهوری سه روز وقت می‌دهد تا نتیجه‌گیری برای توافق احتمالی با ایران را به نمایندگان ارائه کند. پس از آن نمایندگان ۱۵ روز فرصت دارند تا آن را بررسی کنند. سپس ۱۵ روز دیگر فرصت خواهند داشت تا «قطع‌نامه در مخالفت» ارائه کنند که اگر تصویب شود تحریم‌های برداشته شده را بار دیگر اجرایی می‌کند.

قانون پیشنهاد شده در عین حال از مدیر «اطلاعات ملی» آمریکا می‌خواهد تا طی ۱۰ روز از زمانی که متوجه می‌شود ایران به تعهدات خود عمل نکرده یا موفق به همکاری با بازرسان بین‌المللی هسته‌ای نشده است، آن را به کنگره اطلاع دهد.

این قانون در عین حال تمدید مجدد توافق موقت را ممنوع کرده و در برابر آن بازگشت تحریم‌های پیش از سوم آذر را، چهار روز پس از پایان توافق فعلی و در صورت دست نیافتن به توافقی جامع، خواستار می‌شود.

علاوه بر سناتور کورکر و سناتور روبیو، سناتورها جان مک‌کین، جیمز ریش و لیندسی گراهام، ارائه‌دهنده قانون پیشنهادی بوده‌اند.
اخبار سیاست خارجی - تیک