اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر توافق ژنو بر مسکن چیست؟



تاثیر توافق ژنو بر مسکن

تاثیر توافق ژنو بر مسکن چیست؟

گشایش در پرونده هسته‌ای ایران به واسطه توافقی كه بامداد یك‌شنبه در مذاكرات ژنو حاصل شد، بازار مسكن را همچون سایر بازارهای اقتصادی حساس، به زودی تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

هرچند در دست‌كم یكی، دو ماه اخیر، چشم‌انداز قیمت‌مسكن برای طرفین معاملات تاحدودی روشن شد و فراهم نبودن زمینه برای كاهش بیشتر یا افزایش دوباره قیمت، انتظار كارشناسان برای گرم‌شدن فضای خریدوفروش در بازار ملك را رقم زده بود اما معاملات مسكن تاكنون به‌رغم كاهش حداقل 10 درصدی قیمت آپارتمان نسبت به فصل بهار، از ركود بیرون نیامده است.

با این حال، توافق‌هسته‌ای روز گذشته نوعی محرك پرقدرت برای پایان‌دادن به خواب بازارمسكن، تعبیر می‌شود.

ارزیابی‌های كارشناسان اقتصادی در این باره حكایت از تاثیر آنی و آتی نتیجه حاصل‌شده از مذاكرات ژنو بر روند معاملات مسكن دارد.

در كوتاه‌مدت انتظار این است که قیمت مسكن به تثبیت برسد. همچنین با چشمكی كه دیروز شاخص‌بورس در همان ساعات اولیه اعلام خبر توفیق هسته‌ای، به این تحول بی‌سابقه زد، این امیدواری وجود دارد كه تقاضای سرمایه‌ای در این دوره بازارسرمایه را به بازارملك ترجیح دهد.

در میان‌مدت نیز پیش‌بینی رونق در معاملات مسكن، افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و در عین‌حال عرضه واحدهای مسكونی‌ نوساز انباشته‌شده به بازار مصرف مطرح است.

با این حال، به‌رغم آنکه قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا تنها دقایقی بعد از اعلام نتایج مذاکرات، به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما، افزایش همزمان شاخص بورس، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت مسکن در نتیجه هجوم سرمایه‌ها از بازارهای مجاور به بازار مسکن را تضعیف می‌‌كند.

در سال‌های اخیر ابهامات نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی كشور، مالكان بخش زیادی از آپارتمان‌های تازه‌ساز را مجاب به نگهداری دارایی‌شان كرده بود. اما اكنون با مشخص‌شدن مسیر آینده، این گروه ترغیب به عرضه خواهند شد.

عرضه واحدهای نوساز و ته نشین شده به بازار معاملات مسکن، اثر سومی است که در نتیجه این رونق اقتصادی، بازار مسکن را تحت تاثیر تحولات مثبت پیش رو قرار خواهد داد.

محمود جهانی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: هرگونه اثرگذاری ناشی از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بر بازار مسکن را باید با تکیه بر تاثیر نتایج این مذاکرات بر اقتصاد و فضای کسب و کار کلان کشور تحلیل کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در نتیجه اعلام نتایج این مذاکرات، بر فضای اقتصاد کلان کشور بر جای می‌گذارد، بدون شک از این طریق بر بخش مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود. در کل دو نوع اثر آنی(کوتاه مدت) و آتی(میان مدت) را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

جهانی توضیح داد: تاثیر آنی ناشی از توفیق هسته‌ای که معمولا طی یک تا دو ماه آینده خود را نشان می‌دهد، بازار مسکن را به سمت ثبات قیمتی پیش خواهد برد که این ثبات حداقل تا پایان سال، پایدار خواهد بود.

رونق پایدار و واقعی برای مسکن
این تحلیلگر بازار مسکن در مورد اثرات آتی تحول در فضای کلان اقتصادی کشور گفت: با توجه به اینکه در چنین شرایطی انتظار این است که فضای کسب‌وکار بهبود یافته و تولید هم افزایش یابد، پیش‌بینی می‌شود از اوایل سال آینده، همزمان با افزایش تولید مسکن، رونق واقعی و پایداری در معاملات خرید و فروش هم واقع شود.

وی ادامه داد: همچنین براساس رابطه‌ای که بین بورس و بازار مسکن در ارتباط با جذب نقدینگی‌های سرگردان یا تقاضای سرمایه با یکدیگر دارند زمانی که شاخص بورس تحت‌تاثیر اینگونه تحولات سیر افزایشی داشته باشد، تقاضاهای سرمایه‌ای یا سوداگرانه از بازارهای رقیب از جمله مسکن را به خود جذب می‌کند و به این ترتیب زمینه افزایش قیمت مسکن تا حدود زیادی تضعیف می‌شود.

جهانی در ادامه تحلیل تاثیرات آتی با بیان اینکه تاثیر مذاکرات هسته‌ای بامداد یکشنبه در نهایت با تاخیر 6 ماهه فضای کسب‌وکار در بخش مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در چشم‌انداز یکساله ما انتظار رونق تولید و سرمایه‌گذاری در  افزایش عرضه مسکن را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با پیش‌بینی رشد مثبت اقتصادی در سال آینده و با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر حباب قیمتی مسکن تخلیه شده است، به طوری که شاخص قیمت مسکن و شاخص تورم با یکدیگر منطبق شده است، پیش‌بینی می‌شود سال آینده رونق معاملات را در بازار مسکن شاهد باشیم.

این تحلیلگر بازار مسکن با ابراز امیدواری در مورد عرضه واحدهای مسکونی احتکار شده به بازار مسکن، گفت: هر چه فضای اقتصاد کلان کشور و همچنین فضای کسب و کار به سمت بهبود برود، در نتیجه افزایش حجم تولید و سرمایه‌گذاری اقتصادی، فعالیت‌های سوداگرانه کاهش می‌یابد و این انتظاری است که برای بازار مسکن، هم به صورت آنی و هم به صورت آتی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در پنج ماه گذشته سیر كاهشی قیمت‌ مسكن تاحدودی طرف عرضه‌كننده را تشویق به انجام معامله كرد، اما در واكنشی معكوس از طرف تقاضا، رغبتی برای خرید مسكن حاصل نشد.

/دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
میدانین توافق ژنو یعنی چه ؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر وزیر بهداشت درباره توافق ژنو و تاثیر آن بر بازار دارو



اخبار ,اخبار اجتماعی,واردات دارو

اخبار اجتماعی -  نظر وزیر بهداشت درباره توافق ژنو و تاثیر آن بر بازار دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارزیابی و اعلام نظر درباره توافقات اخیر صورت گرفته به دنبال مذاکرات ژنو و تاثیر آن در نظام سلامت کشور گفت: انتظار آن است که به دنبال توافقات انجام شده هزینه‌های پرداختی مردم در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یابد.

دکتر سید حسن هاشمی قاضی زاده در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بی تردید رونق بازار کسب و کار و افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های غیرنفتی به صورت غیرمستقیم بر روی نظام سلامت کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی درباره اثرات مستقیم توافقات اخیر ژنو بر روی نظام سلامت نیز گفت: در حال حاضر مسیر ارسال پول و تامین دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل تحریم‌های مالی و بانکی بسته است و به دلیل این تحریم‌ها نمی‌توانیم پولی را به صورت مستقیم برای تهیه دارو و سایر ملزومات پزشکی ارسال کنیم و یا به صورت مستقیم خرید کنیم. به این منظور باید از راه‌های فرعی خریدهایمان را انجام دهیم که این امر هزینه‌هایمان را افزایش می‌دهد.

هاشمی گفت: برای ارسال پول از راه‌های فرعی جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی تقریبا 20 درصد بر هزینه‌هایمان اضافه می‌شود که با برداشتن تحریم‌های مالی و بانکی این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: براساس توافقات انجام شده تعدادی بانک شروع به فعالیت خواهند کرد و بخشی از اعتبارات و دارایی‌های کشور نیز آزاد می شود. عمده این مسیر نیز برای تهیه دارو، ملزومات پزشکی و مواد غذایی است که بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: انتظار آن است که تا سال آینده هزینه‌هایی که اکنون مردم بابت دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت می‌کنند کاهش یابد. این نیز قولی بود که ما در شروع فعالیتمان در وزارت بهداشت داده بودیم. در مجموع به دنبال توافقات انجام شده دارو و تجهیزت پزشکی ارزان خواهد شد.
اخبار اجتماعی - ایسنا