اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر افزایش وام خرید مسکن در روند بازار



اخبار,اخباراقتصادی,معاملات مسکن

دبیر کانون انبوه سازان کشور گفت: با توجه به این‌که وام خرید مسکن در سال آینده به متقاضیان پرداخت می‌شود، تاثیر آن نیز در روند بازار مسکن در سال آینده قابل مشاهده خواهد بود.

فرشید پورهاجر دبیر کانون انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش میزان وام خرید مسکن اظهار کرد: افزایش وام خرید مسکن در شرایط فعلی تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که این وام در سال آینده به متقاضیان پرداخت خواهد شد، گفت: تاثیر آن نیز در سال آینده مشخص می‌شود.

پورهاجر با اشاره به این‌که همه بانک‌های تجاری می‌توانند اقدام به پرداخت این وام کنند، تاکید کرد: این روند می‌تواند به اثر‌بخش‌ بودن این وام در حوزه مسکن کمک کند.

دبیر کانون انبوه سازان کشور خاطر نشان کرد: پرداخت این وام برای پروژه‌هایی است که متراژ کوچکی دارند و می‌توان انتظار تحرک بازار مسکن در واحد‌های بزرگ‌تر را داشت.

وی با بیان این‌که زمانی می‌توان گفت رونق به بازار مسکن بازگشته است که واحد‌های سند اولی وارد چرخه عرضه و تقاضای بازار شود، تصریح کرد: این روند می‌تواند تولید‌کنندگان را تشویق به تولید بیشتر کند.

پورهاجر در پایان درباره وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: با توجه به این‌که از ماه‌های آتی به عنوان بخش جابه‌جایی یاد می‌شود پیش‌بینی می‌شود حرکتی در بازار مسکن به وجود بیاید.

 اخبار  اقتصادی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
وام خرید مسکن افزایش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اثر افزایش وام خرید بر بازار مسکن


برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که افزایش وام خرید مسکن در بازار ایجاد تورم خواهد کرد و به همین خاطر بهتر است چنین اتفاقی صورت نگیرد؛ اما از طرف دیگر برای جبران قدرت خریداران در بازار مسکن از سوی کارشناسان پیشنهاد می‌شود که وام ساخت‌وساز با رشد مواجه شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که افزایش وام خرید مسکن در بازار ایجاد تورم خواهد کرد و به همین خاطر بهتر است چنین اتفاقی صورت نگیرد؛ اما از طرف دیگر برای جبران قدرت خریداران در بازار مسکن از سوی کارشناسان پیشنهاد می‌شود که وام ساخت‌وساز با رشد مواجه شود.

در همین رابطه برخی از بنگاهداران مسکن درباره این مساله اظهار نظرات متفاوتی ارائه کردند که به این شرح است:

ارزانی مسکن نزدیک است

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران عنوان کرد: در حال حاضر 20 میلیون تومان وام خرید تنها برای خرید یک سوئیت بدون امکانات مناسب یا بهتر است گفته شود کارآمد است نه بیشتر.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در گذشته معمولا نزدیک به 70 درصد از خریداران در بازار مسکن به دنبال وام خرید بودند؛ اما حال زمانی فرا رسیده است که خریداران از وام خرید مسکن به عنوان آخرین گزینه برای شانس خرید استفاده می‌کنند؛ در صورتی که قبلا خریداران مسکن ابتدا بر اساس تامین وام خرید، تصمیم‌گیری و اقدام به خرید واحد مورد نظر می‌کردند.

خازنی در رابطه با افزایش وام ساخت‌وساز تصریح کرد: هم اکنون حجم عرضه در بازار مسکن زیاد است و در مقابل، میزان تقاضا هم برابر با عرضه است؛ اما از طرف دیگر توان خرید اندک است. با این تفاسیر اگر وام ساخت و ساز افزایش یابد با این روند امسال باید منتظر کاهش محسوس قیمت مسکن بود.


چراکه سازنده‌ها از لحاظ تامین بودجه ساخت با مشکل مواجه نخواهند بود و علاوه براین در شرایط فعلی عرضه به میزان کافی در بازار وجود دارد و قدرت ناکافی خریداران باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته شود.

عدم تعادل بین تورم و قدرت خرید

مشاور املاک دیگری در جنوب تهران درباره ثابت ماندن وام خرید در ازای افزایش وام ساخت مسکن تاکید کرد: اگر وام ساخت‌وساز با افزیش  روبه‌رو شود باید قیمت واحد آماده تحویل منصفانه‌تر تعیین شود؛ اما امکان دارد سازنده‌ها آنقدر منصف نباشند و با وجود این شرایط هم قیمت‌های نجومی برای واحدهای فروشی خود تعیین کنند که این مساله به ضرر خریداران در بازار مسکن تمام خواهد شد.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد: اگر به میزان وام خرید مسکن اضافه شود، به طور یقین تعداد خریداران در بازار افزایش خواهد یافت البته خریدارانی که موفق به خرید می‌شوند اما این پیش‌بینی که احتمال دارد با افزوده شدن وام خرید تورم هم به بازار مسکن افزوده شود، قابل تامل است.

فارسی اظهار کرد: این روزها بازار مسکن در شرایطی به سر می‌برد که گویی راه تسلایی برای آن وجود ندارد.