اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر اعتیادگونه فست فودها


مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان به انجام رسیده نشان می دهد که فست فودها و غذاهای بسیار فرآوری شده نظیر شکلات، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده می توانند بسیار اعتیادآور باشند.

خبرگزاری مهر: مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان به انجام رسیده نشان می دهد که فست فودها و غذاهای بسیار فرآوری شده نظیر شکلات، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده می توانند بسیار اعتیادآور باشند.

چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات بسیار جدی در بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می رود. مطالعات پیشین نشان داده بود که غذاهای بسیار فرآوری شده و یا غذاهایی که در آن از چربی زیاد و یا کربوهیدارت تصفیه شده (نظیر آرد یا شکر سفید) استفاده می شود، می تواند به بروز اعتیاد غذایی بیانجامد.

مطالعات بالینی بر روی انسان ها نشان داده بود که برخی افراد در مواجهه با چنین غذاهایی، رفتاری مشابه اعتیاد به موادمخدر را بروز می دهند. با این حال غذاهای غیرفرآوری شده ای نظیر برنج قهوه ای یا ماهی قزل آلا موجب ایجاد چنین رفتارهایی نمی شود.

مطالعات نشان داده است افرادی که شاخص توده بدنی بیشتری دارند، با مصرف غذاهای فرآوری شده با مشکلات بیشتری روبرو می شوند. به این ترتیب شاید بتوان گفت که برخی افراد بیشتر مستعد اعتیاد به این گونه موادغذایی هستند. این دانشمندان بر این باورند که اگر غذاها موجب بروز رفتار اعتیادآور شوند، باید در برخی سیاست های مرتبط با آنها و به ویژه تبلیغات و بازاریابی آنها در میان کودکان تجدیدنظر کلی کرد.


ویدیو مرتبط :
فست فودها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فست‌فودها به کبد کودکان آسیب می‌رسانند



فست‌ فود,تغذیه کودکان,غذای کودکان

یک کارشناس صنایع غذایی با تاکید بر عدم مصرف فست فود ها در کودکان بیان داشت: فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

ایشان اظهار داشت: غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت ها خریداری می‌کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند؛ این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسب شان عنوان نمی شود.

وی با اشاره به عدم مصرف صبحانه های بسیار شیرین در کودکان تصریح کرد: بیشتر صبحانه هایی که به کودکان داده می شود، بسیار شیرین است، بنابراین باید به اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی توجه شود.

 ایشان فست فودها را از دیگر غذاهایی عنوان کرد که سعی شود به کودکان داده نشود و گفت: طی سال های اخیر تعداد رستوران های فست فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست فود می خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده روی در مصرف آنها به کبد آسیب می رساند.

این کارشناس صنایع غذایی در ادامه خاطرنشان کرد: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می شود و مصرف آنها باید برای کودکان محدود شود بنابراین می توان نوشیدنی هایی سالم تر مثل آب و شیر را جایگزین کرد.

 

منبع:shahrzadpress.com