اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تابلو 2/8 میلیون‌ دلاری «پیکاسو» در راه ایران


«نخستین نمایشگاه نگارخانه‌های جهان در ایران» در حالی میزبان گالری‌ها و هنرمندان دیگر کشورها می‌شود که هیچ گالری از ایران در این رویداد حضور ندارد.

روزنامه شرق: «نخستین نمایشگاه نگارخانه‌های جهان در ایران» در حالی میزبان گالری‌ها و هنرمندان دیگر کشورها می‌شود که هیچ گالری از ایران در این رویداد حضور ندارد. محمدرضا سعیدی، مدیر باغ موزه قصر در نشست خبری «نخستین نمایشگاه نگارخانه‌های جهان در ایران» که صبح دیروز در باغ موزه قصر برگزار شد، از هجمه‌های واردشده به نمایشگاه گفت: «برای برگزاری این کار مورد هجمه قرار گرفتیم. تابلوهایی که در نمایشگاه ارایه ‌شده، اصل هستند و این حرف که می‌گویند اصل آثار ارایه نمی‌شود، صحیح نیست. من دلیل این‌همه هجمه را نمی‌فهمم.»

او افزود: «در حوزه عرق به کشورمان چه زمانی باید نگاهمان را عوض کنیم؟ برای خود من باعث افتخار است که جزو یکی از عوامل اصلی در حمایت از این حرکت بوده‌ام. بیاییم دست به دست هم دهیم و دنبال کارهای فاخر و بزرگ برویم. من هنوز از این سخنان آزرده‌خاطرم. تعداد کشورهایی که قصد داشتند در این نمایشگاه شرکت کنند، خیلی بیشتر بود اما به دلیل تبلیغات منفی نیامدند. طی پنج، شش‌ماه گذشته، تبلیغات کشورهای خارجی زیاد بود و دغدغه تروریسم را مطرح کردند. ما با این نمایشگاه می‌خواستیم شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، مبلغان فرهنگ و هنر ما شوند. چرا برخی در داخل کشور دست‌به‌دست دشمنان می‌دهند.»

او انتقادهایش را اینگونه ادامه داد: «ما تلاش زیادی کردیم تا همین تعداد کشورهای خارجی باقیمانده به نمایشگاه بیایند. حتی برخی از گالری‌های داخلی نمی‌خواستند این نمایشگاه برگزار شود.»

از سوی دیگر حامد اصغری، مدیر اجرایی نمایشگاه نیز در پاسخ به حضور خبرنگاران در مورد حضور گالری‌های ایرانی در این رویداد پاسخ داد: «هیچ گالری ایرانی‌ای در این نمایشگاه حضور ندارد. بارها مسایل انحرافی پیش‌ آمد و از سوی این دوستان، برگزاری حراج پیشنهاد شد. تقریبا این رویه را در مورد خیلی از گروه‌های هنری دیگر هم داشتیم.»

این در حالی است که لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین گالری‌های کشور در مورد حضورنداشتن گالری‌های تهران در این نمایشگاه به «شرق» گفت: «تا شب‌دوشنبه (دوم‌تیر) از برگزاری این نمایشگاه خبر نداشتم. فقط یکی، دوماه قبل وقتی برای موضوع دیگری با آقای ملانوروزی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی) مشغول صحبت بودم، متوجه برگزاری این اکسپو شدم و او گفت عده‌ای از خارج به باغ‌موزه قصر می‌آیند تا نمایشگاه برگزار کنند و من هم گفتم مگر خود ما توانایی برگزاری چنین نمایشگاهی نداریم که افرادی از مالزی و نروژ بخواهند در این جریان به ما کمک کنند.»

او که سخنگوی گروه «هفت‌نگاه» نیز است، افزود: «نه‌تنها من بلکه اعضای دیگر گروه هفت‌نگاه در جریان برپایی این نمایشگاه نبودیم.»

پیکاسو، دالی و میرو در تهران


اصغری در بخش دیگری از این نشست در مورد جزییات نمایشگاه گفت: «293اثر خارجی به دستمان رسیده و به وزارت ارشاد تحویل داده شده است که بخش عمده‌ای از آنها مجوز گرفته‌اند. 24گالری از کشورهای مختلف شامل پرو، اسپانیا، کره، ژاپن، ایتالیا، اتریش، ترکیه و... در نمایشگاه حضور دارند. هر گالری عموما با سه،چهارهنرمند شرکت می‌کند و با دعوت برگزارکنندگان و همگرایی گالری‌دارهای خارجی صدهنرمند خارجی با هزینه خودشان به نمایشگاه می‌آیند.»

او با بیان اینکه یک تابلو از پابلو پیکاسو به قیمت دومیلیون‌و800هزاردلار، دو اثر از خوان میرو و پنج اثر از هنرمندان مشهور جنوب‌شرق آسیا در این نمایشگاه به روی دیوار می‌رود، در مورد آثار سالوادور دالی گفت: «دو مجسمه از دالی در نمایشگاه نشان داده می‌شود. در دوران دالی هشت اثر اول را به‌عنوان آثار اصلی می‌شناختند که اندازه مجسمه‌های این هنرمند 178سانتیمتر بود و چهار اثر بعدی نیز با امضای هنرمند تایید می‌شد. آثار بعدی هنرمند نباید اندازه 12اثر قبلی می‌شد و مجسمه‌ای از دالی که به این نمایشگاه می‌آید، جزو 12اثر اولیه نیست اما تمام آثاری که به نمایشگاه رسیده است، دارای شناسنامه هستند.» اصغری همچنین از حضور بیتا وکیلی، جلال شباهنگی، رضا کیانیان، حمید پازوکی، احمد وکیلی،  فریده لاشایی، سالار احمدیان، علی شیرازی و... به‌عنوان هنرمندان ایرانی حاضر در نمایشگاه خبر داد.

او همچنین بر این نکته تاکید کرد هدف اصلی این رویداد، نمایش آثار است نه صرفا فروش آنها و اظهار امیدواری کرد نمایشگاه در سال‌های آینده تداوم داشته باشد.  مدیر اجرایی این نمایشگاه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه بیمه آثار ابراز کرد: «ما مشکلات سختی برای بیمه آثار داشتیم حتی در برخی موارد برای نقل‌وانتقال آنها دچار مشکل شدیم. البته نمی‌توانم توضیحات زیادی در مورد این بخش دهم چون قسمتی از این کار در فرآیند تحریم ایران قرار داشت و شرکای خارجی اقدام به این کار کردند.»

«نخستین نمایشگاه نگارخانه‌های خارجی در ایران» ساعت 16:30 روز چهارشنبه، چهارم‌تیر به مدت چهار روز در باغ‌موزه قصر آغاز به کار می‌کند و بخشی از عواید حاصل از فروش آثار به بیماران نادر تعلق می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
خسارت نوجوان تایوانی به تابلو یک و نیم میلیون دلاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده ایران در جام شش هزار دلاری شركت می كند



 

نماینده ایران در جام شش هزار دلاری شركت می كند

 

 

رقابتهای جام شش هزار دلاری اسکواش از فردا (دوشنبه) در کشور کویت آغاز می شود.در این رقابتها که با حضور بهترینهای اسکواش جهان تا روز هفتم بهمن ماه ادامه پیدا خواهد کرد، "مسعود قره ضیاالدینی" از ایران حضور خواهد داشت.

 

از بازیکنان مطرح حاضر در این بازیها می توان به "عمر خالد خلیفه"، "بسیم مکرم"، "کریم سامی" و "وائل فرج" همگی از مصر، "واکور محبوب"، "فرهان زمان" و "یاسر بوت" از پاکستان، "بدرالحسینی" نفر اول با زیهای جام بین المللی نوروز ایران در سال گذشته و "زید طارق" از کشور میزبان اشاره كرد.

این مسابقات با حضور ۱۲ بازیکن در جدول اصلی و پیوستن ۴بازیکن از جدول پیش مقدماتی به این جدول برگزار خواهد شد.../ایسنا