اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تابستان و جنگ مالک و مستأجر



اخبار,اخبار اجتماعی,جنگ مالک و مستأجر


 اخبار اجتماعی - طنز)تابستان و جنگ مالک و مستأجر
 
حمید نجف، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار- سکانس اول:

تو چرت بود، که تلفن زنگ زد، با بی حوصلگی گوشی را برداشت، شما؟

سلام، از بنگاه سر کوچه تماس می‌گیرم، خوبی انشا ا...

سلام از ماست، بد نیستم، چه خبر؟

بنگاهی: سلامتی، گفتم مهلت این مستاجرت داره تمام می‌شه، نمی‌خوای بلندش کنی ؟

صاحب‌خانه: نه، برای چی؟ آدم شریفیه، تازه یکساله اینجا نشسته .

بنگاهی: آخه کرایه‌ها خیلی بالا رفته، من یک مشتری خوب برات سراغ دارم، می‌توانم تا 30 درصد بالاتر برات اجاره بدم.

صاحب خانه: نه بابا؟! خانه که نسبت به پارسال تو سرش هم خورده، چه جوری کرایه خانه بالا رفته .

بنگاهی: آقا جان تو بلندش کن من برات بالاتر اجاره می‌دهم .

صاحب خانه: چی بگم آخه؟!

بنگاهی: هیچی بابا، بگو می‌خوای برای پسرت زن بگیری .

صاحب خانه: پسرم ؟!، اونکه تازه هفت سالشه.

بنگاهی: بابا یه چیزی بهش بگو دیگه به هرحال خود دانی، فعلا بای بای .


سکانس دوم:

تازه از سرکار برگشته بود، خسته و کلافه، که تلفن زنگ زد .

بنگاهی: الو سلام، چه طوری آقا، خوبی؟

مستاجر: شما؟

بنگاهی: من از این بنگاه سر کوچه زنگ می‌زنم.

مستاجر: بفرمائید.

بنگاهی: داشتم این قراردادها را مرتب می‌کردم، قرار داد شما رو دیدم، گفتم، دو سه ماهی بیشتر ازش نمانده، برنامه شما چیه؟ می‌خواهید بشینید یا پاشید؟

مستاجر: والا هنوز فکری نکردم، اگه دندون گردی نکنه شاید یکسال دیگه بشینیم .

بنگاهی: فکرکنم برای سال جدید دیگه خانه را به شما اجاره نده .

مستاجر: چرا آخه؟

بنگاهی: من چند روز پیش دیدمش، می‌گفت می‌خواهد برای پسرش آستین بالا بزنه .

مستاجر: پسرش ؟ اون که هفت، هشت سال بیشتر نداره .

بنگاهی: نمی دانم دیگه فقط می‌دانم، که باید فکر جا باشی، از شانس خوب شما من چند تا اکازیون برات ردیف کردم، فردا وقت کردی بیا تا نشانت بدم .

مستاجر: آقا لطف کردی، خدا از بزرگی کمت نکنه، فردا حتما مزاحم می‌شوم .

بنگاهی: بیا آقا جون، بیا ...

تابستان که می‌شود، آغاز داستان درد بی درمان خانه به دوشان و جنگ مالک و مستاجر شروع می‌شود و از همه مهمتر حکایت بعضی ازاین دفاتر املاک و دلالان بی وجدانی که در این بین تنها به فکر بافتن کلاه پشمی برای خود هستند .

برای این جماعت هر فسخ قراردادی دو قرارداد جدید در دل دارد، پس لازم است که برای افزایش قرارداد بیشتر، هر چه در توان دارند بر کوره فسخ قراردادهای قبلی بدمند .

افرادی که طی این سالها ثابت کرده‌اند که به جای دولت، حرف اول را در تعیین نرخ اجاره وفروش مسکن می‌زنند، جماعتی که متاسفانه، نبض بازار هم، دست آنان است .

هر چند مسئولان و مردم، همیشه در برابر این گروه مقاومت می‌کنند اما نهایتاً مغلوب بازی آنان می‌شوند، تا کنون دولت‌های مختلف هر یک به نوعی و با روشی، سعی در کنترل بازار مهم مسکن داشتند اما همیشه این دلالان و واسطه‌ها بودند که حرف آخر را می‌زدند، هر چند نقش مخرب بعضی از بانک‌ها وموسسات سرمایه گذاری را هم نمی‌توان در این بین بی تاثیر دانست .

تزریق آنی سر مایه، نوسانات شدید قیمت‌ها را در پی دارد، نوساناتی که شاید در کوتاه مدت موجب سود کلان این سوداگران اقتصادی را فراهم آورد، اما در دراز مدت برای مسکن و فعالین این حوزه جز رکود و دردسر چیزی به ارمغان نمی آورد .

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با کنترل نقدینگی وهمچنین افزایش ناچیز دستمزدها در برابر تورم حدود 40 درصدی، به تدریج شاهد کاهش بیشتر قدرت خرید مردم بودیم، کاهشی که با وجود رنج و عذاب مضاعف برای ملت، توانسته تا حدودی از تب و تاب قیمت‌های افسار گسیخته و گرانی بیشتر مسکن بکاهد، آرامشی که البته نقش مخرب رکود هم در آن هویداست.

هرچند دلالان و واسطه‌ها همه ساله در این ایام سعی می‌کنند با راه اندازی هیاهو و شایعه پراکنی به هر نحو ممکن برطبل گرانی بکوبند، اما با اوضاع نگران کننده اقتصادی مردم و رکود پیش آمده به ویژه در بخش مسکن تا کنون راه به جایی نبرده‌اند.

یکی از راه حل‌های پیشنهادی به وزیر محترم راه و شهر سازی، برای گذار از مرحله بحرانی تابستان پیشرو تنها هدایت و کنترل صحیح رسانه‌ها به خصوص رسانه‌ها و نشریات اقتصادی است .

همان رسانه‌هایی که متاسفانه بعضی از آنان سالهاست که به تریبونی برای طبقه سرمایه‌دار و دلالان این بازار بدل شده اند، کسانی که قبل از آغاز هر تحولی با شایعه سازی زمینه‌های روانی این پدیده نامیمون را، در ذهن مشوش مردم رنجدیده کشور آماده می‌کنند .

جناب آقای آخوندی و سایر مدیران بخش مسکن باید بدانند که آنچه امسال شاهد آن خواهیم بود، کاهش قیمت مسکن آن هم به واسطه رکود است، در همه جای دنیا کاهش نرخ مسکن بر کاهش اجاره بها تاثیر گذار است، اگر در کشور ما این چنین نیست به واسطه تدبیر غلط ماست.

پس لازم است که وزیر محترم راه و شهر سازی و سایر دست اندرکاران و رسانه‌های همسوی دولت تدبیر و امید از طریق مصاحبه، تهیه گزارش و مقاله این واقعیت را با صدای بلند فر یاد زنند شاید این بار بتوان با همراهی و شفاف سازی در برابر این مافیا پیروز شد.
 اخبار اجتماعی - فرارو


ویدیو مرتبط :
اجرای جنگ شادی تابستان گرم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تابستان دشوار کنگره آمریکا؛ سناتورها گزینه جنگ با ایران را انتخاب می کنند یا صلح را؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کنگره آمریکا

خبر خوب این است که اگر آمریکایی ها در تعداد زیاد مخالفت خود را با جنگ اعلام کنند ، سنا ، صلح را انتخاب می کند.

هافینگتون پست نوشت : سنای آمریکا تابستان امسال بین جنگ و صلح انتخاب خواهد کرد.

به گزارش «تیک»، اگر تصمیم درست اتخاذ شود ، توافق هسته ای در حال شکل گیری اوباما با ایران تداوم خواهد داشت و از جنگ و دستیابی ایران به بمب هسته ای جلوگیری می شود. اگر رای اشتباه داده شود ، دیپلماسی شکست می خورد و ایران و آمریکا بار دیگر در مسیر جنگی فاجعه بار قرار می گیرند که جنگ عراق در برابر آن کوچک خواهد بود.

 خبر خوب این است که اگر آمریکایی ها در تعداد زیاد مخالفت خود را با جنگ اعلام کنند ، سنا ، صلح را انتخاب می کند.

این رای گیری مهم به احتمال زیاد پس از ژوئیه پس از دستیابی به توافق برگزار می شود پیش از آنکه اعضای کنگره به تعطیلات تابستانی بروند. سنا پنجشنبه گذشته با نود و هشت رای موافق و یک رای مخالف طرح نظارت بر توافق هسته ای ایران را تصویب کرد. پیش بینی می شود مجلس نمایندگان بررسی در مورد این طرح را این هفته آغاز کند و بعد رئیس جمهور با امضای طرح آن را به قانون تبدیل کند.

اساسا ، این طرح اختیارات اوباما را در خصوص تعلیق مجازات ها در زمانی که کنگره در حال بررسی پذیرش یا رد توافق است کاهش می دهد.

رای مخالف کنگره اختیارات رئیس جمهور را برای پیشنهاد کردن کاهش قابل ملاحظه تحریم ها به طور دائم لغو می کند. بنابراین ، آمریکا نمی تواند این توافق را اجراء کند.

اگر تندروهای کنگره موفق شوند مانع توافقی شوند که مذاکره کنندگان ما در مورد آن توافق می کنند نه تنها سابقه ای بد برای همه تلاش های دیپلماتیک آینده آمریکا بوجود می آید بلکه محدودیت های هسته ای و تحریم های بین المللی بر ضد ایران متلاشی می شود و جنگ در اولویت قرار می گیرد.

رای مخالف برای تصویب نیازمند شصت رای در سنا و اکثریتی ساده در مجلس نمایندگان خواهد بود. اگر طرفداران صلح در این رای گیری بازنده شوند ، رئیس جمهور چاره ای جزء وتوی این قطعنامه نخواهد داشت. بعد ، طرف دیگر درصدد لغو وتوی رئیس جمهور بر می آید و برای این کار به دو سوم آرای سنا و مجلس نمایندگان نیاز خواهد داشت یعنی شصت و هفت رای در سنا و دویست و نود رای در مجلس نمایندگان.

در حال حاضر به نظر می رسد طرفداران توافق از تعداد کافی برای وتو کردن رای منفی و محافظت از توافق برخوردارند.

همزمان با اینکه سنا این طرح را تصویب کرد ، صد و پنجاه و یک نماینده دموکرات با ارسال نامه ای برای رئیس جمهور از چارچوب توافق هسته ای تمجید کردند و خواستار آن شدند دیپلمات ها ما به توافق نهایی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه بیش از یک سوم از اعضای مجلس نمایندگان این توافق را امضاء کردند ، وتوی رئیس جمهور نافذ خواهد بود. آن نامه قطعا موجب این طرز تلقی در ایران خواهد شد که اوباما می تواند از هدف آمریکا در خصوص توافق هسته ای حمایت کند.

یکی از اعضای قبلی ایپک ( کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل ) گفت با این وجود ، هیچ چیزی قطعی نیست بویژه در مورد رویا رویی رای گیری که گروههایی قدرتمند مانند این گروه به مدت یک دهه خود را برای آن آماده کرده اند. علاوه بر این ، اگر اوباما برای محافظت از توافق فقط بتواند از وتو استفاده کند ، ایپک می تواند طرفداران طرح را به تغییر نظر خود ترغیب و تلاش های بیشتری را برای مانع شدن از اجرای طرح یا تضعیف آن دنبال کند.

اگر تلاش برای از بین بردن توافق در تابستان امسال شکست بخورد ، می تواند تلاش های بیشتری برای بررسی مجد طرح در کنگره صورت بگیرد ،رئیس جمهور برای اجرای توافق با محدودیت روبرو و برای از بین بردن توافق ، تحریم های تازه ای تصویب شود.

پایان بازی به سرعت در حال نزدیک شدن است. آمریکا و ایران تابستان امسال احتمالا توافق اصولی خود را به توافقی تاریخی تبدیل می کنند. بعد کنگره در رای گیری مهم مشخص می کند آیا آمریکا در مسیر صلح یا در مسیر جنگ حرکت خواهد کرد.

این توافق در صورت پذیرفته شدن ، آغازی برای پایان بیش از سه و نیم دهه دشمنی ایران و آمریکا خواهد بود. در هفته های آینده ، مهم است مردم آمریکا اطمینان یابند کنگره در طرف صحیح تاریخ قرار دارد.

 

 اخبار  سیاست خارجی  -  تیک