اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته‌ای ژنو

 

 اخبارسیاست  خارجی  - تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

تأیید پایبندی ایران به توافق مقدماتی هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعای احتمال تأثیرگذاری قیمت نفت بر حمایت ایران از سوریه، اظهارات یک مقام سازمان حماس درباره روابط با ایران، برنامه رهبر حزب مخالف دولت ترکیه برای سفر به ایران و افزایش روند واردات غلات ایران از روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، انتشار گزارش جدید آژانس درباره موضوع هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی هسته ای با گروه 1+5 پایبند است. در این گزارش آمده که ایران از زمان توافق ژنو تاکنون، اقدام به غنی سازی اورانیوم بالای 5 درصد نکرده و در دو تأسیسات اصلی غنی سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین اراک نیز تغییری به وجود نیاورده است.

اما در مطلبی مرتبط با موضوع قیمت های نفت، خبرگزاری «رویترز» ادعای احتمال تأثیر کاهش قیمت های نفت بر میزان حمایت ایران از سوریه را مطرح کرده است. این خبرگزاری می نویسد با وجود اعلام حمایت ایران از سوریه، تاجران و مقامات اقتصادی سوریه نگرانند که در نتیجه کاهش قیمت های نفت، شریان حباتی که از سوی ایران برای آن ها فراهم شده به خطر بیفتد. رویترز در این زمینه به نقل از یک مقام سوری که اشاره ای به نام وی نکرده، می نویسد: «اگر حمایت ایران نبود، ما نمی توانیم از بحران جان به در ببریم». این خبرگزاری اشاره می کند که ایران در ماه ژوئیه مبلغ 3.6 میلیارد دلار اعتبار را برای خرید فراورده های نفتی و یک میلیارد دلار دیگر برای خرید کالاهای غیرنفتی در اختیار سوریه گذاشت.

بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران نیز به روابط منطقه ای ایران اختصاص دارد. در این زمینه، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات یک مقام سازمان فلسطینی حماس را بازتاب داده که از گشوده شدن فصلی جدید در روابط این سازمان با ایران سخن گفته است. به نوشته این سایت، علی باراکا، نماینده حماس در لبنان گفته دیدار اخیر هیئت این سازمان از تهران، سبب گشایش فصلی جدید در روابط حماس با ایران شده است. وی در ادامه به انتقاد از رویکرد کشورهای عربی پرداخته و گفته: «حماس از حمایت هر دولت عرب یا مسلمان استقبال می کند. اما متأسفانه اعراف تنها نظاره گر یهودی سازی سیستماتیک بیت المقدس توسط اسرائیل و گسترش شهرک های غیرقانونی هستند».

روزنامه «تودی زمان»، از سفر رهبر حزب مخالف دولت ترکیه به ایران برای بررسی جریان فساد اقتصادی سال گذشته که به هر دو کشور مربوط می شود خبر داده است. این روزنامه می نویسد کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که مهمترین حزب مخالف دولت در این کشور به شمار می رود، به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا درباره پرونده فساد اقتصادی سال گذشته که شماری از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه و چند تاجر ایرانی در آن دخیل بودند، تحقیق کند. این تصمیم پس از دیدار قلیچداراوغلو با علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه اتخاذ شده است. دیداری که در آن درباره روابط دو کشور و مسائل منطقه گفت و گو شده است.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از تصمیم روسیه برای افزایش صادرات غلات به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد در حالی که به ادامه روند کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی روسیه کاهش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی این کشور در حال بدتر شدن است، مسکو تصمیم گرفته صادرات غلات خود به ایران را افزایش دهد. ترند اشاره می کند که طی یک ماه اخیر، واردات گندم ایران از طریق بندر انزلی، نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته و به بیش از 43 هزار تن رسیده است. ایران در این مدت میزان 1251 تن جو نیز وارد کرده که این میزان در سال گذشته صفر بوده است. 


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
پایان نامه : ابعاد سیاسی ـ حقوقی توافق ژنو و تاثیر آن بر برنامه هسته ای ایران...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران و آژانس هسته ای دوباره مذاکره می کنند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ایران و آژانس هسته ای دوباره مذاکره می کنند

این مذاکرات با حضور مقامات ارشد آژانس تنها چند روز قبل از صدور گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران برگزار می شود.ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه آینده مذاکرات جدیدی را در وین برگزار می کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، مذاکرات قبلی دو طرف حدود دو ماه پیش و بدون دست یابی به نتیجه ای در وین برگزار شده بود.

آژانس در بیانیه خود اضافه کرد: این مذاکرات جدید در محل سفارت ایران در وین برگزار خواهد شد.دیپلمات هایی در وین نیز قبل از این ، انجام این مذاکرات را در روز جمعه آینده، اعلام کرده بودند.

این مذاکرات با حضور مقامات ارشد آژانس تنها چند روز قبل از صدور گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران برگزار می شود.

رویترز می نویسد: مذاکرات جمعه آخرین فرصت ایران برای تاثیرگذاری بر محتوای گزارش آژانس است.

آژانس گفته است خواهان دریافت مجوز بازدید از امکان جدید، دیدار و گفتگو با افراد و مقامات و اطلاع از اسناد جدیدی در ایران است.

شماری از دیپلمات های غربی در وین گفته اند از مذاکرات جمعه، انتظار پیشرفتی ندارند.

در بیانیه آژانس آمده است در مذاکرات جمعه با ایران، هرمان ناکرتس بازرس ارشد و رفائیل گروسی معاون مدیرکل آژانس در امور سیاست ها، ریاست هیئت مذاکره کننده این نهاد را برعهده خواهند داشت .

این بیانیه اضافه می کند: ایران و آژانس ، مذاکرات بیشتری را درباره شیوه سازماندهی شده برای حل مشکلات مربوط به برنامه هسته ای ایران انجام می دهند.

پیش بینی می شود آژانس در گزارش جدید خود درباره ایران به ادامه روند غنی سازی اورانیوم در این کشور اشاره کند.

این گزارش به شورای حکام آژانس شامل 35 کشور ارائه می شود. نشست آتی شورای حکام بین روزهای 10 تا 14 سپتامبر 2012 برگزار می شود.  برنامه هسته ای ایران هم در این شورا بررسی می شود.

ایران بارها ضمن تاکید بر فعالیت صلح آمیز هسته ای برای مصارف غیرنظامی، بر آمادگی خود برای مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارائه توضیحات درباره فعالیت های هسته ای اش اعلام کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در هیچ یک از گزارش های خود نتوانسته است هیچ دلیل قاطع و ثابت شده ای درباره انحراف یا فعالیت نظامی در برنامه هسته ای ایران ارائه کند./عصرایران