اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأیید آغاز روند شفافیت‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برنامه هسته‌ای ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - تأیید آغاز روند شفافیت‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس

اظهار امیدواری یوکیا آمانو به اعمال گام‌های اعتماد‌ساز مورد توافق ایران و آژانس، آغاز روند شفافیت‌سازی در روند بازرسی‌های آژانس از برنامه هسته‌ای ایران، برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده‌ای از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده تا فرا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده، در تحقیقات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت حاصل شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس تأیید کرده ایران انجام ساز و کار‌ها و اقدامات شفافیت ساز را پیش از ضرب الاجل ۲۵ اوت آغاز کرده است. وی که پس از بازگشت از ایران سخن می‌گفته، همچنین اشاره کرده که انتظار دارد پیش از دوشنبه آینده، درباره پنج گام توافق شده میان ایران و آژانس، پیشرفت حاصل شود.

خبرگزاری «ریانووستی» نیز با انتشار مطلبی به همین موضوع پرداخته و از آغاز روند افزایش شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

این خبرگزاری نیز به نقل از آمانو می‌نویسد، ایران کار برداشتن گام‌هایی جهت افزایش شفافیت برنامه هسته‌ای خود در مقابل بازرسان آژانس را آغاز کرده است. در این مطلب به نقل از آمانو آمده است: «اعمال این پنج گام آغاز شده است. ما آغاز کرده‌ایم و این مهم است و من انتظار دارم در هفته آینده پیشرفت حاصل شود». این خبرگزاری نیز اشاره می‌کند آمانو به تازگی ضمن سفر به ایران، با مقامات ارشد ایرانی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.


از سوی دیگر و در مطلبی دیگر در موضوع هسته‌ای، خبرگزاری «ترند» از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد احتمالاً ایران و کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با یکدیگر دیدار می‌کنند. در این مطلب به نقل از سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران آمده است، ایران و ۱+ ۵ به اندازه لازم برای پیشبرد مذاکرات جدی هستند. وی افزوده: «طرف مقابل باید تصمیماتی دشوار بگیرد و در مسیر مذاکرات پیش روی خلاق‌تر باشد».

از سوی دیگر، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز سخنان وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که گفته پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، هیچ ‌توافقی در موضوع هسته‌ای حاصل نخواهد شد. این خبرگزاری می‌نویسد، محمد جواد ظریف گفته، ایران تا زمانی که تحریم‌های سازمان ملل برداشته نشود، وارد توافق با گروه ۱+ ۵ نخواهد شد.

ظریف که در جمع خبرنگاران در رومانی سخن می‌گفته، اظهار داشته: «اعضای ۱+ ۵ باید تعهد خود درباره برداشتن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرایی کند». وی گفته برداشته شدن این تحریم‌ها نیز باید از طریق ساز و کار خود سازمان ملل صورت بگیرد.


  اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا اسرائیل زودتر از گزارش آژانس، تحقیقات در مورد برنامه هسته ای ایران را لو می داد؟!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

چرا اسرائیل زودتر از گزارش آژانس، تحقیقات در مورد برنامه هسته ای ایران را لو می داد؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : اسرائیل عمدا جزئیات تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران را پیش از انتشار گزارش منتشر می کرد.

 روزنامه انگلیسی " گاردین" می نویسد : اسرائیل پیش از انتشار گزارش آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران، به این تحقیقات دسترسی پیدا می کرد.

این روزنامه می نویسد: اسرائیل عمدا جزئیات تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران را پس از انتشار گزارش منتشر می کرد تا به مقصود خود برای اعمال فشار به تهران دست یابد.

گاردین به نقل از دیوید البرایت، کارشناس رشته انرژی هسته ای دانشگاه علم و امنیت بین المللی واشنگتن می پرسد: چه کسی این کار را می کند و تحقیقات را به اسرائل می دهد؟

او می افزاید: این کار اعتماد به آژانس بین المللی انرژی هسته ای را از بین برده و کار این آژانس را سخت تر می کند.

قابل دکر است، روز شنبه مذاکرات بین ایران و آژانس در خصوص برنامه های هسته ای تهران برگزار خواهد شد./انتخاب