اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأمین‌ سوخت جنگنده‌ های آمریکا با نفت ایران!


در شرایطی که تحریم‌های شدید غرب علیه بخش نفتی ایران، به واقعیتی تثبیت شده تبدیل شده و فروش نفت ایران به بسیاری از مشتریان کشور را با مانع مواجه کرده، گه‌گاه اخباری عجیب و جالب توجه از این حوزه منتشر می‌شود. در جدید‌ترین مورد، اخبار برخی رسانه‌ها از احتمال استفاده از نفت ایران در تأمین سوخت جت‌های جنگنده آمریکایی در منطقه حکایت دارد.

 تابناک: در شرایطی که تحریم‌های شدید غرب علیه بخش نفتی ایران، به واقعیتی تثبیت شده تبدیل شده و فروش نفت ایران به بسیاری از مشتریان کشور را با مانع مواجه کرده، گه‌گاه اخباری عجیب و جالب توجه از این حوزه منتشر می‌شود. در جدید‌ترین مورد، اخبار برخی رسانه‌ها از احتمال استفاده از نفت ایران در تأمین سوخت جت‌های جنگنده آمریکایی در منطقه حکایت دارد.

«رویترز» در مطلبی به بررسی صادرات نفت ایران به کشور امارات پرداخته و می‌نویسد: با وجود تحریم‌های شدید آمریکا، سوخت تولیدی از نفت ایران، هر ساله به طور قانونی در راستای تأمین سوخت هزاران پرواز فرودگاه دبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نکته جالب‌تر اینجاست که به گزارش این خبرگزاری، این سوخت احتمالاً حتی برای جت‌های نظامی آمریکا در منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های شدید علیه بخش انرژی ایران، بسیاری از مشتریان نفت ایران را وادار کرده‌اند در پی منابع جایگزین برای تأمین انرژی خود برآیند.

با وجود این، دبی، متحد نزدیک ایالات متحده که از دیرباز ‌از مشتریان مهم نفت ایران شناخته می‌شود، همچنان به کار پالایش روزانه ده‌ها هزار بشکه از این نفت در پالایشگاه شرکت ملی نفت امارات ادامه می‌دهد. این شرکت سپس سوخت تولیدی را به فرودگاه دبی ـ که از نظر حجم پرواز‌ها، دومین فرودگاه جهان به شمار می‌رود ـ می‌فرستد.

رویترز می‌نویسد، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت امارات از اظهارنظر درباره واردات نفت از ایران و میزان این واردات خودداری کرده و روابط عمومی این شرکت نیز در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

بر پایه تحریم‌های غرب، شرکت‌های آمریکایی و اروپایی اجازه ندارند، هیچ گونه فراورده نفتی تولید شده در ایران را خریداری کنند؛ اما شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از سوختی که در دیگر کشور‌ها از نفت ایران تولید شده بهره‌برداری کنند.

یکی از مقامات دولتی آمریکا در این زمینه گفته: «از نظر ما، سوخت آمده از یک پالایشگاه اماراتی، سوخت اماراتی است و ایرانی نیست؛ این موضوع ربطی به اینکه سوخت مذکور از چه چیزی ساخته شده ندارد».

اما بخش مهمتر و جالب‌تر مطلب آن است که مشتریان نظامی شرکت نفت امارات نیز ‌همواره رو به افزایش هستند. یکی از این مشتریان، «آژانس لجستیک دفاعی ایالات متحده» است که وظیفه تأمین نیازهای هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه «المنهاج» در نزدیکی دبی را بر عهده دارد؛ مکانی که به مرکز نیروهای متحده آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده است.

با این حال، رویترز می‌نویسد، مشخص نیست چه میزان از سوختی که در پایگاه المنهاج مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نفت ایران به دست آمده باشد!

به هر حال، میزان این نفت ایرانی هر چقدر هم که باشد، نشانگر تناقضاتی است که در دل تحریم‌های غرب علیه ایران وجود دارد، به گونه‌ای که در بسیاری از موارد جنبه‌های مختلف این تحریم‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند و در مواردی ـ مانند همین موضوع اشاره شده ـ خود آمریکا به یکی از ناقضان تحریم‌ها تبدیل شده است.


ویدیو مرتبط :
آمریکا و صادرات نفت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا مانع از سرگیری مذاکرات مبادله سوخت با ایران می شود



 

 

آمریکا مانع از سرگیری مذاکرات مبادله سوخت با ایران می شود

یک مقام روسیه:

آمریکا مانع از سرگیری مذاکرات مبادله سوخت با ایران می شود

این مقام ارشد دولت روسیه با اعلام اینکه مسکو نمی خواهد ایران، سلاح هسته ای به دست بیاورد، هشدار داد: البته هر تصمیم عجولانه ای در برابر ایران منجر به ایجاد ماتم در خاورمیانه خواهد شد. همچنین تحریم های مضاعف و یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، غیرقابل پذیرش هستند.

یک مقام ارشد روسیه گفت: آمریکا مانع از سرگیری مذاکرات با ایران درباره مبادله سوخت هسته ای می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری الجزیره، این مقام روس که نخواست نامش فاش شود در جمع کارشناسان امور روسیه  اظهار داشت: خواسته های کشورهای غربی برای منع ایران از غنی سازی با درصد پائین، بی فایده است.

ایران برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، پیشنهاد دریافت سوخت هسته ای از غرب را مطرح کرد و دو طرف در مذاکراتی توافق کردند تا در مقابل دریافت اورانیوم کم غنی شده ایران، سوخت هسته ای تحویل تهران بدهند اما این توافق در مراحل بعدی به دلیل اختلاف نظرات، عملی نشد.

پس از آن سران کشورهای برزیل و ترکیه با سفر به تهران، به توافقی با مقامات ایران برای مبادله سوخت هسته ای دست یافتند ولی این توافق با مخالفت آمریکا روبه رو شد. چندی پیش نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اعلام آمادگی کرد در صورت دریافت سوخت هسته ای، غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند.

این مقام ارشد روس همچنین از قدرت های غربی خواست تا بر مسئله منع ایران از کسب سوخت هسته ای متمرکز شوند زیرا ممکن است ایران از سوخت هسته ای برای ساخت بمب هسته ای ، استفاده کند.

وی افزود: این غیرواقعی است که ایران از غنی سازی حتی برای چهار درصد دست بردارد. جامعه بین الملل می بایست بر این مسئله متمرکز شود که ایران را از غنی سازی بیش از 20 درصد منع کند.

تهران بارها اعلام کرده است که پس از توقف مذاکرات درباره مبادله سوخت هسته ای با آمریکا، روسیه و فرانسه در سال گذشته میلادی، مجبور به غنی سازی در سطح 20 درصد شده است.

این مقام ارشد دولت روسیه با اعلام اینکه مسکو نمی خواهد ایران، سلاح هسته ای به دست بیاورد؛ هشدار داد: البته هر تصمیم عجولانه ای در برابر ایران منجر به ایجاد ماتم در خاورمیانه خواهد شد. همچنین تحریم های مضاعف و یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، غیرقابل پذیرش هستند.

روسیه با وجود تایید تحریم های شورای امنیت علیه ایران اما از تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور انتقاد کرد.

دمتری مدودف رئیس جمهور روسیه در طول سال گذشته بارها از ایران به دلیل برنامه هسته ای اش انتقاد کرده بود.

با این حال روسیه در ماه گذشته از بیانیه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران درباره توقف غنی سازی 20 درصد اورانیوم به شرط دریافت سوخت هسته ای برای نیروگاه تحقیقاتی تهران استقبال کرد.

در همان مقطع ، روسیه خواستار برگزاری سریع نشستی برای بررسی انتقال سوخت هسته ای به ایران شده بود.

قرار است ایران و کشورهای 5+1  به زودی درباره پرونده هسته ای ایران مذاکره کنند...../تحلیل:عصرایران