اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأملی بر مرگ زن سلماسی در بیمارستان


هرچقدر شواهد حکایت از آن دارند که مادر بارداری بر اثر اشتباه کادر درمانی در یکی از بیمارستان های سلماس (از توابع استان آذربایجان غربی) جان باخته، مسئولان اصرار دارند که وقوع چنین حادثه‌ای را تکذیب کنند!

تابناک: هرچقدر شواهد حکایت از آن دارند که مادر بارداری بر اثر اشتباه کادر درمانی در یکی از بیمارستان های سلماس (از توابع استان آذربایجان غربی) جان باخته، مسئولان اصرار دارند که وقوع چنین حادثه‌ای را تکذیب کنند!

به تازگی خبری در برخی رسانه ها منتشر شده که حکایت از فوت زنی باردار در یکی از بیمارستلان های شهر سلماس دارد و علت حادثه، ناتوانی همسر وی در پرداخت هزینه های وضع حمل این زن به شیوه جراحی یا همان سزارین ذکر شده است؛ خبری که به فاصله چند ساعت از انتشار، تکذیب شد تا دکتر یعقوب مطلوب سلماسی، مدیر شبکه بهداشت و درمان سلماس در این باره به خبرآنلاین بگوید: «چنین اتقاقی در بیمارستان سلماس روی نداده است و خبری که درج شده، کذب می باشد».

البته این تکذیب ابعاد دیگری هم یافت، زیرا برخی رسانه ها به سراغ بعضی از مسئولان و کارکنان بیمارستان سلماس رفتند و در گفت‌وگو با ایشان، خبر مرگ زائوی باردار در این بیمارستان را کذب خواندند تا این پرسش پیش آید که چگونه چنین دروغ آشکار رسانه‌ای شده است؟ غافل از آنکه به رغم همه این تکذیب ها، ماجرا حقیقت داشته و تکذیب کنندگان یک نکته مهم را ندیده گرفته بودند؛ نکته‌ای که با دقت در خبر اولیه می‌توان به آن پی برد.

آن گونه که «روز نو» روایت کرده، ماجرا از این قرار بوده: «در بیمارستانی در شهرستان سلماس، یک زن حامله که به تشخیص دکتر باید با عمل جراحی فرزند خود را به دنیا می‌آورد، به دلیل نداشتن هزینه های عمل مجبور به زایمان طبیعی شده و جان خود را از دست داد. همسر این زن که «ولی» نام دارد، کارگر روزمزدی است که درباره این ماجرا می‌گوید: بیمارستان برای عمل جراحی همسرم از من هزینه میلیونی خواست و وقتی به آنها توضیح دادم که از عهده تأمین چنین هزینه‌ای برنمی آیم، همسرم را مجبور به زایمان طبیعی کردند که در بحبوحه تولد نوزاد جان خود را از دست داد».

آن گونه که دقت در این خبر نشان می‌دهد، نامی از بیمارستان محل حادثه برده نشده و چه بسا اصرار مسئولان به تکذیب ماجرا، از اینجا نشأت گرفته است، چراکه محل رویداد، بیمارستان خاتم الانبیا بوده است. همین اشکال موجب شد تا سایت منتشر کننده خبر فوت این مادر باردار، گزارشی تکمیلی تهیه کرده و روی خروجی خود قرار دهد که در آن جز نام بردن از متوفی و بیمارستانی که در آن این اتفاق روی داده، نکات عجیب دیگری هم به چشم می‌خورد.

از جمله اینکه با انتشار این خبر، «ولی» را که زندگی‌اش بعد از فوت همسر با مشکلات زیادی عجین شده، به فرمانداری فراخوانده و از وی درباره ماجرا پرس‌وجو کرده‌اند. جز این موضوع، همسر مرحومه «زینالی» به خبرنگار توضیح داده که پیکر همسرش را به ارومیه منتقل کرده‌اند و زمانی جنازه را به وی تحویل داده‌اند که رضایت نامه امضا کرده و از پیگیری ماجرا منصرف شده است!

این مرد داغدار در ادامه گلایه های زیادی درباره برخوردهای نامطلوبی که با وی شده مطرح کرده و با ابراز تعجب از تکذیب خبر فوت همسرش، گفته: «همسر من شبح نبود که مقامات بهداشت شهر مدعی می شوند نبوده و فوت نکرده است. همسرم به اسم مه لقا زینالی در بیمارستان خاتم الانبیاء این شهر فوت کرده است؛ آن هم در حالی که پرستاران بخش به جای رسیدگی به بیمار سیب پوست می‌کندند، می‌خندیدند و توجهی به التماس های من نداشتند».

هرچند این مرد همسر از دست داده از برخی روایت هایی که از جانبش نقل شده هم گلایه دارد، در این باره به «تابناک» می‌گوید: «اینکه می‌گویند از عهده هزینه ها برنیامده‌ام، درست نیست چون درباره هزینه های جراحی به من چیزی نگفتند وگرنه با قرض کردن هم شده، پولی که لازم بود را فراهم می‌کردم؛ مسئولان بیمارستان خودشان تصمیم گرفتند که همسرم با زایمان طبیعی وضع حمل کند و باید تشخیص می‌دادند که اگر این کار خطر دارد، انجامش ندهند؛ حتی اگر پول هم نداشتم و می‌گفتم قادر به تأمین هزینه های جراحی نیستم، باز هم می‌بایست اگر لازم تشخیص می‌دادند، جراحی می‌کردند. آیا غیر از این است و اشتباه می‌کنم؟!»


ویدیو مرتبط :
مرگ در بیمارستان به روش چینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صحت و سقم مرگ زن باردار سلماسی به دلیل بی پولی از زبان سخنگوی وزارت بهداشت



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر مرگ زن باردار را در سلماس که بر اثر بی پولی در شبکه های اجتماعی اعلام شده بود، تکذیب کرد.

ایرج حریرچی  افزود: طی روزهای گذشته خبری مبنی بر مرگ یک زن باردار در شهر سلماس در برخی رسانه ها منتشر شد که گویی این زن به علت بی پولی پذیرش نشده و به همین علت فوت کرده است.


وی گفت: ماجرا از این قرار است که این حادثه در چند روز گذشته نبوده و بلکه در دو ماه گذشته بوده است و معلوم نیست به چه دلیل افرادی این خبر دروغ را در این زمان منتشر کرده اند و چه هدفی را دنبال می کنند.


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این خانم فرزند سوم را باردار بوده و دو فرزند قبلی خود را نیز به روش زایمان طبیعی به دنیا آورده بود و در هیچکدام از زایمانهای طبیعی قبلی مشکلی نداشت به همین علت نامزد انجام سزارین نبود.


وی گفت: بر اساس اسناد موجود این زن باردار بدون هیچ مشکی زایمان طبیعی را در بیمارستان دولتی سلماس انجام داده و فرزند او نیز بدون هیچ مشکلی به دنیا آمده و حتی به او شیر نیز داده است.


حریرچی افزود: فردای روز زایمان این زن دچار ناراحتی قلبی و ضربان بالای قلب می شود و عضلات قلب وی دچار ضعف می شود که به آن کاردیومیوپاتی گفته می شود بعد از ویزیت متخصص قلب این زن باردار برای ادامه درمان به بیماستان ارومیه اعزام می شود که در این بیمارستان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهد.


وی گفت: بنابراین شایعات مبنی بر پذیرش نشدن این زن به علت بی پولی نادرست است ضمن اینکه هزینه سزارین در بیمارستان دولتی یک میلیون و 394 هزار تومان است که سهم بیمار از این رقم سه درصد یعنی حدود 42 هزار تومان است و این قابل قبول نیست که یک خانواده کشاورز توان پرداخت 42 هزار تومان را برای سزارین نداشته و همسر او بر اثر بی پولی پذیرش نشده و فوت کرده باشد.


طی روزهای گذشته اخبار متعددی در فضای مجازی و برخی رسانه ها و روزنامه های مختلف درباره مرگ یک زن باردار در سلمان به علت بی پولی منتشر شده است.

توضیحات رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن تکذیب خبر فوت مادر باردار سلماسی در بیمارستان به دلیل عدم توانایی مالی گفت: بیماری با مشخصات مطرح شده در برخی رسانه ها به دلیل بیماری قلبی فوت کرده و مرگ وی هیچ ربطی به نوع زایمان وی نداشته است و  فرآیند زایمان وی بدون مشکل صورت گرفته است.

 جواد آقازاده ضمن بیان این مطلب و توضیح کامل این خبر گفت: چند روز پیش خبری مبنی بر فوت مادر بارداری به دلیل نداشتن استطاعت مالی جهت عمل سزارین در یکی از سایت ها منتشر شد.

وی گفت: بلافاصله موضوع را از بیمارستان سلماس پیگیری گردیم که گزارش ها حاکی از آن بود که طی روزهای اخیر هیچ مادر بارداری در این بیمارستان فوت نکرده است و از این رو  این خبر تکذیب شد.

دکتر آقازاده افزود: روز گذشته مجددا  ادعای دیگری مبنی بر فوت این مادر باردار به دلیل بی توجهی در بیمارستان  منتشر شد که مجددا موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم حدود 2 ماه پیش در بیماستان سلماس مادر بارداری مراجعه و زایمان طبیعی کرده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: طبق بررسی ها این مادر باردار برای سومین زایمان خود به بیمارستان مراجعه کرده بود و دو زایمان قبلی وی نیز به صورت طبیعی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: این مادر باردار یک روز پس از انجام زایمان طبییعی و به تشخیص دکتر متخصص قلب و عروی بیمارستان و با همراهی این متخصص به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان شهدای ارومیه اعزام می شود که در آنجا بیمار به دلیل کاردیومیوپاتی فوت می کند.

دکتر آقازاده با تاکید بر اینکه طبق بررسی های صورت گرفته همسر بیمار نیز موضوع عدم انجام سزارین به دلیل نداشتن پول را تکذیب کرده است گفت: همسر این مادر باردار اظهار داشت در هنگام مراجعه به بیمارستان پول به اندازه کافی داشته ولی پولی از ما طلب نشد اما وی ادعا می کند ممکن است در رسیدگی به همسر وی کم توجهی شده باشد.

دکتر آقازاده گفت: در همین خصوص از همسر بیمار سوال شد که آیا تیم درمانی بیمارستان با مشاهده بیمار بدحال شما اقدامات لازم درمانی را برای بیمار انجام داده است که وی در پاسخ گفت: کادر درمانی بیمارستان اقدامات درمانی لازم را صورت دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه موضوع بی توجهی به بیمار نیز طبق بررسی ها صحت ندارد تاکید کرد این مادر باردار به دلیل بیماری قلبی که داشته است در بیمارستان ارومیه فوت نموده است.

دکتر آقازاده در عین حال تصریح کرد: مرگ مادر باردار یکی از شاخص های سلامت کشورها محسوب می شود و این شاخص به صورت مستمر و مرتب از طریق ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی رصد و بررسی می شود.

دکتر آقازاده گفت: با توجه به اینکه تمام تلاش تیم سلامت این است که میزان مرگ و میر مادران را پایین بیاورند گفت: از آنجایی که  موضوع فوت مادر باردار برای ما اهمیت دارد قضیه را بررسی نموده ایم و طبق بررسی های صورت گرفته  محرز  شده است که بیمار به دلیل قصور فوت نکرده  بلکه علت فوت او ناراحتی قلبی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول سلامت به لحاظ کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم، انقلابی ایجاد کرده است گفت: شاید در گذشته خیلی از بیماران به دلیل عدم بضاعت مالی پشت درهای بیمارستان می ماندند اما امروز هزینه های درمانی در شهرها به 6درصد و در روستاها به 3درصد کاهش یافته است.

دکتر آقازاده خاطرنشان کرد: هزینه عمل سزارین قبل از اجرای طرح تحول سلامت 1میلیون و 500هزار تومان بوده است و با اجرای این طرح هزینه انجام عمل سزارین در روستاها به 50 تا 60 هزار تومان و در شهرها به 150 هزار تومان کاهش یافته است.

وی گفت: در مورد این مادر باردار نیز که ادعا شده بود به دلیل نداشتن استطاعت مالی برای انجام عمل سزارین فوت شده است آیا منطقی است که بیمارستان تنها برای دریافت 150هزار تومان از انجام عمل سزارین به قیمت فوت مادر باردار ممانعت به عمل آورد؟! ضمن اینکه این مادر باردار دو فرزند قبلی خود را زایمان طبیعی کرده و نیازی به انجام سزارین برای تولد فرزند سوم خود نداشته است در عین حال همسر او نیز اعلام کرده است که پول کافی به همراه داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه ها باید در انتشار اینگونه اخبار غیرواقعی اخلاقمداری را رعایت کنند، گفت: این گونه ادعاها باید با مستندات و ادله کافی مطرح شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تصریح کرد: در مورد مرگ مادر باردار سلماسی هیچ گونه قصوری صورت نگرفته و بیمار به علت نداشتن کافی پول فوت نکرده است و فوت او به دلیل بیماری قلبی بوده است.

دکتر آقازاده در پایان تاکید کرد: هدف از طرح اینگونه مسایل در رسانه ها به زیر سوال بردن دستاورد های طرح تحول نظام سلامت از سوی منتقدین این طرح است.

  اخبار اجتماعی  -  ایرنا