اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بی توجهی مسئولان به نابغه کوچک تبریزی/درخواست مدرسه استعدادهای درخشان کانادا برای جذب آتیلای 8 ساله



اخبار اجتماعی - بی توجهی مسئولان به نابغه کوچک تبریزی

درخواست مدرسه استعدادهای درخشان کانادا برای جذب آتیلای 8 ساله

چندی پیش مسابقه جهانی محاسبات ذهنی UCMAS در کشور مالزی برگزار شد و یک نابغه کوچک تبریزی به عنوان قهرمان قهرمانان این مسابقات شناخته شد.

هنگام ورود به دفتر خبرگزاری کمی خجالتی به نظر می رسد و محکم دستان پدر را می فشارد. هنگامی در دفتر حضور یافته اند که بطور معمول دانش آموزان سر کلاس های درس مشغول انجام تکالیف هستند و پدرش در توجیه این مساله می گوید چون ساعت ورزش بود از مدرسه اجازه گرفتیم تا بتوانیم بموقع خود را برسانیم و همین بهانه ای می شود برای باز کردن سر صحبت با آتیلا کارآفرین، نوجوان هشت ساله خنده روی تبریزی که توانسته کاپ قهرمان قهرمانان مسابقات محاسبات ذهنی مالزی در سال 2013 را از آن خود کند.

وقتی از ورزش مورد علاقه اش می پرسم با لبخند شیرین کودکانه می گوید شنا و وقتی تعجبم را از اینکه نگفته است فوتبال، متوجه می شود و در این باره و در مورد تیم فوتبال محبوبش می پرسم، با هیجانی خاص اما آرام می گوید: "تراختور" و پشت پدر پنهان می شود و او نیز به این نکته اشاره می کند که آتیلا جزو تیم شنای زیر 10 سال هیات شنای استان است و سه روز در هفته تمرین دارد و سال گذشته نیز توانسته در رشته قورباغه و کرال مقام کسب کند.

اخبار ,اخبار اجتماعی, استعدادهای درخشان

وقتی از امیر علی کارآفرین پدر این نابغه کوچک تبریزی و کارشناس علوم کامپیوتری 38 ساله در مورد خجالتی بودن آتیلا می پرسم چنین می گوید: البته چون بار اولی است که در چنین فضایی قرار می گیرد کمی احساس غریبی می کند وگرنه بخاطر اینکه هم من و هم مادرش هر دو شاغل هستیم، شخصیت مستقلی دارد و بر همین اساس براحتی با دیگران رابطه برقرار می کند. موضوعی که چندی بعد و با شوخی های کودکانه آتیلا با عوامل خبرگزاری کاملاً اثبات می شود.

آتیلا استعدادی حتی بیش از نوجوانان بزرگتر از خود دارد
همانطور که آتیلا مشغول شیطنت های کودکانه اش در دفتر خبرگزاری است، پدرش در مورد اتفاقاتی می گوید که منجر به کشف استعداد وی در رشته محاسبات ذهنی شد و اظهار داشت: شهریور سالجاری موسسه UCMAS آذربایحان همایشی را برای معرفی این رشته در مدرسه روزبه تبریز در منطقه 17 شهریور برگزار کرد و در حاشیه این همایش از کودکان شش تا 13 ساله علاقمند ثبت نام شد که ما نیز آتیلا را در این دوره ثبت نام کردیم و در نخستین آزمونی که پس از آموزش های مقدماتی گرفته شد، وی توانست یکصد سوال از 150 سوال آزمون را بدرستی پاسخ دهد که به گفته مسئولان موسسه حتی در مورد نوجوانان سطوح بالاتر نیز با این زمان کوتاه آموزش باور کردنی نیست.

کارآفرین در ادامه اینگونه ابراز می کند: آتیلا در مسابقات انتخابی آسیا نیز توانست در دو سطح KG1 و پایه (Basic) مقام نخست را کسب کند که بدلیل همین درخشش ها و به توصیه مربیان، یک سطح جهش داد و سپس در قالب تیم 24 نفره آذربایجان شرقی به مسابقات جهانی مالزی در 10 آذر اعزام شد و در آنجا نیز با کسب رکوردهای ورودی بالا در سه سطح پایه، مقدماتی A و B شرکت کرد و توانست در زمان پنج دقیقه و 58 ثانیه تمام 150 سوال مسابقه را با جواب صحیح حل کند در حالی که زمان مسابقه هشت دقیقه بود که البته بدلیل پاسخگویی صحیح به تمام سوالات، جام قهرمان قهرمان را نیز دریافت کرد.

کسب مقام 12 نفر از تیم 24 نفره آذربایجان شرقی در مسابقات مالزی
پدر این نوجوان با استعداد تبریزی در ادامه به درخشش خیره کننده تیم آذربایجان شرقی در مسابقات مالزی اشاره می کند و می گوید: از 24 عضو تیم استان که به این مسابقات اعزام شدند، 12 نفر توانستند مقام های اول تا سوم را در سطوح مختلف کسب کنند که یکی از مهمترین عوامل این موفقیت بدون شک خانم عهدی مربی این نوجوانان بود که در مدت دو ماه تمرین، روزانه یک ساعت و با تمام وجود با آنها کار می کرد در حالی که زمان معمول تمرین برای محاسبه ذهنی 15 دقیقه در روز است.

اخبار ,اخبار اجتماعی, استعدادهای درخشان

اما گلایه های این پدر تبریزی از این لحظه گزارش شروع می شود و چنین نارضایتی های خود را بیان می کند: پس از کسب این افتخارات در مالزی و هنگام بازگشت، تنها فردی که به استقبال این نوجوانان افتخارآفرین آمد، آقای جعفری وند مدیر مدرسه روزبه تبریز بود که زحمات بسیاری را نیز برای این نوجوانان متحمل شده بود و غیر از وی هیچ مسولی از هیچ نهادی، حتی آموزش و پرورش نیز زحمت استقبال از این کودکان را به خود نداد، چیزی که در سایر شهرها به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و کوچکترین افتخارات این چنینی، دست کم بلحاظ معنوی مورد حمایت قرار می گیرد.

وی در ادامه می افزاید: هزینه تمام این سفرها و کلاس ها توسط والدین پرداخت می شود و حتی مبلغی که قرار بود به عنوان هزینه سفر برترین شرکت کننده در این مسابقات پرداخت شود، به آینده و برگزاری مراسم تجلیلی موکول شده است که نمی دانیم برگزار می شود یانه، ولی مشکل ما مسایل مادی این چنینی نیست و انتظار داریم حداقل در این برهه حساس روحی و روانی، از این کودکان حمایت معنوی صورت گیرد چرا که هر دو نیمکره مغز نوجوانانی که در رشته محاسبات ذهنی فعالیت می کنند، پرورش می یابد و این افراد می توانند در آینده تبدیل به استعدادها و نخبه های علمی شوند.

در همین اوصاف که گرم گفتگوهای جدی با پدر هستیم، آتیلا نیز با عوامل خبرگزاری بشدت صمیمی شده و با چرتکه ژاپنی خود در حال ابراز وجود و انجام محاسبات سنگین ریاضی است، محاسباتی که برخی دوستان حاضر حتی با ماشین حساب های خود نیز قادر به انجام آنها با سرعت شگفت انگیز محاسبه آتیلا نیستند و یکی یکی در مقابل این نابغه کوچک دست تسلیم را بالا می برند.

درخواست مدرسه استعدادهای درخشان کانادا برای جذب نابغه تبریزی
وقتی از آتیلا در مورد مسابقات می پرسم با معصومیت شیرین کودکانه می گوید: وقتی فاتح (فاتح بهرامی نفر دوم سطح پایه مسابقات مالزی از تبریز و بهترین دوست آتیلا) برای دریافت جایزه خود به روی صحنه رفت، بشدت خوشحال بودم اما بیشتر دوست داشتم خودم روی آن سکو بروم تا آن دختر چینی را مغلوب کنم و در همین هنگام پدرش اشاره به فیلمی می کند که از قهرمان چینی سال گذشته به آتیلا نشان داده و او هم گفته می خواهم این دختر را شکست دهم.

اخبار ,اخبار اجتماعی, استعدادهای درخشان

آرزوی آتیلا رسیدن به جایگاه یک چشم پزشک است و پدرش می گوید: در میان این همه بی توجهی مسوولان داخلی جای تعجب دارد که تنها دو روز پس از برگزاری مسابقات مالزی و مشخص شدن نتایج، ایمیلی از سوی مدرسه استعدادهای درخشان کانادا (Gifted School) دریافت کردم که تمایل خود را برای جذب آتیلا اعلام و تنها لازمه آنرا منوط به ارسال مدارک معمول کرده بودند و پس از این ماجرا با وجود فشارهای زیاد، حتی از سوی خانواده خودم نسبت به فرستادن آتیلا به خارج از کشور، به هیچ وجه تمایلی به این کار ندارم و حتی به ایمیل ارسالی نیز پاسخ نداده ام چون آتیلای من و بسیاری از آتیلاهای دیگر غنچه هایی هستند که در خاک این کشور شکفته اند و ثمره آن نیز باید در همین خاک به بار نشیند اما این بی توجهی مسولان مقاومت در برابر این فشارهای گاه بجا را دشوار می کند.

بی توجهی و عدم حمایت مسئولان از "آتیلا"ها
در این میان مسول موسسه UCMAS آذربایجان نیز در خصوص مشکلاتی که این رشته در استان با آنها مواجه است، می گوید: اکنون نزدیک به دو ماه است که تلاش می کنیم با مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ملاقاتی داشته باشیم تا شاید راهکاری برای مشکلاتی چون جلوگیری از فعالیت موسسه در مدارس، نبود مکان مناسب آموزشی و بسیاری دیگر از مسایل بیابیم اما متاسفانه تابحال تنها با بی اعتنایی و عدم پاسخگویی مواجه شده ایم و به دلیل همین مشکلات مجبور شده ایم آموزش کودکان را به آموزشگاه ها منتقل کنیم که چندان شرایط مطلوبی را بدنبال ندارد.

علیپور در تشریح این سنگ اندازی ها افزود: چندی پیش کلاسی رایگان را برای دانش آموزان ناشنوای باغچه بان تبریز برگزار کردیم که حتی تمام هزینه های آنرا خود موسسه یوسی مث آذربایجان تقبل کرده بود و حتی امکانات ایاب و ذهاب این دانش آموزان را نیز فراهم کرد اما متاسفانه جلسه دوم برگزاری این کلاس ها با ممانعت مسوولان آموزش و پرورش مواجه شدیم و حتی لوازم و امکانات آموزشی ما نیز تاکنون در همان محل ضبط شده است.

مسئول موسسه UCMAS آذربایجان در پایان از نگرانی های آینده خود می گوید و تصریح می کند: اردیبهشت سال آینده مسابقات استانی این رشته برگزار می شود، مسابقاتی که اکنون سه هزار شرکت کننده دارد در حالی که مسابقات سال گذشته را با 300 شرکت کننده با مشکلات بسیاری برگزار کردیم و اگر سازمان ها و نهادهای استانی چون آموزش و پرورش یا شهرداری در برگزاری مسابقات سال آینده با ما همکاری نکنند، ختی در مورد تامین امنیت آن با توجه به جمعیت بالای شرکت کنندگان نیز با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و این شایسته استانی نیست که نوجوانان آن تنها با دو ماه تمرین توانسته اند 12 مقام جهانی را کسب کنند و می توان با تمهیداتی چون اختصاص فضای مدارسی که بعد از ظهرها تعطیل هستند، این مشکلات را بسادگی حل کرد.

اخبار ,اخبار اجتماعی, استعدادهای درخشان

کنار هم گذاشتن تمام این اتفاقات و اظهار نظرها، حتی خواننده عادی را نیز به سوی این واقعیت تلخ سوق می دهد که متاسفانه بسیاری از شعارهای داده شده برای حفظ سرمایه های انسانی، جلوگیری از فرار مغزها، بها دادن به نخبگان و جملات و عبارات رسانه ای بیشمار از این دست، نه تنها خروجی عملی نداشته بلکه در مواردی با عملکرد اشتباه برخی عناصر دخیل در این حلقه، شاهد تشدید معظلی بنام فرار مغزها هستیم که سالانه بسیاری از سرمایه های انسانی کشور را همانند راحت الحلقومی در کام سیری ناپذیر کشورهایی قرار می دهد که بانی بسیاری از مشکلات کشور ما هستند، جمهوری اسلامی ایرانی که با تکیه بر همین نیروهای داخلی خود توانسته بسیاری از مرزهای دانش را در هم نوردد.

اخبار ,اخبار اجتماعی, استعدادهای درخشان

اخبار اجتماعی - مهر نیوز

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض بازیکنان سافت بال به کم توجهی مسئولان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخشان؛ اگر عراقی نشد، دورگه را جذب می کنیم / آنطور که من دلم می خواست پرسپولیس بسته نشد / آبروی 50 ساله ام را گذاشتم



اخبار,اخبار ورزشی ,حمید درخشان

 

اخبار ورزشی - درخشان؛
اگر عراقی نشد، دورگه را جذب می کنیم / آنطور که من دلم می خواست پرسپولیس بسته نشد / آبروی 50 ساله ام را گذاشتم

سرمربی پرسپولیس گفت: «باید به بازیکنان فرصت بدهیم تا وزنشان را کم کنند و به آمادگی کامل برسند.»

حمید درخشان در گفتگو با رادیو ورزش در خصوص مشکلات پرسپولیس اظهار داشت: «مشکلات باشگاه پرسپولیس خیلی زیاد بوده است. ما در شرایطی که باید بازیکن جذب می کردیم، مشکلاتمان زیاد شد. بعد از اینکه فاصله زیاد شد و با توجه به محدود بودن وقت دیگر کار برایمان خیلی سخت شد.»

وی ادامه داد: «با توجه به نبودن مدیرعامل فرصت را از دست دادیم. ما به دنبال بازیکنان خیلی خوب از باشگاه های خوب کشور بودیم که وقتی نامه نگاری کردیم، آنها را به ما ندادند. البته نتوانستیم بحث مالی مدنظر آنها را تامین کنیم. این مساله گذشت تا اینکه طاهری آمد و در 2، 3 روز آخر کارمان را جدی پیگیری کردیم که برخی از تیم ها بازیکنانشان را به ما نداده بودند و همکاری نکردند.»

درخشان همچنین گفت: «در واقع ما 3 روز با توجه به تمدید نقل و انتقالات وقت داشتیم. حتی ما بازیکن داخلی خودمان را در روز آخر و بابک حاتمی را 11 شب قرارداد بستیم. متاسفانه بازیکنان مدنظر را جذب نکردیم. آنطور که می خواستیم نتوانتستیم کار کنیم و آنطور که من دلم می خواست تیم برای نیم فصل دوم بسته نشد.»

سرمربی پرسپولیس تصریح کرد: «من حیثیت و آبروی 50 ساله ام را برای پرسپولیس گذاشتم. مردم و هواداران همه چیز را می بیینند و الان هم از آنها می خواهم که شرایط ما را درک کنند و بدانند که تمام زحماتمان را کشیدیم.»

وی درباره بازیکنان برزیلی تیمش گفت: «اگر یادتان باشد 20 روز زمان نقل و انتقالات داشتیم و این بازیکن تماما برای حضور در تیم ما کاندیدا شده بود. 10 روز بازیکنان خودمان را مرخصی داده بودم و آنها نیز اضافه وزن پیدا کرده بودند. این بازیکن نیز در این مدت هیچ تمرینی انجام نداده بود و شاید وضعیت بدنی اش خوب نباشد. باید به بازیکنان فرصت بدهیم تا وزنشان را کم کنند و به آمادگی کامل برسند تا در شروع بازی ها با این مشکل روبرو نباشیم.»

درخشان در خصوص وضعیت جذب روجرینیو خاطرنشان کرد: «این بازیکن آمده اما هنوز جذب نشده است و کارش باید انجام شود تا کامل به اردوی مدنظرمان برویم.»

وی در خصوص جدایی نیلسون افزود: «خودش گفته بود که نمی تواند بماند و پول زیادی را درخواست کرده بود. ما هم درخواست کردیم که از دروازه بان داخلی خودمان که سرمایه ملی است، استفاده کنیم. به نیلسون پیشنهاد کردیم که اگر می توانی بعد از مرخصی برگرد اما خودش برنگشت و به موقع در تمرینات حاضر نشد و به همین دلیل در روز آخر یک دروازه بان گرفتیم.»

سرمربی پرسپولیس در ادامه گفت: «یک هافبکی که بتواند به ما کمک کند باید جذب کنیم. به یک بازیکن خارجی دیگر هم نیاز داریم. دفاع چپ را هم 2 گزینه داریم که یکی از آنها را جذب می کنیم.»

وی درباره 2 بازیکن خارجی مدنظرشان افزود: «بازیکن عراقی که به دنبالش بودیم، قرارداد دارد و نمی تواند به ایران بیاید. فقط بازیکنی الان می تواند بیاید که قبل از پایان نقل و انتقالات قرادادش را فسخ کرده باشد. بازیکن فلسطینی 2 ملیتی است و می تواند در آسیا برای ما بازی کند. اگر بازیکن عراقی نشد، این را جذب می کنیم. صحبت هایش را داریم، انجام می دهیم که بازی هایش را تمام کند، به جمع ما بیاید. او اصلیت شیلیایی دارد.»

اخبار ورزشی - رادیو ورزش