اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بی تابی ناتمام و انتظار خانواده حجاج


همه اعضای خانواده مطمئن شده‌اند پدرشان یكی از جان‌باخته‌های حادثه منا است. پس از چهار روز عزاداری نمی‌توانند حرف مدیر كاروان‌شان را باور كنند كه با شوق، خبر زنده بودن پدرشان را به آنها می‌دهد.

روزنامه اعتماد: همه اعضای خانواده مطمئن شده‌اند پدرشان یكی از جان‌باخته‌های حادثه منا است. پس از چهار روز عزاداری نمی‌توانند حرف مدیر كاروان‌شان را باور كنند كه با شوق، خبر زنده بودن پدرشان را به آنها می‌دهد.

 حرف مدیر كاروان را نمی‌پذیرند تا سرانجام مدیر گوشی‌اش را برمی‌دارد و از مجروح نالان فیلم می‌گیرد تا با انتشار آن در شبكه‌های اجتماعی به فرزندانش اثبات كند، پیرمرد هنوز زنده است. او مدیر كاروان شهررضای اصفهان است كه چهار كشته و ١٠ مفقود روی دستش مانده.

حبیب‌الله می‌گوید «بی‌تابی» حس مشترك حجاج در قلب عربستان و خانواده‌های‌شان در خاك ایران است. پنج روز پس از حادثه، تا ذره‌ای كاروان زایران ایرانی رنگ آرامش به خود می‌بیند بار دیگر نامی به لیست بلند بالای جان باخته‌ها افزوده می‌شود و فضای خانواده‌های‌شان را در سیاهی فرو می‌برد. این جدای از سرنوشت نامعلوم ٣٢١ زایر ایرانی مفقود شده در منا است كه وزیر ارشاد از احتمال جان باختن ٧٠ تا ٨٠ درصدشان سخن گفته است.

احسان كه یكی از اقوامش در منا مفقود شده بر این حرف صحه می‌گذارد. او به «اعتماد» می‌گوید وقتی از دور به ماجرا نگاه می‌كند تقریبا مطمئن می‌شود كه عزیزشان را برای همیشه از دست داده‌اند.

با گذشت پنج روز از حادثه تعداد جان‌باخته‌های ایرانی به ١٦٩ نفر رسیده است. سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر به ابهام در سرنوشت ٣٢١ مفقود ایرانی حادثه اشاره كرد و گفت: «در روز حادثه، حجاج مجروح موبایل خود را در ازدحام از دست دادند و به همین دلیل قادر به برقراری تماس با هیچ كسی نیستند كه در این شرایط تنها راه مشخص كردن سرنوشت ٣٢١ زایر مفقود شده، مراجعه به بیمارستان و جست‌وجوی تخت به تخت مراكز درمانی است.» به گفته اوحدی آمار مصدومان ایرانی حادثه نیز به ١٠٣ نفر رسیده بود كه تا ساعات پایانی یكشنبه (دیروز) ٨٢ نفر از آنها پس از اتمام مراحل درمانی از بیمارستان ترخیص شدند. همزمان حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه نیز از انتقال پیكر ١٣٥ جان‌باخته حادثه به كشور در عصر سه شنبه (فردا) خبر داد.

با این حال هنوز دو حس متناقض «امید» و «یأس» در دل خانواده‌های زایران باقی مانده. احسان كه نام یكی از اقوامش در لیست مفقودان جاخوش كرده به «اعتماد» می‌گوید: «شرایط ما به هم ریخته. اصلا قابل وصف نیست. ما دعا می‌كنیم آشنای‌مان زنده باشد. از طرف كاروان به ما گفته‌اند ممكن است جزو مجروحان بیمارستان ریاض باشد و آنها دارند تخت‌ها را یكی یكی می‌گردند.»

امیدواری خانواده مفقودان حادثه در حالی است كه زمزمه افزایش ناگهانی آمار جان‌باختگان قوت گرفته و از زبان وزرای ارشاد و كشور شنیده شده است. این دو مقام رسمی در سخنان اخیرشان از احتمال ٨٠ درصدی فوت مفقودان ایرانی سخن گفته‌اند، با این حال علی می‌گوید كه خانواده آشنای مفقود شده‌شان هنوز امیدوارند تا بار دیگر عزیزشان را زنده ببینند اما او حس می‌كند كه این انتظار پاسخ «زنده‌ای» نخواهد گرفت. او می‌گوید: «خانواده آشنای‌مان آنقدر ناراحت‌اند كه حتی نمی‌توانند مرگش را تصور كنند اما چهار روز بی‌خبری از یك نفر نمی‌تواند عادی باشد.»

احسان در شهر كوچك نیشابور زندگی می‌كند. شهری كه با دست‌كم ١٧ كشته بیشترین آمار تلفات كاروان حجاج ایران را از آن خود كرده. در همسایگی او مادری كه چند روز پیش دو پسرش را راهی عربستان كرد حالا در سوگ یكی از آنها نشسته و نام پسر دیگرش نیز در بین مفقودان است. احسان می‌گوید: «در نیشابور همه همدیگر را می‌شناسند. من برای دلداری به خانه این مادر رفتم اما او فقط گریه می‌كرد. او می‌ترسد پسر دیگرش هم كشته شده باشد. ما هم فقط می‌توانیم دلداری بدهیم اما فایده‌ای ندارد.»

صدها كیلومتر دورتر از مرزهای ایران، دور تا دور خانه خدا، در سرزمین منا و در راهروهای بیمارستان‌های ریاض، طایف و جده هنوز بوی آخرین نفس‌های ٢٠٠٠ حجاج جان‌باخته باقی مانده. ١٦٩ نفرشان ایرانی‌اند. آنها هم كه زنده‌اند در هول و هراس فرورفته‌اند و اعمال حج خود را با ناخوشی به‌جا‌می‌آورند. تصویر جنازه‌های تلنبارشده كشته‌شدگان، چهره‌های درهم كشیده زایران عزادار و تصور چشم‌های نگران خانواده زایران مفقود شده همچنان در سرزمین وحی پابرجاست. علی، مدیر كاروان سیرجان است كه در لحظات ابتدایی حادثه، نام یكی از زایران‌شان به اشتباه در لیست جان‌باخته‌ها قرار گرفته و خانواده او را سه روز در عزا فرو برده بود.

 او می‌گوید: «لحظات ابتدایی وقوع حادثه نام یكی از زایران كاروان سیرجان كه مفقود شده بود به اشتباه در لیست كشته‌شدگان خوانده شد و خانواده‌اش تصور كردند عزادار شده‌اند به شكلی كه وقتی او به كاروان برگشت هرچه به خانواده‌اش می‌گفتیم باورشان نمی‌شد كه عزیزشان زنده است تا اینكه خودش با آنها حرف زد كه ناگهان فریاد كشیدند.» كاروان ارومیه نیز كشته نداده. علی‌اكبر، مدیر كاروان به «اعتماد» می‌گوید كه «روز حادثه، لحظه آخری كه مسوولان عربستانی داشتند دو گذرگاه عبوری حجاج را می‌بستند، آنها در انتهای جمعیت بودند و وقتی اوضاع را دیدند سریع اعضای كاروان را بیرون كشیدند.»

اما شرایط در كاروان‌هایی كه هر لحظه به آمار كشته‌شدگان‌شان افزوده می‌شود، متفاوت است. یوسفیان، مدیر كاروان رودسر كه هفت كشته و ٢٥ مفقودی داده به «اعتماد» می‌گوید: «زایران بی‌تابند. در بین آنها افرادی هستند كه یكی از عزیزان‌شان مفقود شده. سه روز است قول می‌دهیم ببریم‌شان بیمارستان تا شاید با دیدن سایر مجروحان، دل‌شان آرام شود اما عربستانی‌ها همكاری نمی‌كنند. ٣٠ سال است با زایران به حج آمده‌ام اما هیچ‌وقت چنین شرایطی را تجربه نكرده بودم. خودم هم هنوز در شوك هستم. عمق فاجعه خیلی بالاست. هر لحظه یك خبری می‌آید. وقتی مشخص می‌شود یكی از زایران كشته شده چهره همه دگرگون می‌شود.»

قرار است پیكر ١٣٥ جان‌باخته حادثه عصر سه‌شنبه وارد كشور شود. همان‌هایی كه پس از سال‌ها انتظار به سرزمین وحی پا گذاشته بودند اما با تابوت به میهن بازگشتند.


ویدیو مرتبط :
لحظه دیدار شهید با خانواده پس از سالها انتظار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتظار خانواده های هواپیمای گم شده در فرودگاه مقصد(+تصاویر)




اخبار بین الملل  - انتظار خانواده های هواپیمای گم شده در فرودگاه مقصد(عکس)

یک هواپیمای متعلق به مالزی با 155 مسافر گم شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز این هواپیما متعلق به شرکت هوایی خصوصی "ایر آسیا" (مستقر در مالزی) بود و قرار بود از شهر سورابایا اندونزی عازم سنگاپور بود.

پرواز  QZ8501  که یک هواپیمای ایرباس 320 بود در ساعت 6:17 بامداد امروز یکشنبه به وقت محلی ارتباطش با برج مراقبت فرودگاه جاکارتا قطع شده و از صحنه رادار محو شده است، اما بر اساس گزارش رویترز در ساعت 8:30 بامداد (به وقت محلی) تابلوی فرودگاه سنگاپور برای نشستن  این پرواز " تاخیر" زده است.

تصاویر زیر خانواده های چشم انتظار در فرودگاه مقصد را نشان می دهد.

 

اخبار,اخباربین الملل,ناپدید شدن هواپیمای مالزی

 

اخبار,اخباربین الملل,ناپدید شدن هواپیمای مالزی

 

اخبار,اخباربین الملل,ناپدید شدن هواپیمای مالزی

 

اخبار,اخباربین الملل,ناپدید شدن هواپیمای مالزی


  اخبار بین الملل  - عصر ایران