اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بی‌اعتمادی مردم به وعده افزایش کیفیت خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی , افزایش کیفیت خودرو

 

اخبار اقتصادی - بی‌اعتمادی مردم به وعده افزایش کیفیت خودرو

بر اساس نظرسنجی برنامه "پایش" ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعتمادی به "افزایش کیفیت خودرو" ندارند.

به گزارش فارس،‌ برنامه پایش شب گذشته در سؤال خود اعتماد مردم به وعده خودرو سازان برای افزایش کیفیت خودروها را به نظرسنجی عمومی گذاشت، سؤال این برنامه به این شرح بود: آیا به وعده خودروسازان برای افزایش کیفیت بعد از افزایش قیمت اخیر اعتمادی دارید یا خیر؟

در پایان این نظرسنجی حدود 90 درصد گزینه "خیر" و تنها 10 درصد گزینه "بله" را انتخاب کردند.

ابراهیم سوزنچی استاد دانشگاه صنعتی شریف میهمان این برنامه در این ارتباط گفت: دخالت‌های سیاسی همواره قبل و بعد از انقلاب در صنعت خودروسازی ایران وجود داشته است.

وی افزود: ایران‌خودرو تازه در سال 72 به نقطه صفر هیوندای در سال 46 رسید.

تفاوت معنی دار نظر نمایندگان مجلس و اقتصاددانان درباره سوال پایش
برنامه پایش شب گذشته در نظرسنجی خود از خبرگان اقتصادی پرسید: اگر اختیار تام داشتید با صنعت خودروسازی چه می‌کردید؟ 1- سایپا و ایران خودرو را تعطیل می‌کنم 2- امکان ورود خودروسازان جدید به تولیدخودرو ایران را فراهم می‌کنم 3- جلوی دخالت‌های مسئولان حکومتی در اداره خودروسازی‌ها را می‌گیرم‎

نتیجه این نظرسنجی اختلاف دیدگاه نمایندگان مجلس و اقتصاد دانان در موضوع خودرو را نشان می دهد .

در نظرسنجی با این سوال که "اگر اختیار تام داشتید با صنعت خودروسازی چه می‌کردید؟" 65 درصد از خبرگان گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار، 29 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی و 6 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.

همچنین در نظرسنجی دیگری از اقتصاددانان با همین سوال 63 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی، 32 درصد گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار و 5 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.

در نظرسنجی جداگانه ای از نمایندگان مجلس نیز با همین سوال 78 درصد گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار، 19 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی و 3 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.
اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
اعتماد به وعده ی الهی و بی اعتمادی به قدرتهای مستکبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وعده وزیر صنعت برای افزایش کیفیت خودرو


یک نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نمایندگان در نشست امروز با نعمت‌زاده به بالا بودن قیمت و پایین بودن کیفیت خودروها اعتراض کردند.

خبرگزاری فارس: اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان اظهار داشت: امروز جلسه‌ای مشترک بین کمیسیون صنایع و تولید ملی همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان تشکیل شد.

وی افزود: مباحث حمایتی از خودروسازان و قطعه‌سازان جهت تحریک تقاضا برای خرید خودرو و از طرفی دیگر تأکید نمایندگان بر کیفی‌سازی خودرو برای پاسخ به موضوعاتی که امروز در جامعه به‌خصوص در بازار خودرو نسبت به کیفیت پایین و قیمت بالای آنها مطرح است به‌عنوان تأکید در دستور کار قرار امروز این جلسه قرار گرفت.

عضو کمیسیون بودجه مجلس همچنین تصریح کرد: در این جلسه همچنین مطرح شد که تسهیلاتی برای خودروسازان درنظر گرفته شود که بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

جلیلی در ادامه مطرح کرد: در این نشست اعتراض جدی نمایندگان نسبت به عملکرد خودروسازان در بعد کیفیت و قیمت جزو مسائل اصلی نشست مطرح شد که به شدت خودروسازان از نحوه کیفیت و قیمت مورد انتقاد قرار گرفتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص کم‌کاری وزارت صنایع در مدیریت کردن سیاست‌های صنعتی برای تحرک‌ بخشیدن به فعالیت‌های خودروسازان از سوی نمایندگان مورد انتقاد جدی قرار گرفت که درنهایت آقای نعمت‌زاده قول داد که تلاش می‌کند با پشتیبانی و تسهیلاتی که ارائه می‌کند برای حمایت از تولید در آینده انتظار کمک به این بخش را دارد.

جلیلی در خاتمه عنوان کرد: آقای نعمت‌زاده اعلام کرد که دولت وعده کرده است، 200 میلیارد تومان در حمایت از تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.

در همین زمینه، حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس، در تشریح نشست مشترک این کمیسیون با خودروسازان اظهار داشت: کمیسیون امروز نشست مشترکی با خودروسازان، صنایع و تولید ملی داشت.

وی افزود: در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از خودروسازان و قطعه سازان کشور حضور داشتند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس محور بحث این جلسه را بیان کرد و ادامه داد: در این جلسه پیرامون ارتقای سطح کیفیت خودرو و در خصوص قانونی که در این زمینه در سال 90 تصویب و ابلاغ شد مباحثی مطرح شد و نهایتا مقرر شد خودروسازان موظف هستند هر 6 ماه گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

گروسی تصریح کرد: لازم است این موضوع را جدی گرفته و خودروسازان نسبت به کیفیت خودروها و ارتقای آن اقدام نمایند. همچنین اگر خودروسازان خارجی هم می‌خواهند در این بازار حضور داشته باشند باید نسبت به ارتقای کیفیت خودرو اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه در خصوص افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز مباحثی مطرح شد که خودروسازان در هر صورت باید میزان بهره‌وری را بالا ببرند چرا که هر چه کیفیت تولید، انبوه سازی و تیراژ آن بالاتر برود قطعا در قیمت نیز تاثیر می‌گذارد.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به جمع‌بندی مباحث این جلسه پرداخت و اضافه کرد: در این جلسه به این موضوع نیز پرداخته شد که یک عزم جدی توسط وزارت صنایع و مسئولان خودروسازی همچنین قطعه سازان کشور در جهت ارتقای سطح کیفیت خودرو صورت گیرد تا نتیجه مطلوبی بدست آید. چرا که اگر به صورت جزیره‌ای عمل کنند جواب نمی دهد که تحقق این مهم مستلزم تشکیل جلسات مشترک بیشتری است.

گروسی در ادامه یادآور شد: آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید بر افزایش کیفیت خودرو داشت و تاکید کرد که باید به سمتی برویم که خودروسازی ما بتواند بدون تعرفه هم رقابت کند.

وی در خاتمه گفت که ما باید در این زمینه با مردم راه بیاییم و این امر بستگی به افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده دارد.