اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بی‌اطلاعی آمریکا و روسیه از «تصمیم پوتین»


سخنگویان دولت و وزارت خارجه آمریکا و همچنین سفیر روسیه در بیروت از تصمیمی که مسکو در خصوص خروج نیروهای روسیه از سوریه اعلام کرد، ابراز بی‌اطلاعی کردند.

خبرگزاری فارس: «ولادیمیر پوتین» دوشنبه‌شب اعلام کرد که حضور نیروهای روس در سوریه شرایط لازم برای روند صلح را مهیا کرد و مسکو بخش اصلی نیروهای خود در سوریه را خارج خواهد کرد.

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در پاسخ به تماس تلفنی گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعلام کرد که اطلاعی در این خصوص ندارد.

زاسپکین گفت به فرصت نیاز دارد تا اطلاعات خود در این خصوص را تکمیل کند.

از طرفی دیگر، مقامات آمریکایی نیز در پاسخ به خبرنگاران گفتند که پس از کسب اطلاعات در این خصوص، موضعگیری خواهند کرد.

به نظر می‌رسد این تصمیم پوتین که نشان از توافقی جدی میان طرف‌های بزرگ مرتبط با بحران سوریه دارد، برای بسیاری حتی سخنگویان دولت و وزارت خارجه آمریکا هم غافلگیر کننده بوده است.

«جاش ارنست» و «جان کربی»، به‌ترتیب سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا دوشنبه‌شب در پاسخ به خبرنگاران گفتند که اطلاعی از این موضوع ندارند.

جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص گفت: قبل از اینکه در نشست خبری حاضر شوم، این خبر را نشنیدم. تمایل دارم صحبتی نکنم تا بتوانم موضوع را بررسی و آن را ارزیابی کنم.

جاش ارنست نیز در وضعیتی مشابه به خبرنگاران گفت: چنین خبری نشنیده‌ام. الان برایم سخت است که پیش‌بینی کنم این موضوع (خروج نیروهای روسیه از سوریه) در مذاکرات (حل بحران سوریه) چگونه تأثیر می‌گذارد... باید دید قصد روسیه چیست.

همچنین شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه در شهر «ژنو» از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

پس از اعلام پوتین، دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز اعلام کرد که در پی کاهش درگیری‎ها در این کشور و بازگشت امنیت به مناطق مختلف آن، مسکو و دمشق بر سر کاهش تعدادی نیروهای روسیه در سوریه توافق کردند.


ویدیو مرتبط :
پینوکیوی رسانه های آمریکا برضد پوتین روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوتین: تصمیم حمله به سوریه باید در شورای امنیت گرفته شود نه در کنگره آمریکا



رئیس جمهور روسیه , ولادیمیر پوتین

پوتین: تصمیم حمله به سوریه باید در شورای امنیت گرفته شود نه در کنگره آمریکا

رئیس جمهور روسیه در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی که از تصمیم‌گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه خارج از موازین شورای امنیت سخن می‌رانند گفت هر گونه تصمیم در این خصوص باید در شورای امنیت گرفته شود نه در کنگره آمریکا.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت هر گونه تصمیم احتمالی درباره حمله نظامی علیه سوریه موضوعی است که درباره آن باید در شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرد، نه در کنگره آمریکا.

وی افزود تمامی تصمیمات درباره سلاح‌های کشتار جمعی جهان باید بر اساس قوانین بین‌المللی گرفته شوند نه بر اساس قوانین زور.

رئیس جمهور روسیه گفت که هیچ‌کس درباره تنبیه مخالفان سوریه، اگر آنها از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند، صحبت نمی‌کند.

مذاکرات پنج عضو دائمی شورای امنیت، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه درباره پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای درباره سوریه، روز سه‌شنبه در نیویورک آغاز شد و همچنان در جریان است.

در روزهای پیش، آمریکا با متهم‌کردن حکومت سوریه به خاطر حمله شیمیایی روز 21 اوت در حومه دمشق، می‌گفت که قصد دارد با حمله نظامی، امکان تکرار چنین حملاتی را در آینده بگیرد.

اما نهایتا ایالات متحده و روسیه روز شنبه این هفته، درباره یک طرح گام‌به‌گام برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌خواهند در این قطع‌نامه به قوه قهریه هم اشاره شود ولی روسیه با آن مخالف است.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه امریکا علیه سوریه پس از آن شدت یافت که شورشیان فعال در خاک سوریه و مخالفان سوری مورد حمایت کشورهای خارجی مدعی شدند که بیش از یک هزار نفر در حمله شیمیایی دولت علیه مواضع شورشیان در حومه دمشق در 21 آگوست کشته شدند.

این ادعاها در حالی صورت می‌گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند./فارس