اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیکاری اقتصاد کشور را تهدید می‌کند/ دولت از اقتصاددانان کمک بگیرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بیکاری اقتصاد کشور را تهدید می‌کند/ دولت از اقتصاددانان کمک بگیرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت ‌رئیسه موقت مجلس نهم با اشاره به اینکه دولت باید از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران برای رفع موانع تولید استفاده کند، گفت: استقلال سیاسی نظام در صورت تکمیل استقلال اقتصادی نظام، محقق خواهد شد.

جواد جهانگیر زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، نامگذاری شده است، اظهار داشت: نگاه مقام معظم رهبری، نشان‌دهنده نگاه نظام است و در صورتی که ضرورتی در هر یک از بخش های مختلف متذکر شوند؛ چه اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و اجتماعی لازم‌الاجراست.

وی با اشاره به اینکه همه مسئولان اجرایی و نمایندگان باید در رابطه با تحقق شعار سال مطیع فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم، افزود: دولت باید در راستای حمایت از تولید و اشتغال کشور طرح‌هایی را به مجلس ارائه کند تا در رفع موانع پیش روی تولید قوانینی به تصویب برسد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم همچنین با اشاره به اینکه مجلس جدید باید نظارت دقیقی بر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد، گفت:‌ شرایط را باید برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی آماده کرد به طوری که منجر به افزایش کیفیت تولیدات داخلی و اشتغال در جامعه شود.

جهانگیر زاده با تأکید بر اینکه نقطه تکمیل استقلال سیاسی هر نظام، حفظ استقلال اقتصادی آن است، تصریح کرد: کسانی که در زمینه حفظ استقلال اقتصادی نظام تلاش می‌کنند گامی مؤثر در راستای تکمیل استقلال سیاسی نظام بر می‌دارند.

وی در خصوص اینکه در جذب سرمایه‌گذاران و آنچه که مورد نظر مقام معظم رهبری است باید تلاش کرد، اظهارداشت: یکی از تهدیدات ویژه برای نظام اختلال در بحث اشتغال کشور است، به عبارت دیگر اگر تولیدملی، کار و سرمایه ایرانی مورد حمایت واقع نشده و از آن غفلت شود، آسیب جدی در روند اشتغال کشور متوجه مردم خواهد شد.

نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: باید از نظرات کارشناسان اقتصادی، نخبگان و صاحب نظران امر در مسیر رفع موانع پیش‌روی تولید و سرمایه‌های عظیم‌کشور استفاده کرد و دولت نیز ضمن استفاده از این نظرات و راهکارها در صدد ارائه لایحه برای سرعت بخشیدن در امر تحقق شعار امسال باشد./فارس


ویدیو مرتبط :
هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک کند .جهاد کرده است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه جدید دولت برای پرداخت یارانه‌ها/ بیکاری چالش جدی کشور است



برنامه جدید دولت برای پرداخت یارانه‌ها,بیکاری در کشور

برنامه جدید دولت برای پرداخت یارانه‌ها/ بیکاری چالش جدی کشور است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای هدفمندی برای اقشار آسیب پذیر و خاص و برقرار بیمه بیکاری را از برنامه های دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برشمرد و گفت: اینکه گفته می شود، تحریم‌ها دولت را هدف قرار داده نه مردم را، نادرست است.

به گزارش مهر، علی ربیعی در دیدار معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه عمران ملل متحد گفت: توسعه همه جانبه و توسعه همراه با عدالت را باید به یک گفتمان عمومی، عملی و اجرایی تبدیل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: توسعه همراه با عدالت، حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و اجتماعی با هدف توانمندساختن همه افراد، در شعار اعتدال دولت جمهوری اسلامی ایران مدنظر است و از این جهت خوشبختانه شعار اعتدال کانون و محور فعالیت های دفتر عمران ملل متحد نیز هست.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های امروز ما، دغدغه فقرزدایی است. برنامه ریزی برای فقرزدایی از دستور کارهای مهم این وزارتخانه محسوب می شود. در این زمینه مایلیم از تجربیات شما نیز استفاده کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: این وزارتخانه آمادگی دارد در زمینه های کاهش فقر، توانمندسازی اقشار ضعیف، حمایت از معلولان و یا مسائل مربوطه به کودکان با سازمان ملل متحد و دفتر عمران ملل متحد همکاری نماید.

وزیر تعاون، کار و رفاه افزود: همچنین با به اشتراک گذاشتن تجربیات با UNDP می توانیم سطح همکاری ها را ارتقاء دهیم و نیز با توجه به اینکه ظرفیت علمی بسیار قوی در این وزارتخانه وجود دارد، می توانیم کانون مطالعات منطقه ای در زمینه های مختلف مثل زنان بی سرپرست، معلولان و ...  را در اینجا داشته باشیم.

وی به رابطه توسعه و عدالت اشاره کرد و گفت: مهم ترین و آرمانی ترین موضوع رابطه توسعه و عدالت است، اما اینکه چگونه بتوانیم به توسعه و عدالت برسیم این سوال اساسی در بین سیاستمداران ما نیز هست.

ربیعی افزود: تحقق توسعه در کشورهای در حال توسعه با سیاست های نئولیبرالیستی و توصیه های بانک جهانی و سازمان های مشابه که شرایط اقتصادی و اجتماعی را در نظر نمی گیرند امکانپذیر نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه بیان داشت: در برنامه های سوم و چهارم و پنجم توسعه کشور گرایش برنامه ها به سمت توسعه مسکن برای افراد فاقد مسکن بود و دادن یارانه مستقیم به مردم نیز یکی از برنامه ها در این زمینه بود. البته برخی معتقدند که این کار خوبی بود و برخی نیز اعتقاد دارند که باید به شکل دیگری که بیشتر هدفمند باشد اجرا می شد.

وی تاکید کرد: ما سعی می کنیم که این برنامه به صورت هدفمند و برای اقشار خاص و آسیب پذیر اجرا شود. یکی دیگر از سیاست های ما در این برنامه برقراری بیمه بیکاری برای افرادی است  که بر اثر خصوصی سازی و یا تغییر تکنولوژی بیکار می شوند.

ربیعی به توسعه مشاغل خانگی نیز پرداخت و گفت: توسعه مشاغل خانگی و حمایت از این نوع مشاغل که غالبا از طریق تعاونی صورت می گیرد یکی از تجربیات قابل توجه ما است. این برنامه در دولت تدبیر و امید همراه با آسیب شناسی لازم مورد اهتمام قرار می گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه به ابعاد بیکاری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد شغل برای جوانان تحصیل کرده و جویای کار یکی از چالش های جدی برای کشور  است.

وی به اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم های ظالمانه باعث شده که شرایط انتقال منابع مالی سخت شود و مشکلات مردم افزایش پیدا کند و اینکه گفته می شود تحریم ها دولت را هدف قرار می دهد و نه مردم را، نادرست است. امیدواریم با کمک سازمان ملل متحد صدای ملت ایران به جهانیان بیشتر برسد. ربیعی تصریح کرد: ما آمادگی داریم برای اجرای طرح های مطالعاتی مشترک در زمینه فقر و توسعه متوازن نیز همکاری کنیم.

ربیعی گفت: با توجه به برنامه های گسترده ای که این وزارتخانه برای اجرا در دست تهیه دارد می توانیم مرکز مطالعاتی را با همکاری سازمان ملل متحد در ایران پی ریزی نماییم. علاوه بر اینها برگزاری همایش های منطقه ای در زمینه توسعه، عدالت و نیز فقرزدایی را در دستور کار قرار دهیم. حتی می توانیم این همایش ها را در ابعاد جهانی نیز برگزار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه تاکید کرد: در نظر داریم که تا پایان امسال نیز یک کنفرانس بین المللی با همکاری یونیسف در زمینه فقر کودک در ایران برگزار کنیم. معتقدم در بحث اشتراک گذاری دانش و دستاوردهای علمی باید ادبیات مربوطه را تدوین کنیم و از این طریق دستاوردهای علمی را به فرایند اجرایی تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید توسعه همه جانبه و توسعه همراه با عدالت را به یک گفتمان عمومی، عملی و اجرایی تبدیل کنیم. در همین رابطه نیز آمادگی داریم تا یک سند همکاری مشترک و یا تفاهم نامه همکاری را با سازمان ملل متحد (UNDP) برای همکاری های مشترک مطالعاتی به امضا برسانیم.

همچنین خانم "هلن کلارک" معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: یکی از چالش هایی که در برابر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته قرار دارد چالش بی عدالتی در این جوامع است. مسئله بیکاری نیز در بین کشورها مشکل ساز شده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: موضوع دیگر بحث محیط زیست و چالش های آن است. وی جمهوری اسلامی ایران را از مدل های موفق در توسعه انسانی قلمداد کرد و با اشاره به برخی از موفقیت های کشورمان گفت: ایران به عنوان کشوری با درآمد متوسط می تواند الگوی مناسبی را برای برخی از جوامع در حال گذر ارائه کند و تبادل تجربیات در این زمینه ها می تواند مفید باشد.

وی افزود: اعتقاد دارم که وزارتخانه شما با داشتن ماموریت های گسترده و متنوع می تواند هدایت کننده افکار در زمینه رفع مشکلات مربوط به توسعه و ایجاد عدالت باشد که هدف آن نیز در نهایت توسعه انسانی است. در زمینه محیط زیست و ایجاد مشاغل سبز برای جوانان نیز می توان گام های خوبی برداشت.

کلارک تصریح کرد: مایلیم که تجربیات خود را به ویژه دفتر عمران ملل متحد در حوزه هایی که جنابعالی بر آن تاکید کردید، در اختیار شما بگذاریم. وی افزود: من نیز در این زمینه نظرات و مدل های خود را برای کاهش فقر دارم و عقیده دارم که دولت شما باید سیاست های کاربردی تری در زمینه کاهش فقر و رسیدن به اهدافی چون عدالت اجتماعی داشته باشد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: ما آماده تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه های مختلف از جمله کاهش فقر هستیم. در این زمینه نیز آمادگی داریم که تجارب کشور شما را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم. به طور کلی آمادگی داریم تا همکاری های خود را با وزارتخانه شما افزایش دهیم.

وی با اشاره به برنامه های در دست اجرا بین دفتر عمران ملل متحد در تهران و جمهوری اسلامی ایران به نقش برجسته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و تاکید کرد که از گسترش این همکاری ها حمایت می کند.

کلارک با اشاره به پیشنهاد ربیعی در مورد ایجاد یک مرکز مطالعاتی در تهران با همکاری دفتر عمران ملل متحد در زمینه  توسعه متوازن و فقر زدایی، آمادگی سازمان متبوع خود را برای ایجاد این مرکز اعلام کرد./مهر