اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیکاری، مهمترین چالش امسال مردان روحانی


بیکاری، بیکاری و باز هم بیکاری. این کلمه گزیده همه گزارش های آماری و تحلیل ها در باره وضعیت اشتغال در کشور است. کلمه ای که ترس در دل جوانان تحصیل کرده و در حال تحصیل ایجاد می کند و متخصصان جوان را خانه نشین می کند.

فردا نیوز: بیکاری، بیکاری و باز هم بیکاری. این کلمه گزیده همه گزارش های آماری  و تحلیل ها در باره وضعیت اشتغال در کشور است. کلمه ای که ترس در دل جوانان تحصیل کرده و در حال تحصیل ایجاد می کند و متخصصان جوان را خانه نشین می کند.

دولت یازدهمی ها هم عملا از حل مشکل بیکاری در سال ۹۴ عاجز بوده اند و در واقع می توان گفت عملا برنامه ای برای سر و سامان دادن شغلی بیکارها به خصوص جوانان  در سال گذشته وجود نداشت.

هر چند حسن روحانی اسفندماه گذشته خبر از ایجاد یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار شغل داده بود اما هنوز معلوم نیست که این شغل ها کجا ایجاد شده اند که هر روز اخبار و آمار از بیکاری روی خط رسانه ها می رود.

نبود امنیت سرمایه گذاری باعث ترسو شدن کارفرمایان و سرمایه گذران شده و ناامیدی از آینده آنقدر بر فعالیت‌های اقتصادی سایه افکنده که حتی بنگاه‌های بزرگی که ممکن است چند دهه از فعالیت آنها گذشته باشد را مجبور کرده تا با نیروهای خود ماه به ماه و یا به صورت فصلی قرارداد همکاری امضا کنند و بسیاری از نیروهای خود را با پایان قراردادهای کوتاه مدت تعدیل کنند

زنگ خطر مجدد بیکاری در سال ۹۵

حالا هم در سال جدید، آمار اعلام شده زنگ خطر بیکاری را دوباره به صدا درآورده است. بنا بر این آمار ۷۲۲ هزار خانوار شهری در ۳سال اخیر شاغلان خود را از دست دادند و حالا تقریبا ۲۶ درصد خانوارهای ساکن شهرها با جمعیت ۱۳.۸ میلیون نفر بدون فرد شاغل اداره می‌شوند و منبع درآمدی آنها مشخص نیست.

دلیل آن هم این است که در سال های اخیر، به دلیل بی ثباتی اقتصادی، سرمایه گذاری های شغلی از بین رفته و بسیاری از مشاغل موجود از پایداری کافی برخوردار نیستند ودرواقع می توان گفت امنیت شغلی عملا وجود ندارد و برای همین تعدیل نیرو زیاد است.

نبود امنیت سرمایه گذاری باعث ترسو شدن کارفرمایان و سرمایه گذران شده و ناامیدی از آینده آنقدر بر فعالیت‌های اقتصادی سایه افکنده که حتی بنگاه‌های بزرگی که ممکن است چند دهه از فعالیت آنها گذشته باشد را مجبور کرده تا با نیروهای خود ماه به ماه و یا به صورت فصلی قرارداد همکاری امضا کنند و بسیاری از نیروهای خود را با پایان قراردادهای کوتاه مدت تعدیل کنند.

از سوی دیگر، نگاهی به آمارهای رسمی کشور درباره بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال کشور نشان می دهد تلاش بسیاری از کارجویان برای دستیابی به شغل بی نتیجه مانده و از این رو، کشور در این بخش با نوعی بیکاری انباشته شده روبرو است. در حالی که نرخ عمومی بیکاری در سال۹۳،  ۱۲.۱ درصد بوده و جوانان در این سال  در حال سپری کردن روزهای بیکاری با نرخ عمومی ۲۹.۸ بوده اند. درپاییز سال ۹۴ نیز، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۰٫۷ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری به کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۳) ۰٫۲ درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (تابستان ۱۳۹۴) ۰٫۲ درصد کاهش داشته است.

در عین حال، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۳۸٫۱ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ به عبارتی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

از سویی، بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال کشور از ۱۵.۳ درصد قم در بهترین شرایط تا ۵۰.۱ درصد مازندران در بدترین شرایط در نوسان بوده که فاصله ۳۴.۸ درصدی بیکاری در بین استان ها نشان دهنده تاثیر مستقیم محل زندگی در بیکاری و اشتغال و همچنین توزیع نامتوازن امکانات و ثروت در کشور است که باعث ایجاد استان های برخوردار و استان های کمتر برخوردار و حتی محروم شده است.

بالاترین نرخ های بیکاری جوانان مربوط به استان هایی مانند ایلام با ۴۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴۷.۴ درصد، خراسان شمالی ۴۰.۴ درصد، کرمانشاه با ۴۵.۲ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ درصد، گیلان ۴۰.۶ درصد، لرستان ۴۱.۱ و مازندران با ۵۰.۱ درصد است.

خانوارها با هزینه های سرسام آور زندگی چه می کنند؟

در این میان نکته اینجاست که بسیاری از کارشناسان درآمد زیر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه را زیر خط فقر می دانند و هزینه های زندگی در کلان شهرها بسیار بالاست به گونه ای که نبود شاغل در ۷۲۲ هزار خانوار شهری می تواند فاجعه بار باشد و معلوم نیست این خانوارها از چه راهی روزگار می گذرانند. در واقع این خانوارها یا درگیر شغل های کاذبی چون دلالی هستند که تنها به اقتصاد ایران ضربه می زند یا در وضعیت اسفباری از فقر هستند.

برای یک ماه زندگی ۲ نفره در تهران اگر حداقل اجاره خانه یک خانه ۵۰ متری را ۷۰۰ هزارتومان برای هر ماه در نظر گرفته شود، چیزی حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه مسکن، حمل و نقل عمومی و خوراک می شود.

حداقل هزینه تاکسی و اتوبوس و مترو برای ۲ نفر در طول یک ماه ۲۰۰ هزار تومان، هزینه خرید روزی یک نان به قیمت متوسط ۷۰۰ تومان، ۵ کیلو مرغ با متوسط قیمت ۶ هزار تومان، ۲ کیلو گوشت قرمز با متوسط قیمت ۳۰ هزار تومان، ۱ لیتر روغن مایع با متوسط قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر لیتر، ۵ کیلو برنج با متوسط قیمت ۸هزار تومان برای هر کیلو،  ۳۰ عدد تخم مرغ با قیمت متوسط هر عدد ۳۰۰ تومان، ۱۰۰ هزار تومان هزینه قبض آب و برق و…،هزینه میوه برای یک ماه ۱۰۰ هزار تومان، لبنیات شامل ماست، پنیر، کره، شیر و … ۱۰۰ هزار تومان برآورد می شود که به عبارتی می شود نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه و این تازه هزینه مسکن و خوراک و حمل و نقل بدون جزئیات و خرد ریزهاست.

از سوی دیگر، در آخرین سرشماری انجام شده در کشور، تعداد خانوارهای ساکن در شهرهای کشور ۱۵ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۴۸ خانوار اعلام شده که با در نظر گرفتن بعد خانوار 3.5 نفر در مجموع می‌توان گفت ۵۳ میلیون و ۹۹۷ هزار نفر از مردم کشور ساکن شهرها هستند که اگر درآمدی نداشته باشند، همانطور که گفته شد، به فقر مطلق دچار خواهند شد و معلوم نیست وعده های دولت یاردهم برای ایجاد اشتغال که از خرداد ۹۲ تا امروز ادامه دارد، چه زمانی محقق می شود و شغل های ایجاد شده کجاست؟


ویدیو مرتبط :
بیکاری مردان(استاد عباسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش مردان روحانی از بحران بیکاری


شکست سیاست‌های اشتغال زایی در یک دهه اخیر باعث رسیدن بیکاری به مرز بحران شده و طبق آمارهای رسمی، 3 میلیون نفر دارای بیکاری مطلق هستند. مقامات دولت تدبیر و امید موضع گیری های نگران کننده ای از وضعیت بازار کار داشته اند. با این حال، نتایج یک تحقیق در تهران نشان می دهد در 43درصد خانوار حداقل یک بیکار وجود دارد.

خبرگزاری مهر: شکست سیاست‌های اشتغال زایی در یک دهه اخیر باعث رسیدن بیکاری به مرز بحران شده و طبق آمارهای رسمی، 3 میلیون نفر دارای بیکاری مطلق هستند. مقامات دولت تدبیر و امید موضع گیری های نگران کننده ای از وضعیت بازار کار داشته اند. با این حال، نتایج یک تحقیق در تهران نشان می دهد در 43درصد خانوار حداقل یک بیکار وجود دارد.

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که این روزها خانواده ها را به خود مشغول داشته است، موضوع بیکاری جوانان و کارجوان فارغ التحصیل دانشگاهی است. کارشناسان بازار کار می گویند شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای نیروی کار باعث شده تا بیشتر خانواده ها درگیر موضوع اشتغال فرزندان خود باشند.

پس از دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهوری که در هفته های گذشته درباره وضعیت بیکاری و اشتغال کشور اظهاراتی را داشته است، به تازگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال در شرایط فعلی را غیرممکن دانست.

همچنین وزیر اقتصاد با نامناسب دانستن شرایط اشتغال عنوان کرد بزودی با ورود 5 میلیون کارجوی تحصیل کرده به بازار کار و وجود 3 میلیون نفر بیکار فعلی؛ بازار با 8 میلیون تقاضا برای کار مواجه خواهد شد؛ از سویی معاون اول رئیس جمهور نیز نرخ بیکاری را در کشور بالا اعلام کرده است.

3 میلیون نفر آماده ورود به بازار کار

طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری کشور در سال های فعالیت دولت های نهم و دهم همواره بالای 10 درصد بوده و قریب به 3 میلیون نفر نیروی متقاضی کار همچنان پشت درهای بسته بازار کار مانده اند. همچنین آمارهای غیررسمی نشان می دهد نرخ بیکاری فعلی کشور بالای 20 درصد بوده و شمار بیکاران نیز به 5 میلیون نفر می رسد. وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید به تازگی عنوان کرده است بزودی بازار کار کشور با 8 میلیون نیروی متقاضی کار مواجه خواهد شد.

نتایج یک تحقیق در خبرگزاری مهر که از طریق پرسش از خانواده های تهرانی انجام شده است نشان می دهد دست کم یک خانواده از هر دو خانوار درگیر مسئله بیکاری فرزندان خود هستند. این تحقیق در بین خانواده های تهرانی نشان می دهد که 42.8 درصد خانواده ها به وجود حداقل یک بیکار در خانواده خود پاسخ مثبت داده اند. از سویی پاسخ دهندگان عنوان کرده اند 66.5 درصد خانوارها دارای یک نفر شاغل هستند و حدود 18 درصد نیز اعلام کرده اند در خانواده 2 شاغل و یا بیشتر در بازار کار فعالیت می کنند.

نتایج تحقیق از خانواده های تهرانی

حمید حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه در بحث بیکاری برخی آمارها توسط مقامات دولت جدید نمایان شده است گفت: به هم ریختگی اقتصادی در کشور باعث شده تا اقدامات اشتغالی دولت ها نمود عینی نداشته باشد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: ایرانی ها در دو دهه اخیر به دلالی و واسطه گری در بازار رو آورده اند که نمی توان آنها را خیلی جزو گروه بیکاران دانست. حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: بخشی از شاغلان در کشور نیز در مشاغلی فعالیت دارند که خیلی قابل رصد نیست و دارای بیکاری پنهان هستند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف افزود: متاسفانه استانداردهای بازار کار خیلی در ایران قابل بررسی نیست. افراد به هر حال در جاهایی مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند ولی همه نوع کار طبق استانداردها شغل محسوب نمی شود.

کارهایی که پول دارند ولی شغل نیستند!

این فعال کارگری خاطر نشان کرد: هم اکنون افراد زیادی در مشاغل کاذب هستند که اتفاقا درآمد بالایی هم دارند ولی شاغل به حساب نمی آیند. وی با اشاره به اینکه مردم خیلی تمایلی به بیان دقیق اطلاعات کاری خود ندارند گفت: بنابراین در هر نوع آمارگیری و تحقیقی، بخشی از بیکاری پنهان می ماند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: متاسفانه باید گفت بیکاری جوانان بالا است و کارفرمایان خیلی به آنها اعتماد نمی کنند. هم اکنون یک تمرکزی از بیکاری در بین کارجویان 15 تا 29 ساله وجود دارد. کارشناس بازار کار اظهار داشت: همچنین فارغ التحصیلان دارای بیکاری بالایی هستند و نرخ بیکاری در بین زنان نیز بالا است و در این بخش رکود کامل در بازار کار زنان وجود دارد.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید اگر واقعا برنامه ای برای تغییر شرایط بازار کار در نظر دارد باید ثبات را در اقتصاد کشور حاکم کند. وزیر اقتصاد اعلام کرده است دولت به دنبال ساماندهی نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید است.