اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیمار را با چکش نمی توان بیهوش کرد!


رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار در خصوص بحران كمبود داروی بیخوشی در كشور اسامی داروهای بیهوشی را که در بازار موجود نیست، اعلام کرد گفت اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند چون با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد!

روزنامه ابتکار: رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار در خصوص بحران كمبود داروی بیخوشی در كشور اسامی داروهای بیهوشی را که در بازار موجود نیست، اعلام کرد گفت اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند چون با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد!

در روزهای گذشته بسیاری از فعالان پزشكی كشور پرده از بحران جدیدی در عرصه داروهای ضروری برداشته و هشدار داده اند كه كمبود داروهای بی هوشی جان بیماران نیازمند به عمل‌های جراحی بخصوص بیماران اورژانسی را تهدید می‌كند. بر اساس اطلاعات منتشر شده اصلی ترین و پر مصرف ترین داروهای بیهوشی در كشورآتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران هستند كه این سه دارو در بازار موجود نیست یا خیلی کم است وبه سختی می‌توان این داروها را پیدا كرد.

روز گذشته رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهراندر این باره هشدار داد و گفت كه اگروضعیت این طور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم. اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.

 پیش از این هم «دكتر محمدمهدی قیامت» رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، اعلام كرده بود كه به دلیل كمبود داروهای بیهوشی اتاق‌های عمل با مشكلات جدی روبه‌رو شده اند. كمبودی كه بر اساس گزارش‌ها به مرز هشدار رسیده و در تهران اتاق‌های عمل چند بیمارستان خصوصی و دولتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

به طور قطع شرایط در استان‌های دیگر نیز بدتر از تهران است. این دو مقام پزشكی كشور زمانی این خبر را می‌دهند كه هنوز تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی شروع نشده است اما آژیر قرمز كمبود داروهای بیهوشی مدت‌هاست كه به صدا درآمده است.


خیرالله غلامی رئیس داروخانه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا با برشمردن داروهای بیهوشی که اکنون در بازار موجود نیست، گفت: داروهای بیهوشی آتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران در بازار موجود نیست یا خیلی کم است که اگروضعیت این طور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم.

وی در عین حال گفت: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران فعلا مشکلی در زمینه کمبود داروهای بیهوشی ندارند که این به واسطه پر بودن انبارهای ذخیره آن‌ها است.غلامی همچنین درپاسخ به این سوال که بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر داروهای بیهوشی چه وضعیتی دارند ابراز بی‌اطلاعی کرد.


رئیس داروخانه‌های 13آبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای مواجه با نبود داروهای بیهوشی چه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: باید آرام آرام شروع به دعا کنیم زیرا اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.وی كه از منتخبان انتخابات جدیدسازمان نظام پزشکی است خاطرنشان کرد: تکلیف این وضعیت را باید وزیر بهداشت روشن کند.

غلامی با تاکید براینکه با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد، افزود: در چند روز گذشته درخواست‌هایی نسبت به اخذ این داروهای بیهوشی شده است اما متاسفانه به دلیل نبود آن‌ها چیزی تحویل نشده است.رئیس داروخانه‌های 13آبان تصریح کرد: اگر تمام شرایط برای عمل جراحی مهیا باشد ولی داروی بی‌هوشی نباشد عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.وی با تاکید براینکه بدن بیمار را که نمی‌توان زنده زنده با چاقوی جراحی برید، افزود: ‌ وقتی بدلیل نبود داروی بی‌هوشی عمل‌های جراحی انجام نشود ممکن است بیمار از بین برود.

غلامی با اشاره به اینکه تمامی این داروهای بیهوشی ازخارج کشور وارد می‌شوند، افزود: تحریم و مشکلات ارزی از دلایل کمبود داروهای بیهوشی در کشور است.


دكتر قیامت نیز با تایید حرف‌های دكتر غلامی می‌گوید: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها و مراكز درمانی كشور با كمبود جدی داروهای بیهوشی روبه‌رو هستند.منتخب هیات مدیره نظام پزشكی تهران بزرگ می‌گوید: «به‌رغم اینكه بارها در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه مسئولان مربوطه فقط كم‌توجهی كردند. این در حالی است كه شواهد نشان می‌دهد در آستانه تعطیلات نوروزی فقط بیماران اورژانسی امكان انتقال به اتاق عمل را خواهند داشت و تكلیف سایر بیماران معلوم نیست.»

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با عنوان این مطلب که نمی‌توان اتاق عمل را به دلیل نبود داروهای اصلی تعطیل کرد، گفت: «متاسفانه داروهای قدیمی که تا پیش از این استفاده نمی‌شده، دوباره وارد چرخه داروهای بیهوشی شده است که این می‌تواند زنگ خطری برای سلامت بیماران باشد‏‎.» قیامت تاکید كرد: « ما در مواردی شاهد خطرات جانی برای برخی بیماران هستیم که منجر به مرگ بیماران شده است، اما برخی بیمارستان‌ها بنا به دلایلی روی تبعات جانی کمبود داروهای بیهوشی سرپوش می‌گذارند.


ویدیو مرتبط :
ایجاد سوراخ نایی مروی و گذاشتن پروتز صوتی در بیمار بدون حنجره|گفتار توان گستر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجاوز نظافتچی بیمارستان به بیمار بیهوش زن!


"مصطفی سید عوض" 37 ساله و نظافتچی بیمارستان هنگامی که این بیمار را برای معالجه قانقاریا در دست راست به اتاق عمل بردند منتظر شد تا از اتاق عمل بیرون بیاید و پس از اینکه خانواده اش نیز رفتند داخل اتاق شد و به او تجاوز جنسی کرد.

انتخاب:  یک بیمار 51 ساله مصری از نظافتچی بیمارستان که در هنگام بیهوشی به او تجاوز جنسی کرده بود شکایت کرد.

"مصطفی سید عوض" 37 ساله و نظافتچی بیمارستان هنگامی که این بیمار را برای معالجه قانقاریا در دست راست به اتاق عمل بردند منتظر شد تا از اتاق عمل بیرون بیاید و پس از اینکه خانواده اش نیز رفتند داخل اتاق شد و به او تجاوز جنسی کرد.

این بیمار نیز که در حال بهوش آمدن بوده،صورت او را تشخیص داد و پس از بهوش آمدن از او شکایت کرد.

این نظافتچی پس از دستگیری گفت: پس از دیدن این خانم در بیمارستان از او خوشم آمد و با توجه به اینکه مدت زمانی است که با همسرم مشکل دارم؛این فکر شیطانی بسرم زد و آینده من را نیز تباه کرد.