اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیماری‌های ویروسی بزرگترین تهدید در دنیا



اخبار,اخباراجتماعی,بیماری‌های واگیر

ویروس ابولا تاکنون بیش از ١٠‌هزار نفر را کشته است آنفلوآنزای پرندگان ٦٠‌درصد مرگ‌ومیر انسانی دارد

 ویروس ابولا تاکنون جان بیش از ١٠‌هزار نفر را در آفریقا گرفته، نفوذ ویروس کرونا هم به کره‌جنوبی و از آنجا به چین، آمار ١٥٠ نفر کشته را نشان می‌دهد. این تمام ماجرا نیست.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماری‌های نوپدید امروزی از وبا، طاعون و تب زرد که در دهه‌های ٦٠ و ٧٠ میلادی منجر به مرگ‌ومیر افراد زیادی در جهان می‌شد، دامنه بسیار گسترده و پیچیده‌تری پیدا کرده، تا جایی که در حال حاضر به بیش از ٤٠ بیماری نوپدید ازجمله ابولا، مرس، کرونا، تب کریمه کنگو رسیده است. همه اینها در شرایطی است که به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، جهان درحال حاضر برای مقابله با همه‌گیری بیماری‌های واگیر و ویروسی به خوبی پاسخگو نیست.

 

محمدمهدی گویا که روز گذشته در «کارگاه قوانین و مقررات بهداشتی بین‌المللی» صحبت می‌کرد، با اشاره به شدت خسارت‌های مالی و جانی بیماری‌های ویروسی می‌گوید: «دیگر تجهیزات اتمی، جنگ‌افزارها و زرادخانه‌های هسته‌ای تهدید بزرگ دنیا نیستند، زیرا جهان برای مقابله با آنها مقررات و تدابیر زیادی اندیشیده است. بزرگترین تهدید سلامت افراد درحال حاضر بیماری‌های نوپدید ویروسی هستند که دنیا هنوز به سطح قابل قبولی برای مواجهه با آنها نرسیده است.» او ادامه می‌دهد: « در کنار بیماری‌های واگیر برخی حوادث شیمیایی مانند حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل اوکراین، بوپال هند و SARS در دهه اخیر در فهرست مخاطرات بهداشتی جهان قرار گرفته‌اند. حادثه چرنوبیل صادرات مواد غذایی در اروپا را تحت‌الشعاع خود قرار داد و بسیاری از اروپایی‌ها بر اثر مصرف آن مواد غذایی دچار سرطان شدند.»


او، آنفلوآنزا را نسبت به سایر ویروس‌ها مهم‌تر می‌داند: «اگر بیماری و مشکلی از پرندگان به انسان‌ها سرایت کند تا ٦٠‌درصد مرگ‌ومیر در پی خواهد داشت.» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به تلفات ناشی از شیوع ویروس‌ها اشاره می‌کند: «برای نمونه اپیدمی ابولا در آفریقا تاکنون بالغ بر ١٠‌هزار کشته بر جای گذاشته و نفوذ ویروس کرونا به کره‌جنوبی توسط یک زن ٦٥ ساله که برای تجارت به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته بود و از آنجا به چین، تاکنون بیش از ١٥٠ کشته داشته و موجب قرنطینه چند بیمارستان مهم کره‌جنوبی به دلیل ابتلای ١٨٠ پرستار به این ویروس شده است.»


گویا، آمار دیگری هم اعلام می‌کند: «اپیدمی کرونا ویروس تا ٤٠‌درصد منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود، به همین خاطر مقررات و قوانین بهداشتی بین‌المللی همه کشورها را موظف کرده تا در صورت مشاهده نمونه‌هایی از اینگونه بیماری‌ها، آنها را به موقع شناسایی، علت‌یابی و پاسخ‌دهی دقیق کرده و وجود بیماری را درنهایت تا ٤٨ ساعت به سازمان بهداشت جهانی و کشورهای همسایه
گزارش کنند.»


او اجرای این مقررات را برای همه کشورها الزام‌آور می‌داند و اجرایی نشدن آن را موجب ایجاد تبعات سنگین اقتصادی، تجاری و سلامتی برای هر کشوری اعلام می‌کند.« ممکن است اتفاقی که ساده به نظر می‌رسد، موجب ایجاد یک همه‌گیری بزرگ بین‌المللی شود.» به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، چنانچه بیماری کرونا در کشوری دیر گزارش شود، مسافرت‌ها و تجارت با آن کشور تحت‌الشعاع بین‌المللی قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری‌ها درجه سرایت بسیار بالایی دارند و اقدامات خنثی‌سازی آنها باید به سرعت انجام شود.


بر اساس اعلام گویا، این مقررات مصوب‌ سال ١٩٦٩ هستند که از این ‌سال تا دهه ٩٠ میلادی بیش از ٤٠ بیماری نوپدید و بازپدید که هر کدام می‌توانند موجب بحران بهداشتی در جهان شوند، شناسایی شده‌اند. نشست بازنگری این قوانین در‌ سال ٢٠٠٥ برگزار شد و در‌ سال ٢٠٠٧ مواد بازنگری قوانین بهداشتی بین‌المللی تصویب شد. در این مصوبه مقرر شد تمام کشورها، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با بیماری‌ها را در کشور خود ایجاد کنند.


گویا، ایران را تنها کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام می‌کند که توانست در ‌سال ٢٠١٢ موارد اجرایی این قوانین را عملی کند: «این مهلت یک‌بار تا ‌سال ٢٠١٤ و هم‌اکنون تا ‌سال ٢٠١٦ تمدید شده و هر کشوری که به آن مرحله از آمادگی نرسد، دچار جریمه‌های سنگین بین‌المللی می‌شود.»


او هدف از تصویب مقررات بین‌المللی بهداشتی را جلوگیری از انتشار هر رویداد یا بیماری خطرناک بین‌المللی برای تضمین امنیت بهداشتی جامعه جهانی اعلام می‌کند: «٨ ماده از این مقررات که به اختصار IHR خوانده می‌شوند، اجباری و ٥ ماده نیز اختیاری است.»

 

این مسئول در وزارت بهداشت، از تدوین سامانه هشدار سریع در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم خبر می‌دهد: « بسیاری از این همه‌گیری‌ها ثبت می‌شوند که باید با تدوین این سامانه برنامه‌ریزی و پاسخ‌دهی مناسبی برای آنها داشته باشیم.» به گفته گویا، شیوع ابولا در آفریقا تاکنون جان ١٠‌هزار انسان را گرفته است. اگر این بیماری از راه هوا و تنفس به دیگران سرایت می‌کرد، قادر بود در عرض ٢٦٣ روز جان ٣٤‌میلیون نفر را بگیرد. او همه‌گیری ابولا در آفریقا را مدل هشدار‌دهنده‌ای برای ایجاد سامانه‌های الکترونیک می‌داند و می‌گوید: «خوشبختانه این بیماری از راه تنفسی منتقل نمی‌شود در غیر این صورت در مدت ٢٦٣ روز جان ٣٤‌میلیون نفر را در جهان می‌گرفت.»گ


او تجهیز مناسب بیمارستان‌ها به اتاق ایزوله و تجهیزات لازم، تقویت شبکه مدیریت مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور، در اختیار داشتن نیروهای واکنش سریع و آزمایشگاه‌های مجهز و به هم متصل را امکانات مورد نیاز کشور برای مقابله با این ویروس‌های نوپدید اعلام  می‌کند.

 

 اخبار اجتماعی - شهروند 


ویدیو مرتبط :
تهدید ویروسی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر بزرگترین خرچنگ دنیا



 

بزرگترین خرچنگ

 

بزرگترین خرچنگ دنیا که از ژاپن به نمایشگاه زندگی دریایی بلژیک راه یافته است در حال حاضر ۵/۳ متر طول دارد.

 

این خرچنگ که "کرابزیلا" نام دارد و در نمایشگاه زندگی دریایی "بلانکبرگ" در بلژیک به نمایش در آمده در آبهای ژاپن پیدا شده است.

 

طول بازوهای بزرگترین خرچنگ دنیا ۵/۳ متر است و می تواند در بزرگسالی به ۵/۴ متر برسد.

 

این خرچنگ از گونه Macrocheira kaempferi است که سال گذشته در اقیانوس آرام شکار و به آکواریومی در بیرمنگام انگلیس منتقل شد.

 

برای انتقال "کرابزیلا" از انگلیس به بلژیک، این خرچنگ را در یک واگن ویژه در ترنی که از تونل زیر دریای مانش می گذرد قرار دادند./خبرگزارى مهر (www.mehrnews.com)