اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیلبوردی كه پشه را به دام می اندازد


محققان موفق به ساخت بیلبوردی شده اند كه با شبیه سازی بازدم انسان، پشه ها را جذب كرده و از بین می برد.

خبرگزاری ایرنا: محققان موفق به ساخت بیلبوردی شده اند كه با شبیه سازی بازدم انسان، پشه ها را جذب كرده و از بین می برد.

به گزارش ساینس،‌ این بیلبورد در قالب یك پروژه كدباز توسط محققان برزیلی، به منظور جذب پشه های ناقل بیماری، به ویژه پشه ناقل ویروس زیكا طراحی شده است.

این بیلبورد با شبیه سازی بازدم انسان، پشه را جذب می كند؛ به این صورت كه‌ تركیب دی اكسید كربن و محلول اسید لاكتیك، توسط دستگاهی كه درون بیلبورد قرار دارد، اسپری می شود. لامپ های فلوروسنت موجود در بیلبورد، جذابیت بیشتری برای پشه ایجاد می كنند و پشه به دام بیلبورد اسیر می شود و بر اثر فقدان آب از بین می رود. مكانیسم به دام اندازی پشه در ارتفاعی قرار دارد كه پشه ها پرواز می كنند.

عمده هدف محققان، كاهش جمعیت پشه ناقل ویروس زیكاست. زیكا از طریق یك پشه به نام Aedes كه عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود. تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند كه معمولا دو تا هفت روز طول می كشند.

درحال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین شكل پیشگیری، محافظت در برابر نیش حشره است.

تب، سردرد، قرمزی چشم ها، خارش و درد مفاصل و عضلات، مهمترین نشانه های ویروس زیكا به شمار می آیند و معمولا این نشانه ها از هر چهار بیمار، در یك تن ظاهر می شود. بسیاری از افرادی كه به این ویروس آلوده هستند، به دلیل عدم مشاهده علایم اولیه، از بروز عفونت آگاهی ندارند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه حدود دو میلیارد نفر در معرض خطر این ویروس قرار دارند.


ویدیو مرتبط :
چرا تار عنکبوت، خود او را به دام نمی اندازد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاددیگر نمی‌تواند مردم‌را به‌دام اندازد



اخبار,اخبار سیاسی,احمدی‌نژاد

 
 اخبار سیاسی  - چرا احمدی‌نژاد توبه و از مردم عذرخواهی نمی‌کند؟

احمدی‌نژاددیگر نمی‌تواند مردم‌را به‌دام اندازد

 نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه توبه و اعتراف هرکس و هر گروهی از اشتباهاتش، حرکت مثبت و ارزنده‌ای است، گفت: این موضوع موجب می‌شود تا دیگرانی هم که دچار اشتباه در تصمیم‌گیری‌های کلان شده‌اند، اعتراف و از مردم عذرخواهی کنند.چنین مسائلی باید با شفافیت و توضیحاتی صورت بگیرد که چرا فلانی را از گروهمان اخراج کردیم؟ چرا که در کشور نباید هیچ اقدامی را بدون دلیل پذیرفت و این مساله هنوز برای ما جا نیفتاده است.

 لغو عضویت محمود از احمدی‌نژاد از جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده‌ی این موضوع بود که رئیس دولت نهم و دهم، نزد هم‌فکران و کسانی که به گفته ابوالقاسم رئوفیان، «وی را بزرگ و وارد عرصه سیاست و از او در مقابل آقای هاشمی حمایت کردند و او را به قدرت رساندند» فاقد اعتبار است.

 

حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران، روز شنبه در نشست خبری خود در خصوص رابطه احمدی‌نژاد با جمعیت ایثار گران گفت: «به علت فوت مرحوم ابوترابی بزرگ و ایجاد مشکلاتی برای یک یا دو نفر از اعضای جمعیت، باید براساس اساسنامه جایگزین صورت می‌گرفت، بنابراین آقای احمدی‌نژاد عضو جمعیت ایثارگران و هیئت موسس شد؛ در مراحل بعدی زمانی که آقای احمدی‌نژاد مسئولیت اجرایی پیدا کرد و با سیاست‌ها و مرام نامه جمعیت ایثارگرایان زاویه گرفت، عضویت وی تعلیق و سپس لغو شد و مدت‌ها است که جمعیت ایثارگرایان رابطه‌ای با آقای احمدی‌نژاد ندارد.» با وجود اینکه حامیان احمدی‌نژاد روزبه‌روز از تعدادشان کم می‌شود و حتی در میان هم‌فکرانش هم اعتباری ندارد، اما هنوز سودای بازگشت به عرصه سیاست و قدرت در سر دارد.

در همین راستا دکتر جلال جلالی زاده، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه اینگونه نمی‌شود که گروه یا حزبی که با حمایت از یک نفر موجب ایجاد مشکلات فراوان برای کشور شده‌اند اکنون می‌خواهند با اخراج کردن، ساقط کردن و یا نپذیرفتن آن یک نفر، خودشان را از تخلفات و مشکلاتی که بانی آن هستند تبرئه کنند.

 

جلالی‌زاده اضافه کرد: عدم حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد کار اخلاقی نیست به این دلیل که تا زمانی که ایشان در راس امور و قدرت بود همه به هر شکلی از او طرفداری می‌کردند و حالا که می‌بینند احمدی‌نژاد فاقد پایگاه اجتماعی است از او اعلام برائت می‌کنند. علت اخلاقی‌نبودن کار آن‌ها این است که احمدی‌نژاد به تنهایی در ایجاد این مشکلات عظیم در کشور نقش نداشته و دوستان سابقش هم دربه وجود آمدن چنین شرایطی دست داشته اند.

وی در ادامه درخصوص بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست با وجود اعلام برائت طیف عظیمی از اصولگرایان از او، افزود: آقای احمدی‌نژاد با گفتن صحبت‌هایی از قبیل شدت‌یافتن توطئه علیه رهبری و غیره می‌خواهد تنهایی خودش را توجیه کند.

 

هر‌کسی که در انتخابات‌های مختلف شرکت می‌کند، به هیچ‌وجه قصد مخالفت و براندازی نظام و رهبری را ندارد و بیان این نوع حرف‌ها بیشتر فرافکنی و عوام‌فریبی است. این حرف‌های آقای احمدی‌نژاد کهنه شده و بهتر است بیاید و بگوید چرا امروز مراکز اشتغال جوانان تعطیل شده‌اند و کارگر و کارمند نمی‌توانند زندگی‌شان را بچرخانند هر وقت توانست پاسخی قانع‌کننده برای مشکلات هشت سال ریاست جمهوری‌اش بدهد آن وقت از بازگشت به وادی سیاست و قدرت حرف بزند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش تاکید کرد: احمدی‌نژاد به هیچ‌وجه نمی‌تواند مانند سابق با شعار‌هایش مردم را به تله بیندازد چراکه دورانش به پایان رسیده است و بهتر است برای مشکلاتی که در کشور ایجاد کرده توبه کند. آنچه که مهم است این است که مردم مقداری اندیشه کنند و وضعیت فعلی خود را با هشت گذشته مقایسه کنند در آنصورت هرگز راضی نمی‌شوند با دستان خودشان به کسی رای دهند که عامل همه‌ی این گرفتاری‌ها بوده است.
 
 اخبار سیاسی  - آفتاب