اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیش از 20 درصد جمعیت تهران حاشیه نشین شده اند



جمعیت تهران,حاشیه نسینی در تهران

بیش از 20 درصد جمعیت تهران حاشیه نشین شده اند

آمارهای متفاوت درباره حاشیه نشینان، به دلیل تعریف های گوناگون از این گروهها ارائه شده است ولی آنچه مسلم است بیش از 20 درصد جمعیت تهران به دلایل مختلف از جمله فشار هزینه معیشت روزانه و هزینه تامین مسکن حاشیه نشین شده اند

دکتر غلامرضا انصاری رئیس پیشین سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مطالعات جهانی بیانگر آن است که بین فقر و حاشیه نشینی رابطه مستقیمی وجود دارد و همین که گروهی از شهروندان قادر نیستند برای اسکان و زندگی در مرکز کلانشهرها زندگی کنند و مجبور می شوند به حاشیه کم امکانات شهرهای بزرگ پناه بیاورند، نشان می دهد حاشیه نشینی، نماد فقر و فلاکت، عدم توزیع عادلانه ثروت و  استثمار است. در این میان آنچه که نگران کننده است سرعت افزایش حاشیه‌نشینی در تهران و سایر کلان شهر هاست که نشان از نابسامانی اقتصادی و بیکاری مزمن دارد.

وی افزود: حاشیه نشینی ارتباط تنگاتنگی با بحث مهاجرت دارد، به طوریکه می توان گفت اغلب حاشیه نشینان شهرها از مهاجرانی هستند که به امید زندگی بهتر و اشتغال به سوی شهر های بزرگ روانه شده اند ولی نتوانسته اند اقامتگاهی در قلب شهر پیدا کنند و مجبور به سکونت در اقامتگاه های خودبنیان و بدور از امکانات اولیه شهری شده اند.

عضو منتخب شورای شهر چهارم تهران با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی و آموزشی و اقتصادی حاشیه‌نشینان برای همه سیاستگزاران رنج آور و تامل آفرین است اظهار داشت: آنچه که  از وضعیت شهر تهران قابل رصد کردن است آن است که متاسفانه تهران در محاصره ی حاشیه نشینی قرار گرفته است و ردپای نابسامانی اقتصادی، عدم توزیع عادلانه ثروت در کشور، نبود عدالت اجتماعی به معنای واقعی کلمه و بی‌تدبیری در مدیریت اجرایی در گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ بویژه تهران به وضوح دیده می شود و بی شک در صورت تداوم سیاستهای فعلی، می تواند كشور را با بحران بزرگی مواجه كند.

وی با تاکید بر این نکته که حاشیه نشینی یكی از بسترهای وسیع ناهنجاری های اجتماعی است اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان حاشیه نشینی را به یک زلزله مهیب تشبیه کرده اند.البته بی انصافی است که بگوییم در این مناطق حاشیه نشین، همه شهروندان با جرم و بزهکاری در ارتباط هستند؛ اتفاقا خیلی از افراد ساکن مناطق حاشیه ای، ضمن رعایت قانون و حقوق دیگران، زندگی مسالمت آمیزی با سایر همشهریان شان دارند، اما واقعیت این است که ساختار این مناطق و کمبود مباحث آموزشی درکنار نفوذ گروه های مرتبط با پدیده شوم مواد مخدر شرایطی را به این گونه مناطق تحمیل کرده است که پتانسیل بروز آسیبهای اجتماعی و بدنبال آن گسترش جرایم در آنجا بسیار بالاست.

به گفته انصاری، مطالعات در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بیانگر آن است که آسیبهای اجتماعی نظیر ترک تحصیل نوجوانان،کودکان کار،کودکان خیابانی،اعتیاد،قاچاق مواد مخدر،سرقت،بزهکاری در کمین ساکنین حاشیه های شهرهای بزرگ است و دور بودن از امکانات آموزشی و بهداشتی نیز مزید علت شده و گاهی در کنار  فقر و بیکاری ، فرد را به ارتکاب جرایم سوق می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: بی توجهی و غفلت از ساماندهی حاشیه نشینی و عملیاتی نكردن قابلیتهای حقوقی و اجرایی در این زمینه، هزینه های سنگینی را به دولت، جامعه و مردم تحمیل می كند و متاسفانه آنچه که رنج آور است آن است که در این خصوص شاهد یک مدیریت واحد و یکپارچه در کشور نیستیم./مهر


ویدیو مرتبط :
تعلیق 5 درصد بعد از 20 درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشهد 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری حاشیه‌نشین دارد ‌



اخبار,اخبار اجتماعی,حاشیه‌نشین

نائب رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این کلان‌شهر 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری حاشیه‌نشین دارد.

منطقه خراسان، محمدکمال سروی‌ها شامگاه گذشته 14 مهر ماه در نشست صمیمی با خیران حوزه سلامت که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل تالار راد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: میانگین حاشیه‌نشینی کلان‌شهر‌ها در کشور 13 درصد است، اما در کلان‌شهر مشهد بالغ بر 33 درصد از جمعیت در حاشیه شهر زندگی می‌کنند که بر این اساس این کلان‌شهر 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری حاشیه‌نشین دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در هر شهری بخش قابل توجهی از جمعیت آن را اقشار کم‌برخوردار و محروم تشکیل می‌دهند تمام تلاش ما نیز این است که سیل خدمات را به این اقشار عرضه کنیم.

نائب رییس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: متاسفانه اقشار محروم ساکن در حاشیه شهر از کم‌ترین و حداقل امکانات برخوردار نیستند، از این‌ رو طی مذاکره انجام شده با وزیر بهداشت سعی بر این داریم تا خانه‌های سلامت را در مناطق محروم ایجاد کنیم.

‌سروی‌ها با بیان اینکه حضور خیران سلامت می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در تسریع این امر و توسعه خدمات بهداشتی در حاشیه شهر مشهد داشته باشد، خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده است که شهرداری مشهد نیز در زمینه راه‌اندازی این خانه‌های سلامت با تملک اراضی و در اختیار قرار دادن‌ آن‌ها و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تجهیز این مراکز به بهبود شرایط کمک کنند.

‌وی افزود: همچنین یکی دیگر از معضلات مشهد با داشتن سالانه 20 میلیون زائر، کمبود پایگاه‌های درمانی و کلینیک‌ها برای زائران است که در صورت بهبود این شرایط می‌توانیم به بهبود وضعیت زائرانی که بیمار می‌شوند کمک ویژه‌ای داشته باشیم، تمام مشکلات را در شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد پیگیری می‌کنیم.

‌سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه توجه به زیر‌ساخت‌ها از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است، اظهار کرد: یکی از دوستان به بنده گفت در کمیسیون ماده پنج تبدیل به احسن‌سازی بیمارستان‌های قدیمی مشهد و تغییر کاربری آن‌ها به مراکز تجاری و اقامتی که از محل درآمد آن نسبت به ساخت بیمارستان جدید اقدام شود، 850 میلیارد تومان به شهرداری ضرر می‌رساند، اما معتقدم چون این اقدام در راستای زیر‌ساخت‌سازی است اگر این هزینه 8500 میلیارد تومان هم باشد، بازهم ارزش دارد.

‌وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر مشهد نیز با علم به این موضوع وارد شده است و تاکنون شورایی‌ها در زمینه وضعیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، زائر‌سرا‌های ارزان‌قیمت، ازدواج جوانان، کمک به نیازمندان و معافیت مالی اقشار کم‌درآمد جلو‌تر از شهرداری هستند.

اخبار اجتماعی - ایسنا