اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیشتر "تحریم‌های بین‌المللی" علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,تحریم‌های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - رئیس دایره تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا:
بیشتر "تحریم‌های بین‌المللی" علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است

"دیوید کوهن" معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس دایره تحریم‌های این وزارتخانه از باقی ماندن بیشتر "تحریم‌های بین‌المللی" اعمال شده علیه ایران خبر داد.

"دیوید کوهن" در مصاحبه با روزنامه "البیان" امارات اظهار داشت: بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همچنان باقی مانده است.

روزنامه البیان چاپ امارات در نسخه اینترنتی امروز سه شنبه خود با دیوید کوهن معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه داری آمریکا گفتگوی ویژه کرد. کوهن در این گفتگو خاطرنشان کرد بیشتر تحریم های بین المللی اعمال شده برضد ایران همچنان پابرجا هستند.

وی با بیان این که مهمترین بانک های ایران همچنان تحریم هستند، به شرکت ها و موسسه های مالی درباره عواقب ناشی از همکاری با ایران هشدار داد تا از مواجه شدن با خطرات قانونی اجتناب کنند.

وی با این ادعا که در انزوا قرار گرفتن ایران از سوی نظام مالی جهان همچنان پابرجاست، تاکید کرد تحریم های اعمال شده برضد بخش انرژی (نفت و گاز) هم چنان پابرجاست .

این مسئول آمریکایی ادامه داد: درصورتی که در مذاکرات آتی در ژنو بتوانیم به یک راه حل جامع درمورد پرونده هسته ای ایران دست یابیم، این امکان وجود دارد که درمورد همه تحریم ها از جمله تحریم های اعمال شده برضد بانک‌های ایران نرمش صورت گیرد. اما تحقق چنین امری مستلزم این است که ایران با برداشتن گام‌هایی جدی و آشکار ثابت کند برنامه هسته‌ایش اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کند. ما طی شش ماه آینده برای پی بردن به این مطلب تلاش خواهیم کرد.

این مقام مسئول آمریکایی با تقدیر از تلاش های دولت امارات برای سامان دادن به بخش مالی گفت هدف از سفر کنونی اش به امارات و سفرهای پیشین به ترکیه، ایتالیا، اتریش، آلمان و انگلستان تاکید بر این مطلب است که بیشتر تحریم های اعمال شده برضد ایران به طور کلی لغو نشده اند و فقط طبق توافقنامه ژنو - که روز بیست و چهارم نوامبر بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک (شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) امضا شد - کاهش یافته اند.

کوهن تهدید کرد: هرگونه تعامل با ایران ممکن است شرکت ها و موسسه های مالی را در معرض خطرات قانونی بزرگ قرار دهد. همچنین ممکن است به اعتبار این شرکت ها و موسسات به علت شکستن تحریم ها لطمه وارد کند.

وی افزود: هیچ کشوری هیچ توجیهی ندارد برای این که بگوید اکنون زمان تغییر کرده و به اعتبارش لطمه وارد نمی‌شود.

کوهن به توجه شرکت‌های منطقه و دیگر شرکت ها به احتمال باز شدن مجدد بازار ایران و امکان پیش آمدن فرصت های خوب کاری و تجاری اشاره و تاکید کرد در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد؛ زیرا اکثر قریب به اتفاق تحریم های اعمال شده برضد ایران در زمینه مبادلات نفتی و تجاری و نیز نقل و انتقالات مالی همچنان پابرجا هستند. اما در آینده درصورت حل و فصل جامع پرونده هسته ای ایران یا وقوع گشایشی بزرگ در تحریم های اعمال شده برضد ایران ممکن است این اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول آمریکایی خاطرنشان کرد: ما از هر کشوری که خواهان تعامل با ایران است، می خواهیم که دو بار فکر کند و خطرات قانونی ناشی از تعامل با ایران و لطمه هایی که ممکن است در پی این تعامل به اعتبارش وارد شود، مدنظر قرار دهد.

کوهن در گفتگوی طولانی خود با البیان درباره عواقب ناشی از اقدام شتابزده برخی از کشورها برای شکستن تحریم بین المللی اعمال شده برضد ایران هشدار داد.

او همچنین به بازرگانان و شرکت‌های منطقه درمورد عواقب ناشی از درک اشتباه و اعتقاد به این که تحریم‌ها لغو شده‌اند، هشدار داد و در این خصوص گفت ما توافق کردیم که بخش بسیار محدودی از این تحریم ها را کاهش دهیم.. همچنین در این مورد که ایران می تواند پتروشیمی و نه فرآورده های نفتی را صادر کند، به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد ما به ایران اجازه دادیم محصولات و خدمات مربوط به بخش خودرو را وارد کند. همچنین به ایران اجازه معامله در بازار طلا و دیگر کالاهای ارزشمند را دادیم. تمام این کاهش موقتی تحریم فقط برای شش ماه ادامه دارد.

معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه داری آمریکا در بخش دیگری از این گفتگو افزود: ما با امکان دسترسی ایران به چهارمیلیارد و دویست میلیون دلار از دارایی های مسدود شده اش در بانک های جهان موافقت کردیم. همچنین در ژنو درمورد تسهیل در روند ورود برخی از اقلام دارویی به توافق رسیدیم.

کوهن درمورد امکان فروپاشی روند حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران؛ به ویژه این که کنگره آمریکا برای کسب رای برای اعمال تحریم های بیشتر تشکیل جلسه داده است و اگر بتواند این لایحه 67 رای در سنا جمع کند، حتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز قادر به استفاده از حق وتو نخواهد بود، گفت دولت و کنگره طی چند سال گذشته تلاش های فشرده و بی وقفه ای را برای به جریان انداختن تحریم ها برضد ایران انجام دادند. ما به کنگره می گوییم که خواهان اعمال تحریم های جدید برضد ایران نیستیم اما درصورتی که مذاکراتمان با ایران به شکست بینجامد، با سرعت زیاد دست به کار می شویم و تحریم های بیشتر و شدیدتری را برضد آن اعمال می کنیم.

وی افزود: همه صحبت ما این است که زمان فعلی برای اعمال تحریم های جدید برضد ایران مناسب نیست و اعمال آن با تلاش های انجام شده در مذاکرات برای یافتن راه حلی طولانی مدت برای پرونده هسته ای ایران مغایر است. اما قصد داریم درباره برنامه هسته ای ایران تحقیق کنیم تا بدون هیچ شکی به این اطمینان خاطر دست یابیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهیم داد.

کوهن درباره پرونده حقوق بشر و حمایت ایران از سوریه هم مدعی شد ما صرف نظر از تحولات پرونده هسته ای ایران به مقابله با حمایت ایران از چنین گروه هایی ادامه خواهیم داد.

اخبار سیاست خارجی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
اوباما:تحریم ها به قوت خود باقی است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلومبرگ: برخی تحریم‌ها علیه ایران تا ۱۰ سال باقی خواهند ماند



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از قول پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی مدعی شد در صورت توافق هسته‌ای برخی تحریم‌ها علیه ایران دست‌کم تا ده سال باقی خواهند ماند.

به گزارش فارس، پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی با بیان این ادعا که اصرار ایران بر رفع فوری تحریم‌های سازمان ملل عامل اصلی رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای تا موعد ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) است می‌گویند برخی تحریم‌ها علیه ایران تا ده سال پابرجا خواهند ماند.
 
این مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند کشورهای غربی در حال مذاکره به ایران پیشنهاد رفع تحریم‌های سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخی تحریم‌ها هم ممکن است یک دهه پابرجا باقی بمانند.
 
به نوشته بلومبرگ، دو نفر از منابع حاضر در گفت‌وگوهای می‌گویند انتظار می‌رود «وانگ یی»، وزیر خارجه چین با طرح‌های تازه وارد محل برگزاری این رایزنی‌ها در سوئیس شود.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌‌هایی با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور وضع کرده‌اند.
 
بلومبرگ می‌نویسد دیدگاه آمریکایی و اروپایی‌ها در مذاکرات این است که تحریم‌های نفتی علیه ایران ابتدا معلق شوند و سپس در طول مدت اجرای توافقنامه هسته‌ای احتمالی به طور دائمی «حذف» شوند. 

 

اخبار سیاست خارجی - فارس