اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیشترین جرم زندانیان کشور چیست؟



اخبار ,اخبار اجتماعی ,زندانیان کشور

 

اخبار اجتماعی - جرم 75 درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر است

وی اضافه کرد: در سال جاری همچنین 91 هزار نفر به جرم مربوط با مواد مخدر در کشور دستگیر شده اند.

 قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از کشف و ضبط 175 تن مواد مخدر طی سال جاری در سطح کشور خبر داد و گفت: 75 درصد از کل زندانیان کشور را مجرمان مواد مخدر تشکیل می دهد.
 
ˈعلیرضا جزینیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه افزود: در 12 ماه سال گذشته در مجموع 240 تن مواد مخدر در کشور کشف شده بود.
 
وی اضافه کرد: در سال جاری همچنین 91 هزار نفر به جرم مربوط با مواد مخدر در کشور دستگیر شده اند.
 
وی به سهم زیاد مواد مخدر در جمعیت زندانیان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان های کشور، جدا سازی 38 هزار زندانی مواد مخدر از سایر زندانیان است که در این راستا، 86 درصد ساخت زندان های مرتبط با موضوع مواد مخدر به اتمام رسیده است و با تامین اعتبار هیات وزیران تا یک سال آینده این زندانها آماده بهره برداری می شوند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر اجرای سیاست های مصوب رهبری در حوزه کاری این ستاد تاکید کرد و ادامه داد: علاوه بر آن، اعضای این ستاد اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و همچنین مصوبات ستاد را که به تصویب هیات وزیران رسیده، در دستور کار جدی خود دارند.
 
جزینی اضافه کرد: برای پیگیری و اجرای این فرآیندها، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور چهار همایش را پیش بینی کرده که دومین همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان ارومیه برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: از مهمترین راهبردهای این ستاد، پیگیری روند پیشگیری، درمان، توانمندسازی، کاهش آسیب و مقابله با این بلای خانمان سوز در سطح کشور است.
 
وی اظهار کرد: در ارتباط با پیشگیری در این حوزه، اقدامات موثری انجام شده است که نمونه آن امضای تفاهمنامه بین وزارت علوم و آموزش پرورش، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
 
جزینی گفت: در ارتباط با رویکرد اجتماعی نیز با همکاری هنرمندان، مداحان، ورزشکاران، مددکاران اجتماعی و دیگر اقشار دارای جایگاه اجتماعی در جامعه برنامه های خوبی تدوین شده است که امسال به اجرا در می آیند.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین حوزه های پیشگیری از ترویج مواد مخدر در کشور، حوزه دانشجویی و دانش آموزی است، افزود : طبق آمار سال گذشته مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان کشور به یک درصد رسیده است و در حوزه دانشجویی نیز 1.6 درصد دانشجویان، مواد مخدر مصرف می کنند که باید جلوی این روند گرفته شود.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از برنامه ریزی برای اجرای طرح های شیوع شناسی مواد مخدر در کشور خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر حوزه دانش آموزی و دانشجویی، شیوع شناسی در حوزه کارگری نیز در کشور در حال اجراست.
 
وی در خصوص بخش درمان معتادان در کشور نیز اظهار کرد: یک هزار و 851 مرکز درمانی مردم نهاد در راستای درمان و پیشگیری و کاهش آسیب با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری دارند که 92 درصد این مراکز غیردولتی و بقیه دولتی هستند.
 
جزینی گفت: با مراکز درمانی غیرمجاز با جدیت برخورد می کنیم که در این رابطه 500 مرکز درمانی غیرمجاز در کشور پلمپ شده است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: در مراکز درمانی بخش دولتی، 20 هزار نفر معتاد تابلو و کارتن خواب را تاکنون جمع آوری کرده ایم که این افراد به مدت یک تا شش ماه در این مراکز تحت درمان قرار می گیرند.
 
وی با تاکید بر توجه بیشتر به افراد رها شده از بند اعتیاد پس از چرخه درمان معتادان، افزود : مقرر شده است پنج درصد اعتبارات اشتغالزایی در اشتغال معتادان استفاده شود ولی تاکنون این اعتبار پرداخت نشده است.
 
جزینی اضافه کرد: در خصوص بیمه درمان معتادان نیز 300 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری اختصاص داده شده که در این راستا و برای کاهش آسیب معتادان، سرنگ و اقلام بهداشتی از سوی مراکز درمانی در اختیار آنان قرار می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از راههای سرایت بیماری مهلک ایدز استفاده مشترک سرنگ توسط معتادان تزریقی است، گفت: دو سوم 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور، از این راه مبتلا شده اند.
 
وی با ابراز نگرانی از اعتیاد بانوان در جامعه گفت: در حال حاضر، 9.7 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند.
 
اعتیاد و موضوع مواد مخدر در حال حاضر از مهمترین چالش های اجتماعی در کشور به شمار می رود که با توجه به اهمیت آن، ستاد مبارزه با مواد مخدر با مشارکت 17 سازمان دولتی و دستگاه اجرایی در راستای مقابله با این بلای خانمان سوز تلاش می کند.
اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
بیشترین فرار مالیاتی کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جرم دو سوم زندانیان کشور


سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: اعتیاد بیشترین حجم زندانیان را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که دو سوم زندانیان یا به جرم مواد مخدر و یا به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند.

خبرگزاری ایسنا: فرمانده نیروی انتظامی از کشف 40 تن مواد مخدر توسط سگ‌های ناجا خبر داد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه مهمترین و پر چالش ترین معضل در کشور اعتیاد است، گفت: اعتیاد بیشترین حجم زندانیان را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که دو سوم زندانیان یا به جرم مواد مخدر و یا به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می‌برند.

وی اعتیاد و مواد مخدر را یکی از پرچالش‌ترین آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: مبارزه با این مساله جایگاه ویژه‌ای دارد و در شش سال اخیر اقدامات خوبی از جمله اصلاح قانون و توجه به امر درمان، پیشگیری، بازتوانی و مقابله صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جرم‌زدایی از اعتیاد بار زندان‌ها را کاهش داده است گفت: ناجا نیز در راستای مبارزه موثر با مواد مخدر اقدام به تقویت پلیس مبارزه با مواد مخدر و راه‌اندازی فرماندهی مرزبانی در سالهای اخیر کرده است که گام موثری در زمینه مبارزه با ورود مواد مخدر صورت گرفته است.

احمدی مقدم با بیان اینکه امروزه 80 درصد موادمخدر در مرزها و حاشیه مرز کشف می‌شود، گفت: سختی ورود مواد مخدر سبب شده است که شاهد افزایش پنج تا شش برابری قیمت مواد مخدر از جداره مرز افغانستان تا مقصد باشیم.

احمدی مقدم با بیان اینکه تجربه نشان داده است که اگر مسئولان بر سه حوزه درمان، زندان و مرز سرمایه‌گذاری نکنند چرخه باطل گرفتن و آزاد کردن معتادان و قاچاقچیان ادامه می‌یابد، گفت: پلیس در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است به گونه‌ای که با راه اندازی و توسعه مرکز اطلاعاتی و واحدهای سگ مواد یاب توانسته است گام مهمی در این راستا بردارد.

به گفته احمدی مقدم 40 تن از کشفیات مواد مخدر در سال جاری توسط سگ‌های موادیاب کشف شده است.

وی همچنین با اشاره به موفق بودن امر مبارزه گفت: یکی از اقدامات خوب در دو سال اخیر این بوده است که تعداد دستگیری ایرانیان در کشورهای دیگر سیر نزولی داشته است.