اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیت آشور به تیم ملی آمریکا «نه» گفت


در میان فهرست تازه تیم ملی نام یک بازیکن برای علاقمندان به فوتبال در ایران نام جدیدی است. "مهرداد بیت آشور" که البته در آمریکا "استیون بیت آشور" خوانده می‌شود، مدافع جدیدی است که مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفته است.

ایسنا: در میان فهرست تازه تیم ملی نام یک بازیکن برای علاقمندان به فوتبال در ایران نام جدیدی است. "مهرداد بیت آشور" که البته در آمریکا "استیون بیت آشور" خوانده می‌شود، مدافع جدیدی است که مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفته است.

تیم ملی که 23 مهر در ادامه رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا برابر تایلند به میدان خواهد رفت از فردا (یکشنبه) مرحله جدید اردوی خود را استارت خواهد زد.

کارلوس کی‌روش که پس از پایان مرخصی‌اش به تهران باز گشته فهرستی 27 نفره از بازیکنان را تهیه کرده تا برای این بازی، پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کنند. در میان این بازیکنان مهرداد بیت آشور بازیکنی است که از لیگ آمریکا به ایران خواهد آمد تا در کنار دانیل داوری، رضا قوچان نژاد، اشکان دژاگه، سردار آزمون، مسعود شجاعی و علیرضا جهانبخش با تجربه‌ای بین‌المللی به تیم ملی ایران کمک کند.

* مهرداد بیت آشور کیست؟

- بیت آشور متولد، سن خوزه کالیفرنیاست. بر خلاف داوی، دژاگه و قوچان‌نژاد، بیت آشور پدر و مادری ایرانی دارد که پدر، مسیحی و مادر، مسلمان است. او تابعیت ایرانی – آمریکایی دارد، اما بیشتر تمایلاتش به اجرای سنت‌های ایرانی است. او می‌گوید: "ما در خانه سنت‌های ایرانی را مانند عید نوروز و روزه‌داری اجرا می‌کنیم. پدرم مسیحی و مادرم مسلمان است، اما آنها چیزی را به من اجبار نمی‌کنند به ویژه به خاطر فوتبال.

او همچنین غذاهای ایرانی را به غذاهای مکزیکی ترجیح می‌دهد و لوبیاپلو غذای محبوبش است.

بیت آشور تحصیلاتش را در رشته ارتباطات در دانشگاه سن خوزه کامل کرده است.

* دوران بازیگری

بیت آشور در دبیرستان "للاند" مشغول به تحصیل شد و چهار سال برای تیم دانشکده سن دیگو فوتبال بازی کرد. او در سال‌های 2007 و 2008 برای تیم سن خوزه فراگ در USL بازی کرده است.

بیت آشور در دهم آپریل 2010 در دیدار برابر "شیکاگو فایر" با پیراهن تیم "ارت کوئکس"، نخستین بازی حرفه‌ای‌اش را انجام داد و 14 روز بعد برابر چیواس موفق به ثبت نخستین گل حرفه‌ای‌اش شد.

او در سال 2012 به عنوان یکی از بازیکنان منتخب لیگ آمریکا موسوم به MLS انتخاب شد و برابر چلسی 90 دقیقه‌ به میدان رفت.

* بازی ملی

بیت آشور به دلیل تابعیت دوگانه‌اش این فرصت را داشت که از میان تیم‌های ملی ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند. وقتی سال 2012 درباره این مساله از او پرسیده شد، گفت: "فکر می‌کنم موقعیت‌ بسیار بزرگی است که دو گزینه پیش‌رویم است اما فعلا می‌خواهم برای تیم باشگاهی‌ام بازی کنم. فکر می‌کنم که این مهم‌ترین چیز است."

زمانی که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت، چشم‌های این مربی به خارج از ایران هم دوخته شد و او بازیکنانی همچون اشکان دژاگه و امید نظری را به تیم ملی دعوت کرد. در جون 2012 برخی خبرها حکایت از دعوت بیت آشور به تیم ملی داشت، ‌اما برخی مسائل غیر ورزشی مانع از حضور او در تیم ملی ایران شد. پس از مدتی او در آگوست 2012 از سوی یورگین کلینزمن به تیم ملی آمریکا دعوت شد؛ دعوتی که سرمربی آمریکا از آن به عنوان شگفتی یاد کرد. کلینزمن پس از آن دعوت درباره بیت آشور گفته بود "من درباره (مهرداد) استیون با فرانک یالوپ‌ (مربی باشگاهی او) صحبت کرده‌ام و اطلاعاتی را از او گرفتم. من از دعوت او خوشحالم. ما به او خوشامد خواهیم گفت. او خواهد دید که اینجا همه چیز مثبت است و فضای راحتی وجود دارد. ما مشتاق حضور او در تمرینات هستیم. من خیلی دوست دارم که او را برای مدت طولانی زیر نظر داشته باشم. " البته بیت آشور به دعوت سرمربی تیم ملی آمریکا "نه" گفت تا بتواند پیراهن تیمی را بر تن کند که رگ و ریشه‌اش از آن است. او تازه‌ترین بازیکنی است که خارج از لیگ ایران به پیراهن تیم ملی ایران رسیده است.


ویدیو مرتبط :
هایلایت لیگ آمریکا : گلکسی 0 - 1 وایت کپس(تیم بیت آشور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهرداد بیت‌آشور بازیکن جدید تیم‌ملی فوتبال: می‌خواهم شروع خوبی با ایران داشته باشم



مهرداد بیت‌آشور , تیم‌ملی فوتبال

مهرداد بیت‌آشور بازیکن جدید تیم‌ملی فوتبال: می‌خواهم شروع خوبی با ایران داشته باشم

تیم‌ملی دیروز پذیرای یک بازیکن جدید بود. مهرداد (استیون) بیت‌آشور بازیکن ایرانی مقیم آمریکا دیروز اولین تمرین خود را به‌همراه ملی‌پوشان تیم‌ملی ایران انجام داد و امیدوار است در بازی سه‌شنبه تایلند پیراهن تیم‌ملی ایران را برتن کند.

بیت‌آشور 26ساله که عضو تیم «سن‌خوزه» آمریکاست، دیروز بیشتر از سایر بازیکنان مورد توجه قرار گرفت. باید دید آیا او هم می‌تواند مثل قوچان‌نژاد و دژاگه یک کشف طلایی از سوی کارلوس کی‌روش باشد. او دیروز در شرایطی مقابل خبرنگاران قرار گرفت که ابتدا با آنها فارسی صحبت کرد اما در اواسط کار ترجیح داد از مترجم استفاده کند.

از اولین حضورت در تمرین تیم‌ملی بگو؟
17ساعت طول کشید که به تهران برسم. صبح زود (شنبه صبح) رسیدم خیلی خسته بودم ولی دوست داشتم در تمرین شرکت کنم. به احترام خبرنگاران و طرفداران در تمرینات حضور پیدا کردم. مربیان به من گفتند که فقط ریکاوری کن، ولی خودم دوست داشتم کنار بچه‌ها باشم تا با آنها آشنا شوم.


تو بین دوراهی تیم‌ملی آمریکا و ایران قرار داشتی، چه شد که ایران را انتخاب کردی؟
مدتی قبل بود که با آقای کی‌روش صحبت کردم. بین دو تیم قرار داشتم. قبلا در اردوی تیم‌ملی آمریکا شرکت کرده بودم حتی این شانس را داشتم که بازی کنم که مصدوم شدم. بعد از آن یک‌بار دیگر از سوی کلینزمن دعوت شدم ولی بازی نکردم. در این شرایط قرار داشتم که پیشنهاد آقای کی‌روش رسید من هم فکرکردم و قبول کردم که بیایم.


برایت ایران و آمریکا فرق نمی‌کرد؟
من فوتبال را دوست دارم. آرزو داشتم در جام‌جهانی بازی کنم. برایم فرقی نمی‌کرد. اما الان خوشحالم که ایران را انتخاب کردم.


چه شناختی از فوتبال ایران داری؟
شناخت خاصی ندارم. تنها چند بازی مقدماتی جام‌جهانی و دیدارهای ایران در جام‌های جهانی 2006 و 1998 را دیدم. چیز زیادی از فوتبال ایران نمی‌دانم. اطلاعاتم در حد حرف‌هایی است که سرمربی تیم با من داشته.


آیا هم‌پستی‌هایت در ایران را می‌شناسی؟
پست تخصصی من دفاع راست است. نمی‌دانم بازیکنانی که در ایران در این پست بازی می‌کنند چه بازیکنانی‌ هستند و چه کیفیتی دارند. در تمرینات می‌توانم خود را با بقیه مقایسه کنم.


از بازیکنان ایران کدام‌یک را می‌شناسی؟
من علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا را می‌شناختم. خداداد عزیزی را هم از زمانی که در سن‌خوزه بود، می‌شناختم و بازی‌هایش را دنبال می‌کردم.


دوست ‌داری ایران در جام‌جهانی 2014 با کدام تیم‌ها هم‌گروه شود؟
دوست دارم با آلمان، برزیل یا اسپانیا هم‌گروه شویم. دوست دارم گروهی قوی داشته باشیم.


تیم‌ملی سه‌شنبه با تایلند بازی دارد؟ آیا این تیم را می‌شناسی؟ آماده هستی که در این بازی اولین بازی ملی‌ات را انجام دهی؟
من هیچ شناختی از تیم‌های آسیایی ندارم. فقط در این حد می‌دانم که تایلند یکی از تیم‌های درجه‌دوم آسیاست و ایران هم در این سال‌ها راحت این تیم را نبرده. بازی سختی است و من امیدوارم با یک پیروزی شروع خوبی در تیم‌ملی داشته باشم./شرق