اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیتی که مولانا برای مسعود کیمیایی سرود!


پیامی از گذشته به آینده یا پیامی از آینده به گذشته؟ شاید عجیب باشد وقتی در متن کهنی متعلق به چند صد و اندی پیش نامی را می‌بینیم که متعلق به چند صد سال آینده است.

پایگاه خبری قانون: پیامی از گذشته به آینده یا پیامی از آینده به گذشته؟ شاید عجیب باشد وقتی در متن کهنی متعلق به چند صد و اندی پیش نامی را می‌بینیم که متعلق به چند صد سال آینده است.

به نظر می‌رسد در برابر بازی از پیش تعیین‌شده‌ای قرار داریم که معنایی را در خود نهفته است و چه می‌دانیم شاید هم فقط یک تصادف و امر اتفاقی‌است که هیچ معنایی در خود ندارد.


 از این میان در دیوان شمس کبیر مولانا بیتی وجود دارد که انگار دارد مستقیما به سینماگر شهیر ایرانی یعنی مسعود کیمیایی پیامی واضح می‌فرستد و برای تاکید بیشتر، نام شاهکار او یعنی «قیصر» را هم می‌آورد.


نمی‌دانیم آیا تا کنون مسعود کیمیایی خودش این بیت را دیده یا نه اما به هر حال مولانا در قرن هفتم و در غزل شماره 170 خود چنین می‌گوید که:

آخر ای جان اول هر چیز را / منتهایی منتهایی منتها

چاه را چون قصر قیصر کرده‌ای / کیمیایی کیمیایی کیمیا


ویدیو مرتبط :
سرود مولانا یا مهدی گروه سرود آفتاب سمنان(کیفیت متوسط)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با مسعود کیمیایی درباره «متروپل»


مسعود کیمیایی می‌گوید که فیلم «متروپل» هیچ تفاوتی با فیلم‌های دیگرش ندارد.