اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه پایانی نشست وین منتشر شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شرکت کنندگان در نشست وین موسوم به گروه بین المللی حمایت سوریه در پایان این نشست بیانیه ای با عنوان آتش بس، فرایند سیاسی موازی منتشر کردند.

شرکت کنندگان در نشست وین موسوم به گروه بین المللی حمایت سوریه در پایان این نشست بیانیه ای با عنوان آتش بس، فرایند سیاسی موازی منتشر کردند.

شرکت کنندگان در این نشست به اجماع بر حس فوریت لزوم پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه، ویرانی این کشور، بی ثبات کردن منطقه و در نتیجه افزایش جذب تروریست ها به منطقه تاکید کردند. نمایندگان 17 کشور مشارکت کننده به اضافه اتحادیه اروپا و آمریکا و اتحادیه عرب، توافق کردند که بر اساس جدول زمانی تعیین شده و طی شش ماه حکومت انتقالی تشکیل شده و و با وجود اختلافات درباره سرنوشت "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه، انتخابات طی 18 ماه آینده برگزار شود.

همچنین "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وین درباره سوریه اعلام کرد که گفت‌وگوهای وین درباره سوریه به جمع بندی رسیده و روند آغاز شده و اتحادیه اروپا نقش خود در حمایت از سازمان ملل در اجرای تصمیمات اتخاذ شده را ایفا خواهد کرد و نشست بعدی در پاریس برگزار خواهد شد.

دیپلمات های شرکت کننده در اجلاس وین همچنین اعلام کردند: به منظور بازنگری در پیشرفت برقراری آتش بس در سوریه و شروع فرآیند سیاسی(یک ماه دیگر) در این کشور بار دیگر گردهم خواهند آمد.

در بیانیه رسمی اجلاس بین المللی وین در مورد سوریه آمده است که دیپلمات های جهان که در تلاش برای پایان جنگ سوریه هستند برای بازنگری پیشرفت به سمت برقراری یک آتش بس و شروع یک فرآیند سیاسی(تقریبا یک ماه دیگر) مجددا تشکیل جلسه خواهند داد.

هفده کشور از جمله اعضای اتحادیه اروپا ، امریکا، و اتحادیه عرب که در وین گردهم آمده اند بر سر تنظیم یک زمانبندی برای یک گذار سیاسی در سوریه ظرف شش ماه و برگزاری انتخابات ظرف 18 ماه به توافق رسیده ولی هنوز تصمیمی در مورد سرنوشت بشار اسد رییس جمهوری سوریه اتخاذ نشده است.

اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
بیانیه مشترک پایانی ایران و 1+5 - وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متن کامل بیانیه پایانی نشست وین


وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در نشست وین برسر بحران سوریه در پایان نشست خود بیانیه ای صادر کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در نشست وین برسر بحران سوریه در پایان نشست خود بیانیه ای صادر کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

مقامات کشورهای چین، مصر، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، امارات عربی متحده، انگلیس، سازمان ملل متحد و آمریکا در نشستی در وین، گردهم آمدند تا اوضاع وخیم سوریه و راههای پایان دادن به خشونت ها در این کشور را در سریعترین زمان ممکن بررسی کنند.

شرکت کنندگان در نشست ضمن مذاکراتی صریح و سازنده، به بررسی مسائل مهمی پرداختند. با وجود اختلافات اساسی میان شرکت کنندگان نشست وین، همه طرفها در خصوص مسائل ذیل به تفاهم رسیدند.

1) وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت سکولار سوریه مسائلی اساسی هستند.

2) موسسات دولتی بدون تغییر باقی خواهند ماند

3) حقوق همه سوری ها، صرف نظر از قومیت و مذهب آنها باید محفوظ بماند

4) ضرورت دارد تا همه تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه تسریع شود

5) دسترسی های بشردوستانه در سراسر خاک سوریه تامین خواهد شد و شرکت کنندگان نشست وین بر حمایت های خود از آوارگان سوری داخل خاک این کشور، پناهجویان و کشورهای میزبان آنها خواهند افزود

6) داعش و دیگر گروههای تروریستی طبق نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق شرکت کنندگان نشست وین باید منکوب شوند.

7)شرکت کنندگان نشست وین‌ مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیر فرقه ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند.

این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت پذیری و آزادانه و بیطرفانه باشد و همه سوری ها از جمله آوارگان سوری مقیم خارج واجد شرایط در آن شرکت کنند.

8) این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

9) شرکت کنندگان نشست وین به اتفاق سازمان ملل متحد مودالیته هایی برای برقراری آتش بسی سراسری در سوریه در تاریخی معین و همسو با این روند سیاسی خواهند یافت.

شرکت کنندگان نشست وین طی روزهای آتی سعی خواهند کرد اختلافات باقیمانده را کاهش دهند و بر توافقات فی مابین بیفزایند. وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در نشست وین ظرف دو هفته آینده برای پیگیری این مذاکرات گردهم خواهند آمد