اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه وزارت امور خارجه درباره اقدام کانادا


دولت جمهوری اسلامی ایران مسوولیت سلامت پرسنل سفارت و رعایت مصونیت اماكن دیپلماتیك خود در این كشور را متوجه دولت كانادا می‌داند.

خبرگزاری ایسنا: وزارت خارجه ایران درباره اقدام کانادا مبنی بر بستن سفارت‌خانه‌های دو کشور بیانیه صادر كرد.

 در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: دولت کانادا روز جمعه 17 /6 /91 در اقدامی غیرحرفه‌یی، نامتعارف و غیر موجه و با سوء استفاده از مفاهیم حقوق بین‌المللی اعلام کرد سفارت خود در تهران را به دلیلی موهوم تعطیل كرده و متقابلا خواستار آن شد كه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا نیز در مدت نامعقولی تعطیل شود.

رژیم محافظه‌کار کانادا به رهبری آقای هارپر با اتخاذ رویکردهای افراطی و پیروی از سیاست‌های منسوخ و شکست خورده نومحافظه‌کاران شناخته شده است و انتقادات گسترده داخلی نسبت به تحمیل هزینه‌های هنگفت این رویکردها بر ملت کانادا موید این امر است.

سیاست انزواگرایی بین‌المللی و محدود كردن روابط خارجی کانادا بر محور چند کشور خاص، از جمله اقدامات دولت فعلی كانادا در راستای این سیاست بوده است. دولت کانادا که از جمله به استناد گزارشگر حقوق بومیان سازمان ملل یکی از بدترین پیشینه‌های نقض حقوق بشر در جهان را دارد.

با این رفتارهای افراطی و اقداماتی مانند کمک مالی به نیروهای خشونت طلب و افراطی در منطقه و حمایت همه‌جانبه و كوركورانه از رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم نژادپرست، سیاست‌هایی اتخاذ كرده كه نه تنها كمكی به صلح نمی‌كند بلكه به یکی از منابع تهدید ثبات و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است.


بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق رفتار مخرب دولت كانادا به‌ویژه در دوسال گذشته و تبیین استراتژی روابط دوجانبه بر اساس مفهوم «تعامل مشروط»، تلاش كرد روابط دو كشور به تامین حقوق جامعه ایرانی مقیم كانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده و حداقل ارتباط ممكن را با دولت كانادا داشته باشد.

 در این راستا، نیروی انسانی سفارت كشورمان در اتاوا كاهش یافت و روابط اقتصادی با این كشور نیز به حوزه‌های دیگر هدایت شد.


دولت كانادا برخلاف همه اصول انسانی، در این دوره حداكثر تلاش خود را برای تشدید فشار به هموطنان مقیم كانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت هارپر علیه ملت ایران مانند بستن بخش كنسولی سفارت كانادا در تهران، بستن حساب‌های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و ... از جمله همین اقدامات است.

رژیم افراط‌گرای هارپر در ادامه این سیاست‌ها تلاش گسترده‌ای را برای پیشگیری از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران یا موفق نشدن آن انجام داد كه با بی‌اعتنایی كشورها و شخصیت‌های بین‌المللی، شكست آشكار دیگری را در پرونده این رژیم ثبت كرد، بنابراین به نظر می‌رسد ناچار شده است در اقدامی عجولانه برای انحراف افكار عمومی از موفقیت دولت جمهوری اسلامی ایران و شكست خود، به این اقدام سخیف متوسل شود.

وزارت امورخارجه در راستای وظیفه ذاتی و هدف‌گذاری مشخص خود در روابط با كانادا، با استفاده از همه ابزارهای ممكن تلاش خواهد كرد تا در اسرع وقت تمهیدات لازم جهت تداوم خدمات كنسولی به هموطنان فرهیخته مقیم كانادا به بهترین شكل ممكن فراهم شود.

 هم‌چنین با توجه به سوء سابقه دولت كانادا در حفاظت از اماكن و پرسنل دیپلماتیك در این كشور و به‌ویژه ناتوانی در پیشگیری از تعرضات متعدد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا، دولت جمهوری اسلامی ایران مسوولیت سلامت پرسنل سفارت و رعایت مصونیت اماكن دیپلماتیك خود در این كشور را متوجه دولت كانادا می‌داند.     


ویدیو مرتبط :
هشدار به وزارت امور خارجه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال



 

 

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال

 

در پی انتشار خبری مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص خبر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران به این شرح است:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه قطع رابطه دیپلماتیک سنگال با کشورمان را با کمال تعجب مشاهده نمود.

انتشار این بیانیه در حالی صورت  میگیرد که پس از رفت و آمدهای اخیر منجر به مذاکرات داکار ، مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر پایان تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین تاکید نمودند. در این راستا توافقات جدیدی نیز بین دو کشور بمنظور توسعه هر چه بیشتر روابط بعمل آمد.

در پرتو مذاکرات صریح و شفاف صورت گرفته در سفر آذر ماه سالجاری جناب آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عالی ترین مقامات سنگالی از جمله شخص رئیس جمهور آن کشور ، کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر ، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقاء سطح متاسبات در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار گرفت .

صدور بیانیه هیات دولت سنگال مبنی بر رفع سوء تفاهمات و عادی شدن روابط و تصریح شخص آقای عبداله واد رئیس جمهور این کشور در خصوص گشوده شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور و بدنبال آن بازگشت سفیر سنگال به تهران دلیلی بر عادی شدن روابط دو کشور تلقی گردید.

بر این اساس اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است .

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر اولویت توسعه مناسبات همه جانبه با تمامی کشورهای آفریقایی بعنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی خود تاکید نموده و پایبندی خود را به کلیه تعهدات و توافقات قبلی بر اساس روابط مبتنی بر اصل احترام متقابل احترام متقابل با همه کشورهای آفریقایی اعلام می نماید...../تحلیل:عصرایران