اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه مهم آمریکا درباره سفر به ایران


وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد قانون محدودیت معافیت ویزا (روادید) شامل افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی بر اساس توافق هسته ای تهران با گروه 1+5 (برجام) به ایران سفر می کنند و نیز خبرنگارانی که به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان اعزام می شوند، نمی شود.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد قانون محدودیت معافیت ویزا (روادید) شامل افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی بر اساس توافق هسته ای تهران با گروه 1+5 (برجام) به ایران سفر می کنند و نیز خبرنگارانی که به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان اعزام می شوند، نمی شود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا  قانون محدودیت معافیت ویزای شهروندان 38 کشور جهان را که به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان سفر داشته باشند یا دارای تابعیت دوگانه از این کشورها هستند، ابلاغ کرد که در آن تمهیداتی برای بازرگانانی که پیرو برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به ایران سفر می کنند، در نظر گرفته شده است.

وزارت خارجه آمریکا با ابلاغ دستور العمل جدید محدودیت در اجرای قانون معافیت ویزا آمریکا، به منظور ایجاد محدودیت برای گروهی از افراد، به تشریح جزئیات نحوه اجرای این معافیت ها طبق قانون جدید و موارد استثنا پرداخت.

آمریکا توافقات دوجانبه ای به نام معافیت ویزا، از 35 سال پیش با کشورهای مختلف در جهت تسهیل تمهیدات روادید دارد که شهروندان 38 کشور جهان اجازه دارند به منظور سفر به آمریکا تا سقف زمانی 90 روز، بدون نیاز به ویزا وارد خاک این کشور شوند و شهروندان آمریکایی نیز متقابلا برای سفر به آن کشورها نیاز به ویزا نخواهند داشت.

بنابر قانونی که اخیرا از طرف کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای «باراک اوباما» ریاست جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شد، با ابلاغ رسمی وزارت خارجه آمریکا از تاریخ 21 ژانویه 2016 لازم الاجرا شد.

به گزارش ایرنا، در پی این مصوبه و امضای اوباما و اعتراض«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا 28 آذرماه (19دسامبر 2015) در نامه ای به ظریف اطمینان داد که دولت آمریکا به اجرای «کامل تعهدات» خود برای لغو تحریم های ایران براساس توافق هسته ای وین «پایبند» است.

وزارت خارجه آمریکا محدودیت های صورت گرفته برای افرادی که دیگر اجازه استفاده از این معافیت ویزا را ندارند و برای سفر به آمریکا باید ویزا دریافت کنند را به شرح ذیل عنوان کرده است:

1)شهروندان کشورهای دارای معافیت ویزا آمریکا که در ایران حضور دارند و یا از تاریخ اول مارس 2011 به کشورهای ایران، عراق ، سوریه یا سودان سفر کرده اند ( به استثتا مقامات سیاسی و نظامی کشورهای عضو توافقنامه معافیت ویزا که به منظور ماموریت دولتی سفر کرده اند.)
2) شهروندان کشورهای دارای معافیت ویزا آمریکا که تابعیت دوگانه از کشورهای ایران،عراق، سوریه و سودان را داشته باشند.

وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه افراد شامل محدودیت های جدید بی شک می توانند از طریق سفارت خانه یا کنسولگری آمریکا درخواست صدور ویزا داشته باشند اضافه کرد، همچنین برای افرادی که بدلایل ضروری همچون بیماری و تجارت یا خدمات انسان دوستانه خواستار سفر به آمریکا باشند، تمهیدات ویژه ای برای تسریع خدمات کنسولی و روادید در نظر گرفته شده است.
در این ابلاغیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است، سیستم الکترونیکی مجوز سفر به آمریکا(ESTA) شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان که پیش از این صادر شده بود از تاریخ پنجشنبه 21 ژانویه 2016 باطل است

وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد، وزیر امنیت داخلی آمریکا می تواند بنا به تشخیص خود، در صورت نیاز محدودیت های ایجاد شده را برای حفظ منافع ملی کشور آمریکا ، در موارد خاص لغو کند.
طبق ابلاغیه وزارت خارجه آمریکا، موارد کلی که ممکن است محدودیت های جدید شامل آنها نباشد و همچنان سفر بدون ویزا داشته باشند عبارتند از:

* افرادی که از طرف سازمان های بین المللی، سازمان های منطقه ای و دولت های محلی بعنوان ماموریت رسمی به ایران،عراق، سوریه و سودان اعزام شده اند.

* افرادی که از طرف سازمان های غیردولتی به منظور انجام خدمات انسان دوستانه به کشورهای ایران،عراق، سوریه و سودان به ماموریت رسمی اعزام شده اند.

*خبرنگاران اعزام شده به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان

* افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی مشروع مطابق با توافقنامه هسته ای ایران، به ایران سفر داشته اند.

* افرادی که به منظور امور کاری و بازرگانی مشروع به عراق سفر کرده اند.

وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در حال بررسی بیشتر چگونگی برخورداری بیشتر معافیت ویزا برای افراد با تابعیت دوگانه ایران،عراق،سوریه و سودان است.

دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد: افراد شامل محدودیت های جدید به منظور دریافت ویزا های غیر مهاجرتی ضمن پیگیری از طریق سفارت خانه و یا کنسولگری آمریکا، نیازمند انجام مصاحبه خواهند بود.

 شنبه شب (26 دی ماه 94/16 ژانویه 2016) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.


ویدیو مرتبط :
فروزن در اخبار ایران خبر مال الانه(مهم مهم فروزننن)مهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه مهم آمریکا درباره لغو تحریم‌های ایران


وزیر امورخارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اجرای بخش وسیعی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک متوقف کرد؛ دستوری که تحت عنوان «چشم پوشی از تحریم‌ها» رسماً ابلاغ شده است.

تابناک: وزیر امورخارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اجرای بخش وسیعی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک متوقف کرد؛ دستوری که تحت عنوان «چشم پوشی از تحریم‌ها» رسماً ابلاغ شده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تحت عنوان «یافته ها و تصمیمات برای چشم پوشی از تحریم ها» آورده است. مطابق با این بیانیه، ایالات متحده تحریم‌هایی را که می‌بایست مطابق با توافق برجام لغو یا متوقف کند، در این ضمیمه تعریف کرده و استثنائات، شروط و لوازم لغو یا بهره برداری از لغو مشروط برخی تحریم‌ها نیز به طور دقیق برشمرده شده است.

در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا آمده است:

«بر اساس اختیارات من به عنوان وزیر امور خارجه از جمله مسئولیت تفویض اختیار بدینوسیله تصمیمات و مجوزهای زیر صادر می شود:

من براساس بند 1244(i)،1245(g) ،1246(e) و 1247(f) قانون آزادی و منع اشاعه ایران مربوط به سال 2012 تصمیم گرفتم که برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است تا از اجرای تحریم ها براساس مفاد زیر تا جایی که برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ضروری است، چشم پوشی شود که شامل تعهدات آمریکا مربوط به تحریم هایی است که در بندهای 17.1-17.2 و 17.5 ضمیمه پنج برنامه جامع اقدام مشترک توصیف شده است و همانطور که در آخرین پاراگراف گفته شده است قابل اجرا است به شرح زیر:

1. بند1244(c)(1) قانون آزادی و منع اشاعه ایران

a. معاملات اشخاص غیرآمریکایی

b. معاملات اشخاص آمریکایی برای فروش هواپیمای مسافربری و قطعات یدکی و اجزاء چنین هواپیما و خدمات مرتبط به ایران همانطور که در بند 5.1.1 ضمیمه دو برنامه جامع اقدام مشترک توصیف شده است به شرط این که دفتر کنترل دارایی خارجی هر نوع مجوزهای لازم را صادر کند و هر نوع معاملات شامل اشخاص در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده مستثنی می‌شود.

2. بند 1244(D) قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات به وسیله اشخاص غیر آمریکایی به استثناء هر نوع معاملاتی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

3. بند1244(H)(2) قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات به وسیله اشخاص غیر آمریکایی به جز معاملاتی که شامل اشخاصی شود که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

4. بند 1245(A)(1)(A) از قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات اشخاص غیر آمریکایی به جز معاملاتی که شامل اشخاصی شود که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

5. بند1245(A)(1)(B) از قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات اشخاص غیرآمریکایی به جز معاملاتی که شامل اشخاصی شود که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

6. بند 1245(A)(1)(C) از قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات اشخاص غیر آمریکایی جهت فروش، تامین و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم مواد توصیف شده در بند 1245(D) به یا از ایران و خدمات مرتبط در ارتباط با این مواد که به شرح زیر است:

A. قرار است در ارتباط با انرژی ،کشتیرانی یا بخش کشتی سازی ایران استفاده شود یا به یک کاربر نهایی در یک بخش یا بیش از یک چنین بخش هایی مجددا فروخته، انتقال یا تامین شود.

B. برای هر شخص یا شرکت ممنوع شده براساس E.O13599 فروخته یا تامین یا انتقال داده شود یا برای چنین فرد یا شرکتی مجددا فروخته یا انتقال یا تامین شود.

c. براساس بند 1245(e)(3) قرار است همانطور که در این بند توصیف شده است مورد استفاده قرار گیرد یا برای استفاده در برنامه هسته ای ایران مجددا فروخته، انتقال یا تامین شود به استثناء معاملاتی که: اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند، فروش، تامین یا انتقال مواد توصیف شده در بند 1245(d) که شبکه تدارک تعیین شده در پارگراف 16 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و بند 6 ضمیمه شش برنامه جامع اقدام مشترک در مواردی که از شبکه تدارک به کار گرفته شده باشد آن را تایید نکرده باشد یا فروش، تامین یا انتقال مواد توصیف شده در بند 1245(d) در صورتی که این مواد فروخته، تامین، انتقال ،مجددا انتقال یا فروخته شده باشد یا غیر از آن مستقیما یا غیرمستقیم برای استفاده در ارتباط با نظامی یا برنامه موشک بالستیک ایران تامین شده باشد.

7. بند 1245(c) قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای معاملات اشخاص غیرآمریکایی که براساس بند 1245(a)(1) قانون آزادی و منع اشاعه ایران همانطور که در پاراگراف های 6-4 بالا توصیف شده است در حوزه چشم پوشی قرار دارند بجز هر نوع معاملاتی اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

8. بند 1246(a)(1)(a) قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای مقررات مربوط به خدمات بیمه یا بیمه یا بیمه مجدد اشخاص غیرآمریکایی مرتبط با فعالیت هایی شامل ایران که در بندهای 17.1 17.2 و 17.5 ضمیمه 5 برنامه جامع اقدام مشترک توصیف شده است به استثنای هر نوع هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

9. بند 1246(a)(1)(b)(i) قانون آزادی و منع اشاعه ایران مربوط به خدمات بیمه یا بیمه یا بیمه مجدد اشخاص غیرآمریکایی به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

10. بند 1246(a)(1)(b)(ii) قانون آزادی و منع اشاعه ایران مربوط به خدمات بیمه یا بیمه یا بیمه مجدد اشخاص غیرآمریکایی برای معاملاتی که براساس بند 1246(a)(1)(b), (c) قانون آزادی و منع اشاعه ایران که در پارگراف های پنج و شش بالا تشریح شده است، در حوزه چشم پوشی قرار دارد به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

11. بند 1246(a)(1) (c) قانون آزادی و منع اشاعه ایران مربوط به خدمات بیمه یا بیمه یا بیمه مجدد به وسیله اشخاص غیرآمریکایی به یا برای افراد یا شرکت ممنوعه صرفا براساس E.O 13599 به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

12. بند 1246(a) قانون آزادی و منع اشاعه ایران برای مقررات خدمات بیمه یا بیمه یا بیمه مجدد به وسیله اشخاص غیرآمریکایی برای فروش هواپیمای مسافربری و قطعات مربوطه و خدمات به ایران همانطور که در بند 5.1.1 ضمیمه 2 برنامه جامع اقدام مشترک تشریح شده است به شرط این که اداره کنترل دارایی خارجی وزارت خارجه مجوزهای لازم را صادر کرده باشد به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

13. بند 1247(A) قانون آزادی و منع اشاعه ایران در حدی که نهادهای مالی خارجی نیاز به معاملات داشته باشند، به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند.

من براساس بند 1245(d)(5) قانون اختیار دفاع ملی برای سال مالی 2012 (قانون عمومی 81-112) همانطور که اصلاح شد، تصمیم گرفتم به نفع امنیت ملی آمریکا است تا براساس بند 1245(d)(1) تا حدی که برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز است از جمله تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم ها که در بندهای 17-1 .17 و 5. 17 ضمیمه 6 برنامه جامع اقدام مشترک توصیف شده است، در معاملات نهادهای مالی خارجی با بانک مرکزی ایران از اجرای تحریم ها چشم پوشی شود به استثنای هر نوع معاملات اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند و همانطور که در آخرین پارگراف زیر گفته شد،اجرا می شود.

من براساس بندهای 212(d)(1) و 213(b)(1) کاهش تهدید ایران و قانون حقوق بشر سوریه مربوط به 2012 ( قانون عمومی 158-112 و بند 4(c)(1)(A) قانون تحریم های ایران 1996 (قانون عمومی 172-104 و50U.S.C 1701) متوجه شدم که برای منافع امنیت ملی آمریکا حیاتی است تا درباره بکارگیری تحریم ها براساس مقررات فوق برای اشخاص و شرکت هایی که وارد فعالیت های توصیف شده در بخش (1) و (3) زیر شدند یا قصد دارند بشوند، چشم پوشی صادر شود و همانطور که در آخرین پاراگراف زیر بیان شده است، عمل می شود:

1. بند 212(a) کاهش تهدید ایران برای معاملات به وسیله اتباع غیر آمریکایی در مواردی که معاملات برابر فعالیت های توصیف شده در بند های 1. 2. 4، 3. 4 و 4. 4 ضمیمه 6 برنامه جامع اقدام مشترک باشد و شامل اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند، نمی شود.

2. بند 213(a) از قانون کاهش تهدید برای معاملات به وسیله اتباع غیر آمریکایی در مواردی که معاملات برای فعالیت های توصیف شده در در بندهای 5. 1. 4 و 7. 1. 4 ضمیمه 6 برنامه جامع اقدام مشترک باشد و شامل اشخاصی که در فهرست تعیین شده دفتر کنترل دارایی خارجی به عنوان اشخاص و اتباع ممنوع شده قرار دارند، نمی شود.

3. بند 5(a) قانون تحریم های ایران برای معاملات به وسیله اتباع غیرآمریکایی در مواردی که این معاملات برای فعالیت های توصیف شده باشد.»