اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه مشترک آمریکا و هم‌پیمانانش علیه روسیه/ دیدگاه اتحادیه اروپا درباره نقش ایران در آینده سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,روابط روسیه و آمریکا

نگرانی آمریکا و هم پیمانانش از حملات هوایی روسیه در سوریه، اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره اهداف مسکو در سوریه، بررسی آغاز دور جدید آموزش شورشیان سوری توسط آمریکا، اظهارات فدریکا موگرینی درباره نقش و جایگاه آینده اسد و انتقاد سناتور جمهوری خواه از اوباما در موضوع سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش «تابناک»، امروز نیز اخبار و گزارش های مربوط به سوریه، مهمترین موضوع مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه از مخالفت آمریکا و هم پیمانانش با حملات هوایی روسیه در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری،  آمریکا و شش همپیمان این کشور از روسیه توقف آنچه که حملات علیه مخالفان و غیرنظامیان سوری نامیدند را خواستار شدند و درباره تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه به شدت ابراز نگرانی کردند. آمریکا، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و انگلیس در بیانیه ای مشترک که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، از حملات هوایی روسیه انتقاد کرده و مدعی شدند مسکو گروه تروریستی داعش را هدف قرار نداده است. به عقیده آن ها، «این اقدامات نظامی تنش بیشتری به وجود خواهد آورد و تنها افزایش تندروی را به دنبال خواهد داشت».

*****

همزمان، وزیر خارجه فرانسه نیز در گفت و گو با «سی ان ان»، از حملات جنگنده های روسیه در سوریه انتقاد کرده و گفته هدف اصلی روس ها نه مبارزه با داعش، بلکه حمایت از بشار اسد است. وی در ادامه اظهار داشته: «به نظر ما، حمایت از بشار اسد و ارائه تصویری از او به عنوان راه حل آینده، نه تنها از جنبه اخلاقی قابل پذیرش نیست، بلکه از منظر کارآمدی نیز غیر ممکن است. اگر ما می خواهیم یک سوریه متحد و آزاد داشته باشیم که همه بخش های جامعه آن مورد احترام باشند، نمی توان فردی را به عنوان رئیس آینده این کشور معرفی کرد که عامل هرج و مرج در سوریه است». وی گفته امکان حضور عناصری از دولت اسد در ترکیب دولت انتقالی سوریه وجود دارد، ولی خود وی نمی تواند در این ترکیب حضور داشته باشد.

*****

این در حالی است که به نوشته «رویترز»، آمریکا در حال بررسی دور جدید طرح های خود برای آموزش نیروهای شورشی سوری است. این خبرگزاری می نویسد برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند واشنگتن حمایت تسلیحاتی و هوایی از هزاران نیروی شورشی مخالف دولت سوریه را علیه گروه تروریستی داعش بررسی می کند. به گفته این مقامات آمریکایی، پیشنهادی که هم اکنون در دست بررسی است، حمایت آمریکا و ترکیه را از گروهی شامل می شود که بیشتر آنها ستیزه جویان عرب هستند و برخی نیروها از گروه های نژادی دیگر نیز به آن ها ملحق می شوند. در عین حال، ترکیه نمی خواهد نیروهای کرد مناطق بیشتری در مرز سوریه با این کشور را به تصرف خود درآورند و در خصوص احتمال تأسیس کشور مستقل کردی احساس نگرانی می کند.

*****

اما روندهای مذکور، تنها روند دیپلماتیک غالب در عرصه بین المللی نیست. بر خلاف رویکرد شماری از کشورهای غربی، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی با روزنامه «واشنگتن پست» بر ضرورت کمک گرفتن از ایران و روسیه برای پیشبرد مرحله انتقالی در سوریه تأکید کرده است. به عقیده موگرینی، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مجبور به کناره گیری از قدرت است؛ اما پیش از رفتن باید در ارائه طرح و برنامه برای اجرای صلح در کشورش کمک نماید. وی در پاسخ به سوالی در این مصاحبه، صراحتاً مطرح کردن کناره گیری اسد به عنوان پیش شرط را رد کرده و گفته روندی که در آن همه احزاب سوریه، نمایندگان دولت و مخالفان گرد هم آمده و پیرامون انتقال متعارف قدرت در کشور به ارائه طرح و برنامه بپردازند، چیزی است که مورد حمایت وی قرار دارد.

*****

این در حالی است که در آمریکا، فشار نمایندگان تندرو کنگره بر رئیس جمهور این کشور برای اتخاذ راهبردی تهاجمی تر در قبال سوریه ادامه دارد. به نوشته «فاکس نیوز»، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حملات روسیه به مواضع گروه‌های تروریستی داعش در سوریه را سیلی مسکو و تهران به صورت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تعبیر کرده است. گراهام همچنین رئیس‌جمهور آمریکا را فاقد صلاخیت توصیف کرده و گفته سیاست‌های وزیر خارجه کشورش در خاورمیانه هم متوهمانه است. وی در ادامه اظهار داشته ورود جدی تر ایران و روسیه به عرصه درگیری های نظامی در سوریه، نفس دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تازه خواهد کرد.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که دولت مصر نیز تلاش های خود را برای ایفای نقشی فعال تر در قبال سوریه افزایش داده است. به نوشته روزنامه «الجریده» کویت، یک منبع بلندپایه مصری خبر داده که یک هیئت سوری با نظارت روسیه و با هدف دیدار با مسئولان امنیتی مصر وارد قاهره می‌شود. ماموریت این هیئت جلب حمایت‌های قاهره از مبارزه با تروریسم است. این منبع مصری گفته: « این سفر در حالی انجام می‌شود که روسیه از یک سو برای تقویت توافق بین‌المللی علیه تروریسم در سوریه، که مصر نیز جزئی از آن است، تلاش می‌کند و از سوی دیگر، این کشور از پیگیری طرحی با توافق اعراب درباره حل بحران سوریه، خبر می‌دهد که به موجب آن، "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه همچنان در قدرت حضور داشته باشد».


  اخبار سیاست  خارجی  - تابناک   


ویدیو مرتبط :
اتحادیه اروپا، روسیه و چین رقبای اصلی برای جی پی اس آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه اتحادیه اروپا علیه ایران و روسیه



اخبار بین الملل,خبر های بین الملل,اتحادیه اروپا علیه ایران

رهبران اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه شد.

به گزارش آنا به نقل از رویترز، رهبران اتحادیه اروپا ضمن درخواست از روسیه برای توقف بمباران مواضع گروه‌های اپوزیسیون تحت حمایت غرب، ایران و روسیه را به کمک به داعش و تشدید هجوم مهاجران به سمت اروپا متهم کردند.

رهبران اروپا این درخواست را یک هفته پس از آن مطرح کردند که قدرت‌های مهم توافق کردند جنگ در سوریه را متوقف کنند. روسیه حملات خود را روی گروه‌های مخالف بشار اسد متمرکز کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا در این بیانیه‌ مشترک گفتند: «شورای اروپا از سوریه و متحدان خود می‌خواهد تا حمله به گروه مخالفان غیر تروریستی را که چشم‌اندازهای صلح را تهدید می‌کند، حملاتی که به نفع داعش تمام می‌شود و عامل اصلی بحران مهاجرت است، متوقف کنند.»

حضور نظامیان روسی و ایرانی در جنگ داخلی شش ساله سوریه در هفته‌های اخیر معادلات را به نفع حکومت بشار اسد تغییر داده و موجب محاصره کامل شهر حلب، مقر شورشیان شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است: «توقف سراسری خصومت‌ها باید به صورت فوری به اجرا گذاشته شود.» این رهبران تاکید کردند توقف درگیری‌ها باید در مورد«همه طرف‌هایی که اکنون در مخاصمات نظامی یا شبه‌نظامی درگیر هستند» و از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه تروریستی محسوب نمی‌شوند، اعمال شود.

رهبران اتحادیه اروپا همچنین بمباران شهرهای سوریه را محکوم کردند و خواستار پایان یافتن بمباران مناطق غیرنظامی در نزدیکی حلب و مرز سوریه با ترکیه شدند.

اخبار بین الملل - آنا