اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه سازمان همکاری اسلامی علیه ایران/ روسیه در سوریه پایگاه جدید می‌سازد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,قوانین جدید سفر به آمریکا

بازتاب اجرای قوانین جدید سفر به آمریکا از سوی دولت اوباما، موضع گیری سازمان همکاری اسلامی علیه ایران، تأکید وزیر خارجه آمریکا بر برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، تصمیم روسیه برای ایجاد پایگاه هوایی در سوریه و ادعای نخست وزیر ترکیه درباره رویکرد کشورش در قبال سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

 اجرای قوانین جدید ویزا در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد ایالات متحده محدودیت های جدیدی را برای سفر آن دسته از اتباع کشورهای اروپایی که طی پنج سال اخیر به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده اند، وضع کرده است. با این حال، دولت اوباما برخی افراد را از این قانون جدید مستثنا کرده و همین امر، سبب ناخرسندی جمهوری خواهان کنگره شده است. در چارچوب این استثنائات، افرادی که به عنوان روزنامه نگار، برای فعالیت در قالب نهادهای بشردوستانه و سازمان های بین المللی و منطقه ای به این کشورها سفر کرده اند و نیز افرادی که از 14 ژوئیه 2015 برای مقاصد تجاری از ایران بازدید کرده اند، از شمول این قانون مستثنا هستند.

برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع تنش های اخیر در روابط ایران و عربستان، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز به شمار می رود. روزنامه «نیویورک تایمز» در این زمینه می نویسد بزرگترین نهاد کشورهای اسلامی در جهان، روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن ایران در ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران، در این موضوع جانب عربستان سعودی را گرفت. در بیانیه پایانی این اجلاس، ضمن محکوم کردن حمله به سفارت عربستان، از آنچه «موضع گیری های تنش آفرین ایران» درباره اعدام شیخ نمر خوانده شده نیز انتقاد شده است. در این بیانیه که تنها ایران و لبنان به آن رأی منفی داده اند، ایران متهم به دخالت در امور داخلی اعضای سازمان همکاری اسلامی شده است.

تلاش های بین المللی برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه، موضوع مهم دیگری است که این روزها در مرکز توجه بین المللی قرار دارد. خبرگزاری «رویترز» در گزارشی در این زمینه می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته تأکید کرد که مذاکرات صلح سوریه در ژنو برگزار خواهد شد؛ اما تنها چند روز مانده به برگزاری این مذاکرات، اردوگاه های رقیب، درباره اینکه چه کسانی باید به گفت و گوها دعوت شوند، با هم اختلاف دارند. خود کری نیز تأیید کرده که ممکن است زمان برگزاری این مذاکرات، از تاریخی که پیشتر اعلام شده بود، یعنی 25 ژانویه، فراتر برود، اما این به معنای یک تأخیر طولانی نخواهد بود. وزرای خارجه آمریکا ور روسیه روز چهارشنبه به توافق رسیدند که با وجود اختلافات موجود، مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

در همین حال، سایت شبکه خبری «سی ان ان» از تصمیم روسیه برای ایجاد یک پایگاه هوایی در سوریه و در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه خبر داده است. دو مقام آمریکایی مدعی شده اند این احتمال وجود دارد که روسیه در شمال شرق سوریه و در منطقه مرزی این کشور با ترکیه، اقدام به احداث یک پایگاه هوایی کند؛ اقدامی که می واند وضعیت کلی منطقه را از آنچه هست، پیچیده تر کند. به گفته این مقامات آمریکایی، اخیراً شماری از پرسنل نظامی روسیه برای ارزیابی این اقدام، از منطقه مذکور بازدید کرده اند. به گفته این مقامات، هرچند هدف دقیق از این بازدید مشخص نیست، اما ایالات متحده تحولات مربوط به این موضوع را به دفت پیگیری می کند.

در مقابل، دولت ترکیه، مسکو و دمشق را به تلاش برای ضربه زدن به روند مذاکرات صلح ژنو متهم کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «یورو نیوز»، نخست وزیر ترکیه مدعی شده مسکو و دمشق در تلاش برای ضربه زدن به مذاکرات صلح سوریه هستند که قرار است طی چند روز آینده در ژنو برگزار شود. احمد داووداوغلو گفته روسیه این اقدام را از طریق تلاش برای وارد کردن حزب کردهای سوریه و برخی از دیگر گروه ها به روند مذاکرات انجام می دهد. داووداوغلو همچنین مدعی شده کشورش از گروه های شورشی «میانه رو» سوری که مشغول مبارزه با داعش هستند، حمایت می کند. وی همچنین تأکید کرده آنکارا از هرگونه راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به بحران سوریه پشتیبانی می کند.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک 

 


ویدیو مرتبط :
دیدار دوستانه وزرای امور خارجه ایران و عربستان در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بغداد همکاری اطلاعاتی بین عراق، روسیه، ایران و سوریه علیه داعش را تایید کرد



اخبار,اخبار بین الملل,همکاری اطلاعاتی

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با روسیه، ایران و سوریه برای از بین بردن داعش در حال همکاری است.

 به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، یک منبع نظامی روسی روز شنبه از توافق روسیه، سوریه، عراق و ایران با ایجاد یک مرکز اطلاعاتی در بغداد برای مبارزه با داعش خبر داده بود که وظایف اصلی این مرکز جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی داده‌های مربوط به اوضاع منطقه در چارچوب مبارزه با داعش است.

همچنین این مرکز اطلاعات را به مراکز مربوطه خواهد داد و آنها این داده‌ها را به ستاد‌های ارتش کشورهای شرکت کننده در این مرکز منتقل خواهند کرد.

در همین راستا فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای ضمن تایید وجود همکاری میان بغداد، مسکو، دمشق و تهران برای از بین بردن داعش اعلام کرد: عراق طی ماه‌های گذشته چند کمیته برای همکاری در زمینه امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها تشکیل داده است؛ کشورهایی که آمادگی خود را برای همکاری با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: این همکاری گاهی به صورت جداگانه با برخی کشورها و در برخی مواقع به صورت جمعی با چند کشور است.

 

هم اکنون همکاری - امنیتی - اطلاعاتی - نظامی با ائتلاف ضد داعش وجود دارد. ما همکاری جداگانه‌ای نیز با اردن، ترکیه، مصر، آلمان و فرانسه در خصوص مسائل امنیتی و اطلاعاتی برای مقابله با داعش داریم.

در این بیانیه تاکید شده است: همچنین با همکاری اطلاعاتی و امنیتی در بغداد با روسیه، ایران و سوریه برای مشارکت در جمع آوری اطلاعات درباره داعش توافق شده است.

 

این مساله به دنبال افزایش نگرانی روسیه از حضور هزاران تروریست روس در داعش صورت گرفته است.

 

عراق در این زمینه با به کارگیری نمایندگانی از سازمان اطلاعات نظامی مشارکت می‌کند.

اخبار بین الملل - ایسنا