اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه رسمی آمریکا درباره تحریم های ایران


وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، از تمدید تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک تا تیر ماه سال آینده، خبر داد.

خبرگزاری فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه مهلت مذاکرات هسته‌ای تا تیر ماه سال آینده به درازا کشیده شده و بر اساس تمدید برنامه اقدام مشترک، تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران برای هفت ماه دیگر تمدید شده است.

برنامه اقدام مشترک توافق موقتی است که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس بین ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد. بر اساس آن توافق بخشی از تحریم‌های ایران در برابر تعلیق قسمتی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تعلیق شده و طرفین متعهد شدند نهایتا ظرف یک سال به راهکاری جامع برای مناقشه هسته‌ای دست یابند. این مهلت روز دوشنبه به پایان رسید اما پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا طرفین مذاکرات و مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر 1394 تمدید کنند.

روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد تعلیق تحریم بیمه، کشتی‌رانی، پتروشیمی و فلزات گرانبها را تا زمان ضرب‌الاجل جدید تمدید کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای، عنوان شده است که این اقدام با هدف مذاکره برای رسیدن به راهکاری صورت گرفته که این اطمینان را ایجاد کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز خواهد بود. واشنگتن همچنین این حق را برای خود قائل شده است که اگر «ایران به مفاد برنامه اقدام مشترک پایبند نبود»، تعلیق تحریم‌ها را متوقف کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه همچنین اعلام کرده است که واشنگتن این حق را دارد که در صورتی که اقداماتی تحریم‌های تعلیق نشده نقض شد، تحریم‌های تازه‌ای وضع کند. آمریکا همچنین عنوان کرده است که به اعمال تحریم‌های مرتبط با موارد غیرهسته‌ای نظیر مبارزه با تروریسم و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی اعمال شده، ادامه دهد و «علیه کسانی که می‌خواهند تحریم‌ها را نقض کرده یا دور بزنند، وارد عمل شود.»

صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو، مبادله فلزات گرانبها، تأمین قطعات یدکی هواپیما و امنیت پرواز غیرنظامی و تسهیل تراکنش‌های مالی انسان‌دوستانه از مواردی است که واشنگتن مجوزهایی برای تعلیق تحریم‌های آن‌ها صادر کرده است. برنامه اقدام مشترک همچنین به چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اجازه داده است تا به واردات نفت از ایران در سطح فعلی ادامه دهند.

پایگاه خبری بلومبرگ بر اساس آمارهای رسمی دولت آمریکا گزارش داد که میزان عایدی نقدی تهران از توافق موقت ژنو، 2 میلیارد دلار از آنچه که در ابتدا تصور می‌شد، کمتر بوده است. بر اساس این آمارها، تعلیق تحریم‌های خودروسازی و پتروشیمی درآمدی حدود 400 میلیون دلاری برای ایران داشته که این رقم در ابتدا 2.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق برخی تحریم‌های ایران



اخبار,تعلیق برخی تحریم‌های ایران


اخبار سیاست خارجی - بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق برخی تحریم‌های ایران

آمریکا با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 اعلام کرد 1+5 متعهد شدند که در یک دوره شش ماهه تحریم‌های برگشت‌پذیر هدفمند و محدودی را لغو کنند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا بر روی سایت خود قرار داده آمده است: روز دوشنبه 30 دی‌ماه (20ژانویه) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تعهدات خود را نسبت به توافق اولیه تحت عنوان برنامه اقدام مشترک را اجرا کرده است. برهمین اساس دولت آمریکا گام‌های مهمی را در جهت توقف تلاش‌ها برای بیش‌تر کردن کاهش صادرات نفت خام ایران برمی دارد و اجازه می‌دهد که شش مشتری کنونی نفت ایران به خرید نفت خود در همان سطح کاهش یافته کنونی ادامه دهند.

هم‌چنین دولت آمریکا با همکاری متحدانش و ایران کانال‌های مالی ایجاد خواهد کرد تا ایران قادر باشد برای معاملات انسان‌دوستانه، هزینه‌های دارویی، شهریه‌های دانشگاه‌هایی که دانشجویان ایرانی در‌ آن‌ها در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و هزینه‌های تعهدات ایران به سازمان ملل بپردازد.

دولت آمریکا اقدامات مهمی را در جهت تعلیق تحریم‌ها برای افراد غیرآمریکایی که معاملاتی با ایران در جهت صادرات پتروشیمی و تجارت طلا و فلزات گرانبها و تامین محصولات غذایی و خدمات بخش خودروسازی ایران گام برمی دارد.

هم‌چنین دولت آمریکا در جهت ارایه لیسانس، بازبینی و ارایه خدماتی در جهت ایمن‌سازی خطوط هوایی ایران اقداماتی انجام می‌دهد، تعلیق تحریم‌ها در این دوره شش ماهه انجام می‌گیرد. هم‌چنین تعلیق این تحریم‌ها به ایران اجازه می‌دهد که در این مدت به بخشی از سرمایه‌های خود در خارج از کشور دست یابد.

تعلیق این تحریم‌ها به اقدامات ایران و گام‌هایی که این کشور در راستای توافق اولیه در ژنو برمی‌دارد انجام می‌گیرد. اگر تشخیص داده شود که ایران در اجرای تعهدات خود شکست خورده است تحریم‌های محدود تعلیق شده بار دیگر اعمال می‌شود.

 

-----------------------

 

‌کانادا تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند

برخی منابع خبری از عزم کانادا برای ابقای تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

به گزارش فارس، تلویزیون اسکای نیوز عربی به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که کانادا تحریم‌هایش علیه ایران را به صورت کامل باقی نگه می‌دارد.

بر همین اساس استفن هارپر نخست وزیر کانادا که امروز در کنست اسرائیل نیز سخنرانی کرد گفت: تحریم‌های ما علیه ایران به طور کامل بر جا خواهد ماند حتی اگر گروه 1+5 از اتاوا برای کاهش تحریم ها درخواست کند.

بر اساس توافق ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و 5+1 و شروع بازه زمانی اجرای ااین توافق، امروز آمریکا و اتحادیه اروپا بخشی از تحریم‌ها از کشورمان را به حالت تعلیق درآوردند ولی کانادا در اقدامی بر خلاف اراده جامعه جهانی به منظور حل پرونده هسته‌ای صلح آمیز کشورمان از عزم خود برای ابقای آن تحریم‌ها سخن گفته است و سعی دارد توافق ژنو را ناکام کند.
اخبار سیاست خارجی  - ایسنا،فارس