اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه برخی کشورهای گروه 20 در حمایت از اقدام علیه سوریه



حمایت از اقدام علیه سوریهUبیانیه کشورهای گروه 20

بیانیه برخی کشورهای گروه 20 در حمایت از اقدام علیه سوریه

تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست گروه 20 خواستار پاسخی قاطع از سوی جامعه بین‌المللی در قبال "استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه" شدند.

به گزارش ایسنا، رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش می‌دهد.

امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند از اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنند اما جهان نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.

پیش‌تر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری که در پایان نشست گروه ۲۰ برگزار شد، گفت که رهبران کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه در جریان این نشست "استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه" را محکوم کرده و خواستار پاسخی قاطع شده‌اند.

اوباما از دولت بشار اسد به عنوان "تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی" یاد کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت که اکثر مردم بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی ماه گذشته در حومه دمشق می‌دانند؛ هر چند پوتین با او موافق نیست.

اوباما گفت که او بدبینی موجود در بین مردم آمریکا را نسبت به حمله نظامی به سوریه درک می‌کند اما در عین حال افزود که او می‌تواند کنگره را متقاعد کند که چنین حمله‌ای محدود و نسبی باشد. این حمله با هدف از کار انداختن تسلیحات شیمیایی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد، انجام خواهد شد و کاربرد این سلاح‌ها را در آینده به تعویق خواهد انداخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم در کنفرانسی خبری گفت که اکثر رهبران شرکت‌کننده در این نشست با اقدام نظامی علیه سوریه مخالف هستند.

پوتین در ادامه صحبت‌هایش افزود، در جریان مذاکراتی که تا ساعت یک بامداد ادامه داشت، تنها آمریکا، فرانسه، کانادا، عربستان و ترکیه بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل با انجام حمله نظامی موافق بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که مذاکراتی خصوصی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا داشته است. رهبران آمریکا و روسیه مواضع کاملا متفاوتی در قبال واکنش به حمله شیمیایی در سوریه دارند.

پوتین بار دیگر تأکید کرد که هر گونه اقدام نظامی ناقض قوانین بین‌المللی است.

رییس‌جمهوری روسیه از حمله شیمیایی به حومه دمشق که ماه گذشته صورت گرفت، به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز از سوی مخالفان مسلح دولت سوریه نام برد.

به گفته پوتین، مخالفان با هدف انجام مداخله نظامی در سوریه دست به این اقدام زدند.

یورو نیوز گزارش داد، وی همچنین تأکید کرد که افزایش تنش در خاورمیانه باعث افزایش قیمت انرژی شده و به بی‌ثباتی اقتصاد در جهان دامن خواهد زد. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
بیانیه سامی یوسف در حمایت از مردم مظلوم سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناتو: قصد دخالت در سوریه را نداریم/ترکیه از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند



دخالت ناتو در سوریه,حمله ترکیه به سوریه

ناتو: قصد دخالت در سوریه را نداریم/ از ترکیه حمایت می‌کنیم

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در بحبوحه تشدید لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه دمشق، بار دیگر تأکید کرد این ائتلاف در درگیری‌های سوریه دخالتی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بار دیگر تأکید کرده این ائتلاف در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.

به گزارش رسانه دولتی بی‌بی‌سی، آقای رابرت پشل، سخنگوی ناتو اعلام کرده ناتو قصد ندارد نقشش را در درگیری‌های سوریه گسترده کند.

وی افزوده تنها نقش ناتو این خواهد بود که سکویی برای بحث بین متحدان آمریکا و درباره دفاع از ترکیه فراهم خواهد آورد.

وی گفت: «ناتو محفلی برای مشورت بین متحدان و مشارکت‌کنندگان است. این موضوع، مهم است. بحث دوم کاری است که ما باید برای دفاع از یکی از اعضای ناتو که با سوریه هم‌مرز است، یعنی ترکیه، انجام دهیم.»

این خبر در بحبوحه لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ای اعلام شده که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا در هفته‌های گذشته با طرح ادعاهایی درباره حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی سوریه علیه دولت آن کشور به راه انداخته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در سخنرانی کاخ سفید اعلام کرد اگرچه می‌تواند بدون مجوز کنگره به سوریه حمله کند اما تصمیم دارد برای اقدام نظامی در سوریه از کنگره اجازه بگیرد.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی مطرح شد که رأی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.

ادعای توسل دولت سوریه به حمله شیمیایی در روز 21 آگوست، ر حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

اردوغان: ترکیه از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند

نخست وزیر ترکیه در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ تأکید کرد که همه شرکت کنندگان بر لزوم توقف خشونت در سوریه تأکید کرده اند و آنکارا از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه گفت که همه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ در سن پترزبورگ روسیه بر لزوم توقف خشونت در سوریه تأکید کرده اند.

اردوغان در نشستی خبری در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ گفت که اصراری وجود دارد که خواستار انتظار برای انتشار نتایج تحقیقات تیم کارشناسی سازمان ملل است تا حمله نظامی به سوریه بر اساس نتایج این تحقیقات صورت گیرد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا از حمله نظامی به سوریه حمایت می کند، مدعی شد: هر حکومتی که بعد از اسد بر سر کار بیاید از رژیم فعلی بدتر نخواهد بود.

وی افزود: نمیتوان بر 100 هزار سوری که در این درگیری ها کشته شده اند چشم پوشی کرد و شلیک سلاح شیمیایی از سوی «جبل قاسیون» صورت گرفته و روشن است که چه کسی بر این قسمت تسلط دارد و حوادث سوریه ما را وادار می‌کند که سکوت نکنیم.

پیشتر دمشق تأکید کرده بود که در صورتی که ترکیه و یا اردن در روند اقدام نظامی علیه سوریه همکاری داشته باشند، مانند اسرائیل در معرض پاسخ نظامی سوریه قرار خواهند گرفت.
فارس