اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه اوباما درباره توفق هسته ای ایران و 1+5


رئیس جمهوری آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه های جداگانه ای از آغاز روند اجرای توافق هسته ای 1+5 با ایران از بیستم ژانویه و نظارت آژانس اتمی بر روند آن خبر دادند.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه های جداگانه ای از آغاز روند اجرای توافق هسته ای 1+5 با ایران از بیستم ژانویه و نظارت آژانس اتمی بر روند آن خبر دادند.

یو اس ای تودی گزارش د اد؛ "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا گفت توافق هسته ای غرب با ایران  از روز بیستم ژانویه (سی ام دی) اجرایی می شود. طبق این توافق ایران با محدود کردن فعالیت غنی سازی در ازای کاهش تحریم ها موافقت کرده است.

اوباما در بیانیه ای که دیروز یکشنبه از سوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد از تمرکز واشنگتن بر روی روند اجرایی شدن توافق مذکور با توجه به حساسیت غرب در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران خبر داد. وی تاکید کرد این توافق با سختی به دست آمده و برای حفظ امنیت و صلح منطقه و جهان، اکنون زمان آن رسیده که به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم.

بر اساس توافق ماه نوامبر ایران تعهد کرد که غنی سازی اورانیوم را به 5 درصد برساند و روند غنی سازی 20 درصد را متوقف کند، در مقابل نیز غرب متعهد شد تحریم های اقتصادی ضدایرانی را در بازه زمانی شش ماهه کاهش دهد.

اوباما با استقبال از توافق امروز بین ایران و 1+5 این اقدام را گام مهمی در روند فعالیت هسته ای ایران ظرف دهه های اخیر دانست. وی با اشاره به این که از بیستم ژانویه روند اجرای توافق آغاز خواهد شد، در مورد دستیابی طرفین به یک راه حل جامع ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان اینکه هر نوع تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می‌کنم افزود: تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش نسبی تحریم‌ها ادامه می‌یابد.

همچنین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 و اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای از بیستم ژانویه خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز اشتون طی بیانیه ای اعلام کرد اکنون طرفین مذاکره خواهان تایید روند اجرای این توافقنامه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شوند. به گفته وی آژانس انرژی اتمی عهده دار نظارت لازم بر روند اجرای این توافق شده است.

گفتنی است عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای با بیان این که توافق شده از سی ام دی گام اول توافق ژنو اجرایی شود گفت: شش کشور این راه حل ها را پذیرفته اند و در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همه نهادهای ذیربط راه حل ها را ارزیابی و موافقت خود را اعلام کردند.


ویدیو مرتبط :
بیانیه پرزیدنت اوباما در باره توافق هسته ای با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط توافق هسته ای با ایران و پایان بحران سوریه/چرا اوباما و ملک عبدالله در پایان دیدارشان بیانیه صادر نکردند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی, دیدار اوباما و ملک عبدالله


اخبار سیاست خارجی- النهار:
ارتباط توافق هسته ای با ایران و پایان بحران سوریه/چرا اوباما و ملک عبدالله در پایان دیدارشان بیانیه صادر نکردند؟

درباره نتایج نشست سران آمریکا و عربستان اطلاعات متناقضی وجود دارد. اشخاصی می گویند رئیس جمهور آمریکا به پادشاه عربستان اطمینان داد امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس بخشی از راهبرد آمریکا در منطقه به منظور حمایت از منافع حیاتی مشترک دو کشور است.

به گزارش تیک ، این راهبرد شامل دخالت نظامی به منظور براندازی حکومت ها نیست، بلکه تنها شامل دخالت سیاسی و وارد کردن فشار برای ایجاد تغییر در آن ها و تلاش در جهت محقق ساختن توازنی است که امنیت و ثبات در کنار آن حکم فرما می شود و معیشت مردم به نحوی بهبود یابد که با تمام اشکال تروریسم مخالف شوند و هیچ طیفی از آنان تنها به این علت که از فقر، ظلم و ستم و محرومیت رنج می برند، محیطی برای رشد این گروه ها باقی نگذارد.

اما درباره اوضاع سوریه، با پایان یافتن عملیات نابودی سلاح شیمیایی درگیری ها در این کشور به پایان خود نزدیک می شود تا روسیه از وجود این سلاح ها به عنوان اهرم فشار و چانه زنی برای موضوعات دیگر و به دست آوردن دستاوردهایی اضافی در منطقه و یا خارج از آن استفاده نکنند.اما گفتگو با ایران در حال حاضر به موضوع برنامه هسته ای به منظور رسیدن به توافق نهایی با این کشور محدود می شود، زیرا بحث و گفتگو درباره موضوعات اختلاف برانگیز دیگر ممکن است باب سازش ها و بده بستان ها را باز کند.

این بدین معنی است که حل و فصل اوضاع سوریه و دیگر موضوعات مهم برای دو طرف، چند ماه وقت لازم دارد و شاید تا پیش از ماه ژوئن و یا ژوییه حل و فصل نشود. اشخاصی هستند که می گویند توافقی که در نشست سران آمریکا و عربستان حاصل شد به صورت پنهان باقی می ماند و به همین علت، هیچ بیانیه ای درباره آن صادر نشد تا این که درز اطلاعات آن باعث بروز نگرانی کشورهای درگیر در اوضاع منطقه به ویژه روسیه نشود.

 

اما می توان تحولات میدانی در سوریه را که با تحولات اوکراین مصادف شده زیر نظر قرار داد، زیرا طولانی تر شدن جنگ در سوریه پس از آن که پیامدهای آن تهدیدی برای کشور های همجوار شد دیگر قابل پذیرش نیست، به ویژه لبنان که امکانات محدود دارد و پناه دادن به بیش از یک میلیون آواره سوری امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی اش مورد تهدید قرار گرفته است. علاوه بر بار مالی که کشورهای درگیر در این جنگ متحمل می شوند.

النهار در ادامه نوشت: باید در انتظار تحولات اوضاع میدانی در سوریه به ویژه در جبهه گشوده شده در حومه لاذقیه باشیم. این تحولات میدانی می تواند یا نشان دهنده جنگی طولانی مدت باشد که دو طرف شرکت کننده را خسته می کند تا زمان راه حلی که آمریکا و روسیه با هماهنگی و توافق با متحدان خود آماده کرده اند فرا برسد و یا این تحولات به بازگشت به مذاکرات ژنو کمک می کند و آنچه در ژنو2 پذیرفته نمی شد در ژنو 3 پذیرفته شود.

در حقیقت، هم آمریکا و هم روسیه می دانند که رئیس جمهور بشار اسد داوطلبانه از حکومت کنار نمی رود و او تا زمانی که بتواند بقای خود را تحمیل کند در حکومت باقی می ماند. از این رو، راهی جز این که دو طرف درگیر را وادار به احساس فرسایش و خستگی کنند تا از این طریق راه حلی که برایشان آماده شده را بپذیرند وجود ندارد.

طبق اطلاعات موجود، هیچ راه حلی؛ نه نظامی و نه سیاسی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها پس از ویرانی تمامی سلاح های شیمیایی در سوریه و پس از توافق نهایی با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور اوضاع در سوریه فیصله داده می شود.

آیا آنچه دو طرف درباره نتایج نشست سران آمریکا و عربستان می گویند درست است؟ چه کسی به دیگری نیرنگ می زند؟
میان آمریکا و کشورهای عربی به علت اقدام ها و تجربه های پیشین بحران بی اعتماد وجود دارد. در این راستا واشنگتن بارها و بارها تهدید کرد به سوریه حمله نظامی کند، اما با این بهانه که موفق به وادار کردن رئیس جمهور بشار اسد به چشم پوشی از سلاح شیمیایی شد از تهدید خود عقب نشینی کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تیک