اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه اندیشمندان دینی سعودی: صفوی ها نقشه ای در سر دارند / با اتحاد آمریکا – ایران روبرو هستیم



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,واکنش  اعراب  به  اجرایی شدن برجام

  گزارش گلف نیوز از واکنش متفاوت اعراب به اجرایی شدن برجام؛
 بیانیه اندیشمندان دینی سعودی: صفوی ها نقشه ای در سر دارند / با اتحاد  آمریکا – ایران روبرو هستیم

لغو تحریم های بین المللی علیه ایران با واکنش های متفاوت در منطقه روبرو شده است.

  روزنامه گلف نیوز می نویسد "روز اجرا" برای ایرانیان "روزی بسیار ویژه" بود. حسن روحانی در صفحه توئیتر خود نوشته است خداوند را بابت این رحمت شکر می کنم و در برابر عظمت ملت صبور ایران سر تعظیم فرود می آورم.

جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت این فرصت باید موجب شادی برای همه باشد و افزود حالا وقت آن است که همه ما – بویژه ملت های مسلمان – دست به دست هم بدهیم و جهان را از شر افراط گرائی آسوده کنیم.

با این حال، به نظر می رسد اعلام لغو تحریم ها و جار و جنجال های برآمده از آن، اعراب را تحت تاثیر قرار نداده است.

گلف نیوز به نقل از یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت می گوید "کری ادعا می کند جهان امروز امن تر است. بنظر می رسد او معتقد است نقش یک آدم خوب را در یک فیلم هالیوودی، که برنده می شود، بازی می کند."

او گفت "پرزیدنت اوباما و ایران مدعی هستند پس از هفت سال پیروز شده اند. حالا ما با یک اتحاد اوباما – آمریکا – ایران ، با حمایت کری و ظریف، روبرو هستیم. روشن است که اوباما از زمان انتخاب روی ایران شرط بندی کرده بود، و چند ماه پیش از ترک کاخ سفید، رویایی را که هفت سال روی آن کار کرده بود عملی کرده است."

گزارش گلف نیوز حاکی است در عربستان سعودی، ۱۴۰ اندیشمند مذهبی علیه "نقشه صفوی" که خاورمیانه را هدف بگیرد هشدار دادند و گفتند "گستاخی" ایران به سطوح نگران کننده ای رسیده است.

آنها روز شنبه در بیانیه ای گفتند ایران در جستجوی توسعه طلبی است.

گلف نیوز به تصمیم چند کشور عرب به قطع مناسبات دیپلماتیک با ایران اشاره می کند و به نقل از محمد جابر تحلیلگر سیاسی می گوید هدف جدید ترین تحولات در منطقه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه و جهان اسلام بطور کلی ضعیف شوند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
با مؤمنان: اندیشمندان مسلمان آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سعودی ها دوران سختی را پشت سر می گذارند؛ آنها نگران اتحاد ایران و آمریکا هستند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, مذاکره کنندگان  هسته ای

از نظر سعودیها اوضاع بسیار پیچیده و دشوار شده است و آنها نگران افزایش قدرت ایران و دیگر شیعیان در منطقه هستند. و در عین حال ما از آنها انتظار داریم با ما در مبارزه با سنیهای تندرو یعنی داعش نیز مبارزه کنند.

سفیر سابق آمریکا در عراق تاکید کرد عربستان سعودی نگران شراکت ایران و آمریکاست.

به گزارش «انتخاب»، کریستوفر هیل در گفتگو با برنامه دیدار با مطبوعات در شبکه ان بی سی درباره مذاکرات هسته ای ایران گفت از نظر مذاکره کنندگان آمریکایی، آنها احساس می کنند لازم است به واشنگتن بازگردند و توافق را به تایید داخل برسانند. به نظر من این توافق چنان در مسائل فنی نواقص دارد که قبولاندن آن در داخل آمریکا کار دشواری است.

 

در عین حال ایرانیها نیز باید به تهران بازگردند و به رهبران خود توضیح دهند که آیا توانسته اند همه تحریمها را لغو کنند. کاملا روشن است که این کار بسیار دشوار است. در واقع برای هر دو طرف این توافق ، توافقی شسته و رفته و بی دردسر نخواهد بود. بنابراین دو طرف به زمان کافی نیاز دارند تا بتوانند توافق را به قبول پایتختهای خود برسانند. از این رو برخی از بدبینی ها خیلی جدی است.

مجری گفت آمریکا با توافق هسته ای با ایران عملا موقعیت ایران را در منطقه تقویت می کند اما از آن طرف هم شاهدیم که ایران مشکلات بیشتری برای متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی ایجاد می کند. این دو مسئله را چگونه می توان جمع کرد؟

کریستوفر هیل گفت شکی نیست که عربستان سعودی دوران سختی را پشت سر می گذارد. در این کشور پادشاه جدیدی به قدرت رسیده است. عراق در مرزهای شمالی این کشور دچار بحران داعش است. اکنون نیز در جنوب این کشور شاهد فعالیت حوثیها هستیم. از دیدگاه سعودیها شرایط سختی است. همچنین از دید آنها توافق هسته ای با ایران چیزی فراتر از مسئله هسته ای است. آنها در واقع نگران شراکت میان ایران و آمریکا هستند.

وی افزود: از نظر سعودیها اوضاع بسیار پیچیده و دشوار شده است و آنها نگران افزایش قدرت ایران و دیگر شیعیان در منطقه هستند. و در عین حال ما از آنها انتظار داریم با ما در مبارزه با سنیهای تندرو یعنی داعش نیز مبارزه کنند.


 اخبار سیاست  خارجی -  انتخاب