اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانات رهبر انقلاب در دیدار «محمد بوهاری»


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور نیجریه تاکید کردند که ائتلاف‌های جهانی مدعی مبارزه با تروریسم قابل اعتماد نیستند.

خبرگزاری ایسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور نیجریه تاکید کردند که ائتلاف‌های جهانی مدعی مبارزه با تروریسم قابل اعتماد نیستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار محمد بوهاری رئیس‌جمهوری نیجریه، افزایش همکاری‌های کشورهای اسلامی در دفاع از هویت اسلام و مسلمانان را یک ضرورت اساسی برشمردند و تأکید کردند: ائتلافهای جهانی مدعی مبارزه با جریانهای تروریستی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند زیرا در پشت پرده ایجاد یا حمایت از تروریست‌هایی نظیر داعش همین عوامل مخرّب به خصوص امریکا قرار دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «دشمنان صریح اسلام» و «دشمنانی که به‌ نام اسلام با اسلام دشمنی می‌کنند» را دو لبه یک قیچی دانستند و افزودند: کشورهای اسلامی در مقابل این دشمنان خطرناک باید با افزایش همکاری‌ها از هویت و منافع خود حفاظت کنند.

رهبر انقلاب، امید بستن به همکاری و کمک امریکا و غرب در مبارزه علیه جریان‌های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را نادرست خواندند و گفتند: بر اساس اطلاعات دقیق، در عراق، امریکایی‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه به طور مستقیم به داعش کمک می‌کنند و نقش مخرّبی دارند.

ایشان افزایش ارتباطات کشورهای اسلامی را به معنای مسدود کردن ارتباطات با سایر کشورهای اسلامی ندانستند و افزودند: جمهوری اسلامی روابط گسترده‌ای با همه کشورها به‌ جز امریکا و رژیم صهیونیستی دارد اما معتقدیم کشورهای اسلامی باید بسیار بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اظهار خرسندی از انتخاب آقای بوهاری به عنوان یک مسلمان معتقد به عنوان رئیس جمهور کشور برجسته و مهم نیجریه، ظرفیت‌های تعامل و همکاری میان دو کشور را فراوان خواندند و تأکید کردند: این ظرفیت‌ها باید شناسایی شوند و مورد تبادل قرار گیرند.

در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، محمد بوهاری رییس جمهوری نیجریه، روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را دیرینه و مستحکم خواند و گفت: ایران کشوری پیشرفته، بزرگ و دارای ظرفیت‌های فراوان برای ارتباط و همکاری است.

رییس جمهوری نیجریه با قدردانی از ایران به خاطر دعوت به اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، خاطرنشان کرد: امروز و در ملاقات با رهبر انقلاب درس‌های زیادی فرا گرفتم و قدردان این دیدار و راهنمایی‌ها هستم.


ویدیو مرتبط :
گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانات رهبر انقلاب در آخرین دیدار با دولت​ ها


همه دولت​های جمهوری اسلامی ایران در یک ماه پایانی عمر خود با مقام معظم رهبری دیدار می​کنند.

خبرآنلاین: همه دولت​های جمهوری اسلامی ایران در یک ماه پایانی عمر خود با مقام معظم رهبری دیدار می​کنند.

تشکر از عملکرد هشت ساله دولت​ها بویژه شخص روسای جمهور، همواره ترجیع بند سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدارها است. کم اینکه در توصیف رئیس دولت سازندگی گفته بودند « جناب آقاى هاشمى، به عنوان یک روحانى انقلابى، کارآمد، متدیّن و متعبّد، براى مردم ما مطرح هستند و این خصوصیّاتى است که در ایشان هست».

«الان پیوند عاطفى و محبت‌آمیزى که بین بنده و آقاى خاتمى هست، از آنچه در هشت سال پیش بوده، بمراتب مستحکم‌تر است؛ و این ناشى از خصوصیاتى است که من در این مدت در ایشان حس کردم» هم توصیف​ مقام معظم رهبری درباره رئیس دولت اصلاحات است.

ایشان در جمع اعضای دولت عدالت محور نیز فرمودند: از زحمات و تلاش​های آقای احمدی نژاد و همکاران وی صمیمانه قدردانی می​کنم.

کلام محبت آمیز مقام معظم رهبری خطاب به روسای جمهور را نیز در دعا کردن ایشان برای آنها می توان دید. آنجا که در جمع اعضای دولت سازندگی گفته بودند «بنده دائماً شما را در طول این سالهاى متمادى دعا مى‌کردم؛ شخص آقاى هاشمى را به نام و حداقل در هر شبانه‌روزى یک مرتبه - و بیش از این - و شما را نیز همین طور، معمولاً دعا مى‌کردم. باز هم دعا خواهم کرد»  و در جمعه کابینه اصلاحات اظهار داشتند «آقاى خاتمى را حداقل در هر شبانه‌روز یک بار دعا کرده‌ام؛ یعنى در تمام این مدت شاید هیچ شب و روزى نبوده که من شخص ایشان را دعا نکنم».

چکیده سخنان معظم له را در آخرین دیدار با اعضای سه دولت گذشته در جدول زیر بخوانید:



مهمترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت سازندگی (9 مرداد 76)

این دوره هشت ساله، براى کشور، یک دوره بسیار پرکار و پر تلاش و پر عاید و حقیقتاً دوره بازسازى بود. بازسازى براى ما یک آرزو بود.

روزهاى بعد از جنگ در آن جلسه‌اى که به دستور امام تشکیل شد، چند نفرى براى طرح خطوط اصلى بازسازى کشور نشستیم؛ به نظر خودمان آرزوهاى بزرگى را در آن نوشته‌ها آوردیم، بحث کردیم و تصور نمودیم، که ان‌شاءاللَّه در طول چندین سال انجام گیرد. آنچه در این هشت سال ریاست جمهورى شما اتفاق افتاده، از آنچه که آن روز ما آرزو داشتیم، بیشتر است و حقیقتاً کشور بازسازى شد.

بعد از جنگ، ساختن و راه انداختن کشور، راه انداختن مردم و مشتعل کردن احساسِ کار و تلاش و ابتکار و نوسازى و بازسازى، همّتِ بلند و کار پرمرارتى را مى‌طلبید، که این دولت، این وظیفه را بر عهده گرفت و با موفّقیت انجام داد. من به شما به خاطر این زحمت هشت ساله، «خسته نباشید» عرض مى‌کنم.... در همه زمینه‌ها خیلى زحمت کشیدید، خیلى کار کردید و حقیقتاً کشور را پیش آوردید.

من نمى‌خواهم بگویم که همه آرزوهاى ما برآورده شده است. از قبیل مسائل مربوط به عدالت اجتماعى و مسائل مربوط به قشرهاى گوناگون، کارهاى زیادى وجود دارد که بایستى به مرور انجام گیرد و ان‌شاءاللَّه دولتهاى بعدى آنها را انجام خواهند داد؛ ولى آنچه که بر عهده این دولت بود و در طول هشت سال در زمینه بازسازى مى‌توانست انجام بگیرد، بحمداللَّه به بهترین وجهى انجام گرفته است.

لازم مى‌دانم - بخصوص - نظر خودم را درباره بخشى از علل موفّقیت این دولت ذکر کنم...بخش قابل توجّهى از این، به خصوصیّات شخصِ آقاى هاشمى برمى‌گردد؛ یعنى واقعاً برخى از خصوصیات در ایشان هست که تأثیر تام و تمامى در این موفّقیتها داشته؛ از قبیل برخوردارى ایشان از روحیه کار - پرکارى - روحیه ابتکار و نوآورى و ورود در میدانهاى جدید و ناپیموده، همّت بلند در امر سازندگى و نترسیدن از طرحهاى بزرگ و اقدام کردن شجاعانه در مورد کارهاى بزرگ، شیوه مدیریّت باز که در ایشان وجود داشت و این به همکاران ایشان امکان مى‌داد که ابتکار و تلاش خودشان را به کار بیندازند و از آن استفاده کنند.ایمان عمیق به توانایى خود نیز نقش زیادى داشت. همچنین هوشمندى در شناخت مسائل و مضایق و پیدا کردن راه حلها، بخشى از خصوصیاتى است که بلاشک مؤثّر بود...یک مقدار هم به کابینه برمى‌گردد که آن هم کاملاً قابل توجّه است. بخشى از آن، مربوط به لیاقتهاى آقایانى است که در مجموعه دولت حضور داشتند - اعم از وزرا، معاونین و مسؤولان سازمانهاى مختلف ...

جناب آقاى هاشمى، به عنوان یک روحانى انقلابى، کارآمد، متدیّن و متعبّد، براى مردم ما مطرح هستند و این خصوصیّاتى است که در ایشان هست.

من هم، چه در آن مواردى که کارى را که دولت انجام مى‌داده است، به تمام معنا قبول داشتم و به آن معتقد بودم و چه در مواردى که بخشى از مجموعه برنامه دولت را قبول هم نداشتم - اتّفاق هم افتاده است که در مجموعِ برنامه دولت، من به گوشه‌اى از کار اعتقادى نداشتم. این جاهایى هم که اعتقاد نداشتم، گاهى به این صورت بوده است که لازم مى‌دانستم اظهار نظر قطعى بکنم و تغییر آن را بخواهم. گاهى هم نه؛ در این حد لازم نمى‌دانستم، بلکه نظر پیشنهادى داشتم، مطرح مى‌کردم و مورد توجّه قرار مى‌گرفته، اقدام مى‌شده یا نمى‌شده - در همه این احوال خودم را موظّف مى‌دانستم که از این دولت - که یک دولت حقیقتاً خدمتگزار و با ایمان و داراى حسّ خدمتگزارى و دلسوزى نسبت به مردم بوده است - حمایت کنم. این، وظیفه ماست. مردم هم حقّاً و انصافاً از دولت شما حمایت و از شما قدردانى کردند.

خوشبختانه شما آقایان خوب کار کردید؛ خوب تلاش کردید. البته این، پایان دوران مسؤولیت و کار شما هم نیست. حالا این کار تمام شد، امّا بلاشک هر انسانى در جمهورى اسلامى، وظیفه دارد تا آخرین لحظاتى که اندک توانایى‌اى در او هست، به وظایف خودش عمل کند و در هر میدانى که مى‌تواند، به کشور خدمت نماید...شما همه، باید آماده باشید که در جاهاى مختلف - چه در دولت آینده، چه در حواشى دولت، چه در کارهاى اساسى که مربوط به امور کشور است - خودتان را آماده خدمتگزارى بدانید و قرار دهید. این، وظیفه ماست.

بنده دائماً شما را در طول این سالهاى متمادى دعا مى‌کردم؛ شخص آقاى هاشمى را به نام و حداقل در هر شبانه‌روزى یک مرتبه - و بیش از این - و شما را نیز همین طور، معمولاً دعا مى‌کردم. باز هم دعا خواهم کرد...

ارزیابى من از این دوره خدمتى و کارىِ شما مثبت است و امیدوارم ان‌شاءاللَّه رضایت مردم از شما، موجب رضایت پروردگار باشد و اگر کمبودى هم در کارها بوده است، خداى متعال به لطف و رحمت و فضل خودش آن را مورد گذشت و مرحمت قرار دهد.

بعضى اوقاتْ افرادى از بعضى از مسؤولین انتقاد مى‌کنند - نسبت به بعضى از چیزها - انتقادها نباید به معناى نفى خدمتها و کارهاى انجام شده، باشد. انتقاد به جاى خود محفوظ است؛ باید خدماتِ اشخاصى که خدمت و تلاش خالصانه کرده‌اند، مورد نظر باشد. هیچ گاه انتقاد، به معناى نادیده گرفتن خدمات و کارهاى بزرگ نیست.



مهمترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت اصلاحات (10 مرداد 84)

اساس این جلسه براى این است که من از برادران و خواهران عزیز قلباً تشکر کنم و به‌خاطر خدماتتان و زحماتى که کشیدید و تلاشهایى که انجام دادید، چه از شخص جناب آقاى خاتمى و چه از شما دوستان، صمیمانه سپاسگزارى کنم.

شماها یقیناً زحماتى که کشیدید، یادتان نمى‌ماند؛ بسیارى از زحمات و تلاشها هم هست که اصلاً امکان ندارد غیر از خود انسان، کسى آنها را بفهمد. حرصى که انسان براى کار مى‌خورد، تلاشى که انسان در ذهنِ خودش براى خوب انجام دادن یک کار به کار مى‌برد، همتى که مى‌کند، نیتى که مى‌کند، کسى غیر از خود انسان کسى نمى‌فهمد. وقتى مردم نفهمیدند و غیر از خود انسان کسى نفهمید، تشکرى هم دنبالش نیست؛ اما خداى متعال همه‌ى اینها را مى‌داند؛ همه‌ى این لحظات کار را، لحظات دشوار را، آن نیت‌ها را، آن همت‌ها را خداى متعال مى‌فهمد و یکایک اینها هم پیش خدا پاداش دارد.

من به سهم خودم - آن مقدارى که شاهد تلاشهاى شما بودم - از شما تشکر مى‌کنم. در سالهاى گذشته من شاهد تلاش پُرحجم و جدى جناب آقاى خاتمى و شما برادران و خواهران در همه‌ى زمینه‌ها بودم؛ این چیزى است که ما باید آن را نعمت بزرگى از نعم الهى بدانیم.

شما در این مدت کار سخت و تلاش متراکمى را انجام دادید و بحمداللَّه به توفیقات زیادى هم رسیدید. امروز، هم در زمینه‌ى صنعت، هم در زمینه‌ى کشاورزى، هم در زمینه‌ى علم و فناورى، هم در زمینه‌هاى گوناگونِ خدمات، ما پیشرفت‌هاى بسیار چشمگیر و زیادى داریم؛ اینها براى این کشور و این ملت خواهد ماند و از حافظه‌ى این ملت زدوده نخواهد شد. همه‌ى شما برادران و خواهرانى که در این کارها سهیم یا مؤثر یا مؤسس بودید، یقیناً در اجر و پاداش این تلاشها سهیم هستید.

خوشبختانه دولت شما در ماه‌هاى آخر دچار رکود نشد - ما این را شاهد هستیم - تا روزهاى آخر کار کردید؛ و این جاى تشکر و قدردانى دارد. علاوه بر این‌که لازم است از زحمات شما در طول سالهاى متمادى تشکر و قدردانى کنم، این را هم بخصوص لازم است بگویم و ذکر کنم که شما کار را ادامه دادید و پیش بردید.

در روزهاى آخر و هفته‌هاى آخر، کارهاى خوبى در بخش‌هاى مختلف انجام گرفت، که نشان‌ دهنده‌ى زنده بودن دولت بود. امیدواریم همیشه همین‌طور باشد. لازم است از شخص جناب آقاى خاتمى هم صمیمانه تشکر کنم. این را به شما دوستان بگویم، به خود ایشان هم شاید بارها گفته‌ام؛ در طول هشت سالى که ما با ایشان به‌طور مستمر و مداوم در ارتباط بودیم، رفاقت و صمیمیت ما با ایشان روزافزون بوده؛ خدا را شکر.

 الان پیوند عاطفى و محبت‌آمیزى که بین بنده و آقاى خاتمى هست، از آنچه در هشت سال پیش بوده، بمراتب مستحکم‌تر است؛ و این ناشى از خصوصیاتى است که من در این مدت در ایشان حس کردم. تدین و پایبندى و نجابت و روحیه‌ى نجیب ذاتىِ ایشان واقعاً جزو امتیازات و خصال برجسته در ایشان است. ایشان در این مدت تلاش متراکمى انجام دادند؛ ما شاهد بودیم و مى‌دیدیم. در مقاطع زمانى مختلف، کشور و دولت و مسؤولان با حوادثى مواجه شدند، و ایشان در یکى از حساس‌ترین مراکز این مواجهه قرار داشتند و صبر و تحمل کردند؛ ان‌شاءاللَّه خداى متعال اجر این صبر و تحمل را خواهد داد.


در میان خصوصیات ایشان، اگر من بخواهم روى یکى از آنها تکیه کنم، این است که ایشان در همه‌ى این مدت، دشمنانى را که کمین کرده و خیز برداشته بودند، ناامید کردند. خیلى‌ها از سال 76 - از اول تشکیل این دولت - مى‌خواستند آقاى خاتمى را در موضع مقابله و مواجهه‌ى با نظام قرار دهند؛ خیلى هم تلاش کردند؛ ما شاهد بودیم. البته ریشه و مبنا و سلسله‌جنبان این تلاشها در بیرون از این مرزهاست؛ منتها کسانى هم متأسفانه همان انگیزه‌هاى فاسد و پلید را در داخل انعکاس مى‌دادند. خیلى تلاش کردند، اما آقاى خاتمى حقیقتاً مقاومت کردند..

از تجربه و توان شماها باید استفاده شود. مسؤولان و کسانى که مأموریت‌هایى را بر عهده مى‌گیرند، باید از محصول کار و از نظرات شما بهره ببرند و استفاده کنند. شما هم حقیقتاً خود را به معناى واقعى کلمه در اختیار نظام و متعلق به نظام بدانید.

من همیشه در این مدت شماها را دعا کرده‌ام. آقاى خاتمى را حداقل در هر شبانه‌روز یک بار دعا کرده‌ام؛ یعنى در تمام این مدت شاید هیچ شب و روزى نبوده که من شخص ایشان را دعا نکنم. بقیه‌ى مسؤولان و دیگران را هم همیشه دعا کرده‌ام و باز هم دعا خواهم کرد.



مهمترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت عدالت​محور (23 تیر 92)

کار و تلاش شبانه روزی و بسیار پرحجم، و برجسته کردن شعارهای انقلاب در عرصه های داخل و خارج از ویژگی​های تحسین برانگیز دولت است و از زحمات و تلاشهای آقای احمدی نژاد و همکاران وی صمیمانه قدردانی می​کنم.

گزارشهای اعضای دولت در این جلسه نمایی از کارها و خدمات انجام شده است و لازم است این گزارشها به اطلاع مردم برسد.

{با اشاره به تلاش برخی مخالفین، رسانه های خارجی و برخی ها در داخل برای نادیده گرفتن تلاشهای دولت} بعضی حتی کارهای ملموس دولت را نیز انکار می کنند اما مهم این است که تلاشها و زحمات انجام شده در فضای عمومی کشور بیان و ثبت شود.

{ با یادآوری کارهای خوب و تلاشهای شبانه روزی دولت} در 8 سال اخیر همه احساس و درک کردند که رئیس جمهور محترم و همکاران ایشان، با تحمل سختی ها، نسبت به همه دولتها و دوره های دیگر، کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام می دهند که این واقعیت، نکته برجسته و قابل تقدیری است.

بی اعتنایی به امتیازات، کار بی وقفه و خودداری از آسودگی و استراحت، امتیاز بزرگ این دولت است و همه کسانی که در صدد قضاوت هستند باید به این نکات با ارزش توجه کنند.

{با تجلیل از اقدام دولت در برجسته کردن شعارهای انقلاب در داخل و خارج } احساس شرم نکردن در بیان «اهداف، انگیزه ها و شیوه های انقلابی در مجامع جهانی»، از جمله کارهای بزرگ دولت است. امثال شما مدیران شایسته و کارآمد لازم است تلاش کنید تا رویکرد انقلابی را در فعالیتهای خود حفظ کنید.