اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بوی کتاب‌های قدیمی



اخبار,اخبارگوناگون ,کتاب‌های قدیمی

اخبارگوناگون - بوی کتاب‌های قدیمی

وقتی وارد یک کتابخانه‌ مملو از کتاب‌های قدیمی می‌شوید و در آن راه می‌روید، بوی منحصر به فردی به مشام شما می رسد.

وقتی وارد یک کتابخانه‌ مملو از کتاب‌های قدیمی می‌شوید و در آن راه می‌روید با بوی منحصر به فردی آشنا می‌شوید؛ برخی افراد عاشق بوی این کتاب‌ها هستند؛ بویی که فقط در کتاب‌های قدیمی وجود دارد.

اخبار,اخبارگوناگون ,کتاب‌های قدیمی

صفحات یک کتاب از مواد آلی ساخته شده‌اند که در مقابل گرما، حرارت، رطوبت و نور واکنش نشان می‌دهند و به ویژه مواد شیمیایی استفاده شده برای تولید آن باعث این واکنش می‌شود و بوی منحصر به فردی از کتاب‌ها به مشام می‌رسند.

 

یک شیمیدان در دانشگاه لندن و سرپرست یک تیم تحقیقاتی، بوی کتاب‌های قدیمی را ترکیبی از بوی چمن با اسیدیته و کمی وانیل با یک بوی کپک زده توصیف کرده است.

وی می‌گوید: بوی کپک به خوبی شناخته می‌شود؛ از نقطه نظر شیمیایی علت اصلی این بو، تجزیه اسیدی کتاب به دلیل مواد شیمیایی است که در خمیر چوب استفاده می‌شود.

اخبار,اخبارگوناگون ,کتاب‌های قدیمی

برخی صفحات کتاب‌ها، لکه‌های قهوه‌ای رنگ دارند و این واکنش در اثر عناصری که در فضا وجود دارند به وجود می‌آید؛ برخی کتاب‌ها بوی توتون، تنباکو و دود را به خود جذب می‌کنند؛ محققین می‌گویند بهترین راه برای حفظ کتاب این است که آن را در نور خورشید خشک کرده و خنک نگه داشته شوند تا دیرتر از بین بروند.

بر اساس بوی هر کتاب قدیمی می‌توان دلیل تخریب آن را متوجه شد؛ دانشمندان می‌گویند باید کتاب‌ها را بو کرد و از تخریب آ‌نها جلوگیری کرد.

اخبارگوناگون - فارس نیوز

 


ویدیو مرتبط :
موزیک ویدئو قدیمی فرهاد بوی عیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا کتاب‌های قدیمی بوی مطبوعی دارند؟



اخبار ,اخبار علمی ,علت بوی مطبوع کتاب‌های قدیمی

 

اخبار علمی - چرا کتاب‌های قدیمی بوی مطبوعی دارند؟

یک مدرس انگلیسی موفق شد دلیل بوی خوشایند کتاب‌های قدیمی را توضیح دهد.

بوی کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتاب‌های دست دوم موجودند، منحصربه‌فرد است؛ اما تشخیص‌دادن عامل دقیق این عطر نوستالژیک دشوار است.

هم‌اکنون یک مدرس شیمی انگلیسی، توضیحی برای چگونگی و دلیل بوی متفاوت کتاب‌های قدیمی و جدید ارائه داده است. به گفته وی، کتاب‌های قدیمی دارای بویی مطبوع به همراه بوی وانیل، گل‌ها و بادام هستند که این بو ناشی از تجزیه ترکیبات شیمیایی موجود در کاغذ بوده در حالی که کتاب‌های جدید به دلیل مواد شیمیایی به کاررفته در تولید آن‌ها بوی دیگری دارند.

مدرس انگلیسی در وبلاگش به نام Compound Interest نوشت: تجزیه شیمیایی ترکیبات موجود در کاغذ منجر به ظهور بوهای مطبوع در کتب قدیمی می‌شود. کاغذ حاوی سلولز و مقادیر کمی لیگنین (پلیمر پیچیده الکل‌های معطر) است.

«بنزالدهاید» اضافه می‌کند بوی بادام مانند، رایحه‌های وانیلی و اتیل هگزانول دارای بوی گل جزئی هستند و اتیل بنزن و تولوئن بوهای شیرین را ساطع می‌کنند. این ترکیب‌های آلی شکستنی توسط واکنش‌های موسوم به «هیدرولیز اسیدی» ایجاد می‌شوند و به کمک یکدیگر و به همراه دیگر الکل‌های تولیدشده توسط واکنش‌های مزبور، بوی کتاب‌های قدیمی را تشکیل می‌دهند.

تعدادی از ترکیبات مانند فورفورال برای تعیین آسیب به کتاب‌های قدیمی مفید هستند و می‌توانند برای تعیین قدمت کتاب‌های قطور و ترکیب آن‌ها به کار روند. کتاب‌هایی که پس از اواسط دهه 1800 منتشر شدند، در مقایسه با کتاب‌هایی قدیمی‌تر که متشکل از کاغذ کتانی یا پنیه‌ای هستند، فورفورال بیشتری ساطع می‌کنند.

به گفته بنزالدهاید، آشکارسازی ترکیبات خاص به کاررفته در کتاب‌های جدید دشوار است زیرا مولفه‌های شیمیایی به کاررفته در تولید این کتاب‌ها متغیرند و در نتیجه بوهایشان نیز متنوع است. 

اخبار علمی - ایسنا