اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بوکوحرام در فهرست سیاه اتحادیه اروپا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار بین الملل - بوکوحرام در فهرست سیاه اتحادیه اروپا

شورای اروپایی روز دوشنبه اعلام کرد که گروه مسلح سلفی بوکوحرام نیجریه در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفت و از این پس هدف تحریم اقتصادی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تصمیم شورای اروپایی بدنبال موضع دو هفته پیش سازمان ملل متحد علیه این گروه تروریستی اتخاذ شده است.

بنابر این گزارش، گروه ترویستی سلفی بوکوحرام نیجریه که آموزش غربی را حرام می داند، همانند القاعده که این گروه بخشی از آن است، هدف تحریم اقتصادی قرار می گیرد.

شورای اروپایی همچنین جبهه النصره و داعیش را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، چنانچه هر فرد یا گروهی به گروه بوکوحرام و جبهه النصره کمک مالی یا لجستیکی بویژه در زمینه تسلیحاتی کند، هدف تحریم شورای اروپایی قرار خوهد گرفت.

گروه سلفی بوکوحرام نیجریه تاکنون بارها مردم مناطق شمالی این کشور را هدف حملات مسلحانه خود قرار داده و اینک نیز بیش از 200 دختر دانش آموز را در گروگان خود دارد.

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
داغ شدن رقابت فهرست تغییر و اتحادیه میهنی در سلیمانیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشم اتحادیه اروپا از فهرست سیاه روسیه


تصمیم دولت روسیه برای ممنوعیت ورود ۸۹ نفر از رهبران، مقام‌های سیاسی و نظامی اروپا به این کشور خشم اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

فرارو: تصمیم دولت روسیه برای ممنوعیت ورود ۸۹ نفر از رهبران، مقام‌های سیاسی و نظامی اروپا به این کشور خشم اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

بی بی سی نوشت: گفته می‌شود نام اووه کورسپیوس، دبیرکل شورای اتحادیه اروپا و نیک کلگ قائم مقام پیشین نخست وزیر بریتانیا هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

اتحادیه اروپا این اقدام دولت روسیه را "کاملا خودسرانه و غیرقابل توجیه" خوانده و گفته هیچ توضیحی در این زمینه دریافت نکرده است.

بسیاری از کسانی که نام‌شان در این فهرست وجود دارد مقام‌هایی هستند که از کرملین انتقاد کرده‌اند و برخی از آنها اخیرا از این کشور اخراج شده‌اند.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفته است "ما اطلاعات چندانی درباره مبنای قانونی، معیارها و فرایند این تصمیم در دست نداریم."

اما یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه گفته است به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، دولتش از ورود این مقام‌ها به روسیه جلوگیری می‌کند.

این مقام دولتی روسیه که نامش فاش نشده به رسانه‌های این کشور گفته "جواب به این سوال که چرا نام این افراد در این فهرست آمده خیلی ساده است، این پاسخی به کارزار تحریم‌ها است که رابطه روسیه با چندین کشور اتحادیه اروپا را به تنش کشانده است."

پس از آن که روسیه منطقه کریمه را در ماه مارس گذشته (اسفند) در خاک اوکراین به خاک کشورش ضمیمه کرد اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تصویب کرد.

مارک روث، نخست وزیر هلند روز جمعه گفته است که سه نفر از مقام‌های کشورش در فهرست دولت روسیه قرار دارند.

او گفته هلند به این ممنوعیت توجهی نمی‌کند چرا که در مقررات بین‌المللی چنین فهرستی مبنایی ندارد.

ژنرال اندرو پارکر رئیس ام‌آی‌فایو (سازمان جاسوسی بریتانیا) هم ظاهرا هدف خشم روسیه قرار گرفته و در این فهرست است.

در یک نسخه آلمانی فهرست سیاه روسیه که به بیرون درز کرده نام او نیز به چشم می خورد.
وزارت خارجه بریتانیا گفته که روسیه برای این اقدام خود هیچ دلیل قانونی نیاورده است.

این وزارت خانه می‌گوید "روسیه اشتباه می‌کند اگر فکر می‌کند با این اقدام تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ها تغییر می‌کند."

نام برنارد هنری لوی اندیشمند فرانسوی، گای ورهوف‌ستاد نخست وزیر پیشین بلژیک هم در این فهرست دیده می شود.

"جمع محترم"
مارگوت وال‌استروم وزیر خارجه سوئد گفته که دولتش از روسیه درباره این اقدام توضیح خواسته است.

هشت مقام سوئدی از جمله آنا ماریا کورازا بیلت، نماینده این کشور در پارلمان اروپا هم در فهرست سیاستمداران منع شده از سفر به روسیه هستند.

کورازا گفته "اگر کرملین من و همکارانم را جدی گرفته معنی‌اش این است که ما کارمان را درست انجام داده‌ایم."

وزیر خارجه پیشین جمهوری چک هم گفته از این که در این فهرست حضور دارد خوشنود شده است.

کارل شوارتزنبرگ گفته "وقتی بقیه اسم‌های این فهرست را دیدم فهمیدم که در جمع افراد محترمی هستم. به نظرم این یک پاداش است."

در این فهرست برخی از مقام‌های کشورهای دیگر اروپایی از جمله لهستان، لتونی، دانمارک، فنلاند، سوئد، جمهوری چک، رومانی، بلغارستان، اسپانیا، لیتوانی و استونی حضور دارند.