اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بورس چه زمانی برمی‌خیزد؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - بازار سهام تهران 1/2 درصد دیگر افتاد
بورس چه زمانی برمی‌خیزد؟

بورس تهران که از ابتدای سال 93 روند کاهشی ملایمی را آغاز کرده بود، روز گذشته با ریزش 913 واحدی به کانال 77 هزار واحدی برگشت.

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند تداوم روند کاهشی بورس که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده، مقدمه‌ای بر حرکت‌های منطقی بازار در سال جدید و متناسب با سیاست‌های اقتصادی در بخش واقعی است. به عقیده آنها، بازار سرمایه با سیاست‌هایی در ابعاد کلان اقتصادی مواجه است که حرکت‌های لحظه‌ای و کوتاه‌مدت فعالان بازار را به حرکت‌های میان‌مدت و بلندمدت‌تر سوق خواهد داد.

 

با این حال تحلیل‌ها نشان‌دهنده آن است که این ریزش‌ها باعث خواهد شد در کنار توقف حرکت‌های هیجانی، منطق اقتصادی بر بازار حاکم شود. به تحلیل «دنیای اقتصاد»، نقدینگی در سال جدید به دلیل رکود حاکم بر بازارهای موازی چاره‌ای جز حرکت در مسیر تولید، آن هم از کانال بورس ندارد؛ بنابراین پالایش بازار در هفته‌های اخیر و به کف رسیدن قیمت سهام مهم بازار، این سیگنال را به فعالان بازار می‌دهد که زمان بازگشت بازار سرمایه و عبور از دوران رکود فرا رسیده است؛ اما این بار انتظار سودهای کلان همچون سال گذشته منطقی نیست.


بازار سهام تهران 2/1 درصد دیگر افتاد
روز گذشته 465 میلیون و 969 هزار سهم به ارزش یك هزار و 446 میلیارد و 262 میلیون ریال از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت؛ معاملاتی که در 57 هزار و 99 دفعه معاملاتی انجام شده و سبب شد تا در نهایت از بازدهی بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز هفته 16/1 درصد كاسته شود. در این راستا تپیكس در پایان معاملات دیروز از رقم 77 هزار و 634 واحدی برخوردار شد.


بنا به اظهارات یکی از کارشناسان بازار سرمایه؛ ابهام در چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در كنار اخبار ضد و نقیض موجود در جامعه در خصوص نحوه اجرای این طرح بیشترین تاثیر را بر روند حركتی بورس از ابتدای معاملات در سال جدید تاكنون داشته است و هر روز نیز بر تعداد این اخبار افزوده می‌شود؛ در حالی طی ماه‌های پایانی سال گذشته خبر قطعی شدن افزایش نرخ محصولات سیمانی منتشر شد كه این خبر از سوی مسوولان دولتی تكذیب شد و این یعنی بر سر دو راهی قرار گرفتن فعالان بازار سرمایه در اتخاذ تصمیمات مهم برای سرمایه‌گذاری.


بر این اساس روز گذشته سهامداران حقیقی و حقوقی روند معاملات سهام شرکت های پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، بانك صادرات، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، بانك تجارت، گروه صنعتی پاکشو و در نهایت بانك ملت را در میان نمادهای حاضر در تابلوهای اول و دوم بورس اوراق بهادار تهران، به دقت تحت نظر داشتند.


بر این اساس بازهم در دومین روز کاری بورس اوراق بهادار در هفته جاری بازار  شاهد تاثیرگذاری منفی نمادهای پالایش نفت بندرعباس، بانك تجارت و گروه مپنا، بر شاخص بود. اگرچه علاوه بر این نمادها، معاملات سهام شركت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین تحت تاثیر اظهارات عضو كمیسیون صنایع مجلس در مورد نرخ خوراك و سوال از وزیر نفت در صحن علنی مجلس بود.


اگرچه در معاملات روز گذشته سهام شرکت‌های حاضر در صنایع حمل‌ونقل و  سایر معادن تلاش داشتند تا از میزان تاثیر منفی بر شاخص بكاهند؛ اما در نهایت مغلوب نمادهای مزبور شدند. در ادامه معاملات روز کاری گذشته بورس اوراق بهادار تهران، صنایع خودرو و ساخت قطعات، بانك‌ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


اما در میان صنایع پیشرو در بازار فریبرز پرنا، به انتظار موجود از افزایش  مراودات دولت با پیمانكاران هدف اجرای سیاست حمایت از تولید داخل با اشاره کرد؛ موضوعی  که می‌تواند به نفع شركت‌های برقی تمام شود، چراكه دولت با هدف جلوگیری از مشكلات احتمالی بر سر تولید برق در تابستان سال جاری رابطه نزدیك تری با پیمانكاران این بخش برقرار كرده است. بر این اساس وی پیش‌بینی کرد که بخش قابل قبولی از مطالبات این گروه به آنها پرداخت شود.


به گزارش دنیای اقتصاد در حالی حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملاتی دیروز در بورس تهران به ترتیب نسبت به روز شنبه از کاهش 9/19، 23/14 و 05/7 درصدی برخوردار بود که این کارشناس بازار سرمایه معتقد است:  پتانسیل نقدینگی موجود در جامعه و جریان در حال ورود آن به بازار سرمایه می‌تواند سبب بازگشت اعتماد و روند صعودی به این بازار شود تا جایی‌كه به نظر می‌رسد قدرت این نقدینگی آنقدر زیاد است كه برخی اخبار منفی نیز قادر به جلوگیری از تاثیر مثبت آن بر بورس نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود از اواسط هفته جاری شواهدی از این رویداد مهم در بازار سرمایه قابل رویت باشد.


در نهایت روز گذشته نماد معاملاتی شركت تهران شیمی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
سپاه ما برمی خیزد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی زیبایی می‌میرد، جادو برمی‌خیزد (1)


روزگاری زیبا بودند، مورد توجه قرار داشته و به خوبی از آنها نگهداری می‌شد. اما چرخ روزگار، سرنوشتی دیگر برای‌شان رقم زده بود.