اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بورس جان می‌گیرد؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

اخبار اقتصادی - بورس جان می‌گیرد

اگر شمارگان تولید شرکت‌ها متوازن با تقاضا و مبتنی بر توسعه بازار افزایش پیدا کند، هزینه‌های تولید کاهش و سودآوری هم به نسبت دارایی‌ها افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهام آن‌ها و شاخص‌های بورس را بالا می‌برد.

پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - تداوم رکود اقتصادی و تأثر نرخ رشد و سودآوری شرکت‌های بورسی از این رکود، افت شاخص‌های بازار سرمایه را در دوره اخیر رقم زد، افتی که بسیاری از کارشناسان آن را بیش‌تر ناشی از تأثیر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی، تعیین عوارض برای صادرات سنگ آهن و تثبیت دستوری قیمت در برخی بخش‌ها ازجمله خودرو می‌دانستند.
 
اما با شروع سه‌ماهه دوم سال با هدف رشد سرمایه‌گذاری، تضمین سودآوری شرکت‌ها و خروج از رکود، زمینه واقعی‌سازی تدریجی قیمت‌ها فراهم شد و افزایش قیمت‌ها در بخش‌هایی مانند صنایع غذایی، مصالح ساختمانی و خودور اعمال شد.
 
در همین حال، با هدف تقویت بازار سرمایه و حمایت از تولید داخل و براساس تغییر مبنای محاسبه قیمت‌های پایه از نرخ ارز مبادله‌ای به نرخ ارز آزاد، قیمت متوسط گاز مجتمع‌های پتروشیمی با تصویب هیأت‌وزیران 24 درصد کاهش یافت.
 
همه این عوامل دست به دست هم داد تا در روزهای اخیر شاهد رشد آرام شاخص‌ها و قیمت سهام باشیم. در میان 39 صنعت حاضر در بازار، خودرویی‌ها برای چند روز متوالی توانسته‌اند در صدر برترین صنایع بازار قرار بگیرند. گروه مالی و شیمیایی نیز در رده های بعدی نشستند.
 
حال اگر شمارگان تولید شرکت‌ها متوازن با تقاضا و مبتنی بر توسعه بازار افزایش پیدا کند، هزینه‌های تولید کاهش و سودآوری هم به نسبت دارایی‌ها افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهام آن‌ها و شاخص‌های بورس را بالا می‌برد.
 
سخن پایانی این‌که؛ بورس تنها بازاری است که افزایش شاخص‌های آن به هر میزان، نه‌تنها افزاینده تورم نیست بلکه کاهنده آن است، زیرا نقدینگی را از بخش‌هایی که دادوستدهای نقدی در آن‌ها موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، خارج و به بخش‌های مولد منتقل می‌کند. این نقشی است که بانک‌ها در دوران رقابت با ابزار سود سپرده و جذب سرمایه‌ها با حربه سودهای آن‌چنانی، موفق به ایفای آن نشدند.
 اخبار اقتصادی - پول نیوز

 


ویدیو مرتبط :
حمایت روحانی از بورس و ضرر خوردن 6 میلیون نفر در بورس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بورس جان گرفت



اخبار,اخبار اقتصادی,شاخص بازار بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - بورس جان گرفت/ سهام فولاد مبارکه و بانکها بیشترین تاثیر مثبت را داشتند

شاخص کل بورس به واسطه برتری تقاضا در بسیاری از نمادها با افزایش ۵۰۵ واحدی به کانال ۷۷ هزار واحدی بازگشت.

پس از اعلام حذف محدودیت‌ها در فروش سهام، بازار با واکنش مثبت به این تصمیم، با برتری تقاضا در بسیاری از نمادها به کار خود ادامه می‌دهد.


بر اساس این گزارش، شاخص بورس هم به دنبال همین امر با افزایش 505 واحدی به کانال 77 هزار واحدی بازگشت و ارزش بازار نیز با روند افزایشی به 377 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.


در بازار امروز فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، بانک ملت، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، بانک پارسیان و سیمان تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.


در بازار امروز تمام شاخص‌های منتخب از جمله شاخص صنعت، شاخص 50 شرکت فعالتر، شاخص آزاد شناور، 30 شرکت بزرگ، بازار اول و دوم،‌برنگ سبز درآمده و روند صعودی به خود گرفته است.

در معاملات بورس تهران اکثر نمادهای بورسی افزایش قیمت دارند که در این میان درخشان تهران، نوسازی و ساختمان تهران،‌لعابیایران، سایپا‌ آذین، قند نیشابور، پارس خودرو و صنعتی بهشتر بیشترین افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.


در فرابورس هم شاخص با افزایش 16 واحدی به 751 واحد رسیده که بیشترین تأثیر مثبت را پتروشیمی جم، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه،‌پالایش نفت لاوان، پتروشیمی خراسان، ذوب آهن اصفهان، بانک سرمایه، بانک دی و بانک گردشگری داشته‌اند.
در این بازار برترین تقاضا به دو نماد کی‌بی‌سی و سرمایه‌گذاری اعتلای البرز که اولین روز فرابورسی خود را تجربه می‌کنند، اختصاص دارد.


بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان بازار از بازگشت قیمت‌ها و شاخص بورس به سطوح ماه‌های قبل خبر داده‌اند و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که در فروش سهام عجله نکنند.
اخبار اقتصادی  - فارس