اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بورس‌ بازان سئول در تهران


روز گذشته در حالی دومین روز از حضور رئیس‌جمهور کره جنوبی در تهران سپری شد که این کشور جمع زیادی از فعالان اقتصادی خود را به همراه خانم «پارك گئون هی»‌راهی تهران کرده است تا زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی با ایران را فراهم سازند.

روزنامه آرمان - حسین حلاج: روز گذشته در حالی دومین روز از حضور رئیس‌جمهور کره جنوبی در تهران سپری شد که این کشور جمع زیادی از فعالان اقتصادی خود را به همراه خانم «پارك گئون هی»‌راهی تهران کرده است تا زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی با ایران را فراهم سازند. در دومین روز حضور خانم گئون هی در تهران، تلاش هیات های اقتصادی دوطرف معطوف به این بود تا زمینه های توسعه همکاری ها در عرصه های نفت و انرژی، حمل و نقل هوایی، بازار بورس و سرمایه و انتقال تکنولوژی‌های نوین مهیا شود.

تفاهمنامه نفتی

کره جنوبی که از مشتریان سنتی نفت خام ایران است، بعد از رفع تحریم‌ها در پی آن است تا میزان واردات نفتی خود از این کشور را تا سطح قابل توجهی افزایش دهد. این راهبرد کره‌ای ها، البته از سوی طرف ایرانی هم مورد استقبال قرار گرفته است، تا آنجا که به گفته وزیر نفت ایران، باب نخست گسترش همکاری بین دو کشور گشوده شده است.

 تامین منابع مالی پروژه‌ها از دیگر خواسته‌های ایران برای افزایش بیشتر همکاری با این کشور شرق آسیاست. خبرگزاری تسنیم روز گذشته خبر داد:« بیژن زنگنه وزیر نفت و جوهیونگ هوان وزیربازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی امروز ١٣ اردیبهشت، سومین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور را با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و پاک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی درباره راهبرد بلندمدت همکاری دو طرف امضا کردند.»

پیش‌بینی چینی از مراودات کره‌ای

افزایش خرید نفت از ایران، یکی از محورهای گفت و گو میان مقامات اقتصادی ایران و کره جنوبی بوده است. با این وجود، اهمیت این اتفاق به حدی است که بازتاب جهانی آن از نگاه چشم بادامی های سرخ هم دور نمانده و با ارائه تحلیل هایی پیش بینی می کنند مراودات نفتی میان ایران و کره تا آینده‌ای نزدیک به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. یكی از رسانه‌های پرتیراژ چین روز دوشنبه، پیش بینی كرد كه صادرات نفت ایران به كره با توجه به امضای قراردادهای جدید نفتی میان دو كشور به ۴۰۰ هزار بشكه در روز افزایش یابد.

چاینا دیلی در گزارش خود، به مساله‌ای فراتر از نفت پرداخت و نوشت:« تهران و سئول قرار است چند سند و تفاهمنامه همكاری در حاشیه این سفر مهم در خصوص انرژی، مخابرات و ارتباطات امضا كنند.» گسترش دامنه همکاری های ایران و کره از آن جهت برای چینی‌ها حائز اهیمت است که با افزایش تعداد شرکای اقتصادی ایران در سطح جهان ، انحصار چشم‌بادامی‌های سرخ در اقتصاد ایران شکسته می شود.

همکاری بورسی ایران و کره


سرمایه گذاران خارجی، ایران بعد از برجام را سرزمین فرصت های بکر می دانند. یکی از این فرصت های بکر و جذاب، بورس تهران است که به رغم فرازو فرودهای بسیار در سال های اخیر، محل مناسبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است. از این رو استقبال بورس بازان کره‌ای از بورس تهران نکته جالب توجهی است که با دیدار رئیس کمیسیون خدمات مالی کره و رئیس کمیسیون اوراق بهادار این کشور با رئیس سازمان بورس ایران رخ داد.

 حمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در این دیدار همکاری بسیار درخشانی را برای هر دو نهاد در آینده ای نزدیک پیش بینی کرد.» در ادامه این گزارش آمده است:« اون بو به نمایندگی از کمیسیون خدمات مالی بازار کره جنوبی آمادگی این نهاد را برای افزایش تعاملات با همتای ایرانی خود اعلام کرد.»

از زمین تا آسمان

حضور کره‌ای‌ها در تهران، با راه اندازی پروازهای مستقیم تهران – سئول نیز همراه بود. ایسنا به نقل از زیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی نوشت: «حدود یک ماه و نیم پیش شرکت هواپیمایی کره مجوز راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین تهران و سئول را دریافت کرد که تا پایان سال میلادی این پروازها راه اندازی می‌شود.‌» هانگ‌هواین همچنین اظهار داشت: «می‌توانیم در بخش هوانوردی نیز با ایران مشارکت کنیم.» علاوه بر این، به گفته هانگ هواین، کره‌ای‌ها به مشارکت در پروژه های ریلی در ایران نیز رغبت دارند.

این وزیر کره‌ای در این مورد گفت:« پروژه‌ای که زودتر از سایر پروژه‌ها با مشارکت دو کشور عملیاتی می‌شود اجرای پروژه ریلی اصفهان-اهواز است که در این زمینه سند همکاری بین دو کشور امضا می‌شود.» ایسنا همچنین از قول هانگ هواین خبر داد:« علاوه بر این قرار است یادداشت تفاهم بین شرکت راه آهن ایران و شرکت هیوندای روتِم جهت تامین ۴۵۰ واگن برای ایران امضا شود.» وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی همچنین از سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید ابراز تمایل کرد.

نسل چهارم تکنولوژی

تمایل کره‌ای‌ها به توسعه مراودات اقتصادی با ایران آنچنان زیاد است که سفر رئیس جمهور این کشور به تهران بعد از ۴۰ سال گویای موضع آنها است. هرچند توسعه سطح روابط اقتصادی با کشورهای دنیا، اتفاق خوشایند در سیاست خارجی قلمداد می شود، اما بسیاری از فعالان اقتصادی تاکید می‌کنند که این مراودات نباید یک طرفه و به نفع کره‌ای‌ها باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین ارتباط گفت:« کره جنوبی دیگر نباید به ایران به عنوان یک بازار محصولات تمام‌شده خود نگاه کند.» ولی‌ا... افخمی‌راد در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: «این سرمایه‌گذاری ها و تفاهمنامه‌ها باید به همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی ختم شود.» این تاکیدات در توصیه‌های سفیر سابق ایران در کره جنوبی نیز تکرار شده است. فریدون انتظاری به تسنیم گفت:«کره‌ای‌ها مایل هستند در حوزه خلیج فارس سرمایه‌گذاری کنند و عمدتا روی مواد اولیه و تولیدات پتروشیمی حساس هستند.»


ویدیو مرتبط :
توصیه های حسین عبده تبریزی به بورس بازان در بازار سهام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان سال رویایی در بورس تهران



 

 

پایان سال رویایی در بورس تهران

 

 

بازار دادوستد سهام روز گذشته آخرین روز کاری خود در سال ۸۸را به پایان رساند تا معامله‌گران یکی از بهترین سال‌های دهه جاری بورس را تجربه کنند.


بازار سهام دیروز در شرایطی به فعالیت خود در سال ۸۸ پایان داد که البته ابهامات اساسی پیش روی معامله‌گران همچنان ادامه داشت. نامشخص بودن دو مساله عمده در زمینه های سیاسی و اقتصادی بازار را در سال گذشته در ابهام نگاه داشت و این مساله در آخرین روز کاری سال نیز ادامه داشت. تکذیب سخنان وزیر اقتصاد در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با لحاظ بودجه ۲۰هزار‌میلیارد‌تومانی و انتشار دلایل دولت جهت اجرای این طرح با لحاظ بودجه ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی - که در سایت دولت منعکس شد - سبب شده است تا مباحث در مورد اجرا یا عدم اجرای این طرح همچنان با بازار سهام همراه باشد. در همین حال و در شرایطی که کمتر از سه روز به پایان سال ۸۸ باقی مانده است بازار اطلاعی از سناریو قیمتی حامل‌های انرژی در سال ۸۹ ندارد. نامشخص بودن سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی، برآورد سود واقعی شرکت‌ها در سال آینده را دشوار‌تر می‌سازد. در همین حال در پرونده هسته‌ای نیز ابهامات هنوز ادامه دارد؛ امری که به معنای تداوم شرایط ابهام آور این مساله در سال آینده است.


معامله‌گران در بازار شاهد آخرین تلاش‌ها برای شناسایی سود و اصلاح قیمت‌های پرتفوی سهام بودند. این شرایط مختلط قیمتی ناشی از معاملات حمایتی و معاملات واقعی سبب شد تا معامله‌گران با حرکت‌های متفاوت قیمتی نیز مواجه باشند اما بیشتر نمادهای بازار دیروز شرایط رشد قیمتی را تجربه کردند.


در معاملات دیروز در‌ گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری ملی اقدام به واگذاری مالکیت خود در شرکت کف کرد تا فرد حقیقی که پیش از این بلوک سرمایه‌گذاری توسعه ملی را خریداری كرده بود اینک شاهد کسب دو کرسی در هیات‌مدیره این شرکت باشد. در معاملات عمده دیگر سایپا دیزل نیز بخشی از سهام شرکت زیرمجموعه خود محور خودرو را جابه‌جا کرد تا احتمالا این معامله درون‌گروهی به شناسایی سود منجر شود. نماد سایپا نیز پس از معامله انتقالی ابتدای هفته که در جریان آن بخشی از سهام سایپا به کارکنان این شرکت منتقل شد دیروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد.


روز گذشته در‌ گروه مالی توقف بیمه آسیا برای اعلام سود سال ۸۹ نکته مهمی بود که معامله‌گران در انتظار اعلام سود این شرکت هستند. در این‌گروه بیمه البرز پس از یک عرضه اولیه با صف خرید مواجه شد.


در‌ گروه فلزی، فولاد مبارکه و لوله ماشین‌سازی ایران دیروز معاملات حمایتی را شاهد بودند.


در‌ گروه دارویی، نماد عبیدی شاهد دو معامله بلوکی بود که این معاملات به دادوستد ۹/۱میلیون سهم منجر شد.


در مجموع بازار دیروز بازاری پرجنب و جوش بود که در آن شاخص کل ۵/۳۷واحد رشد کرد. از مجموع ۶/۳۲میلیارد‌تومان سهمی که در بازار دیروز معامله شد که ۴۴درصد آن به معاملات محور خودرو، سایپا و فولاد اختصاص داشت. از ۱۹۱نمادی نیز که به روی تابلو رفتند دیروز ۵۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۷نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.