اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به چه کسی دزد می‌گویند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: دزدی این نیست که فرد تنها از دیوار خانه ‌مردم بالا رود، بلکه از ساعت کارزدن و انجام با تاخیر کار ارباب‌رجوع نیز نوعی دزدی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «دزدی عناوین مختلفی در مسائل شرعی دارد» اظهار کرد: به طورکلی دزدی تصرف مالی است که از آن شخص نبوده و او آن را بدون اجازه صاحب‌مال تصرف کرده و نوعی تصرف بدون‌اجازه مال غیر است.

وی اظهار کرد: برداشتن اموال مشخص افراد بدون اجازه آنها بارزترین صورت دزدی است، اما دزدی موارد دیگر را نیز شامل می‌شود از جمله اینکه فردی کمتر از ساعاتی که تعهد کرده کار کند و به اصطلاح از ساعت کارش بزند.

موسوی افزود: همچنین فردی که ساعت‌ کار را در محل کار حضور دارد، اما در انجام کارهای محوله کوتاهی می‌کند نیز به نوعی دزدی کرده است. این وسط مهم نیست که به کار خود وجهه قانونی بدهد یا بازرسی از او صورت نگیرد. مهم چیزی است که بین خود و خدای خود باید مدنظر قرار دهد.

این کارشناس‌ مسائل مذهبی اظهار کرد: حتی افرادی که پروسه کاری ارباب‌رجوع را طولانی می‌کنند برای اینکه به کار شخصی خود بپردازند نیز در حال دزدی از مال‌ عمومی مردم هستند.

وی افزود: همچنین استفاده از اموال‌ دولتی برای انجام کارهای شخصی نیز دزدی است و افراد باید به طور جد از انجام این کارها اجتناب کنند.

موسوی به ابعاد گسترده‌تر دزدی اشاره کرد و افزود: افرادی که برای انجام‌ کاری لیاقت نداشته، اما داوطلب انجام آن کار شوند آنها نیز به نوعی از مال، وقت و سرمایه مملکت دزدی می‌کنند و دزدی آنها به مراتب آسیب‌های بیشتری را به دنبال داشته و گاه می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به متفاوت‌ بودن مجازات دزدی در اسلام اظهار کرد: برای دزدی که امنیت جامعه را به خطر بیندازد، بطور مثال فردی که از دیوار خانه‌ای بالا برود بطوریکه مردم در آن جامعه احساس‌ امنیت نکنند و آرامش جامعه را بر هم بزند بعد از چند بار اخطار، حکم قطع‌ انگشت صادر می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: اسلام به شدت با دزدی‌هایی که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد برخورد کرده است و این نوع دزدی بستگی به رقم‌ دزدی نداشته بلکه آثار سویی که این دزدی بر امنیت جامعه دارد در نظر گرفته می‌شود و مهم نیست مبلغ دزدی یک میلیارد تومان باشد یا 100 تومان.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام مواردی هم هست که چنانچه قاضی تشخیص دهد فرد به خاطر نجات جان‌ خود اقدام به دزدی کرده و این کار را بر حسب اضطرار انجام داده، مجازاتی برای فرد اعمال نمی‌شود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
وقتی دزد به دزد بزنه میشه شاه دزد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دزد بانك در كانال كولر گرفتار شد



 

سارق بی‌اقبال كه قصد سرقت از بانكی در شیراز را داشت در كانال كولر گیر كرد و در دام پلیس افتاد. ماموران كلانتری ۱۳ عباسیه شیراز از طریق مركز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سر و صدای فردی از درون كانال كولر یكی از بانك‌های آن شهرستان بلافاصله به محل عزیمت كردند.



ماموران پس از بررسی مشاهده كردند كه فردی به نام «الف م» در حالی كه قصد ورود به بانك از طریق كانال كولر را داشته در دهانه تنگ این كانال گرفتار و بر اثر شدت فشار اقدام به داد و فریاد و درخواست كمك كرده، از این رو با همكاری عوامل آتش‌نشانی متهم از كانال كولر بیرون آورده و توسط ماموران دستگیر شد و در تحقیقات به عمل آمده از متهم، وی اقرار كرد كه با همدستی دو نفر قصد سرقت از این بانك را داشته، كه آنها از محل متواری شده‌اند. تحقیقات پلیس برای دستگیری همدستان متهم آغاز شده است.