اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به چمران هم جفا كردند



اخبار,اخبارسیاسی ,شهید چمران

در ذهن تندروها این بود كه چمران یك آمریكایی است. مشكلات پیش روی روحانی بیشتر از آن چیزی است كه ما می‌دانیم. آنها که برای خانواده شهدا پاسخی ندارند تقصیر راگردن ما می اندازند. روابط امام (س) و مهندس بازرگان حسنه بود.

رجوع ما به مهندس هاشم صباغیان برای انجام گفت و گو به دو دلیل بود،نخست بحث ورود شهدای غواص عملیات كربلای4  به كشور كه برخی افراد و جریان ها در خصوص لو رفتن این عملیات اتهام هایی را متوجه نهضت آزادی كردند و دوم فراسیدن 31خرداد سالگرد شهادت دكتر مصطفی‌چمران كه دارای وابستگی هایی به نهضت آزادی و رهبران این جریان سیاسی بود.

 

مهندس هاشم صباغیان وزیركشور دولت موقت كه این روزها فارغ و مبرا از اختلاس ها و فسادهای اقتصادی در گوشه ای از این شهر به معلولان ذهنی خدمت می‌كند. اتهام افشای اطلاعات عملیات كربلای 4 به نهضت آزادی را از جانب كسانی می‌داند كه این روزهانسبت به عملكرد خود در جنگ پاسخ قانع كننده‌ای ندارند  ومی گوید آنها حتی از چاپ جوابیه ما در این خصوص و در نشریات خودشان امتناع می ورزند.او همچنین دكتر چمران را نابغه ای بزرگ می دانست كه درجریان انقلاب قدر ومنزلت او به  اندازه كافی درك نشد و از جانب برخی گروه های تندرو به وابستگی نیز متهم شد.با مهندس صباغیان ابتدا روند ورود نهضت آزادی به جریان انقلاب را مرور كردیم.


  موقعیت نهضت آزادی در ابتدای انقلاب و اقبال بدنه اجتماعی نسبت به این گروه چگونه بود؟
من خیلی خوشحالم كه شما سعی دارید مطالب را از زبان كسانی كه خودشان در جریان بودند دریافت و به اطلاع خوانندگان‌تان برسانید. از محاسن اقدام شما این است كه تاریخ صحیح ساخته می‌شود.

 

چون تاریخ برای یك مملكت نقش اساسی دارد و اگر تاریخ اشتباه نوشته شود باعث انحراف جوان‌ها خواهدشد، همچنین مطالب تاریخی راهی را برای آینده نیز نشان می‌دهد. بعد از آن‌كه كم كم فعالیت‌های سیاسی و انقلابی گروه‌های مختلف و در جاهای گوناگون آغاز شد،كه از آن جمله می‌توان به اقدامات رهبر كبیر انقلاب اشاره كردكه از عراق به پاریس و نوفل لوشاتو رفته و از آنجا فعالیت هایشان شروع شد، دوستانی كه در خارج از ایران حضور داشتند كه یا عضو جبهه ملی یا نهضت آزادی بودند دور آقای خمینی را گرفته و با صحبت ها و مصاحبه‌هایی كه ایشان داشتند از آنجا نام آقای خمینی در دنیا شناخته شد.

 

افرادی مانند قطب زاده، صادق طباطبایی، دكتر یزدی، بنی صدر و احمد سلامتیان همه جزو فعالان سیاسی در خارج بودند. به تبع آن، فعالیت ها در ایران هم شروع شد و اولین فعالیتی كه انجام شد تشكیل كمیته استقبال از امام بود. از هر گروه یك نماینده خواسته شد كه در این گروه حضور داشته باشد، در آنجا من از طرف نهضت آزادی بودم، مرحوم مطهری از طرف روحانیت مبارز، آقای تهرانچی از طرف سازمان جوانان، آقای شاه‌حسینی و آقای دكتر سامی هم حضور داشتند. اولین جلسه این كمیته كه تشكیل شد، آقای مطهری به عنوان رئیس و من به عنوان معاون انتخاب شدیم.

 

از طرفی هم آقای خمینی یك شورای انقلاب تشكیل داده بودند كه متشكل از آقایان دكتر بهشتی، آیت ا...مطهری، آیت ا... طالقانی، دكتر باهنر، دكتر سنجابی، مهندس بازرگان و دكتر سحابی بود كه البته اعضای آن تا مدت‌ها مخفی بودند. یكی دو جلسه كه از كمیته استقبال برگزار شد، مرحوم مطهری به من گفتند چون كار من در شورای انقلاب زیاد است و به كار اجرایی هم علاقه ندارم، شما خودتان مسئولیت آن را به عهده بگیرید. من به ایشان گفتم شما خودتان یك جلسه بیایید و وقتی اعلام كنید كه نمی‌توانید بیایید خود به خود معاون به عنوان رئیس تعیین می‌شود. ایشان هم همین كار را كردند و از آن به بعد من مسئول كمیته استقبال شدم. ما كار ها را انجام می‌دادیم كه البته گرفتاری ها و مسائل حاشیه ای هم داشتیم كه احتیاج به بحث طولانی دارد و من هم قبلا بیان كرده‌ام. 


  جز بازرگان افراد دیگری هم كاندیدای نخست‌وزیری بودند؟
هنگامی كه امام(س) به ایران آمدند، اولین مسئله، تعیین نخست وزیر دولت موقت بود. افراد مختلفی از جمله مرحوم دكتر بهشتی، بنی صدر، قطب زاده و مرحوم مهندس بازرگان كاندیدا بودند. آقای دكتر بهشتی كه نپذیرفتند و بعدا هم متوجه شدیم كه روحانیت تصمیم گرفته بود، به دنبال آن تز مائو كه انقلاب نسل اول خودش را می‌خورد، در مرحله اول هیچ مسئولیتی را نپذیرد. و همین طور هم شد و ما كه نسل اول بودیم خیلی ضربه خوردیم.

 

بعد از ایشان اكثریت مطلق به مهندس بازرگان رأی دادند و او نخست وزیر دولت موقت شد. قبل از آن كه حكم ایشان صادر شود، مهندس بازرگان در جلسه شورای انقلاب می‌گوید: شما می‌دانید چه كسی را انتخاب كرده اید و من را خوب می‌شناسید. من كسی هستم كه طبق قانون و به صورت پله پله كار می‌كنم، یعنی تا پله اول را محكم نكرده باشم به پله بعد نمی روم. البته این سیاست بعد از مدتی به سیاست گام به گام معروف شد كه بعدها هم افراد دیگر از این سیاست   پیروی كردند. همچنین مهندس بازرگان گفت كه من از فرد حرف گوش نمی كنم و هرچیزی را كه جمع تصویب كند تابع آن هستم. با این شرط ها بود كه شورای انقلاب ایشان را انتخاب كرد و آقای خمینی حكم داد. 

 

مهندس بازرگان در اولین سخنرانی پس از نخست‌وزیری‌اش هم كه در دانشگاه تهران داشت وجمعیت زیادی هم آمده بودند، گفت: من قول نمی‌دهم كه همه كسانی را كه برای كابینه انتخاب می‌كنم بهترین باشند  اما قول می‌دهم كه همه خادم ایرانند و به اسلام و ایران اعتقاد دارند و كسی خیانتكار در بین آنها نیست. همین طور هم شد و دولت موقت تشكیل شد كه در ابتدا هم در همان مدرسه رفاه در یك اتاقی حضور داشتند، و بعد از پیروزی انقلاب به ساختمان نخست‌وزیری در خیابان پاستور رفتیم. ساختمان نخست‌وزیری دو قسمت داشت كه یك قسمت ساختمان چهار طبقه اداری و كنار آن هم یك كاخ گرد برای نخست وزیر بود كه محل استقرار هویدا نخست‌وزیرشاه بود. مهندس بازرگان آنجا نرفت و گفت همگی به همان ساختمان اداری می‌رویم. چند نفر را در آنجا به عنوان معاون برای خودشان انتخاب كردند، آقای دكتر یزدی معاون امور سیاسی، دكتر چمران معاون امور انقلاب و من هم معاون امور انتقال بودم. 


كار من در معاونت امور انتقال معمولا از همه بیشتر بود چون تمام دستگاه‌های اداری كه دوره شاه بودند باید تصفیه و جمع و جور یا منحل می‌شدند. ما هم افرادی كه مانده بودند مثل حسابدار یا ماشین‌نویس ها را به عنوان كارمند در جاهای دیگر انتخاب كردیم تا خدمت كنند. خیلی كار مشكلی بود كه دولت موقت توانست انجام دهد.

 

شاید شما از جزئیات كارها مطلع نباشید، در آن زمان كار دولت موقت خیلی مشكل بود چون هر لحظه ممكن بود با تدابیری كه استعمار كرده انقلاب با شكست مواجه شود، چون آمریكا این مركزی كه آنقدر از آن بهره می‌برد را از دست داده بود و نمی توانست ساكت بنشیند ولی خوشبختانه با همه اینها مبارزه شد و انقلاب به مشكلی نخورد. در حكم آقای مهندس بازرگان هم آمده بود كه شما قانون اساسی را تنظیم كنید و انتخابات اولین دوره مجلس را هم برگزار كنید و بعد از آن مجلس هر تصمیمی خواست بگیرد. یك كار اساسی هم در آن موقع انجام شد و ما برای اولین بار مجلس خبرگان قانون اساسی را تشكیل دادیم و من خودم در زمان مسئولیتم در وزارت كشور این انتخابات را برگزار كردم. 


  آقای مهندس، آیا واقعا از ابتدا قرار بود این دولت، موقت باشد یا فعالیت‌های انقلابی و تند آن زمان باعث شد كه نتواند راهش را ادامه دهد؟
نه، دولت موقت بود و مسئولیت هایی هم كه قرار بود انجام دهد در حكم نخست وزیری نوشته شده بود كه سه وظیفه اصلی بود. ولی آن موقع گروه‌های زیادی از جمله  حزب توده و مجاهدین خلق بودند كه جامعه را علیه دولت موقت تحریك و همه آنها اغتشاش می‌كردند و تحصن راه می‌انداختند تا چوب لای چرخ دولت بگذارند. یكی از مشكلاتی را هم كه مهندس بازرگان با آقای خمینی مطرح كردند تعدد مراكز تصمیم گیری بود، هر گروهی برای خودش تصمیم می‌گرفت و دولت هم كه می‌خواست مملكت را اداره كند دچار مشكل می‌شد و لذادولت موقت استعفاء داد.


  یعنی امام(س) روی اینها سیطره نداشت؟
نه، امام روی حزب توده كه سیطره ای نداشت. حزب توده خانه‌های مردم را می‌گرفت و یك عده را با اثاثیه‌ شان از جنوب شهر با كامیون به خانه‌های نیمه كاره مردم می‌آوردند. كردها را به ترتیب دیگری تحریك كرده و كردستان دچار آشوب شده بود، سیستان و بلوچستان را به گونه دیگری ملتهب كرده بودند. از جاهای مهمی كه مسئله داشت آذربایجان بود كه حزب خلق مسلمان را درست كرده بودند و علیه دولت موقت فعالیت می‌كردند. یك بار به ما خبر دادند كه آقای مهندس حسن شریعتمداری، فرزند آیت ا... شریعتمداری می‌خواهند بروند ایستگاه رادیو تبریز را بگیرند، من با او تماس گرفتم و گفتم‌حسن‌آقا چه كار می‌كنید ؟ مگه علاقه مند به انقلاب نیستید؟ گفت هر قسمت را یك نفر برداشته، آذربایجان هم سهم ماست. ببینید این تفكرحاكم بود. 


عوامل داخلی هم البته بودند كه از نیروهای جوان و تند بودند و مهندس بازرگان می‌گفت كه این‌ها تند می‌خواهند، زود می‌خواهند و خوب هم می‌خواهند ولی من نمی توانم این گونه كار كنم و به تدریج باید مملكتی را كه 50 سال زیر سلطه استعمار بوده را درست كنیم و یك شبه نمی‌توان همه چیز را درست كرد و باید صبر كنید تا ما بتوانیم موفق شویم.


  با توجه به فرمایش خودتان كه انقلاب نسل اول خودش را می‌خورد و با توجه به شخصیت معتدلی كه مهندس بازرگان داشتند چه شد كه قبول كردند زیر بار مسئولیت سنگین دولت موقت بروند؟
اگر مهندس بازرگان این مسئولیت را نمی پذیرفت، هر شخص دیگری نخست وزیر شده بود انقلاب با شكست مواجه می‌شد. برای این‌كه مهندس بازرگان خودش و حزبش را فدا كرد تا انقلاب پابرجا باشد و همان موقع كه ایشان نخست وزیر شد دفتر سیاسی نهضت آزادی جلسه گذاشتند و گفته شد كه بدشانسی مهندس بازرگان این بود كه اولین نخست وزیر بود و الا شخصیتی كه ایشان داشت قابل مقایسه با شخصیت‌های دیگری كه مطرح بودند نبود، تا آن زمان بازرگان 30 سال سابقه فعالیت‌های سیاسی و اعتقادی و مذهبی داشت و در دوره شاه زندان‌ها رفته بود، كدام یك از افرادی كه ادعا می‌كردند چنین شخصیتی داشتند؟ 


  رابطه مرحوم مهندس بازرگان با امام خمینی(س) در زمان انقلاب چگونه بود؟
رابطه خیلی خوبی بود، به طوری كه قبل از اینكه آقای خمینی به تهران بیایند ما وقتی مشكلاتی داشتیم به قم می‌رفتیم. یك نوع تشریفاتی هست كه با این تشریفات اهمیت افراد نشان داده می‌شود، در روحانیون هم این‌گونه هست كه وقتی یك تعدادی از روحانیون نزد یك روحانی بزرگ می‌روند، آن روحانی هركس را كه دعوت كند و كنار خودش بنشاند یعنی او را به بقیه آن جمع ارجح می‌داند. مثلا ما زمانی كه انتخابات مجلس خبرگان را برگزار كردیم نمایندگان منتخب را نزد آیت ا... خمینی بردیم، آقای حاج شیخ بهاءالدین محلاتی كه در شیراز بود، كسی بود كه اجتهاد آقای خمینی را گواهی كرده بود، در آن جمع كه همه هم روحانی بودند، اولین كسی كه آقای خمینی دعوت كردند كه كنارشان بنشیند ایشان بود.

 

این را مثال زدم تا متوجه شوید. زمانی هم كه ما با هیات دولت نزد آقای خمینی می‌رفتیم به دو صورت بود؛ گاهی چند نفر كه كار داشتند خودشان می‌رفتند، چون حرف‌های آقای خمینی فصل‌الخطاب بود و یك حرفی كه می‌زد كسی روی آن حرف نمی زد. گاهی هم با تعدادی از اعضای شورای انقلاب به قم می‌رفتیم، حدود 5، 6 نفر از وزرا و 5، 6 نفر هم از اعضای شورای انقلاب بودند، معمولا مواقعی بود كه با شورای انقلاب اختلاف داشتیم و آقای خمینی نظر می‌داد و موضوع را حل می‌كرد، در این مواقع وقتی وارد می‌شدیم عده ای خم می‌شدند و دست آقا را می‌بوسیدند ولی ما دست می‌دادیم.

 

وقتی مهندس بازرگان وارد می‌شدند، با وجود آن كه در آن جمع آقایان مطهری و بهشتی و دیگران هم بودند آقای خمینی مهندس بازرگان را در كنار خودش می‌نشاند، با آن مقدماتی كه گفتم یعنی آقای خمینی مهندس بازرگان و نقش او را نسبت به دیگران ارجح می‌دانست. روابط خیلی خوبی بود. آقای خمینی یك هیاتی را برای حل مسئله كردستان تعیین كرد كه مرحوم فروهر، من، دكتر چمران و مرحوم عزت سحابی بودیم كه آقای چمران بنا به اتفاقاتی كه در جریان پاوه پیش آمده بود صلاح دید كه نیاید و به جای خودش تیمسار فلاحی را فرستاد. هیات دولت، شورای انقلاب و آقای خمینی اختیارشان را به این هیات داده بودند و به تشریفاتی احتیاج نبود.

 

وقتی كه دولت موقت استعفاء داد ما در كردستان بودیم، بعد از استعفای دولت، دفترآقای خمینی بیانیه داد كه آن هیات به قوت خودش باقی است و كار را ادامه دهد، در حالی كه دولت موقت وجود نداشت. این را گفتم كه ببینید روابط چقدر حسنه و خوب بود. اما عده ای به دلایل مختلف حرف‌هایی در مورد رابطه آقای خمینی و مهندس بازرگان زده اند كه به دلایل مختلف هیچ كدام‌شان درست نیست. یكی از دلایلی كه شاید كمتر گفته شده باشد این است كه وقتی استعفای دولت موقت پذیرفته شد، مهندس بازرگان به عنوان رئیس شورای انقلاب تعیین شد و تا مدت‌ها با این‌كه نخست وزیر نبود ولی رئیس شورای انقلاب بود.


  نقش شهید چمران در نهضت آزادی چگونه بود؟
ایشان عضو شورای مركزی نهضت و از فعالان خارج از كشور بود و به بازرگان بیش از یك عضو علاقه داشت.دكتر چمران یك عارف هم بود و از نگاه عارفانه به شخص آقای دكتر بازرگان علاقه زیادی داشت.چمران از نظر شخصیتی در آمریكا رشد كرد و از نخبگان فضایی آمریكا بود.وقتی جریان لبنان مطرح شد آمریكا را ترك كرد و در لبنان شروع به فعالیت كرد.چمران بعد از امام موسی صدر تنها شد و بعد به انتخاب مهندس بازرگان آمد ایران و مشغول خدمت شبانه روزی شد.

 

چمران درجبهه نیز جنگ‌های نامنظم را اداره می‌كرد و بی وقفه به رزمنده ها خدمت می‌كرد.چمران به عنوان یك انسان كامل و صادق بود و این ویژگی صدق بسیار ارزش داشت. این صدق و امانتداری تنها حفاظت از مال نیست، بلكه این‌كه به تعهدی هم كه مردم می‌دادیم باید عمل می‌كردیم كه چمران از این افراد بود و ما به ایشان غبطه می‌خوردیم به دلیل ویژگی هایی كه داشت.انقلاب ما قدر دكتر چمران را ندانست و در همان زمانی كه در دولت بودبه ایشان اتهام عضویت در موساد را می‌زدند و در مجلس با دید شك گزارش جنگ‌شان را نگاه می‌كردند ودرذهن‌شان این بودكه چمران یك آمریكایی است.البته این نظر تندروها و كسانی بود كه ماموریت و قصد داشتند چمران را خراب كنند.


  موضع نهضت آزادی نسبت به جنگ تحمیلی چگونه بود؟
ما در جنگ 42 بیانیه دادیم.ما جنگ را تا فتح خرمشهر درست و دفاعی می‌دانستیم و بعد از آن با ادامه جنگ موافق نبودیم.خساراتی كه به كشور از لحاظ نیروی انسانی و سرمایه ملی واردآمد بعد از فتح خرمشهر بود و عده ای می‌گفتند برویم خاك عراق را تصرف كنیم كه این درست نبود.تنها ما مخالف نبودیم بلكه علما و سیاسیون دیگری هم بودند كه مخالف ادامه جنگ بودند.


  در این اواخر یك سری ادعا مبنی بر دست داشتن نهضت آزادی در لو رفتن عملیات كربلای 4 مطرح‌شده،شما  هم شنیده‌اید؟
این دروغ محض است و ما جوابیه دادیم كه از انتشار آن امتناع می‌كنند.نهضت آزادی اعلام كرد كه ما مسلمان و ایرانی هستیم و بیشترین حس وطن‌پرستی را اعضای نهضت آزادی دارند. این ادعایی كه مطرح می‌شود صحت نداشته و باید از آنهایی كه دروغ را اشاعه می‌دهند پرسید چرا امروز این صحبت ها را مطرح می‌كنند؟دلیل این سخنان این است كه خانواده شهدا كه به این افراد مراجعه می‌كنند پاسخی ندارند و تقصیر را گردن ما می‌اندازند.


  رابطه نهضت‌آزادی با دولت روحانی چگونه است؟
ما به برخورد خصمانه اعتقاد نداریم وبا همه تعامل می‌كنیم.البته می‌دانید كه به دستور مقامات امنیتی فعالیت‌های نهضت متوقف شده و فعالیت حزبی نداریم.ولی آقای روحانی دو خصوصیت ذاتی دارد یكی كه فوق العاده باهوش است ودیگر آن كه اهل دفاع از حق است.مشكلات پیش روی روحانی خیلی بیشتر از این چیزهایی است كه ما می‌دانیم.روحانی تابه حال خوب كار كرده و باید حمایتش كرد تا كسی نتواند مانع اقدامات او شود.برخی حوادث در كشور روال معمول خود راندارد و حتی برنامه‌ریزی هم مشكل را حل نمی كند.باید او را حمایت ودعا كنیم . دیگر گزینه ای مشكل می‌توان پیدا كرد كه مشكلات را حل كند.


  در آخر مطلبی اگر دارید بفرمایید؟
در اوایل انقلاب اتفاق‌های عجیبی رخ داد.برای مثال هویدا را دستگیر كرده بودیم و  برای محاكمه آماده می‌شد.هویدا قول داده بود همه خرابكاری‌های شاه را بگوید و اگر این مستندات رو می‌شد می‌توانستیم مقدار زیادی از پول‌های شاه  را بگیریم و برگردانیم.در این روند عده ای شعار می‌دادند و فشار می‌آوردند كه هویدا باید اعدام شود.بعد از مدتی در زندان هادی غفاری هویدا را با تیر در راهروی زندان زد و كشت.ما نمی گوییم هادی غفاری عضو سیا و موساد بود ولی افرادی كه دوروبر غفاری بودند و با چهره متفاوت در گوش غفاری زمزمه می‌كردند باعث كشته شدن هویدا به دست غفاری شد تا هویدا نتواند اسناد خود را افشا كند.


 اخبار  سیاسی -  قانون


ویدیو مرتبط :
معرفی شهید چمران از زبان چمران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهدی چمران در قم




 

مهدی چمران در قم

 

انتظارداریم اختلافات اصولگرایان تأثیري در انتخابات آینده شوراها نگذارد


دوست نداریم که نه زندان داشته باشیم و نه زندانی وجود داشته باشد/طرح تغيير پايتخت از تهران به استان ديگر مطرح نيست، چرا که هيچ شهری مانندتهران زير ساخت لازم را برای اين کار ندارد و بهترين مکان برای پايتخت تهران است.

ایلنا:رئیس شورای شهر تهران با اشاره به استراتژي اصولگرايان براي انتخابات سال آينده شوراها گفت:انتظار داریم که اختلافات بين اصولگرايان تأثیري در انتخابات آینده شوراها نگذارد و اصلا ما که نباید استراتژی خود را رو کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران عصر جمعه، پس از دیدار هیأت رئیسه شورای عالی استانها با مراجع قم، در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد نظر وی برای آزادی زندانیان سیاسی، گفت: آنچه که قانون گفته باید اجراء شود ولی به طور کلی دوست نداریم که نه زندان داشته باشیم و نه زندانی وجود داشته باشد.
وی در مورد دیرکرد جریمه های شهرداری که مراجع دریافت آن را غیر شرعی دانسته‌اند، اظهار داشت: این بحث باید با در نظر گرفتن نظر مراجع معظم تقلید، بررسی شود و این می‌طلبد که همه روی آن فکر کنند و در نهایت آنچه مطابق شرع است، اجرايی شود.
رئیس شورای عالی استانها همچنین گفت: عوارضی که در تهران گرفته می‌شود، مغایرت دارد که در شهرهای دیگر خرج شود و اگر گاهی اوقات هم اینگونه می‌شود، به صورت سازمان یافته نیست.
وی در مورد احتمال تغییر سال فعالیت شوراها از 4سال به 6سال نيز گفت: تعیین دوره مدت قانونی شوراها را قانون اساسی بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است و معتقدیم همان مجلسی که 4سال فعالیت را تصویب کرده می‌تواند آن را 6 ساله کند.
چمران ادامه داد: معتقدیم اعضای شورای هر شهری درمدت 4سال تا بخواهند برنامه‌ریزی کنند، مدتشان تمام می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه فرض بر این که این طرح تصویب شود، آیا بنابر رأیی که مردم برای 4سال به شما داده‌اند، دو سال فعالیت شما مشروعیت پیدا می‌کند، اظهار داشت:نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مشروعیت را می‌بخشند.
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش، گفت:شهرداری تهران از سالهای قبل 35 هزار ميليارد تومان به مردم تهران بدهی دارد اين در حالی است که بودجه نقدی و غيرنقدی اين شهرداری 4 هزار و100ميليارد تومان است.
وی در مورد احتمال تغییر پایتخت از تهران به استان دیگری، اظهار داشت: با توجه به این که زیر ساخت تمامی شهرهای کشور دچار اشکال است، طرح تغيير پايتخت از استان تهران به استان ديگر مطرح نيست، چرا که هيچ شهری مانند تهران زير ساخت لازم را برای اين کار ندارد
چمران ادامه داد: ممکن است مکان‌های اداری در شهر ديگر مستقر شوند ولی در حال حاضر، بهترين مکان برای پاتخت تهران است.