اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به كچل می‌گویند زلفعلی به کثیف هم باید بگویندپاکدست!



اخبار,اخبارسیاسی, پزشکیان

وجود پول‌های کثیف قابل انکار نیست. هیچ سال و دوره‌ای این تعداد سوال و استیضاح مطرح نبود. درون اصول نیاز به تغییر نگرش داریم. عارف اگر وارد انتخابات شود می‌تواند رای قابل توجهی كسب كند. افرادی که خواهان شلوغ کردن در زمینه فکت شیت هستند، اطلاعات‌شان در حد چند سانتریفیوژ است. در این مملکت، ۹۰ درصد رئیس جمهورها عاقبت به خیر نشدند. با رد صلاحیت هاشمی، محرز نشدن صلاحیت مطهری بعید نیست.

 او یكی از نمایندگان كم حاشیه مجلس شورای اسلامی است اما زمانی كه محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد ادعا كرد به 170 كاندیدای مجلس هشتم، پول داده است و برخی سایت‌ها نام مسعود پزشكیان را در لیست دریافت کننده پول از دولت احمدی‌نژاد قرار دادند، آرام ننشست.

 

نماینده مردم تبریز، اسكو و آذر شهر به قوه قضاییه نامه نوشت تا لیست منتشر شده مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن بحث پول‌های كثیف در سیاست و انتخابات از سوی وزیر كشور مطرح شد كه پزشكیان به «قانون» می‌گوید برخی با هیاهو اجازه ندادند رحمانی فضلی موضوع پول‌های كثیف را واكاوی كند و گزارش دهد. این نماینده مستقل درباره موضوعات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، رد صلاحیتش تا آمادگی برای حضور در انتخابات آینده مجلس صحبت كرد. در زیر مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:


  صحبت‌های وزیر کشور درباره پول‌های کثیف و ورود آن به حوزه سیاست چه اندازه قابل قبول بود؟
آقای رحمانی فضلی عنوان کردند که رسانه‌ها صحبت‌های او را طوری دیگر پخش کرده‌اند. پول‌های کثیف وجود دارد و ممکن است به عده‌ای داده شود تا در  انتخابات و سیاست حضور پیدا کنند. وزیر می‌گوید از این احتمال صحبت کرده است اما رسانه‌ها طوری این مطالب را منتشر کرده‌اند که انگار او می‌شناسد چه کسانی پول‌ها را گرفته‌اند.


  اما این مطالب را سایت وزارت کشور منتشر کرد و رسانه‌ها به نقل از این مرجع صحبت‌های رحمانی فضلی را انعکاس دادند.
رحمانی فضلی در صحن علنی این موضوع را که  او چنین حرفی را زده‌،انكار کرد  اما چون جریان را پیگیری نمی‌کردم بحث نمی‌كنم. روند قضیه این است كه وجود پول‌های کثیف قابل انکار نیست و ممکن است این پول‌ها به من نماینده داده شود تا به نوعی در آینده به آنها کمکی کنم. تاکید می‌کنم این احتمال وجود دارد که چنین اتفاقی بیفتد و حتی شخص نماینده نیز از منشأ پول و قصد و منظور کمک مالی بی‌اطلاع باشد. به این جهت، اطلاع رسانی و اعلام هشدار وزیر کشور برای آنکه نماینده و نامزدی بدون آگاهی کمک مالی دریافت نکند، راه و روش خوبی بود.


  با این حساب ارزیابی شما از گزارش رحمانی‌فضلی چطور بود؟
برخی دوستان نماینده، اجازه ندادند گزارشی ارائه شود. آنها با داد و فریادهایی كه راه انداختند سر و ته قضیه را هم آوردند.


  اخیرا اخباری مبنی بر جمع آوری امضا برای طرح سوال از  رئیس جمهور در مجلس منتشر می‌شود. سوال این نمایندگان در خصوص تعلل در ارائه فکت شیت ایران است؟
شنیده‌ام كه چنین سوالی مطرح است اما از ریز آن اطلاعی ندارم. هر چه می‌خواهند بگویند، سوال كنند اما توجه داشته باشند که مقام معظم رهبری سال 94 را  سال وحدت دولت و ملت عنوان کردند. اما افرادی که ادعای غرق شدن در فرمایشات مقام معظم رهبری را دارند، رفتارهای متضادی دارند. در این دوره از دولت اگر نگاهی به تعداد سوال‌ها و درخواست استیضاح وزیران داشته باشید هیچ سال و دوره‌ای این تعداد سوال و استیضاح مطرح نبود. اگر مفهوم، همدلی و وحدت است که باید گفت عجب وحدتی شکل گرفته است.


  فارغ از بحث وحدت، آیا دولت ملزم به ارائه فکت شیت ایرانی است؟
الزام و غیر الزام، بودن و نبودن فکت شیت یک مسئله است اما موضوع این است که گفتن بعضی مسائل به ضرر جامعه تمام خواهد شد. اینکه چه چیزی محرمانه و تخصصی است در حوزه اختیارات مسئولان امر است. اخیرا شاهد هیاهو درباره فردو و سانتریفیوژ هستیم که توضیحات اخیر دکتر علی صالحی در برنامه تلویزیونی نشان داد افرادی که خواهان شلوغ کردن در این زمینه هستند، اطلاعات‌شان در حد چند سانتریفیوژ است و نه بیشتر. باید به حرف متخصصان این موضوع گوش داد. اما این بین عده‌ای که هیچ چیز نمی‌دانند، از در مخالفت وارد می‌شوند. بگذارید بگویند، حرف زدن که مالیات ندارد.


  آقای پزشکیان برگردیم به اتفاقات سال ۹۲ و انتخابات ریاست جمهوری. آن زمان شما کاندیدای ریاست جمهوری شدید اما انصراف دادید. گفته می‌شود دلیل انصراف شما به خاطر حضور آقای هاشمی رفسنجانی است. یک درصد هم احتمال نمی‌دادید که آیت ا... رد صلاحیت می‌شود؟
نه، تصور نمی‌کردم آقای هاشمی رد صلاحیت شود. البته قبل از اینکه استعفا بدهم. صلاحیت من هم برای شورای نگهبان محرز نشده بود.


  این خبر به شما رسیده بود؟
بله، اعلام کرده بودند که صلاحیت من محرز نشده بود که بتوانم ادامه دهم. من از اول هم دنبال این کار نبودم و فقط برای رونق انتخابات و حضور در صحنه و فشاری که از طرف دوستان برای حضورم در انتخابات ریاست جمهوری وارد می‌شد، نامزد شدم که خدا را شکر نشد که ادامه بدهم.


  دوست نداشتید ادامه بدهید؟
نه، به سابقه تاریخی روسای جمهور ایران نگاه کنید، در این مملکت، ۹۰ درصد رئیس جمهورها عاقبت به خیر نشدند. 


   با این حساب آقای روحانی هم عاقبت به خیر نمی‌شود؟
با روندی که پیش رو  است هنوز مشخص نیست. اصولا با بزرگان و کسانی که برای ما زحمت کشیدند رفتار مناسبی نداریم و بعد از دوران خدمت‌شان ارزشی برای آنها قائل نبودیم. همیشه بدی‌ها، ضعف‌ها و قسمت‌های خالی عملکردها را دیده‌ایم نه بخش پر آن را. کاری به این ندارم که این بدی وجود داشته یا ما ساختیم. من می‌گویم فرض بر این بگذاریم بدی وجود داشته اما آیا آنها خوبی نداشتند؟ دولت‌هایی که امام آن طور از آن‌ها تعریف می‌کرد بدی‌ها را نمی‌دید؟ پس وقتی امام قسمت پر یک لیوان را می‌دیدند چرا ما همیشه قسمت خالی لیوان و ضعف‌ها را می‌بینیم.

 

ما قسمت‌های خالی لیوان را دیدیم و روی همه آن کسانی که در این مملکت با تمام وجود زحمت کشیدند عیبی گذاشتیم. اکنون نگاه کنید آدم‌های بزرگ ایران هیچ کدام در صحنه نیستند. نه تنها دیگر در صحنه حضور ندارند بلکه واهمه داریم که اسم‌شان برده یا جایی عکس‌شان نشان داده شود. این موضوعات  در حقیقت پرونده تاریکی از روند مدیریت ۳۶ سال بعد از انقلاب است. پرونده تاریکی که ما درست کرده‌ایم نه اینکه آنها عملکرد تاریک داشته اند. پرونده‌ آنها روشن است، پرونده‌‌هایی که حضرت امام و حتی مقام معظم رهبری در زمان فعالیت و خدمت آنها اظهار رضایت و پشتیبانی کردند.


  تا اینجای کار از عملکرد آقای روحانی دفاع می‌کنید؟
توجه کنید، ملت به فردی رای داده و به صحنه آمده است. حالا باید به حدی که مورد اعتماد مردم است او را قبول و از رئیس‌جمهور پشتیبانی کنیم. از دولت هم انتظار داریم در چارچوب قانون عمل کند. آن مقداری که در این چارچوب عمل کند، دفاع می‌کنیم و مقداری که عمل نکند نقد می‌کنیم و سعی داریم پیشگیری کنیم که از حدود قانون خارج نشود.


  در نهایت عملكرد دولت یازدهم تا امروز راضی‌کننده بود؟
ما تا دست به دست هم ندهیم و به یک زبان واحد  و نگاه مشترک نرسیم روندی كه تشریح شد ادامه پیدا خواهد کرد و مانند همیشه ناراضی خواهیم بود. برای ارزیابی عملكرد دولت باید ببینیم از چه كسی چه انتظاراتی داشتیم و بعد بررسی كنیم كه آیا آن فرد در چارچوب قانون عمل كرده است یا خیر. باید تاكید كرد اگر در چارچوب قانون عمل‌کرده اما دستاوردی نداشته، مقصر فرد و مسئول نیست بلكه قانون نقص داشته است که نتیجه‌ای حاصل نشده. بنابراین باید کسانی که قانون را نوشتند و تصویب کردند زیر بار مسئولیت بروند. اگر مشکلاتی در جامعه وجود دارد ما به عنوان قانون نویس مقصریم نه مجری آن.


  محقق نشدن شعارهای دولت چه تاثیری بر انتخابات دهم و ریاست جمهوری آینده خواهد داشت؟
اگر حرف‌هایی بزنند اما برای محقق شدن آن اقدامی نكنند خدا از آنها ناراحت می‌شود. این موضوع در قرآن كریم آمده است. در حقیقت ناراحتی خدا و خشم خدا یعنی خشم مردم و جامعه، پس بهتر است حرفی نزنیم باید در چارچوب‌های تعریف شده روی حرف‌مان بایستیم و با مردم صادق باشیم.


  به نظر شما دولت نمی‌خواهد وعده‌های خود را انجام دهد یا نمی‌تواند؟
اگر واقعا رئیس جمهور چنین حرفی زده باید پیگیری کند و در چارچوب قانون این وعده‌ها را به جایی برساند.


  عنوان کردید که صلاحیت شما برای ریاست جمهوری احراز نشده بود. برای نمایندگی که چنین مشکلی نخواهید داشت؟
بله، صلاحیت من برای ریاست جمهوری احراز نشده بود. برای انتخابات مجلس مشکلی وجود ندارد. نحوه احزار صلاحیت برای ریاست جمهوری روند دیگری دارد. اصلا پیگیری نکردم که ببینم به چه دلیل برای ریاست جمهوری رد صلاحیت شدم.


  برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا می‌شوید؟
تا خدا چه بخواهد. روند عادی این است که بیایم. تصمیمی برای نیامدن ندارم. 


  اما شما در هیچ کدام از نشست‌های اصلاح‌طلبان که در ماه‌های آخر سال ۹۳ برگزار شد شرکت نکردید.
از اول سعی کردم مستقل باشم. من در دو دوره‌ای که وارد انتخابات شدم در لیست اصلاحات نبودم، دور دوم كاندیداتوری بنده، اصلاحات فهرست دادن را تحریم کرده بودند اما نامزد شدم. این دوره از انتخابات مجلس هم مستقل عمل می‌کنم.


  ترکیب سیاسی مجلس دهم چه خواهد بود. چه گروه‌های سیاسی موفق می‌شوند کرسی‌های بهارستان را تصاحب کنند؟
پیش بینی این موضوع سخت است. اینکه چه گروه‌هایی وارد مجلس شوند منوط به این است که شورای نگهبان چه مقدار به گروه‌های سیاسی مجوز حضور بدهد. از سوی دیگر باید بررسی كرد كه افراد توانمند گروه‌های مختلف چقدر انگیزه آمدن به مجلس را دارند. بنابراین این موضوع دو سویه است در گام اول باید توانمندان انگیزه حضور داشته و پس از اعلام كاندیداتوری موضوع این خواهد بود كه شورای نگهبان صلاحیت آنها را زیر سوال نبرد.


  چند وقتی است که بین اصلاح طلبان و اصولگرایان دعواهای سیاسی و رسانه‌ای مبنی بر اینکه گروه مقابل موفق به حضور در مجلس نمی‌شوند به راه افتاده است. وضعیت اصلاح طلبان را چطور می‌بینید؟ آیا این گروه سیاسی می‌توانند اکثریت مجلس دهم را تصاحب کنند؟
تصاحب كرسی‌های مجلس آینده از سوی اصلاح‌طلبان به دو موضوع بستگی دارد؛ اول اینكه نیروهای اصلاح‌طلب  به میدان رقابت بیایند و در گام دوم شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت نكند. تصور می‌کنم گروه مستقل و اصلاح‌طلب بیشتر می‌توانند رای مردم را كسب كنند تا افرادی که به اسم اصولگرایی وارد میدان می‌شوند.


  پس اصلاح‌طلبان پیروز میدان خواهند بود؟
 خیلی تقسیم بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارم. من خودم را اصولگرا‌تر از خیلی‌ها می‌دانم، برای همین است که از بسیاری از حرف‌هایم کوتاه نمی‌آیم و روی اعتقادم هستم. اصولگرایی چارچوبی دارد كه این چارچوب پایدار است. مگر می‌شود فردی چارچوب نداشته باشد بعد بخواهد اصلاحات کند. اصلاحات در درون چارچوب معنا می‌دهد. قرار نیست اصول را اصلاح کنیم، درون اصول نیاز به تغییر نگرش داریم. چشم اندازی که مقام معظم رهبری تعریف مگر بدون اصلاحات ممكن است؟ پس باید تغییراتی ایجاد کرد، این تغییرات یعنی اصلاحات.

 

مگر می‌توانند ادعا كنند اصولگرایند اما اصلاحاتی نکنند و بتوانند به چشم اندازی دست پیدا کنند که مقام معظم رهبری آن را رسم كرده است. اگر این حرف درست است که روی اصولی هستند كه نیاز به اصلاحات  ندارد یعنی به اهدافی که مقام معظم و سیاست‌های کلی که فرمودند امکان دستیابی وجود نخواهد داشت. اصلاحات یعنی تغییر در رفتار، نگاه و گفت‌و‌گو و ارتباطات تا بتوانیم به قله‌ای که تصمیم گرفتیم برسیم.  اعتقاد دارم نمی‌توان اصول را داشت اگر اصلاحی انجام ندهیم.


  زمان بررسی بودجه سال ۹۴، هنگام بررسی هدفمندی یارانه‌ها آقای مصباحی مقدم ادعا کرد که دولت برای کسب رای در مجلس دهم تصمیم دارد یارانه را به همه مردم بدهد. آیا دولت در صدد است با پرداخت یارانه گروه خاصی را در مجلس دهم وارد کند؟
نكته عجیب این صحبت‌ها این است كه چرا آنها در زمان اجرایی شدن آن هم به خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها فریاد نمی‌زدند؟حالا بعد از چند سال اجرایی شدن به رویه غلط می‌گویند چرا كار خلاف را اصلاح نمی‌كنید؟ سوال من از آقای مصباحی‌مقدم این است كه شما كه آن زمان رئیس كمیسیون بودید، چرا جلوی كار خلاف را نگرفتید؟ آن زمان نمی‌گفتید چرا به این سبك به مردم پول می‌دهید؟ به نظر من درست‌تر آن بود که از ابتدا جلو خلاف را می‌گرفتند و اجازه اجرا نمی‌دادند. مجلس و این آقایان هر سال اختیار هدفمندی را به دولت نمی‌دادند. به آنها اختیار دادند تا به گردن کلفت‌ها پول بدهند، اما حالا به دولت جدید می‌گویند چرا پول می‌دهی. این یعنی تناقض در گفتار و رفتار كه درست نیست. اینکه درست است که باید قانون اجرا شود اما چرا وقتی دولت قانون را درست اجرا نکرد همه ساكت بودند.

 

دولت گذشته این قانون را نه یکسال نه دو سال بلكه برای سال‌های متمادی درست اجرا نکرد، عملا هم می‌گفت قانون را قبول ندارد، یکبار از این سخنرانی‌های آتشین از تریبون مجلس نشنیدیم. اما حالا آتشین شده‌اند و قانون هدفمندی برایشان مهم شده و نگران اقتصاد هستند. سوال این است كه این اقتصاد را چه کسی به اینجا کشاند. زمانی که رئیس دولت اصلاحات، پاستور را تحول احمدی‌نژاد داد، وضعیت اقتصاد و تورم این گونه نبود. اما اكنون هیچكس  نه می‌پرسد و نه نقد می‌كند. سوال نمی‌كنند كه چه شد از رشد و روند پویایی بازار به رکود و تورم بیکاری رسیدیم.


  آقای میرتاج الدینی می‌گویند تحریم‌ها باعث تورم و رکود شد.
دکتر احمدی‌نژاد بار‌ها می‌گفت که تحریم، کاغذ پاره است. حالا آقای رئیس جمهورشان راست می‌گفت یا آقای میرتاج‌الدینی؟ آنجا می‌گفت تحریم و قطعنامه کاغذ پاره است و برای همه اشتغال ایجاد خواهد کرد. حالا که خراب شده می‌گویند تحریم باعث شد. آنها که می‌دانستند این مسائل تاثیرگذار است درست صحبت می‌کردند تا هر روز علیه ما قطعنامه صادر نشود.


  برگردیم به موضوع انتخابات مجلس، احتمال سر لیستی آقای عارف وجود دارد. چقدر او را مناسب سر لیستی اصلاحات می‌دانید؟
من از اینكه چه كسی می‌آید و می‌خواهد سر لیست شود خبر ندارم. اما طبیعتا اگر آقای عارف حضور پیدا کنند رای قابل توجهی كسب خواهند كرد  به شرطی که شور انتخابات داشته باشیم و آحاد جامعه در انتخابات شرکت کنند.


  حضور علی مطهری در انتخابات آینده مجلس را با توجه به نطق‌ها و اظهار نظرهای چالش برانگیز چطور ارزیابی می‌كنید؟ شورای نگهبان او را به خاطر عقایدش رد صلاحیت نمی‌كند؟
هیچی بعید نیست. وقتی آقای رفسنجانی را تایید صلاحیت نمی‌کنند، احراز نشدن صلاحیت آقای مطهری هم امکان دارد. اعتقاد دارم از مجلس باید صداهای مختلف بلند شود و اجازه داده شود نماینده‌ها حرف‌شان را بزنند و اگر خلاف شرع بود شورای نگهبان تایید ورود كند اگر قرار باشد همه یکجور حرف بزنند، مجلس از خاصیت می‌افتد. معتقدم باید آقای مطهری و همه جناح‌های مختلف اجازه حضور در انتخابات مجلس داشته باشند اگر مردم رای دادند دلیلی وجود ندارد که از حضور آنها بترسیم. نباید جوی درست كنیم كه  كسی جرات حرف زدن نداشته باشد. جالب این است كه ما از مدرس دفاع می‌کنیم و اما وقتی كسی جرات می‌كند حرفی بزند، او را متهم به انحراف می‌كنیم. نباید جامعه را تنگ کنیم تا مردم احساس كنند، آزادی از جامعه ما رخت بر بسته است.


  رحیمی ادعا كرده است به نمایندگان مجلس هشتم پولی داده است. شما واكنش نشان ندادید؟
پول گرفتن نماینده‌ها حرف بی‌ربطی است. پول گرفتن یعنی چه؟ فقط این را نشان می دهدكه به صورت سازمان یافته نمایندگانی که طرفدار دولت خاصی بودند پول گرفته‌اند. حالا برای اینكه اذهان جامعه را منحرف كنند، اسامی افراد دیگری كه هیچ ربطی به دولت ندارند را منتشر می‌كنند. اما موضوع این است که تشکیلاتی برای نیروهای خود هزینه می‌كند و برای عده‌ای از نمایندگان پول خرج می‌كند . به همین منظور به دادگاه و قوه قضاییه نامه زدیم تا مشخص شود لیستی كه رسانه‌ای شده از كجا آمده است. اگر این اتفاق در مجلس اصلاحات می‌افتاد طوری دیگر برخورد می‌كردند. این همه اختلاس در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد، آب از آب تكان نخورد اما اگر یكی از این اختلاس‌ها در زمان دولت اصلاحات رخ می‌داد، آن را می‌كوبیدن بر سر دولت.


  اما مسئولان دولت پاک دست هم هر روز اعلام می‌کنند اختلاس‌ها ربطی به بدنه  این دولت ندارد.
دولت پاک است دیگر. به کچل می‌گویند، زلف علی؛ به کور می‌گویند عین علنی، به کثیف هم باید بگویند  پاک دست.


  پیامد برخوردهای قهری و محدود كننده با برخی شخصیت‌ها بویژه سخنرانان را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
 این اقدامات به  ضرر‌‌ همان قصد و نیتی است كه  می‌خواهند به آن دست پیدا كنند. در گذشته هم شاهد چنین رفتارهایی بودیم، چقدر علیه رفسنجانی در صدا و سیما و مجلس حرف زدند، نتیجه آن شد؟ محبوبیت عمیق جامعه به رفسنجانی. حالا ببینید این محدودیت رسانه‌ای چقدر باعث افزایش محبوبیت برخی افراد شده است و این اقدام باعث شد افرادی كه نسبت به این مسائل بی تفاوت بودند واكنش نشان دهند. دکتر شریعتی حرف خوبی می‌زد، او می‌گفت اگر می‌خواهی چیزی را خراب کنی خوب بهش حمله نکن بلکه بد ازش دفاع کن. این‌ها با این کار اسطوره سازی می‌كنند.


  به موضوع استیضاح فرجی‌دانا هم اشاره‌ای داشته باشیم، آیا استیضاح او مربوط به بورسیه‌ها بود؟
اعتقاد دارم استیضاح او سیاسی بود و موضوع بورسیه‌ها این بهانه را به دست برخی مجلسی‌ها داد. ایرادی به عملكرد فرجی‌دانا وارد نبود،  او باید چه کار می‌کرد که نکرده بود. اما ظاهرا دوستان در عرض یكسال فهمیدن كه باید او بركنار شود.  استیضاح‌كنندگان بر این باور بودند كه مدیران فرجی دانا در آینده فتنه خواهند كرد. آنها مگر بهتر از حضرت علی(ع) آینده را می‌بینند؟  قصاص قبل از جنایت درست نیست.


  از غائله قم خبر دارید؟
جاهایی که به ضرر خودشون است خبر نمی‌دهند. البته اختلاس ها به ضررشان بود اما چرا کسی واکنش نشان نمی‌دهد جای سوال است.  اما باز اجازه می‌دهند برود ترکیه و سخنرانی کند، اما فردی که یک قران پول نخورده است حق ندارد بیرون برود، حرفی بزند و حتی رسانه‌ها اجازه انتشار خبر و عکسی از او را ندارند. انصاف هم چیز خوبی است.

 

 اخبار  سیاسی  -  قانون


ویدیو مرتبط :
زلفعلی تهرانه گئدیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لباس های کثیف همسایه



 

 

لباس های کثیف همسایه

 

زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌ کشی کردند.
روز بعد، ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد که همسایه‌اش در حال آویزان کردن رخت‌های شسته است و گفت: «لباسها چندان تمیز نیست. انگار نمی داند چه طور لباس بشوید. احتمالا باید پودر لباس‌ شویی بهتری بخرد.»
همسرش نگاهی کرد اما چیزی نگفت.
هربار که زن همسایه لباس‌های شسته‌اش را برای خشک شدن آویزان می‌کرد زن جوان همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت: «یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده‌ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده!»
مرد پاسخ داد: «من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره‌هایمان را تمیز کردم!»