اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به فردین گفتم تو پاکی اما گنج قارون چی؟


سید محمد بهشتی گفت: جلسه ای با فردین داشتم. به او گفتم شما دو شخصیت دارید: یکی فردین در سینما، یکی هم شخصیت بیرونی تان. معتقدم شریف تر از تو در سینما خیلی کم بودند. پاکدامن و موجه. چه کنم که تا نامت می آید یاد «گنج قارون» و ... می افتیم.





روزنامه هفت صبح: بخش کوچکی از گفتگوی مفصل سید محمد بهشتی با اندیشه پویا در مورد دوران صدارتش بر سیمای ایران در دهه  60 ذا می خوانید:
وقتی علی لاریجانی به وزارت رسید، شایعه شد که در سطح کشور دریافت خانگی امواج ماهواره رواج پیدا کرده است.

از کارشناسان صداو سیما پرسیدیم و آنها گفتند امکان ندارد. چنین تکنولوژی وجود ندارد. دوتا از همکاران مان را در فارابی مامور کردم تا بروند تجهیزات این تکنولوژی را اگر در بازار هست بخرند و بیاورند. آنها رفته بودند از یک قاچاقچی تجهیزات را خریدند و آوردند. در حیاط فارابی دیش های ماهواره را گذاشتیم و به تلویزیون متصل کردیم و دیدیم می توان چندین شبکه را دریافت کرد.

به گزارش سینما پلاس، بهشتی درباره دیدارش با لاریجانی و اطلاع رسانی پیرامون ماهواره هم خاطره جالبی نقل کرده و می گوید: از آنچه از ماهواره دیده بودیم، فیلمی ضبط کردم و فیلم را برای آقای لاریجانی بردم. لاریجانی گفت شب می روم خانه و فیلم را می بینم. گفتم الان ببینید. فیلم را دید و تعجب کرد. گفته اند 120 هزار تومان هزینه دارد.

لاریجانی از کارشناسان دعوت کرد و پرسید دریافت خانگی شبکه های ماهواره ای ممکن است یا نه؟ کارشناسان هم گفتند نه! چنین چیزی ممکن نیست. فیلم را برایشان گذاشت و آنها هم تعجب کردند. همین فیلم را در مجلس نشان دادند. یک عده از نمایندگان جلسه را ترک کرده و گفته بودند اینها صور قبیحه است.

* جلسه ای با فردین داشتم. به او گفتم شما دو شخصیت دارید: یکی فردین در سینما، یکی هم شخصیت بیرونی تان. معتقدم شریف تر از تو در سینما خیلی کم بودند. پاکدامن و موجه. چه کنم که تا نامت می آید یاد «گنج قارون» و ... می افتیم.


ویدیو مرتبط :
آهنگ گنج قارون از فیلم گنج قارون با هنرمندی فردین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردین برای بازی در «گنج قارون» چقدر گرفت؟/ دستمزد او چه تاثیری در افزایش رقم قراردادها داشت؟



اخبار,اخبارفرهنگی, دستمزد فردین

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان می‌گوید که پس از فیلم «گنج قارون» دستمزدها در سینمای ایران بسیار بالا رفت.

 «سه تفنگدار»، «سه ناقلا»، «سه تا نخاله»، «سه تا بزن بهادر»، «سه کارآگاه»، «سه ناقلا در ژاپن» و … این نام‌ها شاید برای نسل بعد از انقلاب معنای چندانی ندارند اما برای قدیمی‌تر‌ها یادآور سه چهره است. سه چهره‌ای که با هم فیلم بازی می‌کردند و تماشاگر را روی صندلی میخکوب.

زمانی بود که محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، باعث می‌شدند آدم‌های زیادی پشت در سینما صف بکشند تا یکی از فیلم‌های این سه نفر را ببینند. سه بازیگری که گرچه تنور فیلم فارسی را گرم می‌کردند اما سعی داشتند نگاهی به هم جریان نو و روشنفکری سینما بیندازند.

کتاب « سه نفر بودیم» روایت زندگی این سه بازیگر از زبان محمد متوسلانی است. بازیگر و کارگردانی که ما او را فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» می‌شناسیم.

فرخنده آقایی داستان‌نویس به سراغ محمد متوسلانی رفته تا پای حرف‌هایش بنشیند و درباره سال‌های حضورش در سینما با او گفت‌وگو کند. گفت‌وگویی که گاهی در میان آنها نکات جالبی به چشم می‌خورد.

یکی از آن نکات جالب ماجرای دستمزد فردین در فیلم «گنج‌ قارون» و تاثیر او بر بالا رفتن دستمزد بازیگران بود. در روایت متوسلانی یک روز فردین، ملک مطیعی و آرمان دور هم جمع می‌شوند و با هم قرار می‌گذارند که از این به بعد برای هر فیلم نفری پانزده هزار تومان بگیرند و این البته قبل از «گنج قارون» بود، بعد از آن دستمزدها بالاتر هم می‌رود. در واقع فیلم «گنج قارون» نقطه عطفی برای افزایش دستمزد هنرپیشه‌ها بود چون: «درآمد فیلم بیشتر می‌شد. یعنی فیلم ظرفیت آن را داشت که درآمد خوب داشته باشد و عوامل آن هم دستمزدشان بالا رفت.»


در این میان فردین تاثیر زیادی در افزایش دستمزدها داشت. متوسلانی در این باره می‌گوید:‌ «قبل از آن هم فیلم‌های «آقا دزده» و «آقای قرن بیستم» را با سیامک یاسمی ساخته بود که خوب فروخته بودند. فیلم «سه تا نخاله» نوروز ۱۳۴۴ روی پرده آمد و رکورد فروش را شکست. تا پیش از آن فیلم‌هایی که فردین برای سیامک یاسمی بازی کرده بود رکورد فروش داشت. سیامک یاسمی می‌خواست گنج قارون را بسازد. فردین گفته بود چهل هزار تومان دستمزد می‌گیرد که پول زیادی بود.»

متوسلانی می‌گوید به خاطر مبلغ زیادی که فردین خواسته بود کارگردان «گنج قارون»‌ به سراغ آنها می‌آید: «یاسمی قبول نکرده بود و سراغ ما آمد. ما هم بعد از «سه تا نخاله» صحبت کرده بودیم که هر کدام نفری پانزده هزار تومان بگیریم. آنها می‌خواستند نفری دوازده هزار تومان بدهند که می‌شد ۳۶ هزار تومان. من به یاسمی گفتم:‌«شما فیلم را برای دو نفر نوشتی، فردین و ظهوری، حالا مراقب باش که باید قصه را به سه نفر تغییر بدهی. البته ایشان هنوز قصه را برای ما نگفته بود. فقط با فروزان قرارداد بسته بودند. چون در آن جلسه خانم فروزان هم بودند و گفتند زیاد سخت نگیرید که این کار انجام شود ولی به توافق نرسیدیم.»

این بار فردین پیشنهاد دیگری می‌دهد که مورد قبول قرار می‌گیرد:‌ «بعد فردین گفته بود این قدر می‌گیرم به اضافه ده درصد از سود فیلم. «گنج قارون»‌فروش خیلی خوبی داشت و حدود سیصد هزار تومان برای فردین داشت، از این جا شروع شد که فردین فیلم بعدی‌اش به نام «حاتم طایی» را خودش در استودیو میثاقیه بازی و کارگردانی کرد. نمی‌دانم در این فیلم چقدر گرفت. یادم هست آقای ارباب به فردین گفته بود هر رقم بخواهی می‌دهیم. فردین تنها کسی بود که هیچ بازیگری به قیمت او نرسید. او دستمزد سیصد هزار تومان از سینمای ما گرفت و بعد ها هم کسی به رقم او نرسید. به همان نسبت که فردین دستمزدش را بالا برد، دستمزد بقیه هم بالا رفت و البته فقط به همین دلیل نبود. چون فروش فیلم‌ها و بازدهی فیلم بالا رفته بود عوامل هم طلب مزد بیشتری داشتند.»
 
اخبار فرهنگی  -  خبر  آنلاین