اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به جای انتقال پایتخت تهران را زیر زمینی کنید


عضو کمیسیون عمران مجلس که مخالف انتقال پایتخت است می گوید می توان برای مشکلات تهران به دنبال راهکاری کم هزینه تر بود.

خبرآنلاین: عضو کمیسیون عمران مجلس که مخالف انتقال پایتخت است می گوید می توان برای مشکلات تهران به دنبال راهکاری کم هزینه تر بود.

انتقال پایتخت به اندازه موافقانش، در مجلس مخالف هم دارد؛ مخالفانی که معتقدند می شود برای تهران کار دیگری هم کرد. به عقیده عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران به جای انتقال پایتخت می توان شهر را زیرزمین گسترش داد.

طرح انتقال پایتخت به نظر شما به سرانجام می رسد؟

متاسفانه برداشت درستی از این طرح نشد. نمایندگان مجلس، تشکیل کارگروهی برای مطالعه و امکان سنجی انتقال پایتخت را پیشنهاد دادند، اما در فضای رسانه ای طرح انتقال پایتخت مطرح شد. به نظر من امکان انتقال پایتخت وجود ندارد چون ما مشکلات را فقط منتقل می کنیم و در واقع این پاک کردن صورت مسئله است.

اما نمونه هایی در دنیا وجود دارد که موفق بوده است.

نمونه هایی که در دنیا وجود دارد و موفق بودند،انتقال پایتخت نبوده است بلکه جابه جایی برخی از مکان ها بوده مثلا در مالزی، پایتخت سیاسی را انتقال دادند. ما هم می توانیم این کار را بکنیم اما راهکارهای بهتری هم برای حل مشکلات تهران وجود دارد چون نمی توان هویت تاریخی-فرهنگی و سیاسی را از تهران گرفت. از طرفی چه تضمینی وجود دارد که دوباره پایتخت جدید انفجار جمعیت نداشته باشد و دوباره همین مشکلات را چند سال بعد نداشته باشیم؟

بنابراین به نظر شما می توان مشکلات تهران را حل کرد.


دقیقا همینطور است. راهکارهای زیادی برای حل مشکلات تهران وجود دارد که عملیاتی تر از انتقال پایتخت است و نیاز به بازه زمانی کمتر و بودجه کمتری هم دارد.

یکی از مشکلاتی که تهران دارد، وجود بافتهای فرسوده است؛ عنوان می شود که در زمان مثلا زلزله امکان خدمت رسانی به برخی مناطق تهران وجود ندارد. به نظر شما برای حل این مشکل چه باید کرد؟

بله ما در تهران مشکل بافتهای فرسوده و تاریخی را داریم به خصوص در قسمت مرکزی بافتهای فرسوده بیشتر هستند. اما سوال من این است چرا مسئولان به جای ساخت شهرهای جدید و مسکن مهر، نوسازی بافتهای فرسوده را انجام نداند تا ضریب امنیت و دسترسی در زمان بحران در این مناطق بالا برود.باید دولت ساختمانهای تهران را نوسازی و ایمن می کردند نه اینجا تهران را توسعه می دادند چون ساخت شهر جدید نیاز به امکانات جدید هم دارد و هزینه بر است اما با بودجه کمتر می توانستند این کار را انجام دهند.

شما اشاره کردید که مالزی، پایتخت سیاسی را انتقال داده، در این طرح برخی انتقال مراکز اداری و سیاسی را از تهران پیشنهاد دادند. به نظر شما این کمکی به خلوت شدن تهران می کند؟

به نظر من بهتر است قدرت سازمانها و مراکز دولتی را در استانها افزایش دهند تا هم میزان تصدی گری دولت کاسته شود و هم مردم مجبور نباشند برای کارهای اداری به تهران مراحعه کنند.

یکی از مهمترین مشکلات تهران، ترافیک است که یکی از دلایل مطرح شدن انتقال پایتخت هم بوده. برای این مشکل چه می شود کرد؟


متاسفانه بخش عمده ترافیک تهران به خاطر اتومبیل های تک سرنشین است. حدود 10 تا 15 سال است که ضریب سرنشین 1.2 تا 1.5 نفر است یعنی اکثر خودروها تک سرنشین هستند. ما باید با فرهنگ سازی این ضریب را به 2.5 نفر برسانیم. البته این کار با اتوبان سازی نیست و باید حمل و نقل عمومی و حیات زیرزمینی را در تهران گسترش دهیم. من به دنبال طرح موتورسیکلت - تاکسی هستم تا هم مشکل ترافیک حل شود و هم آلودگی هوا. الان موتورسیکلتهای ما سرگردان هستند اما با ایمن سازی و آموزش می توان از آنها استفاده بهتری کرد. باید موتورسیکلتها را ساماندهی کرد.

منظور شما از حیات زیر زمینی چیست؟

در چین برای 20 شهر، حیات زیرزمینی را الزام کردند یعنی خطوط مترو را افزایش دهند و راهکارهایی داشته باشند که ترافیک را از روی زمین به زیر زمین بکشانند. باید تمام دروازه های تهران به مترو متصل باشند تا کسانی که برای کار اداری به تهران می آیند، بدون اینکه از خودروی شخصی استفاده کنند، ماشین را در پارکینگ بگذارند و از مترو استفاده کنند. یا مانند چهاره ولیعصر که مدتی است زیر گذر دارد. شما دیگر آنجا ترافیک نمی بینید هر چند مشکلات خاص خود را دارد اما به مرور فرهنگ سازی می شود.

بنابراین شما معتقدید که می توان مشکلات تهران را حل کرد و نباید به فکر شهر جدید بود.

بله. به لحاظ حقوق شهروندی شاید تهرانی ها دوست نداشته باشند که به جای دیگر بروند، از طرفی الان شهرهایی مانند پردیس و پرند که طرح مسکن مهر در آنها اجرا شده، بیشتر خوابگاه هستند چون مردم در روز در تهران هستند و شب مراجعه می کنند. پس می توان با راهکارهای درست و کم هزینه مشکلات تهران را حل کرد بدون اینکه آن را به جای دیگر انتقال داد. من فکر می کنم با طرح های استراتزیک 5 ساله می توان مشکلات تهران را حل کرد.


ویدیو مرتبط :
انتقال پایتخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران



تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران

تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران

به گفته امیر خجسته، با تصویب نهایی این طرح با تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت، راهبردهای پیشنهادی برای سامان دهی پایتخت و مکان یابی مناسب با حضور نمایندگان ارشد هر سه قوه جمع بندی و اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراها گفت: کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران در جلسه امروز کمیسیون تصویب شد.

به گزارش تسنیم، امیر خجسته رئیس کمیسیون شورارها و امور داخلی کشور با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز طرح انتقال پایتخت از تهران مطرح شد.

 

وی افزود: هدف از ارائه این طرح در جهت تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت و به منظور بررسی، جمع بندی و اظهار نظر در خصوص تراکم زدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری آن به جهت سازماندهی شهر تهران است.

 

رئیس کمیسیون شوراها با اشاره به مشکلات فعلی شهر تهران، تصریح کرد: معضلات متعدد موجود در شهر تهران در حوزه های ترافیک، امور اجتماعی، زیست محیطی و مسائل امنیتی به نحوی است که لازم است تا راهکاری بلند مدت و کوتاه مدت برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

 

خجسته با اشاره به حضور کارشناسان مربوطه از وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری، مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای مرتبط با طرح، افزود: در این طرح نظرات کارشناسی نهادهای ذی ربط و نظرات اعضای کمیسیون شوراها اخذ شده و در نهایت کلیات این طرح در جلسه امروز کمیسیون شوراها به تصویب رسید.

 

به گفته امیر خجسته، با تصویب نهایی این طرح با تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت، راهبردهای پیشنهادی برای سامان دهی پایتخت و مکان یابی مناسب با حضور نمایندگان ارشد هر سه قوه جمع بندی و اجرایی خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون شوراها همچنین به دیگر دستور‌کار امروز این کمیسیون اشاره کرد و گفت: طرح واگذاری امور اهنمایی و رانندگی کلان شهرها به شهرداری طرحی در راستای دستیابی به مدیریت واحد شهری است. حرکت کشور به سمت استقرار مدیریت یک پارچه شهری از جمله مهمترین سیاستهای کلان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می باشد که برنامه هایی در این حوزه تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در این جلسه سردار مومنی رئیس پلیس راهور ناجا با استقبال از نهایی شدن این طرح پیشنهاد داد که به صورت آزمایشی این طرح در کلان شهر مشهد عملیاتی شود./تسنیم