اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهمنی:نــرخ سـود بانـكی فعـلا تغییر نـمی‌‌كنـد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نــرخ سـود بانـكی فعـلا تغییر نـمی‌‌كنـد/اضافه برداشت مجدد از بانك‌ها

رییس كل بانك مركزی، تاكید كرد كه نرخ سود بانكی فعلا تغییری نخواهد كرد.

دكتر محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: نرخ سود بانكی فعلا تغییر نمی‌كند تا زمانی كه ببینیم وضع تورم چه می‌شود و تا چه میزان می‌توانیم آن را پایین بیاوریم.

وی افزود: معمولا نرخ سود بانكی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود.

به گزارش ایسنا، این درحالی است كه رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود درپاسخ به سوالی درباره بانك مركزی و آنچه برخی مسابقه تورم و سود بانكی در كشور می‌نامند، از افزایش سود بانكی انتقاد كرده و گفته بود: رشد تورم كاهشی است و درحال بازگشتن به شرایط قبلی هستیم و اگر به خاطر تورم بالا سود بانكی را بالا ببریم كار اشتباهی است.

رئیس‌جمهوری افزود:باید سود بانكی تبدیل به مشاركت شود كه مشاركت در سود و زیان است. چطور وقتی یك بانك به فردی كه در یك صنعت سرمایه‌گذاری و ضرر كرده است، فشار می‌آورد و سود تسهیلات خود را طلب می‌كند، اگر ادعا می‌كند كه مشاركت كرده به نظر من سود یك طرفه ربا است و باید این شیوه را اصلاح كنیم.

همچنین سیدبهاء الدین حسینی هاشمی ـ مدیرعامل اسبق بانك صادرات ـ پیش از این به ایسنا گفته بود: در حال حاضر فكر می‌كنم نرخ سود بانكی برای اقتصاد كشور با این میزان نقدینگی كافی است؛ با توجه به فرمول نرخ سود سپرده كه متوسط نرخ تورم به علاوه یك تا دو درصد سود است در حال حاضر نرخ سود بانكی مناسب است.

اضافه برداشت دوباره از بانك‌ها

رییس كل بانك مركزی همچنین درباره تخلفات ارزی بانك‌ها به ایسنا گفت: ما 80 بازرس به تمام بانك‌ها فرستادیم و یكسری اطلاعات را به دست آوردیم كه براساس آن اطلاعات، با بانك‌ها صحبت می‌كنیم و جلساتی خواهیم داشت.

بهمنی، با بیان این مطلب گفت: با بانك‌ها جلسه گذاشته و صحبت می‌كنیم و دلایل و مستندات را نیز عنوان می‌كنیم و درنهایت بانك مركزی مابه‌التفاوت ارز را از بانك‌ها خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم كه یك مقدار دیگر نیز باید اضافه‌تر از آن چیزی كه قبلا برداشت كرده‌ایم، برداشت كنیم.

به گزارش ایسنا، ششم خرداد ماه امسال محمود بهمنی، رییس كل بانك مركزی در مورد علت برداشت بانك مركزی از حساب بانك‌ها اظهار كرده بود:ما براساس مصوبه‌ای كه از هیات دولت داشتیم، باید 87 هزار و 625 میلیارد ریال از حساب بانك‌ها به دلیل تخلفی كه در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌كردیم، اما از آنجا كه فكر می‌كردیم بانك‌ها ممكن است این مبلغ را نداشته باشند، یك سوم آن را معادل 30 هزار میلیارد ریال، از حساب بانك‌ها برداشتیم.

به گفته مدیران عامل دو بانك ملی و كارآفرین رییس كل بانك مركزی اوایل تیر ماه امسال در جلسه‌ای با مدیران عامل بانك‌ها به آنها وعده داده بود كه تا پایان تیر ماه امسال تسویه حساب ارزی بانك مركزی با بانك‌ها انجام خواهد شد.

23مرداد ماه امسال نیز رییس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به آماده شدن گزارش انحراف مصارف ارزی بانك‌ها توسط بانك مركزی، از اعلام نتایج بررسی نحوه‌ هزینه‌ کرد ارزهای دولتی خبر داده بود.

وی گفته بود: نام بانک یا بانک‌های متخلف در این زمینه به‌طور شفاف اعلام خواهد شد.

بهمنی در آخرین سخنان خود نیز درباره گزارش برداشت از حساب بانك‌ها گفته بود:با بانك‌ها جلسات مكرری برگزار كردیم، البته این موضوع را بررسی می‌كنیم و سند به سند جمع‌آوری می‌كنیم اگر برداشتمان كم بود دوباره اضافه برداشت خواهیم داشت و اگر بیشتر از میزان برداشت كرده باشیم مابقی آن را برمی‌گردانیم.البته فكر می كنم اضافه برداشت دیگری نیز انجام دهیم./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
گـل نـرگــس!زمـــســـتــان اسـت نـمی آیی؟؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی: نرخ ارز مرجع تغییر نمی‌ کند


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واردات و ترخیص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نیست، گفت: فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.

خبرگزاری فارس: رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واردات و ترخیص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نیست، گفت: فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.
 
محمود بهمنی اظهار داشت: صحبت‌های روزهای اخیر از قول برخی مقامات و سازمان‌ها که براساس آن اعلام شده بود ترخیص کالاهای گمرکی با ارز آزاد ممنوع است، صحت ندارد و واردات کالا با ارز آزاد ممنوعیتی ندارد.

وی افزود: نکته مهم در این میان این است که فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: نرخ ارز مرجع، کماکان به قوت خود باقی است و این نرخ در مورد واردات کالاهای اساسی و اولویت‌هایی که اعلام شده کماکان اعمال می‌شود.

وی افزود: بر این اساس تغییر نرخ ارز مرجع به هیچ عنوان صحت ندارد.

 هفته گذشته نرخ ارز بویژه دلار روندی نزولی پیدا کرد و حتی دلار آزاد به مرز 2630 تومان نیز رسید اما ظاهراً برخی اظهارنظرها و صحبت‌ها باعث شد این روند متوقف و بار دیگر تا حدودی روند صعودی پیدا کند.

با توجه به اینکه مرجع تصمیم گیری در مورد مسائل ارزی کشور، بانک مرکزی است به نظر می‌رسد بهتر است سایر نهادها و مسئولان در این خصوص به اظهارنظر نپرداخته تا روند منطقی کاهش نرخ‌ها تداوم یابد.