اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهمنی رکورد دار چاپ اسکناس در ایران


در سالهای اخیر مدیران پولی کشور کمتر به این نکته توجه کرده و بیش از آنکه به تعادل بین بخش های مختلف فضای پولی کشور توجه کنند برای جبران کسری روز افزون بودجه دولت به چاپ اسکناس و ضرب سکه روی آور شده اند.

مقایسه عملکرد چهار رئیس کل بانک مرکزی در انتشار اسکناس و ضرب سکه در ایران، بهمنی را رکورد دار نشان می دهد.

 البته دولت مدعی است توانسته است در سال 89 آنرا مهار کند البته این مهار به قیمت اجرای سیاستهای انقباضی سنگین در ارایه تسهیلات به بخش های مولد اقتصادی کشور صورت گرفته، تنها نتیجه اش افزایش حجم نقدینگی سرگردان، رشد سپرده های بلند مدت و افزایش هزینه های سیستم بانکی بوده است.

انشار اسکناس با تکیه بر رشد اقتصادی و افزایش مبادلات می تواند متضمن رشد فعالیت های اقتصادی باشد اما در صورتی که این تعادل بین میزان فعالیت های مولد اقتصادی و حجم نقدینگی وجود نداشته باشد در عمل اقتصاد از تعادل خارج و دچار شرایط تورمی خواهد شد که یکی از نتایج آن کاهش ارزش پول ملی است.

اما به نظر می رسد در سالهای اخیر مدیران پولی کشور کمتر به این نکته توجه کرده و بیش از آنکه به تعادل بین بخش های مختلف فضای پولی کشور توجه کنند برای جبران کسری روز افزون بودجه دولت به چاپ اسکناس و ضرب سکه روی آور شده اند.

نگاهی به آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد طی سالهای 77 تا 89 اگر مقایسه بین دوره فعالیت آخرین چهار رئیس کل بانک مرکزی داشته باشیم می بینیم محمود بهمنی رئیس کل فعلی بانک مرکزی رکورد دار چاپ اسکناس و ضرب سکه بوده است، بر اساس آمارهای منتشر شده از 33 ماهه نخست فعالیت محمود بهمنی از نیمه نخست سال 87 تا آذرماه سال 89 حجم اسکناس و سکه ای که توسط بانک مرکزی عرضه شده است معادل 13 هزار میلیارد تومان بوده است رقمی بیش از سر جمع کل اسکناس و سکه منتشر شده توسط سه رئیس قبلی طی یک دوره 10 ساله.



این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی طی دوره فعالیت در امارهای رسمی نامشخص است زیرا دقیقا از زمان تصدی وی انتشار نرخ رشد اقتصادی از گزارشات رسمی بانک مرکزی محو و متوقف شده و تنها منابعی که طی این دوره منبع نرخ رشد اقتصادی بوده اند نامه ای از هیات اعزامی صندوق بین المللی پول بوده که در مورد نرخ 3.5 درصدی رشد اقتصادی در سال 88 اظهار نظر کرده اند و البته مقاله ای هم بوده که حسین قضاویی قائم مقام وی به عنوان یک کارشناس جهت ارایه به یک همایش نوشته است. آخرین رقم منتشر شده در گزارشات رسمی بانک مرکزی در مورد نرخ رد اقتصادی به نیمه اول سال 87 باز می گردد که مربوط به زمان ریاست طهماسب مظاهری بر بانک مرکزی است و بعد از ان تا امروز هیچ یک از گزارشات رسمی بانک مرکزی در مورد نرخ رشد اقتصادی رقمی ارایه نداده اند. برآوردها از رشد اقتصادی سال 90 رقمی معادل صفر است که از سوی صندوق بین المللی پول منتشر شده است و در نامه ای که توسط بانک مرکزی به نقل از یک هیات صندوق بین المللی پول کرده هیچ اشاره ای به رشد سال 89 نشده و تنها در مورد نرخ 3.5 درصدی سال 88 اظهار نظر شده است.

در کنار رکود انتشار اسکناس می بینیم در دوره فعالیت محمود بهمنی از 300 هزار میلیارد تومان گذشته است یعنی رقمی بیش از 60 درصد از کل تولید ناخالص داخلی که توسط منابع بین المللی برآورد شده است.

این ارقام اگر در کنار حجم نقدینگی در اقتصاد ایران قرار گیرد نشان می دهد که سهم اسکناس در نقدینگی کشور دوباره در سالهای 87 به بعد از مرز یک درصد گذشته است و نکته جالب آنکه در دوره فعالیت 33 ماهه محمود بهمنی(دوره ای که در مورد ان گزارشات رسمی بانک مرکزی منتشر شده است) معادل 103 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است و مقایسه این دوره با دوره های قبلی نشان می دهد تنها در دوره ریاست ابراهیم شیبانی است که معادل همین رقم به نقدینگی کشور افزوده شده است که البته طی زمانی حدود 54 ماه (چهار سال و نیم) و طی این دوره متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور حدود 6.1 درصد بوده است.



منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
چاپ اسکناس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی: احتمال افزایش حقوق، حداکثر تا 30 درصد/چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال 92



بهمنی: احتمال افزایش حقوق، حداکثر تا 30 درصد/چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال 92

رئیس کل بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری برای آسان‌تر شدن مبادلات پولی خبر داد.

به گزارش فارس،‌ محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ نقدینگی گفت:در این باره تلاش‌های فراوانی را به کار بسته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پیش‌فروش سکه اشاره کرد و با این اقدامات توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به 30 درصد برسانیم و انشالله در طول 5 تا 6 روز آینده نرخ دقیق آن اعلام می‌شود.

وی در درباره تأثیر کاهش نقدینگی بر روند افزایش تورم گفت: معمولاً تأثیر نرخ نقدینگی بر میزان تورم 5 تا 6 ماه بعد مشخص می‌شود اما تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ نقدینگی رقم تورم از میزان پیش‌بینی شده 32درصد در سال جاری قدری نیز پایین‌تر باشد.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: البته ما از این میزان نقدینگی و تورم اصلاً راضی نیستیم اما شرایط از آنچه که می‌توانست پیش بیاید بسیار بهتر است و ما از اینکه به این نقطه رسیدیم راضی هستیم اما از میزان تورم و نقدینگی به هیچ عنوان با شرایط فعلی راضی نیستیم.

بهمنی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتشار اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری گفت: با توجه به اینکه رقم هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام 50 تومانی- 100 تومانی-500 تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.

وی افزود: به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم، به عنوان مثال ارزش اسکناس 10هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس 500یورویی کم‌ارزش است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش میزان حقوق در سال جاری گفت: با توجه به نرخ پیش‌بینی شده تورم در سال جاری که در حدود 30 درصد است ما به همان میزان می‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حداقل افزایش حقوق در سال جاری 20 درصد است گفت: حداکثر افزایش حقوق در سال جاری بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور، هیئت‌دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد و اینکه بودجه تا چه میزان اجازه افزایش حقوق را می‌دهد که احتمال افزایش آن حداکثر تا سقف 30 درصد است.

بهمنی همچنین از خدمت جدید بانک مرکزی در حوزه دسته چکها خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جدید بتوانیم همه حساب‌های جاری در بانک‌های مختلف را در قالب یک دسته چک ارائه دهیم تا شخص برای مبادلات خود مجبور به گرفتن چندین دسته چک نباشد./فارس