اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهزاد فراهانی: زمانی پادوی داروخانه بودم


بهزاد فراهانی نوشت: خاطره‌ای دارم که برمی‌گردد به دوران کودکی؛ زمانی که شاگرد پادوی یک داروخانه بودم در میدان شوش. آنجا پاکت درست می‌کردم. من منتظر بودم پنجشنبه بیاید تا به من دستمزد بدهند و ناهار بخورم. پولی که در جیبم بود کفاف ناهار را نمی‌داد.

بهزاد فراهانی در روزنامه آرمان نوشت: خاطره‌ای دارم که برمی‌گردد به دوران کودکی؛ زمانی که شاگرد پادوی یک داروخانه بودم در میدان شوش. آنجا پاکت درست می‌کردم. من منتظر بودم پنجشنبه بیاید تا به من دستمزد بدهند و ناهار بخورم. پولی که در جیبم بود کفاف ناهار را نمی‌داد.

 آن پنجشنبه دکتر وحید (مسئول داروخانه) هم نیامد تا دستمزدم را بگیرم. آمدم بیرون و از کل پول که چهار زار بود، دو زار را یک نان سنگک گرفتم. خواستم با بقیه پول حلوا ارده بگیرم و نواله کنم. از کنار سینما ژاله که گذشتم دیدم بخار و عطر کباب و گوجه فرنگی حسابی به مشامم می‌خورد. آمدم کنار مردی که پشت منقل آتش نشسته بود.

گفتم آقا ببخشید یک سیخ گوجه هم میشه بدید؟ گفت البته چرا که نه. نانت را بده. من نان سنگکم را دادم. نان را برداشت نصف کرد و گذاشت در سینی و در صف سفارشات قرارش داد. به من گفت برو آن گوشه بنشین. من هم رفتم نشستم و منتظر شدم. متوجه شدم وقتی کباب‌ها را روغن گیری می‌کند نان من را هم به روغن آغشته می‌کند. خوشحال شدم و گفتم خب دیگر، حالا نانم عطر کباب هم دارد.

وقتی همه کباب‌ها را از سیخ در آورد دیدم لای نان من هم یک سیخ کباب گذاشت. دویدم جلو و گفتم آقا ببخشید من کباب نمی‌خواهم، فقط گوجه می‌خواستم. گفت حرف نزن و برو بنشین. نشستم و دیدم مقداری ریحان بنفش هم رویش گذاشت و آورد جلو من و گفت بخور. با ترس و لرز غذا را خوردم و تمام که شد آمدم کنارش تا حساب کنم اما دو زار بیشتر نداشتم. گفتم این پیش شما باشد تا بقیه را هم بیاورم. گفت پول را داخل جیبت بگذار و هر وقت داشتی بیا حساب کن.

خلاصه این دین بر گردنم ماند. وقتی آخرین بار از فرانسه برگشتم ، ادکلون پورانوم کوچک که داشتم را در یک پاکت زیبا گذاشتم و نواری هم به آن بستم و رفتم آنجا. آنجا پسرک جوانی بود که از او پرسیدم حاجی کجاست؟ او را نشان داد. رفتم و برایش از خاطره‌ای که با خودش داشتم گفتم و از اینکه ادکلن را به عنوان هدیه آورده‌ام.

بلند شد و مرا بوسید و تشکر کرد و در آخر هم گفت: ای کاش ما مردم همه حق شناس برکت الهی بودیم. ما نمی‌خواستیم به غصه گذشته و حسرت خوردن بنشینیم. گاهی به روزگارم و قوم خویشانم نگاه می‌کنم. آنها اغلب کارگرند. با کمال تاسف می‌بینم با آنکه همه روز و شب را کار می‌کنند وضعشان بهتر نشده. طبیعتا در چنین شرایطی حسرت گذشته را می‌خورند...


ویدیو مرتبط :
عکس العمل بهزاد فراهانی پدر گلشیفته فراهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهزاد فراهانی در خدا در آلتونا حرف می‌زند



 

 

 

بهزاد فراهانی با بازی در نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند» به كارگردانی مسعود دلخواه در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.



فراهانی كه در این نمایش نقش «پدر» را بازی می‌كند به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پیش از این، این نمایشنامه را روخوانی كرده بودیم و من از نخستین كسانی هستم كه این متن را می‌شناسم و معتقدم این متن بیشتر خواندنی است. در این اثر بیشتر شاهد دست‌ودلبازی نویسنده در لوكیشن‌های متفاوت هستیم ضمن این‌كه مسایل مطرح شده در آن بیشتر ذهنی است و وجه نموداری‌اش كم‌رنگ‌تر است.



فراهانی ادامه داد: خوشبختانه مسعود دلخواه با مشورت محمد ابراهیمیان نویسنده نمایشنامه، متن را پالایش كرده كه منجر به تصویری شدن آن شده است. ضمن این‌كه در نگاه دلخواه، همه ماجراها در ذهن پدر می‌گذرد.



كارگردان نمایش «فیروزه» سپس با اظهار گله‌مندی از برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست در تئاتر كشور اذعان داشت: نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند» یك اثر مستقل تئاتری است و به دنبال سلیقه‌های روز نرفته است بلكه درون‌مایه‌ای نیرومند و باارزش دارد، بنابراین با نگاه حاكم بر تئاتر امروز كه از سوی مركز هنرهای نمایشی اعمال می‌شود و معتقد است نمایش‌ها حتما باید گیشه داشته باشند، قدری متفاوت است.



او با اشاره به اجرای عمومی این نمایش در تماشاخانه «سنگلج» متذكر شد: مسوولان مركز به جای آن‌كه در اندیشه اجرای نمایش‌های كمدی پرفروش در این تماشاخانه باشند، بهتر است تبلیغات و امكانات درونی این تماشاخانه را افزایش دهند. درحال حاضر امكانات درونی «سنگلج» بیشتر جنبه‌های ظاهری دارد درحالی‌كه این تماشاخانه نیازمند امكانات فنی و تكنولوژیكی پیشرفته است.



رییس هیأت‌مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر سپس درباره برنامه‌های این انجمن توضیح داد: درحال بررسی برای ادامه سمینارهای تخصصی خود هستیم و از سوی دیگر در این اندیشه هستیم كه ماحصل چهار نشست قبلی را منتشر كنیم.



گفتنی است چهار نشست این انجمن با موضوع «چالش میان بازیگر و كارگردان» با حضور هنرمندانی چون دكتر علی رفیعی، حمید سمندریان، علیرضا كوشك جلالی، محمد رحمانیان، سیامك صفری، هما روستا، علی عمرانی، حبیب رضایی، سهیلا رضوی، ستاره اسكندری و ... برگزار شده است.