اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهره برداری از نخستین سد و نیروگاه ایرانی در تاجیکستان



اخبار,اخباراقتصادی,نیروگاه ایرانی در تاجیکستان

 

 اخبار اقتصادی - بهره برداری از نخستین سد و نیروگاه ایرانی در تاجیکستان

 نیروگاه این سد نیز از نوع سطحی جریانی است و با دارابودن دو واحد 110 مگاواتی و درمجموع 220 مگاوات، سالانه یک‌هزار گیگاوات ساعت انرژی تولید می‌کند.

بهره‌برداری رسمی از سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 به‌عنوان "نخستین سد و نیروگاه ایرانی در تاجیکستان" با حضور روسای جمهوری ایران و تاجیکستان به‌صورت ویدئوکنفرانس در کاخ ملت شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

به‌گزارش وزارت نیرو (پاون)، حسن روحانی که برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، به‌صورت ویدئوکنفرانس دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 را که با دانش و تلاش متخصصان ایرانی ساخته شده است، صادر کرد.

مهران لطفی مدیرعامل شرکت فراب نیز که در این آیین حضور داشت، در این‌باره گفت: سد و نیروگاه 220 مگاواتی سنگ‌توده با توجه به مشکلات ناشی از کمبود شدید برق تاجیکستان در فصل سرما، منبع مطمئنی برای تامین انرژی برق در این کشور است و از این رو، از این طرح به‌عنوان نمونه موفقی از صادرات خدمات فنی و مهندسی متخصصان توانمند ایرانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد نخست نیروگاه برق‌‌آبی سنگ‌توده 2 در تاریخ دهم دی‌ماه 1390 وارد شبکه برق جمهوری تاجیکستان شده است، گفت: مجموع برق تولیدشده در این نیروگاه تاکنون، بیش از 1.5 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

مدیرعامل شرکت فراب سپس گفت: با راه‌اندازی طرح سد و نیروگاه سنگ‌توده 2، تولید انرژی برق‌آبی جمهوری تاجیکستان به میزان یک‌هزار گیگاوات ساعت در سال افزایش یافته است.

لطفی سپس درباره تاریخچه این طرح گفت: براساس یادداشت‌تفاهمی که دی‌ماه 1383 به امضای وزیران نیرو و انرژی ایران و تاجیکستان رسید، احداث سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 در تاجیکستان به شیوه B.O.T (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) و در مدت زمان پنج سال به ایران واگذار شد که وزارت نیرو نیز شرکت فراب را به‌عنوان تنها شرکت ایرانی دارای تجربه و تخصص در زمینه احداث نیروگاه‌های برق‌آبی بزرگ به‌عنوان متولی تاسیس شرکت پروژه سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 (سنگاب) انتخاب کرد.

وی افزود: هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران نیز بانک توسعه صادرات ایران را به‌عنوان بانک عامل در اعطای تسهیلات موردنیاز برای اجرای طرح تعیین کرد و در اسفندماه سال 1384، آیین کلنگ‌زنی احداث طرح با حضور رییس‌جمهوری تاجیکستان و وزیر نیروی وقت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مدیرعامل شرکت فراب در ادامه گفت: پس از 58 ماه کار فشرده و شبانه‌روزی دست‌اندرکاران اجرای این طرح بزرگ، واحد نخست نیروگاه برق‌‌آبی سنگ‌توده 2 در دی‌ماه 1390 وارد شبکه برق جمهوری تاجیکستان شد و تولید انرژی در این نیروگاه آغاز شد.

لطفی درباره هزینه‌های ساخت این سد و نیروگاه، گفت: هزینه‌های ساخت این سد و نیروگاه از سوی بانک توسعه صادرات ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، دولت تاجیکستان و شرکت پروژه "سنگاب" (وابسته به شرکت فراب)، تامین شده است.

براساس این گزارش، ساختگاه سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 در 180 کیلومتری جنوب‌شرقی دوشنبه و در استان ختلان، واقع شده است.

سد سنگ‌توده 2 از نوع خاکی با هسته رسی مرکزی بوده و طول تاج آن 305 متر و عرض تاج آن 12 متر است.

این سد با دارا بودن مخزنی به حجم 66 میلیون و 500 هزار مترمکعب، 31 متر ارتفاع دارد.

نیروگاه این سد نیز از نوع سطحی جریانی است و با دارابودن دو واحد 110 مگاواتی و درمجموع 220 مگاوات، سالانه یک‌هزار گیگاوات ساعت انرژی تولید می‌کند.


 اخبار اقتصادی - وزارت نیرو


ویدیو مرتبط :
سد و نیروگاه شهید عباسپور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر دانشمند ایرانی روی اسکناس تاجیکستان



تصویر دانشمند ایرانی روی اسکناس تاجیکستان

مرکز سعدی‌شناسی با انتشار توضیحی، خبر برخی سایت‌های داخلی را در خصوص انتشار اسکناس‌هایی با تصویر سعدی در تاجیکستان تصحیح کرد.

در متن توضیح مرکز سعدی‌شناسی آمده است: «در چند روز اخیر خبری با تیتر «تصویر «سعدی» روی پول ملی تاجیکستان» به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده و ده‌ها سایت خبری نیز این مطلب را منعکس کرده‌اند.

این در حالی است که در همان نگاه اول و با کمی دقت می‌توان دریافت که تصویر مورد اشاره بر روی اسکناس 20 سامانی مربوط به شیخ اجل، سعدی شیرازی، نیست.

اسکناس ۲۰ سامانی کشور تاجیکستان مزین به تصویر «ابوعلی سینا»، پزشک، شاعر و دانشمند بزرگ ایرانی، است که تاجیک‌ها نیز او را به عنوان یک شخصیت تاریخی می‌شناسند.

با مراجعه به سایت‌های مرجع در حوزه بانکداری به راحتی می‌توان شرح تصویر این اسکناس را مشاهده کرد. از این‌رو دقت و حساسیت خبرنگاران، دروازه‌بانان خبری و سردبیران سایت‌ها، درباره اخباری که در خصوص مفاخر بزرگ کشورمان ایران منتشر می‌کنند، امری درخور توجه است.

«سامانی» واحد پول رسمی تاجیکستان است که به تصاویری از چهره‌های ادبی و تاریخی مانند «ابوعبدالله رودکی»، «میرسیدعلی همدانی»، «میرزا تورسون‌زاده» و... مزین شده‌ است. اسکناس 20 سامانی هم با تصویر ابوعلی سینا در سال 1999 در این کشور به چاپ رسیده است.»


تصویر دانشمند ایرانی روی اسکناس تاجیکستان

عکس دانشمندان ایرانی روی اسکناس تاجیکستان , تصاویر اسکناس های تاجیکی

isna.ir