اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهترین موقع جویدن آدامس از نظر پزشکی


جویدن آدامس موجب تحریک دستگاه گوارش و ترشح شیره معده می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان: جویدن آدامس موجب تحریک دستگاه گوارش و ترشح شیره معده می‌گردد.
 
دکتر پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفتگویی در خصوص انواع آدامس و خواص آن گفت: آدامس‌ها دو نوع هستند، یکی قند معمولی یا ساکارز که مصرف آن موجب پوسیدگی دندان می‌شود و دیگری آدامس‌‌هایی که از قندهای مصنوعی ساخته شده است و فاقد قند و شکر طبیعی هستند که قابل هضم در بدن می‌باشند.
 
وی افزود: در بدن ما آنزیمی به نام پتاآلین وجود دارد که موجب هضم کربوهیدرات‌های اولیه می‌گردد. بنابراین آدامس‌های بدون قند موجب آسیب به دهان و دندان نمی‌شوند.
 
فرح‌بخش در مورد تاثیر جویدن آدامس بر چاقی عنوان کرد: برخلاف تصور عامه مردم جویدن آدامس موجب چاقی نمی‌گردد و فرقی نمی‌کند آدامس معمولی یا آدامس بدون قند باشد. جویدن آدامس  موجب تحریک شیره‌های گوارش و بهبود کارکرد دستگاه گوارشی می‌شود، بنابراین جویدن آدامس موجب لاغری افراد می‌گردد. اما این لاغری محسوس نیست.
 
وی در خصوص افرادی که باید از مصرف آدامس پرهیز کنند، تاکید کرد: افراد دیابتی هرگز نباید آدامس‌های قنددار یا معمولی را استفاده کنند، اما مصرف بدون قند آن تاثیری بر میزان قند بدن این افراد ندارد، چرا که این آدامس‌ها دارای قندهای سوبیتول یا زایبیتول از دسته قندهای الکلی هستند که میزان انرژی بخشی و قند آن بسیار ناچیز است.
 
این متخصص تغذیه در پایان گفت: جویدن آدامس موجب تقویت عضلات جونده می‌گردد، اما مصرف آن به صورت ناشتا توصیه نمی‌شود. بهترین زمان برای جویدن آدامس بعد از مصرف غذا است، چرا که بدن را فریب می‌دهد که گویا غذایی وارد دستگاه گوارش شده است و در نتیجه دستگاه گوارش تولید شیره بیشتری می‌کند و این موضوع به هضم غذا کمک می‌کند.


ویدیو مرتبط :
آدامس جویدن گوسفند متعجب!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آدامس جویدن باعث سوزاندن کالری می شود؟




 

 

خواص آدامس

 

كاتلین ملانسون، پروفسور تغذیه در دانشگاه رهود ایسلند وضعیت داوطلبان بزرگسال شركت كننده در پژوهش را در گروهی كه آدامس بدون قند مصرف می‌كردند با گروهی كه آدامس استفاده نمی‌كردند، مقایسه كردند.

 

این افراد برای انجام دو گروه آزمایش استاندارد به آزمایشگاه ملانسون آمده بودند. نتایج آزمایشات نشان داد: وقتی شركت كنندگان مجموعا یك ساعت در هنگام صبح آدامس می‌جویدند در موقع ناهار 67 كالری كمتر مصرف می‌كردند و بعد در طول روز نیز تمایل به مصرف كالری بیشتر نداشتند. هم چنین مردان شركت كننده در آزمایش اظهار كردند كه پس از جویدن آدامس به میزان قابل توجهی احساس گرسنگی در آنها كاهش پیدا می‌كرد.

 

ملانسون هم چنین متوجه شد؛ افرادی كه قبل و بعد از خوردن غذا آدامس می‌جوند، به طور متوسط 5 درصد بیشتر انرژی مصرف می‌كنند. بعلاوه كسانی كه آدامس می‌جویدند اظهار داشتند كه پس از این كار احساس انرژی بیشتری دارند.